Mitä voi syödä?

(Luettu 40930 kertaa)

Lydia

• Aloittelija
    • Profiili
Mitä voi syödä?
« : 17.06.2005, 10:10:30 »
Opastakaas nyt kokematonta matkaajaa. Kaikkialla sanotaan, ettei kylmiä ruokia pitäisi ulkomailla syödä. Olen lähdössä kesällä Italiaan ja Espanjaan eli loistavan keittiön maihin. Toisin sanoen voiko noissa maissa syödä pelkäämättä esim. antipasteja, tapaksia, jäätelöä, salaattia jne?

Neiti Q

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
Voiko syödä
« Vastaus #1 : 17.06.2005, 11:00:41 »
Itse olen kyllä herkutellut kaikilla mahdollisilla herkuilla Italiassa ja Espanjassa, ja silti säästynyt vaivoilta. Esimerkiksi jäätelöä myydään varmasti niin paljon, ettei se (vastatehtynä!) edes ehtisi pilaantua jätskibaarien tiskeihin. Kylmät alkupalat taas on juuri niitä parhaita ruokia, joita en mistään hinnasta suostuisi jättämään väliin. Ehkä majoneesien suhteen olisin hieman epäileväinen. Ja sitten tietty jos et aio juoda kraanavettä, älä ota myöskään jäitä juomiisi. Ei sillä, että niistä välttämättä saisi mitään vaarallista, mutta joskus vaan saattaa unohtua, mistä ne jäät on tehty (ei ainakaan pullovedestä).

Luulen, että hygieniataso putoaa jotenkin dramaattisesti siirryttäessä Euroopan rajojen ulkopuolelle, sillä vain Turkissa (okei, eurooppalaisessa osassa..) ja Marokossa olen onnistunut saamaan lievän ruokamyrkytyksen. Ne tulivat tod.näk. raaoista kasviksista ja hedelmistä, mahd. kylmistä alkupaloista.
Makuni on hyvin yksinkertainen. Haluan vain parasta. (Oscar Wilde)

lineker

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Voiko syödä
« Vastaus #2 : 17.06.2005, 11:19:16 »
Ei Italialaista jäätelöä vaan voi missata....se on aivan loistavaa ja itse olen edelleen hengissä vaikka söin kaikkea Italiassa esim: fetasalaattia lähes päivittäin(mikäänhän ei kuitenkaan ole varmaa)!!Afrikassa asiaa kannattaa tarkastella paremmin.

Mutka

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - janne.mutikainen@mbnet.fi
    • Profiili
    • Sähköposti
Voiko syödä
« Vastaus #3 : 17.06.2005, 13:47:36 »
Kyllä minäkin söisin ja olen syönytkin ihan turvallisin mielin noissa mainituissa maissa. Onhan se jäätelö ihan hyvää, eikä sitä tarvitse vältellä. ;)
size=9]"Eihän apinatkaan riehu koko aika, nehän syö välillä banaania." Zibbadubbadii[/size]

miu

• Himoreissaaja
    • Profiili
Voiko syödä
« Vastaus #4 : 17.06.2005, 13:51:19 »
Ei ole koskaan tullut minkäänmoisia vatsanväänteitä matkoilla Euroopassa. Kaikkea oon syönyt mitä eteen on sattunut. Eikä ole ollut kyllä ongelmia missään muuallakaan päin maailmaa sen puoleen, mm. Kaakkois-Aasian keittiö kokeiltu laidasta laitaan. Liekö mulla sitten teräsmaha, vai mikä, mutta en valita. Siitä vaan sinäkin nautiskelemaan.  :wink:

Miu
Only dead fish go with the flow...

Viltsu77

• Himoreissaaja
    • Profiili
jäätelö
« Vastaus #5 : 17.06.2005, 14:18:25 »
Jos ei Italiassa syö jäätelöä, ni sen pitäs olla rangaistavaa :) aivan tajuttoman hyvää :)
Ei mul oo ainakaan ikinä tullut missään euroopassa mitään ongelmia vaikka oon vedelly ihan surutta kaikki mitä eteen on kannettu.

Ainuska

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://www.myspace.com/ainotska
Voiko syödä
« Vastaus #6 : 17.06.2005, 14:31:38 »
Söin Italiassa jäätelöä yhden annoksen ja sain siitä kunnollisen ruokamyrkytyksen. Onneksi oli lääkehiiltä mukana.

Arhippa oli muinoin saanut salmonellan jäätelöstä Italiassa.

Mutta muuten jäätelöä voi varmaan syödä. Mun ei vaan tee enää mieli...

Eihän siinä jäätelössä ole kyse varsinaisesti sen jäätelön pilaantumisesta, vaan esim. siitä, onko työntekijällä mahdollisuus pestä kätensä.

Tuskin mitään tuota pahempaa voit sieltä saada. Ruokamyrkytys tai salmonella on kuitenkin aika pientä verrattuna esim. A-hepaan, koleraan tai joihinkin sisäloisiin, jotka on oikeita riskejä monissa maissa Euroopan ulkopuolella.
nly those who risk going too far can
possibly find out how far one can go.

