Reilaamassa lasten kanssa?

(Luettu 16792 kertaa)

Anonymous

• Vieras
« : 05.07.2003, 00:20:02 »
Hei!
Nyt kaivataan tietoa, kokemuksia ja neuvoja lasten kanssa reilaamisesta!
Minkä ikäisiä nappulat on ollu? Kuinka matka sujui? Ongelmat ja kohokohdat? Missä kaukana kävitte? ym. ym.

Roosa

• Reissaajaguru
    • Profiili
Re: Reilaamassa lasten kanssa?
« Vastaus #1 : 05.07.2003, 18:57:02 »

Anonymous

• Vieras
« Vastaus #2 : 05.07.2003, 20:12:28 »
systeri ja sen kumppani oli 4-vuotiaan kans reissussa pari vuotta sitten. kuulemma aika raskasta ja lapsen ehdoilla mentiin täysin, mutta ei ne lähtöään silti katuneet. enimmäkseen saksa-ranska-britti akselilla tais reitti kulkee. kalliikskin tuli kun piti vähän "paremmissa" paikoissa yöpyä, mut jos ja kun siihen nyt varautuu niin ei kai se haittaa.

1963

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 07.07.2003, 11:14:00 »
Jep, minä tiedän. :)

Viime keskiviikkona tultiin neljän viikon reissusta, joka oli kolmas lasten kanssa tekemämme reili. Poikamme ovat nyt 8 ja 11, mutta ekalla kerralla pienempi oli vasta täyttänyt viisi.

Muutama tuore homma tulee heti mieleen.

1. Reilatessa joutuu kävelemään, käyttämään julkisia kulkuneuvoja ja liikkumaan ruuhkaisissakin kaupungeissa. Lasten täytyy olla tottuneita tähän.

2. Jotta koko homma ei menisi ihan ääritouhuksi, suosittelen paikkalippujen varaamista etukäteen ainakin yöjuniin. Varsinkin jos teitä on enemmän kuin kolme. Eihän siinä tietysti sitten mennä ihan sinne, minne nenä näyttää.

3. Itse en lähtisi yksinäisenä aikuisena edes yhden lapsen kanssa. Vastuu vieraalla maalla ja reissussa on liian iso. Ei tarvita kuin tavallista pahempi mahatauti, niin aikuinenkin menee täysin toimintakyvyttömäksi.

4. Kannattaa ottaa yksi pääkohde ja siihen lisäksi pistäytymisiä. Tällä äsken päättyneellä reissulla meillä oli jo kaksi pääkohdetta, koska oltiin jo veteraaneja.

5. Rahaa palaa perhanasti. Me esimerkiksi juutuimme juhannuksen tienoilla Barcelonaan SNCF:n lakon vuoksi. Majoituksen löytyminen neljälle ei ollut ihan mutkatonta - tai oli se sitten, kun päätettiin että maksakoon mitä maksaa.

6. Lasten kanssa reissaaminen on ihan älyttömän kivaa. Totta kai siinä on toinen moodi kuin nuoruusvuosien haahuilussa,  mutta suosittelen lämpimästi. Hienoa, että joku muukin suunnittelee!

Kerron myöhemmin aivan varmasti reissustamme lisää, mutta tämä näin pikaisesti. Lähtisin huomenna uudestaan, koko porukan kanssa, jos voisin!
voir un corps, c'est la grande menace pour l'esprit.

Urho_Kekkonen

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Kuvia
    • Sähköposti
« Vastaus #4 : 10.12.2003, 14:34:11 »
Omia lapsia ei ole, mutta jos joskus on, niin ne opetetaan reppumatkailijoiksi heti kun reppu selässä pysyy.

Mun lapsuuden, ja koko oikeastaan elämän parhaisiin muistoihin kuuluu mm. Unkarin (ikää 7v) ja Lontoon (10v) matkat äidin kanssa. Inter-Railina niitä ei tehty - tuohon aikaan ei yli 26v. lippuja tainnut ollakaan - mutta reppumatkoina ainakin siinä mielessä että rahaa ei käytetty käytännöllisesti katsoen lainkaan.

