hotelli- ja ravintolatöihin Englantiin

(Luettu 49518 kertaa)

Sommare

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #20 : 12.08.2005, 22:43:32 »
toivottavasti ei mee ohi mitään tärkeää inffoa, kun ei pääse sinne.  :(

ois varmaan ollut mielenkiintoista kuulla ihan livenä systeemeistä ja järjestelyistä, koskien syksyn hotelli työtä.
Away, away in time
Every dream's a journey away
Away to a home away from care
Everywhere's just a journey away..."
   - TN -

Anuu

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #21 : 13.08.2005, 17:59:57 »
Enpä tied menikö sulla mitään ohi sellasta, mitä ei vois päätellä tai arvata tai saada muuten tietää. Oli muuten kyl ihan mielenkiintosta nähä minkälaista porukkaa sinnepäin on lähössä.

Nyt haluan vain kirjastoon ja haalia kaikki Englantia koskevat turistioppaatkin itselleni!

Sommare

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #22 : 13.08.2005, 18:32:50 »
Lainaus käyttäjältä: "Anuu"
Nyt haluan vain kirjastoon ja haalia kaikki Englantia koskevat turistioppaatkin itselleni!

:lol:  :lol:
Away, away in time
   - TN -

Lura

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
Hauskaa matkaa!!!
« Vastaus #23 : 14.08.2005, 15:57:09 »
Heips!

Ajattelin kirjottaa muutaman omakohtasen kokemuksen, kun juuri viikko sitten palasin Englannista, missä olin tarjoilijana 10kk kolmen tähden hotellissa.

Sain työpaikkani Allianssin kautta, eikä mulla ollu mitään valittamista 130e ohjelmamaksusta. Kaikki oli tosi helppoo ja vaivatonta kunhan vaan sai sen työlään paperikasan sinne postilaatikkoon. Noin kolme viikkoa hakemuksen lähettämisestä sain sähköpostia että minulle olisi työpaikka etelä-englannissa ja mun pitäs soittaa sinne, että ne voi haastatella mut puhelimitse. Soitin sitten sinne tällaisella tyypillisellä mikahäkkis-englannillani ja kyllähän ne mut palkkas.

Pankkitilin avaaminen voi olla aika kinkkinen tehtävä, mutta mulle kaikki suju hyvin niin kauan kun valehtelin että ei mulla suomessa mitään pankkitiliä ole. En tiedä mikä siinä oli takana. Mutta älkää tehkö samaa virhettä kuin minä ja menkää Lloyds pankin asiakkaaksi, niiltä kun ei saa kunnon käteiskorttia. Joka kerta kun tarviit rahaa niin joudut etsimään sen tietyn pankin logolla varustetun pankkiautomaatin, muut kun ei käy. :evil: ..

Toiseks teidän kannattaa soittaa lähimpään National Insurance toimistoon tai käydä siellä että saatte oman englantilaisen NIC-numeronnne(vastaa suomalaista sossun tunnusta). Kannattaa soittaa tai käydä siellä aika pian Englantiin saapumisen jälkeen, koska prosessi on todella hidas. Tämä siksi että saatte ne verorahanne, jos olette siellä töissä alle vuoden.

Sitten vero-asiat... Englannissa verotuskausi loppuu maalis tai huhtikuussa, jolloin teidän työnantajan pitää antaa teille P60-lomake. Heti kun tuon lomakkeen saatte niin hushus lähimpään verotoimistoon eli Inland Revenueen sen lomakkeen kanssa veroja takaisin vaatimaan... Itse luulin että saan kaikki rahat sitten kun lähden mutta onneksi eräs kauan paikassa töissä ollut tarjoilia sanoi että verot annetaan takaisin aina verovuoden lopussa ja silloin kun lähdet pois, mutta silloin vain sen verovuoden ajalta. Eli jos aloitat työt lokakuussa ja lopetat seuraavan vuoden elokuussa. Ensin vaadit huhtikuussa veroja takaisin lokakuusta maaliskuuhun ja kun lähdet niin uudelleen huhtikuusta elokuuhun(tähän tarviit työnantajalta P45-lomakkeen).

Myös lähtiessäsi kannattaa harkita tarkkaan kuinka ne veronpalautukset otat vastaan, sillä jos pyydät verotoimistoa lähettämään shekin niin se voi viedä kuukausia ja sen shekin prosessointi suomessa on myös aikaa vievää ja kallista. Itse päädyin ottamaan rahat suoraan omalle tililleni englannissa, onpahan hyvä syy lähteä kavereita moikkaamaan...