T.S.Eliot

Seepr

• Reissaaja
    • Profiili
    • http://foam.fallenlights.net
Voiko syödä
« Vastaus #7 : 18.06.2005, 23:32:20 »
Jäätelömyyjän käsienpesuun voisi lisätä sen, että muissakin ruoissa käsienpesusääntö on aika hyvä. Pesupistettä vailla olevasta katukeittiöstä en ostaisi kylmää ruokaa harkitsematta (katso ainakin, käsitteleekö sama tyyppi ruokaa ja ties missä ollutta rahaa!), mutta L-Euroopassa söisin huoletta ravintolassa kylmiäkin ruokia. Täällä tosiaan esim. kolera ei ole vaara, ja täällä myyjä takuulla tietää, että kädet pitää pestä. Lisäksi vatsasi on tottunut samantyyppiseen bakteerikantaan kuin Italiassa, jos ruokaan nyt vähän pöpöjä kulkeutuisikin.

Valmiiksi tiiviisti pakattu jäätelö on aina turvallista, hellepäivänä vuoroin sulava ja jäätyvä irtojäätelö ei.
ämä on persoonallinen ja kiinnostava allekirjoitus.

Ogatnaa

• Himoreissaaja
    • Profiili
Voiko syödä
« Vastaus #8 : 21.06.2005, 19:21:51 »
Kuinka pitkä aika tarvitaan jotta pötsi tottuu "täysin" vieraaseen bakteerikantaan ?

Ja palatessa kuinka kauan kestää kyseisen suojauksen poistuminen?

Viikossa kai tapahtuu jo jotain mutta veikkaan yli kolmea kuukautta ja lähestulkoon samankaltainen aika suojan poistoon.

Suomeen vuosia sitten muuttaneet kaukomaalaiset tuntuvat saavan kotimaan nykyreissuillaan vatsatauteja joten ei taida olla iänikuinen vatsan hankkima bakteerikanta mutta ehkäpä joku tietäväisempi voisi valaista tietämättömämpiä.

jas

• Reissaaja
    • Profiili
Voiko syödä
« Vastaus #9 : 21.06.2005, 19:52:06 »
Lainaus käyttäjältä: "Ogatnaa"
Kuinka pitkä aika tarvitaan jotta pötsi tottuu "täysin" vieraaseen bakteerikantaan ?

Hankala sanoa. Asia riippuu niin paljon siita mista olet tulossa, mihin olet menossa, pesetko kasiasi usein, mita laitat suuhusi jne. Seka tietenkin omasta suolistostasi, immuunijarjestelmastasi ja ...

Itse olen karsinyt salmonellasta kerran - sekin onneksi kotona. Matkoilla ei ole ollut mitaan ongelmia vaikka olen laittanut suuhuni melkein mita vaan eteen sattuu ja olen lahes poikkeuksetta juonut hanavetta. Tieda minkalainen terasmaha mulla on, mutta paikallisia popoja on suvaittu paivasta yksi.

(Nyt pitaa menna kylla koputtamaan puuta).

Ainuska

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://www.myspace.com/ainotska
Voiko syödä
« Vastaus #10 : 21.06.2005, 23:54:07 »
Laitoittepa hyvän ja hankalan kysymyksen! Pitää vielä tarkistaa immunobilsan kirjasta, mutta äkkiä sanoisin näin:¨

Kuten jokainen varmaan ymmärtää, kyseessä ei ole mikään on/off-juttu eli sitä tapahtuu vähän kerrallaan. Eli jokainen päivä lisää auttaa. Mutta jos puhutaan ihan kunnollisesta muutoksesta, niin valistunut arvaukseni on, että siihen tarvitaan noin vuosi. Arvaukseni perustuu siihen että kuta kuinkin sen verran kestää suoliston normaaliflooran toipuminen antibioottikuureista.

Toisaalta uskoisin (tämä on nyt ihan arvailua), että suurin muutos tapahtuu ensimmäisen viikon tai kahden aikana. Senhän jälkeen turistiripulin todennäköisyys pienenee huomattavasti.

Muu immuunipuolustus on sitten vielä juttu erikseen. Siihenhän vaikuttaa jo se, mitä mikrobeja kohtaamme ensimmäisenä elämässämme ja ties mitä muuta.

Anyway, aina ei auta itku huonosta ruuansulatuksesta. Ripuli tappaa natiivejakin.
nly those who risk going too far can
possibly find out how far one can go.

