Lentokoneesta saadut sairaudet

(Luettu 4173 kertaa)

G A Wallin

• Tosireissaaja
    • Profiili
Lentokoneesta saadut sairaudet
« : 01.08.2005, 12:39:21 »
En tarkoita sukupuolisairauksia, mutta muuten olen huomannut että syksyisin ja talvisin saa aika mittavalla prosentuaalisella todennäköisyydellä jonkin flunssan tai superflunssan lentokoneesta. Suomalaiset kun ovat silloin sairaana ja pienessä lentokoneessa mukavasti taudit leviävät jo muutaman tunnin lennon aikana.

Sentään kesäisin voi lennellä ilman tautiriskiä kun suomalaiset ovat terveinä.

Koittakaa pliis olla pärskimättä vierustoverin silmille tänä syksynä ja tulevana talvena :)

outo_otus

• Reissaajaguru
    • Profiili
Re: Lentokoneesta saadut sairaudet
« Vastaus #1 : 02.08.2005, 08:11:46 »
Lainaus käyttäjältä: "G A Wallin"
Sentään kesäisin voi lennellä ilman tautiriskiä kun suomalaiset ovat terveinä

Ei muuten voi. Lensin kesäkuussa Pariisista Helsinkiin. Vieruskaverilla oli hirveä räkätauti ja arvasin heti, että huonosti tässä käy. Niinpä sitten tosiaan vietinkin kesälomani viimeiset päivät kuumeisena sängynpohjalla  :( .
os en löydä itseäni täältä, täytyy etsiä muualta.

Hexville

• Reissaaja
    • Profiili
Re: Lentokoneesta saadut sairaudet
« Vastaus #2 : 02.08.2005, 12:45:08 »
Koittakaa pliis olla pärskimättä vierustoverin silmille tänä syksynä ja tulevana talvena :)

Sen verran mitä itse olen joutunut pärskintälinjalle, sanoisin, että suomalaiset ovat tuossa suhteessa paremmasta päästä. Omiin silmiini näyttäisi siltä, että ainakaan monissa aasialaisissa kulttuureissa toisen päälle pärskiminen ei ole erityisen paheksuttavaa.

Eipä silti, lentokoneessa sairastaminen on todella viheliäistä.

En tarkoita sukupuolisairauksia

Pahus! Minä kun ajattelin, että joku muukin katselee toisinaan Kymppikerho-tyyppistä roskaa telkusta...  :oops:

Athelas

• Reissaajaguru
    • Profiili
Vs: Lentokoneesta saadut sairaudet
« Vastaus #3 : 02.09.2008, 13:55:03 »
Vanha aihe mutta kun on tästä nyt tuoretta kokemusta... Valitettavasti. Sairastuin siis Helsinki-Vantaan lentokentällä, ja vielä erittäin pelottavalla tavalla, nimittäin oikeaa puolta kehosta alkoi pistellä ja se puutui kevyesti. Lisäksi niska tuntui kuumalta ja takaraivossa pisti aina välillä hyvin terävä kipu. Konsultaation jälkeen sain luvan lentää, sillä aivoinfarktin tai vastaavan oireita ei ollut, ja uuden lääkityksen aloittaneena migreenipotilaana mun kohdalla kaikki on mahdollista. Koneessa oli kyllä aivan karseaa, ainoa lohtu oli että en voi tartuttaa tätä muihin ja että kohtaus teki mut niin väsyneeksi että nukuin paljon. Lopulta sitten selvisin tänne Seelantiin, mutta osa oireista on päällä edelleen, joten huomenna on edessä neurologilla käynti. Toivon todella että kyse on vain migreenistä... Oon odottanut tätä viisi ja puoli vuotta, niin miksi sillä kellonlyömällä kun vihdoinkin pääsen tänne, käy näin? Oikeesti?!

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
« Vastaus #4 : 02.09.2008, 18:19:40 »
Kerran sain lievän krapulan. Se oli sitä aikaa, kun vielä lennettiin Finnairilla noin pääosin. Hellitti kyllä aika helposti, kun ymmärsi ottaa Camparisodan heti matkatavarat hotelliin saatuaan.

Muutoin on selvitty lievillä niskasäryillä, jollaisen saaminen on ilmastointia täysillä pidettäessä helppoa.

Electra

• Reissaajaguru
    • Profiili
Vs: Re: Lentokoneesta saadut sairaudet
« Vastaus #5 : 02.09.2008, 18:57:45 »
Lainaus käyttäjältä: G A Wallin
Sentään kesäisin voi lennellä ilman tautiriskiä kun suomalaiset ovat terveinä

Ei muuten voi. Lensin kesäkuussa Pariisista Helsinkiin. Vieruskaverilla oli hirveä räkätauti ja arvasin heti, että huonosti tässä käy. Niinpä sitten tosiaan vietinkin kesälomani viimeiset päivät kuumeisena sängynpohjalla  :( .