Ja kyllä mulla jäi käteen tuosta reissusta muutakin kuin paljon hyviä muistoja. Siitäkin huolimatta että olen tällainen shoppaholic jäi säästöön sellanen reilu 2000 euroa ja paljon enemmän ois jääny jos en ois matkustellu ja rillutellu niin paljon, mutta kerranhan sitä vaan eletään...

Asumisesta sen verran että osa niistä staff huoneista oli tosi järkyttävässä kunnossa eli mitään luksusmajotusta on turha kaipailla. Ja ruoka on aina sitä samaa upporasvassa paistettua tavaraa joka päivä. Myös vihannekset ja hedelmät on tosi kalliita, niin että kannattaa se lähin Tesco paikallistaa minne ikinä sitten jouduttekin.

Työstä sen verran, että raskasta se tulee olemaan, mutta kaikkien niiden uusien ihmisten tapaaminen ja hullu elämä hotelleissa on sen arvoista :lol: .

Anuu

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #24 : 14.08.2005, 17:27:53 »
Kiitoksia kokemuksien kertomisesta, kiva lukee toisten muisteloita! Oliko briteissä muuten meikit halvempia vai kalliimpia suomeen verrattuna?
Tai tiedätkö oliko tatuoinnit kuinka tyyriitä siellä?

Sasse

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #25 : 14.08.2005, 19:43:55 »
Itse menin Englantiin töihin työkkärin Eures-sivujen kautta. Katteltiin kaverin kaa avoimet työpaikat ja lähetettiin sitte hakemukset. Vähän aikaa käytiin sähköpostittelua parin paikan kanssa ja sitte yksi puhelinhaastatteli meidät. Ja sitte mentiin. Mitää "ylimääräsiä" maksuja ei koitunu. Työ nyt oli mitä oli ja palkka vielä vähemmä. Kilojakin tuli ku ainoot vapaat hetket söin että jaksaisin duunia.  :twisted: Opettavainen kokemus kylläkin. sen jälkeen paskakaan työ ei tuntunu miltään ja musta tuli ihan supernainen kun tuntu ton kokemuksen jälkeen että pystyy mihin tahansa. En viihtynyt en.

Anuu

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #26 : 15.08.2005, 13:36:02 »
Luin tuolta toisesta keskustelusta, että ihmisillä on ollu vaikeeta tutustua paikallisiin ja että ainakin naiset on ollu ilkeitä ulkomaalaisia naisia kohtaan, miten teillä oli tuolla saarella sen suhteen?
Pyydän huomioimaan myös edellisen tekstini.
Jos muuten disaster on vielä kuulolla, niin tuolla infossa oli ainakin pari sellasta kaveriparia, mitkä oli päässeet samaan paikkaan. Ite asiassa ne molemmat parit oli vielä päässy samaan paikkaan..

usvaus

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #27 : 15.08.2005, 22:57:19 »
Kiitos suuri, Lura! Info oli ihan aiheellinen ainakin miulle. Mietinkin jo tässä hetken aikaa, että miten hemmetissä nuo verotus- yms asiat oikeen toimii, mutta ajattelin olla kärsivällinen. Nyt sain mielenrauhan :D tai ainakin hitusen mielenrauhaa.

Sen käsityksen oon saanu, että töitä kyllä sitten saa Briteissä paiskia ihan ohta hiessä. Onneks mulla on vanhemmat, jotka laitto mut harjan varteen jo natiaisena, heh. Tämäkin vuosi menny keväästä asti töissä, niin miksei sitä samaa linjaa jatkais sitten sielläkin? :D Unohtamatta pailaamista ja retkulointia, joille pitää varata aikaa mahollisimman ruhtinaalisesti.

Immeiset höpäji jottain tuosta infotilaisuudesta. Siellä ei siis paljastunut mitään kovin ratkaisevaa tai yllätyksellistä tietoa?

Kiva huomata, etten oo ainoo joka hakee Allianssin kautta töihin. Monesti kun oon lueskellu juttuja, että Allianssi on ihan kökkö organisaatio, jolle on ihan turha maksella isoja summia. Ite mietin aluksi, että pakkaan vaan laukun ja menen Britteihin. Sitten aloin miettiä, että entäs verotus? Entäs jos jään ihan kuin nalli kalliolle? Entäs jos, entäs jos? Päävvyin sitten Allianssiin. Maksan mieluummin 130€ ja vähän päälle taatusta työpaikasta ja varmasta olosta kuin 0€ siitä, että oon periaatteessa ihan tyhjän päällä. Jos iskee paniikki, niin sitten voi ottaa yhteyttä Allianssiin ja parkua apua ;) Kunhan nyt ensin pääsen koko saarivaltioon :D
parasta toimia aina nopeasti viimetingassa!