T.S.Eliot

erzy

• Tosireissaaja
    • Profiili
Voiko syödä
« Vastaus #11 : 22.06.2005, 00:37:10 »
Yleensä kaikkea voi syödä, kuitenkin kannattaa katsoa missä syö ja miten tuotteet on säilytetty/esillä. Varottavia tuotteita on yleensä majoneesipohjaiset salaatit. On myös hyvä tarkistaa broilerin ja sianlihan suhteen se, että se on kypsää. Muuten ei kun herkuttelemaan  :lol:

aide

• Aloittelija
    • Profiili
Voiko syödä
« Vastaus #12 : 22.06.2005, 12:05:07 »
Toinenkin teräsmaha täällä, selvisin jopa Egyptistä ihan ilman mitään, vaikka muu porukka kieriskeli osan aikaa sängyn pohjalla. Jos on herkkä vatsa tai muuten vain haluaa pelata varman päälle, niin Euroopassakin matkatessa kannattaa ottaa maitohappobakteeritabletteja mennessä ulkomaille ja palatessa takaisin, ne auttavat ihan kivasti nimenomaan siinä ylimenovaiheessa.

Razban

• Reissaaja
    • Profiili
Voiko syödä
« Vastaus #13 : 25.06.2005, 15:50:18 »
Eurooppaa kierreltiin kaverin kanssa, eikä mitään mahavaivoja ollut koko matakalla kummallakaan, vaikka lähes kaikkea söimme. Poislukien tietysti hanavesi. Ainoastaan Prahassa tuli pieniä vatsanväänteitä, kun tilasimme ravintolassa 800g pihvit. Oli maha kovana jonkun aikaa, mutta siitä saa vain syyttää itseä.. ;)

kupla

• Reissaaja
    • Profiili
Voiko syödä
« Vastaus #14 : 04.07.2005, 14:26:12 »
Kävin itseasiassa tässä juuri espanjassa. Tein kyllä kaiken vastoin "perusssääntöjä".. :oops:
Tuli syötyä majoneesia, jästkiä, salaatteja, otettua jääpaloja. Yhdesti otin vahingossa päänsärkylääkkeen yhteydessä kraanavettä.
Mutta niin, mitään seurauksia ei tullut, mutta olen kyllä kuullut myös toisenlaisia tarinoita. Riippuu varmaan aika paljon omasta immuniteetista ja tuurista..mutta näin mun tapauksessa ainakin.:)

PP

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - pinkkistara@hotmail.com
    • Profiili
    • http://pirre.fi
    • Sähköposti
Voiko syödä
« Vastaus #15 : 04.07.2005, 15:22:04 »
mä väittäisin, että toi riippuu myös ihmisestä. ainoa mikä mun vatsan saa sekasin on BurgerKingin hampurilaiset. jopa E-Amerikassa tuli syötyä kaiket maailmat salaatteja ja jäätelöitä..! enkä kertaakaan saanu mitään. toki se kannattaa katsoa että paikka on perus siisti.
 mutta että lähinnä, ei pitäis mennä yleistämään että euroopan rajojen ulkopuolella saat ruokamyrkytyksen ja kaiken mahdollisen kylmistä ruuista..
elieve there are no limits but the sky

Vaara

• Reissaajaguru
    • Profiili
Voiko syödä
« Vastaus #16 : 04.07.2005, 15:43:00 »
Mä olen saanut tiedon, että vatsan kestäisi kaksi viikkoa tottua uuteen bakteerikantaan.
Ei ole oikein lähteä, mut on seurattava tähteä". -Pelle Miljoona-

Kuh'n

• Reissaaja
    • Profiili
Voiko syödä
« Vastaus #17 : 04.07.2005, 20:18:11 »
Yksi keino suojella vatsaa on kuulemma ottaa konjakkiryyppy aamun aloittajaisiksi. Varmaan muukin viina ajaa asian kuin (paha) konjakki...

Kuulostaa ainakin kokeilemisen arvoiselta niksiltä..  8)

socalled7

• Himoreissaaja
    • Profiili
Voiko syödä
« Vastaus #18 : 05.07.2005, 17:56:11 »
En minä ainakaan ole ikinä potenut minkäänlaisia mahavaivoja Italiassa tai Espanjassa, ei pienintäkään, vaikka salaatteja ja jäätelöä ja kaikkea mahdollista muutakin keittämätöntä on mennyt kilokaupalla alas.

Neiti Q

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
Voiko syödä
« Vastaus #19 : 06.07.2005, 08:39:42 »
Lainaus käyttäjältä: "socalled7"
En minä ainakaan ole ikinä potenut minkäänlaisia mahavaivoja Italiassa tai Espanjassa, ei pienintäkään, vaikka salaatteja ja jäätelöä ja kaikkea mahdollista muutakin keittämätöntä on mennyt kilokaupalla alas.

Mutta hei, mulle ainakin tulee vatsakipuja pelkästään siitä tajuttomasta ylensyömisestä, mihin aina sorrun noilla main! Tietenkin jos treenaa kilokaupalla syömistä muutenkin, ni ei tarvi matkalla kärsiä siitä  :lol:

Ainoa ongelma Italiassa on se, ettei millään jaksa syödä kaikkea mitä silmä näkee.
Makuni on hyvin yksinkertainen. Haluan vain parasta. (Oscar Wilde)