Mitä 1963 edellä kirjoitti, pätee varmasti aika hyvin. Mutsi tosin oli noilla matkoilla ainoa aikuinen, mikä varmaan oli kyllä tosi rankkaa.
http://ihmeellisiaasioita.blogspot.fi/

Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen. Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen.
-Ääntenlaskija 1956

pioneer53

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - pioneer53@helsinkilainen.com
    • Profiili
    • Sähköposti
niin
« Vastaus #5 : 15.12.2003, 21:12:52 »
Ainakin saa varata pirusti rahaa, koska lasten on syötävä ja majoituttava mielestäni kunnolla. Toisin kuin itse pärjää yhdellä leivällä päivän ja voi nukkua vaikka pihalla.

nani

• Tosireissaaja
    • MSN Messenger  - nani132@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #6 : 26.12.2003, 22:46:13 »
Mä olin joskus vieläkin pienempänä (oisinko ollu 3-4?) äitin ja isän mukana reilaamassa. Emmä siitä hirveesti muista mutmut...Kuvista päätellen oli ainaski mulla hauskaa =) Meillä oli sellaset miljoonaan osaan taiteltavat rattaat (ja niihinhän voi tukkia muksujen lisäksi kaikkea muuta tarpeellista krääsää...) Itseasias ainut minkä mä muistan oli se, että mä "soitan" isukin kitaralla niissä rattaissa  :D  Meillä oli teltta mukana, joka tosin pöllittiin kesken matkaa. Kierrettiin kuulemma Itä-Eurooppaa pikasesti ja Kreikkaa hieman runsaammalla ajalla. Takas tullessa käytiin Roskildessa rockaamassa.  8)
Että ottakaa ne muksut ja paljon kärsivällisyyttä kainaloon ja mars reilaamaan!! Mäkin säilyin ilman pahimpia traumoja  :?:
itten kun mä olen iso, niin mä aijon matkustaa tuomionpäivätasaajalle.

mamita

• Aloittelija
    • Profiili
Kokemuksia perheen kanssa reilaamisesta?
« Vastaus #7 : 10.03.2008, 17:27:00 »
Suunnitelmissa on lähteä kesällä yhdessä reilaamaan, isä, äiti ja kaksi koululaista.  Meille aikuisille InterRail on omasta nuoruudesta tuttua, lapset ovat reissanneet pääasiassa lentokoneella. Nyt ajateltiin matkustaa vähän pienemmillä päästöillä.

Onko kenelläkään kokemuksia isojen lasten kanssa reilaamisesta? Hyviä ideoita ja vinkkejä?

jasione

• Reissaaja
    • Profiili
Kokemuksia perheen kanssa reilaamisesta?
« Vastaus #8 : 10.03.2008, 21:40:44 »
Reilasin viime kesänä kuukauden neljän lapseni kanssa (yksi ei päässyt mukaan). Näistä tosin vanhimmat olivat 22- ja 18-vuotiaat, pienet 6 ja 8. Tarkoitus oli oli opettaa reissaamista lapsille, alunperin en lähtenytkään millekään huvimatkalle itse. Minullakin nuoruuden muistoina useita reilejä.

Koska mukana oli lapsia, suunnittelin reitit ja aikataulut ja varasin majoitukset etukäteen. Vain ihan loppumatkasta iski perinteinen ekstempporee: pyörähdetäänpä sittenkin Pariisissa eli yöjunan lattialle piti päästä yhdeksi yöksi nukkumaan. Ja kaikilla oli hauskaa.

Vinkkejä siis: etukäteissuunnittelu oli helppoa ja hauskaa eikä pilannut matkan perusajatusta. Oli ihan haastetta toteuttaa tuo suunnitelma, jossa lopulta vain yksi junavuoro oli lopetettu aikataulun tulostuksen ja matkakohteessa paikalleolon välissä (kolmisen viikkoa). Kerran vaihtui varattu hostelli kun huomasivat että meillä oli pikkupentuja mukana ja paikka ei ollut oikein "sopiva", saatiin hiukka hienompi huoneisto tilalle :) .

Ainoa asia mikä meni pieleen oli ruokailu: olin varannut rahaa niin että aamu- ja iltapalat syötiin kämpillä ja kerran päivässä lämmin ruoka ravintolassa. Siinäpä sitten etsittiin suurkaupunkien keskustoista edullista ruokapaikkaa joka kelpais jokaiselle viidelle nälkäiselle. Ja tämä taistelu perkele joka päivä :evil: . Pienimmät piti pitää hengissä joten hampurilaiselle tuskissamme turhan usein päädyttiin (mistä tosin seurasi yhä jatkuva inho tuonkaltaista kulinarismia kohtaan). Siis JOS olisi mahdollista selvittäisin ruokapaikkoja tarkemmin etukäteen. Niitä halvempia, eksoottisempia laitakaupungin ruokapaikkoja ei pystynyt tuon sakin kanssa etsimään, kuten olin luullut.

Yritin ottaa pienimmät huomioon "nähtävyyksiä" suunnitellessani: eläintarhat ja huvipuistot piti ottaa mukaan ja unohtaa päivän jonotus Daavidin patsaalle näännyttävässä helteessä. Kuljettiin se minkä pienimmät jaksoivat.

Meille sattui tuttuja jotka tiesivät kaikki kauheimmät tapaukset miten lapsia ryöstetään ja saattoivat tietonsa myös näille pikkureissaajille. Pilasi hiukka tunnelmaa ja aiheutti pelkoja kotiin palattuakin vaikkei mitään pahaa edes meinannut sattua.