Sommare

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #28 : 15.08.2005, 23:39:59 »
niin onhan se tavallaan "varmaa" kun menee töihin allin kautta,kait.
itsellä oli suunnitelmissa pakata kassi ja lentää lontooseen budjetin salliessa, josta sitten ois aloittanut työnhakemisen.

Mutta kun allin kautta pääsen 0 e kokonaisbudjetilla englantiin töihin, jolloin ainoat kulut ensimmäisen kurssiviikon jälkeen paikan päällä on majoitus ja ruokailu "palkasta", niin eiköhän se 14 viikkoa mene huonomassakin paikassa vaikka päällään seisoessa (ellei sitten satu lottovoitto ja pääse todella mukavaan paikkaan töihin  :lol: positiivisuus ennenkaikkea  :wink: )

Kunhan nyt edes saisi tietää mihin töihin tulen sijoittumaan siellä ja minne.

Paikan päällähän on helpompaa hakea sitten töitä siitä eteenpäin.
Away, away in time
   - TN -

Anuu

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #29 : 16.08.2005, 15:44:34 »
Sommare,  kuinka kauan sulla on siitä kun sut valittiin/kun hait tai miten se sulla sit menikään?

Tuosta infosta vielä, että tulihan siellä jotain tiedonmurusia, mutta ei mitään, mikä ois mun maailmaani paljookaan järkyttänyt.
Lähinnä selvis, että britit juo baarissa olutta ja gin&tonicia, et ei tarvii sressata siitä, osaako sekotella miljoonanlaisia drinkkejä ja että satunnainen lävistys ei välttämättä oo maailmanloppu kaikille työnantajille. Siel oli tyttö, joka oli ollu Chesterissä (?) ja sano, et sille oli maksettu järjestään liian vähän palkkaa ja se sai käydä ain pyytelemässä loppurahoja. Ja saatiin matkahammasharja ja -tahna söpössä pienessä paketissa ja kangaskassi! :P

Olen pohtinut parasta (= helpointa ja halvinta) tapaa päästä Gatwickilta Bournemouthiin. Tällä hetkellä näyttäis siltä, että täytyy mennä bussilla Heathrown kautta. Lieneekö kovinkin vaikeeta päästä sinne Bournemouthiin, kun en oo paljookaan yksin matkustellu?

Korjaus: Ryanair lentääkin siis Stanstedille eikä Gatwickille, olinpas taas huolimaton..Tämähän muuttaa asiaa!

Sommare

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #30 : 16.08.2005, 17:45:48 »
Hain silloin kesäkuussa kun ohjelmaan oli hakuaika ja sain muistaakseni vastauksen siinä heinäkuun puolella, joten noin viikko pari meni vastauksen saamiseen.

Ja tänään kolahti postiluukusta tulevan työpaikan tiedot.  :lol: Seuraavaksi odotan vaan että luukku kolahtaisi uudestaan ja saisin lentoliput.  8)

Oletko itse menossa milloin Bournemouthiin?
Away, away in time
   - TN -

Anuu

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #31 : 16.08.2005, 20:34:50 »
Tähtäsin siihen, että pääsisin lähteen lokakuun alussa. Osallistun eka sille baarityökurssille ja yks sellanen alkaa 9.10. En vaan malttas odottaa enää.. Oliko se Bournemouthin lähellä se sun työpaikka? Mitä puuhaa se on?

An-gela

• Aloittelija
    • MSN Messenger  - wildgirl@suomi24.fi
    • Profiili
    • Sähköposti
moi kaikille..
« Vastaus #32 : 17.08.2005, 13:24:14 »
onko kellaan tietoa onko mitaan muuta tollasta jarjestoa minka kautta vois lahtea hotelliin toihin. Itse asun lontoossa jo ja en sitten tieda kannattaisko vaan rupee soittelemaan ja kyselemaan hommia vai miten kannattais toimia?hyvia ehdotuksia?Lontooseen ajattelin menna..

vekkuli

• Reissaajaguru
    • Profiili
Re: moi kaikille..
« Vastaus #33 : 17.08.2005, 19:31:52 »
Lainaus käyttäjältä: "An-gela"
onko kellaan tietoa onko mitaan muuta tollasta jarjestoa minka kautta vois lahtea hotelliin toihin. Itse asun lontoossa jo ja en sitten tieda kannattaisko vaan rupee soittelemaan ja kyselemaan hommia vai miten kannattais toimia?hyvia ehdotuksia?Lontooseen ajattelin menna..