Hengityssuojaimia saa ainakin apteekeista, varmaan muualtakin.

T-musu

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 02.09.2008, 21:06:10 »
Ei varmaan ollut tartunta, mut flunssa saatiin molemmat Losiin lennettäessä, ku siellä oli ilmastointi väääähä kovalla. Oli ihan törkeän kylmä.

tintin

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 02.09.2008, 21:36:20 »
Käsidesi ehkäiseen varsin hyvin flunssien leviämistä, voi siirtää johonkin pikkupulloon lennon ajaksi ja huljuttaa käsiään aina kun on käynyt veskissä tms (aiheesta on itse asiassa jokin ikivanha tutkimuskin, johon en kyllä viitettä löydä, että flunssa ehkäistyy paremmin käsihuuhteella kuin hengityssuojaimilla!). Maskin pitäminen kun yleensä on lisäksi hiukan hassua. Ja oikeasti tartunnanehkäisyyn tarvittaisiin ns FFP3-tason maski (ks pandemiaohjeet KTL:n sivuilta). Tavalliset kirurgiset maskit estävät pöpöjen leviämisen potilaaseen... Minulle iskee kyllä flunssa melkein aina kotimatkalla, mitä lie kotiinpaluuahdistusta...
terveystietoa matkailijoille: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/ktl.mat mm.malarian estolääkesuositukset maittain

pekkapoks

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 02.09.2008, 23:36:02 »
Käsidesi ehkäiseen varsin hyvin flunssien leviämistä, voi siirtää johonkin pikkupulloon lennon ajaksi ja huljuttaa käsiään aina kun on käynyt veskissä tms (aiheesta on itse asiassa jokin ikivanha tutkimuskin, johon en kyllä viitettä löydä, että flunssa ehkäistyy paremmin käsihuuhteella kuin hengityssuojaimilla!).

Käsi-desinfiointi pulloa tulee pidettyä aina mukana, oltiin sitten "siistissä" maassa tai ei. Ei vie paljon tilaa, ja pienestä hätävarjelun liioittelusta huolimatta on tod. näk. pelastanut monelta pöpöltä (varsinkin kun niistä ei viitsisi reissun päällä kärsiä).
Kyllähän se vierustoverin pärskiminen lennättää kurat käsinojiin yms, joten ei ole mitenkään kaukaa haettua etteikö käsidesi auttaisi.

HelsinkiFlyer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 03.09.2008, 12:09:11 »
Airbornea tulee napsittua lennoilla. Sen on oikein opettaja kehittänyt.  ;D

http://www.airbornehealth.com/products_original.php

Electra

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #10 : 03.09.2008, 13:27:17 »
Sen on oikein opettaja kehittänyt.  ;D

http://www.airbornehealth.com/products_original.php

Siinäpä referenssiä kerrakseen. Varmaan on myös "kliinisesti testattu". ;)

Matkaajanainen

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #11 : 03.09.2008, 14:25:37 »
Auttaakohan mikään siihen että tulee tehokkaasta ilmastoinnista aina sairaaksi? Saan aina hillittömän yskän sen muun flunssan ohessa joten matkustaminen ei ihan aina ole mukavaa. En koskaan valitse ilmastoitua hotellia jos voin valita ja töissä olen työhuoneestani pistänyt ilmastoinnin pois. Välillä aika raivostuttavaa joten otan ilomielin vastaan vinkkejä voisiko tuota jotenkin ehkäistä!
Soarele este galben

Electra

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #12 : 03.09.2008, 14:38:12 »
Auttaakohan mikään siihen että tulee tehokkaasta ilmastoinnista aina sairaaksi? Saan aina hillittömän yskän sen muun flunssan ohessa joten matkustaminen ei ihan aina ole mukavaa. En koskaan valitse ilmastoitua hotellia jos voin valita ja töissä olen työhuoneestani pistänyt ilmastoinnin pois. Välillä aika raivostuttavaa joten otan ilomielin vastaan vinkkejä voisiko tuota jotenkin ehkäistä!

Apteekista ilman reseptiä saatavat allergialääkkeet (antihistamiinit) auttavat jonkin verran. Myös nenäsumutteet (itse käytän joskus lennoilla nuhasumutetta, jos on flunssan oireita), erityisesti sellainen mentoli-öljyseos (en nyt muista nimeä, mutta auttaa juuri ilmastoinnin kuivattamia limakalvoja ja mentoli auttaa esim. nenän kutinaan  - osaavat kyllä neuvoa apteekissa).

Itselläni on sama vaiva, ja pidän mukana myös silmien kosteuttamiseen käytettäviä tippoja pitkillä lennoilla.