Kerron lisää jos tarvetta. Olen onnellinen että matka tuli tehtyä, mutta seuraavan kerran lähden kyllä IHAN YKSIN (syksyllä Balkanille?), jos saan lapsenvahteja :P

Mukavaa matkaa. Ja matkan suunnittelua

skugga

• Vieras
Vs: Kokemuksia perheen kanssa reilaamisesta?
« Vastaus #9 : 07.04.2008, 14:40:19 »
Sellainen pieni kysymys, että minkä ikäiseltä lapsukaiselta mee junassa maksu reilatessa? Eli miten vanhalle pitää olla reilikortti? VR:ltä olen lukenut, että liput on 12-26v ja yli 26v. Sen lisäksi kohdassa luki, että lapsen kortti maksaa puolet aikuisen kortin hinnasta. Kumman kortin hinnasta, ja minkä ikäiselle?

jasione

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 07.04.2008, 22:10:43 »

Lapsen interrail-lippu maksoi puolet aikuisen eli yli 26 -vuotiaan lipusta. Missään en ole nähnyt lapsen lipun alarajaa eli on semmoinen tunne että kaikki alle 12 v maksavat lasten hinnan. En ole tarkistanut tätä viimeistä tietoa.

skugga

• Vieras
« Vastaus #11 : 11.04.2008, 11:36:48 »
Sitten toinen rahakysymys: Millaisella budjetilla olette perhereilejä heittäneet? Ootteko yöpyneet dormissa vai hostellissa vai tuttujen luona, ja varanneet ennakkoon, vai soveltaneet? Tehneet ite ruokaa vai syöneet kaikki ateriat ulkona?

skugga

• Vieras
« Vastaus #12 : 17.04.2008, 10:51:27 »

Lapsen interrail-lippu maksoi puolet aikuisen eli yli 26 -vuotiaan lipusta. Missään en ole nähnyt lapsen lipun alarajaa eli on semmoinen tunne että kaikki alle 12 v maksavat lasten hinnan. En ole tarkistanut tätä viimeistä tietoa.

Voin vastata omaan kysymykseeni InterRail 2007- kirjan pohjalta. Eli alle 4-vuotiaat pääsevät ilmaiseksi ilman omaa paikka/makuu/lepovaunulippua. Lastenlippu on 4-12-vuotiaille ja nuorisolippu siitä ylöspäin 25 asti. 26-> on jo seniorilippulaisia.

Mampu

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #13 : 21.04.2008, 22:50:33 »
Nostalgiareili minullakin mielessä kun lähden 11-vuotiaan tyttöni kanssa heinäkuussa. Lapset ovat kuulleet pienestä pitäen iltasatujen sijaan äidin reilijuttuja ja nyt pelkään tuottavani tytölle pettymyksen, jos matkustamme liian sivistyneesti. Nuorempana tein kokonaisia reilejä vain parilla hostelliyöpymisellä nukkuen junien lattioilla ja pesten tukan aseman vessan lavuaarissa. Ruokailu hoitui "patonkia ja vettä aallonmurtajalla" -linjalla.

Nyt aikuisena vähän hirvittää tuo yöjunissa mönkiminen nimenomaan turvallisuusmielessä, varsinkin kun on kuullut kaikenlaisia juttuja osastoihin ja lepovaunuihin sumutettavista aineista, joiden turvin matkalaiset (köyhät interreilarit!) ryöstetään jne.

Tyttö haluaisi (niinkuin minäkin aikanaan) käydä mahdollisimman monessa maassa ja yöjuna tietysti tarjoaisi siihen hyvän mahdollisuuden. Aikanaan muistan, että vaikeutena oli lähinnä löytää riittävän pitkiä yhtämittaisia junamatkoja, jotta sai tarpeeksi pitkät yöunet, joten välillä tuli reissattua hassusti edestakaisinkin nukkumisen takia, kun alkoi rinkka painaa selkää.

Mitä mieltä olette lepovaunujen turvallisuudesta äidin ja tytön kaksin matkustaessa? Legendaarisen Hampurin asemalla nukkumisen taidamme ainakin jättää väliin. Ja suositelkaa hyviä yöjunareittejä! Mitenkäs esim Sofia - Istanbul yöjuna? Ensisijaisesti ajattelimme koluta Itä-Eurooppaa, kun tuo Espanja-Ranska-Italia -seutu on koluttu muutenkin.
Se on vapaa, joka elää niin kuin on itse valinnut.
-Epiktetos-

jasione

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #14 : 22.04.2008, 08:42:01 »
Mampu, muutama sananen meidän viime kesän kokemuksista: meillä oli etukäteen suunniteltu aikataulu ja siihen kuului neljä yöjunaa (oli ihan vaihtoehto hostelliyöpymiselle ja maksoi suunnilleen samanverran kuin muutkin yöt). Eli kaikkiin yöjuniin olin varannut lepopaikat.