Tuolla alalla käytetään nykyään kai aika paljon työvoimaa vuokraavia yrityksiä eli varsinainen työnantaja ei olekaan hotelli/ravintola vaan vuokrafirma. Oletko muuten aivan varma että haluat duunia Lontoosta? Luulisin että Cornwallin, Cotswoldsin tai Lake Districtin tapaisilla lomaseuduilla jossa käy varakkaita turisteja olisi mukavammat oltavat ja vähemmän kilpailua vähän parempipalkkaisista alan duuneista kuin Lontoossa.

Sommare

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #34 : 20.08.2005, 08:58:40 »
Lainaus käyttäjältä: "Anuu"
Tähtäsin siihen, että pääsisin lähteen lokakuun alussa. Osallistun eka sille baarityökurssille ja yks sellanen alkaa 9.10. En vaan malttas odottaa enää.. Oliko se Bournemouthin lähellä se sun työpaikka? Mitä puuhaa se on?

Itse asiassa Bournemouthissa on kummatkin, niin työ kuin kurssikin. Sain työtarjouksen ravintolatyöstä, joten en saanut ihan sitä työtä mitä hain. No eipä se ole kuin yhteensä 14 viikkoa kurssin kanssa.  :)
Away, away in time
   - TN -

Pinkki

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #35 : 21.08.2005, 12:38:25 »
Tarvitseeko myös todistuksia mukaan liitteeksi sinne Allianssin hakuun? Ku tekstissä lukee, että "Suomenkieliset todistukset voit itse kääntää, liitä mukaan kuitenkin kopio alkuperäisestä todistuksesta (pidä alkuperäiset todistukset kuitenkin itselläsi!)." Mut ku tarvittavissa liitteissä ei lue, että tarvitsee todistukset. Ajattelin, että noi on työtodistukset mistä on tossa puhe. Hmmm...  :roll:
Se, joka rakastaa merta, uskaltaa jättää turvallisen sataman.

Anuu

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #36 : 21.08.2005, 13:45:25 »
Olet oikeassa, tarkottaa just niitä työtodistuksia ja terveystodistuksia(jos sellasen tarvii). Ja taisin ite kääntää viel yo-todistuksen, mutta se oli lähinnä "todistuksena kohdemaan kielitaidosta"..

Pinkki

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #37 : 21.08.2005, 14:04:04 »
Loistavaa!  :D  Huh, en olis kyllä mielelläni laittanut mun huonoa todistusta siihen... :(  Nyt teen tässä paraikaa sitä motivaatiokirjettä. Se olikin yllättävän helppoa, ku sain mielettömän innostuksen puuskan ja mukavahan tässä on sitä kirjotellessa  :D  Vielä tänä päivänä teen sen CV:n netissä ja sit alkaa oleen jo asiat paremmalla puolella. Kyllä tää tästä!  :)
Se, joka rakastaa merta, uskaltaa jättää turvallisen sataman.

usvaus

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #38 : 23.08.2005, 22:08:14 »
Jee jee, tänään pamahti postista infokirje Allianssilta :) Hemmetti, taijjan sitten oikeasti olla menossa talveksi Britteihin. Aina siitä on vaan puhunu, mutta nyt saa jo mustaa valkeella :D

Yksi asia vielä mietityttää. Josko joku viisas, kiltti ja asiasta tietoinen voisi jelpata. Operaatio kännykkäliittymä. Millaista suosittelette, kun oleskelua tulee olemaan saarivaltiossa yli 6kk? Minkä hintasta on keskiverrosti? Kuuluvuus? Ja mitä kullekin mieleen tulee, niin saa infota :)
Taas minä kiitä, kumarran ja poistun takavasemmalle...
parasta toimia aina nopeasti viimetingassa!

An-gela

• Aloittelija
    • MSN Messenger  - wildgirl@suomi24.fi
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #39 : 24.08.2005, 00:48:34 »
suosittelen prepaid liittymaa..pay as you go joko vodafone tai orange..tuntuis tuo vodafone olevan ihan jees..vahan kun sonera suomessa!