Meitä oli viisi, joten melkein täytimme kopin (seuraavalla kerralla kaikki lapset mukaan niin koppi täyttyy kokonaan) mutta aina saimme sen yhden "vieraan" seuraksemme. Ihan hyvin se meni, sääli vähän sitä vierasta. Eli jos on vain kaksi matkaajaa, niin "vieraitten" määrä on tietysti suurempi noissa hyteissä.

Ainoa hiukan turvallisuuden tunnetta horjuttanut seikka oli Venetsia-Budapest yöjunassa vietetty aamu, jolloin junapalvelija käski laittaa verhot kiinni ja oven lukkoon, koska junassa oli rosvoja. Pienet eivät onneksi ymmärtäneet vierasta kieltä ja siinä vaan loppumatka piäteltiin pissiä ja hissuksiin oltiin. Tai oikeastaan turvallistahan se oli kun silleen huolehdittiin.

Matkan lopulla oli kaikilla jo sen verran irrationaalinen olo että äkkikeikka Berliinistä Pariisiin oli kaikille mieleen. Pariisi tuli valittua myös sen takia että se oli sopivanpituinen just yöpymistä ajatellen. Varauksessa sattui joku häikkä ja vietimme yön tavallisessa kopissa, siis ei petejä eikä penkit edes liikkuneet nukkumatasoksi. Minä nukuin lattialla ja lapset päällekkäin penkeillä.

Meitäkin "varoteltiin" hyttien myrkyttämisestä, mutta luulen että niin hirvittävän yleistä se ei ole, etteikö se menisi yleisen riskialttiin (?) elämänmuodon piikkiin. Siis kaikenlaista voi tapahtua, jotain suuremmalla todennäköisyydellä kuin jotain muuta.

Reilaus on nyt opetettu, mutta yhtään rankempaa eivät pienimmät olisi kyllä kestäneet. Lapsen maailma on kuitenkin erilainen kuin aikuisen, joten nuoremmat (alle 15?) ei ehkä ihan samaa kaipaakaan kuin mitä itse jo kuitenkin nuorena (16-22) jaksoi ja halusi.

Hauskaa matkaa teille.

koskinen2000

• Aloittelija
    • Profiili
lapsiperhe junailee
« Vastaus #15 : 09.03.2009, 10:37:48 »
terve

olemme lähdössä huhtikuussa reilaamaan kolmevuotiaan poikamme kanssa. onko mitään järkeä ottaa ykkösluokan reilikortit? onko city night linen kahden hengen makuuhytti köpiksestä baseliin hyvä lapsiperheellekin? en ole reilannut viiteentoista vuoteen. minkälaisia saksan, italian, ranskan ja pohjoismaiden junat ovat verrattuna suomalaisiin juniin?

kiitos!

transit

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: lapsiperhe junailee
« Vastaus #16 : 09.03.2009, 13:37:04 »
terve

olemme lähdössä huhtikuussa reilaamaan kolmevuotiaan poikamme kanssa. onko mitään järkeä ottaa ykkösluokan reilikortit? onko city night linen kahden hengen makuuhytti köpiksestä baseliin hyvä lapsiperheellekin? en ole reilannut viiteentoista vuoteen. minkälaisia saksan, italian, ranskan ja pohjoismaiden junat ovat verrattuna suomalaisiin juniin?

kiitos!

Spontaani vastaus ykkösluokkaan on että ehdottomasti kannattaa.

koskinen2000

• Aloittelija
    • Profiili
Vs: lapsiperhe junailee
« Vastaus #17 : 09.03.2009, 17:23:08 »
terve

kiitos!

Spontaani vastaus ykkösluokkaan on että ehdottomasti kannattaa.

miksi kannattaa?

skugga

• Vieras
Vs: Reilaamassa lasten kanssa?
« Vastaus #18 : 15.05.2011, 12:17:55 »
oman kokemuksen mukaan ei kannata.

skugga

• Vieras
Vs: Reilaamassa lasten kanssa?
« Vastaus #19 : 04.09.2014, 12:36:35 »
Millaisia laukku- ja tavaravuoria te ootte lasten kanssa raahanneet mukananne? Rattaat? Rinkka vai matkalaukku? Monetko vaatekerrat?  Mitä muuta tarvii? Ruokailuvälineet?
Toinen haaste on majapaikan valinta. AirBNBstä ollaan katseltu huoneistoja ja edullisia hotelleja, mutta viidelle hengelle majapaikan valinta onkin aikamoista sumplimista.  8)