Putoaminen pois Kelasta

(Luettu 22190 kertaa)

anicca

• Reissaajaguru
    • Profiili
Putoaminen pois Kelasta
« : 17.08.2005, 14:27:58 »
Kysymys kaikille ulkomailla oleskeleville: eli KELAhan tiputtaa automaattisesti pois sosiaaliturvan piiristä, jos ulkomailla oleskelee pidempään kuin vuoden. Jos kuitenkin ootte oleskelleet ulkomailla pidempään, miten ootte saaneet pidettyä itsenne KELAssa?
Siis jos ei ole mitään ns. pätevää syytä (kuten opiskelut), joilla voisi selittää ulkomailla oleskelun olevan edelleen tilapäistä jne.

Itse oon ollut ulkomailla nyt kohta täyden vuoden ja KELA jo ilmoitti, että oon tippunut sosiaaliturvasta. Koska olen syyskuussa menossa Suomeen käymään, ajattelin, josko ilmoittaisin, että muutan takaisin Suomeen(vaikka todellisuudessa en) - sittenhän ongelma ratkeaisi. Mutta saako KELA sitten kuitenkin jotenkin kierosti selville, että en oikeeasti oleskelekaan Suomessa?! :roll:

En haluaisi luopua ihanasta KELA-kortistani millään :lol: , tai siis lähinnä pelottaa, että oisin vaan Unkarin sosiaaliturvan varassa... :shock:
 következö buszon
Rajta leszek én is

AS

• Reissaajaguru
    • Profiili
Putoaminen pois Kelasta
« Vastaus #1 : 17.08.2005, 15:30:39 »
Mut pudotettiin Suomen sosiaaliturvasta valittomasti kun lahdin toihin ulkomaille, ihan ilman mitaan vuoden laskeutumisaikoja. Mika on mielestani ihan reilu peli, jos kerran asun toisessa maassa ja sinne maksan sossumaksut ja verot, niin ei Suomi mun mielestani millaan tavalla ole velvollinen hoitamaan mua jos satun sairastumaan tai jaamaan tyottomaksi.

Suomessa on asumisperusteinen sosiaaliturva, eli kun sulla on vakituinen osoite Suomessa kuulut myos sosiaaliturvan piiriin (ainakin Suomen kansalaiset). Eli siis jos olet paluusi vuoksi huolissasi sosiaaliturvastasi niin ala suotta, saat sen takaisin hakemalla heti kun olet palannut (kunhan rekisteroit itsesi johonkin suomalaiseen osoitteeseen).

Jos vahan syvemmin selvittaisit noita syita, etta mikset halua tippua Suomen sosiaaliturvasta? Kun en oikein nae etta mita etuakaan siita ulkomailla asuvalle on. Jaa sitten tyottomaksi tai sairastuu pahasti, niin palaa Suomeen vaan jos ei uskalla Unkariin luottaa. Jos taas on kyse sairaanhoitopalveluista/tyottomyysturvasta Unkarissa ollessa, niin en oikein nae miten Suomen sosiaaliturva siina auttaisi.

Kusettamisesta tuskin jaat KELAlle kiinni, tai edes verottajalle, mutta voi vaikeuttaa tilannetta jos joskus oikeasti haluat palata ja tarvii alkaa antaa selvityksia siita etta mitenka sita on vuosikausia elelty ilman mitaan tukia ja tuloja.
ähdön läheisyydestä he turvaa saa.

Expat

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Re: Putoaminen pois Kelasta
« Vastaus #2 : 17.08.2005, 16:13:24 »
Lainaus käyttäjältä: "anicca"
En haluaisi luopua ihanasta KELA-kortistani millään :lol: , tai siis lähinnä pelottaa, että oisin vaan Unkarin sosiaaliturvan varassa... :shock:

Mitä niin ihanaa on KELA-kortissa, ettei siitä voisi luopua? Ota hyvä vakuutus, ajaa saman asian tai on jopa parempi.

hile

• Tonnitallaaja
    • MSN Messenger  - reija20_00@hotmail.com
    • Profiili
    • http://spaces.msn.com/members/brxtnrabbit/
    • Sähköposti
Putoaminen pois Kelasta
« Vastaus #3 : 17.08.2005, 21:49:39 »
Outoa, vaikka olen tippunut KELAsta, mutta eivat ole vielakaan pyytaneet KELAkorttia takasin.

Kavin kesalla arvauskeskuksessa Suomessa, en sanonut osotettani, mutta silti tk-vuosimaksu tuli edelliseen osotteeseen, missa Suomesta lahtiessani olin asunut..Kylla ketutti maksaa se 22e vuodesta, kun en edes loppuvuotta siella ole..
 love to see my people living in love ,
I 'ate to see dem fighting an' swimming in blood.

I-Wayne -Living In Love

Lina

• Himoreissaaja
    • Profiili
Putoaminen pois Kelasta
« Vastaus #4 : 18.08.2005, 10:53:13 »
En kuulu tälläkään hetkellä Suomen sosiaaliturvanpiiriin, vaikka toukokuun lopulta olen Suomessa taas asunut...kävin Kelassa täyttämässä maahanmuuttoilmoituksen, jos vaikka sitten saisi opintotukea. Pudotettiin myös heti kun aloitin työt ulkomailla, olin siellä vakuutettuna maan omilla tahoilla.
Ei suomalaisella kortilla tee muualla mitään kun välillä ei matkavakuutuskortitkaan kelpaa lääkäriin. Opiskelija saa tukia myös ulkomaille.
Miten voisi pysyä paikallaan, kun aika liukuu niin kuin jää kuumien käsiemme välistä.

AS

• Reissaajaguru
    • Profiili
Putoaminen pois Kelasta
« Vastaus #5 : 18.08.2005, 10:53:37 »
Lainaus käyttäjältä: "hile"
Outoa, vaikka olen tippunut KELAsta, mutta eivat ole vielakaan pyytaneet KELAkorttia takasin.

Multa kortti pyydettiin takaisin samassa kirjeessa, jossa ilmoitettiin etta tipun sos turvan ulkopuolelle. Onko KELA ilmoittanut sulle ettet kuulu sos turvaan? Tietaako KELA, etta olet ulkomailla?

Lainaus käyttäjältä: "hile"
Kavin kesalla arvauskeskuksessa Suomessa, en sanonut osotettani, mutta silti tk-vuosimaksu tuli edelliseen osotteeseen, missa Suomesta lahtiessani olin asunut..

Oletko tehnyt maistraattiin muuttoilmoituksen ja antanut sinne osoitteesi ulkomailla? Enta oletko ilmoittanut muuttamisestasi terveyskeskukselle?

AS

• Reissaajaguru
    • Profiili
Putoaminen pois Kelasta
« Vastaus #6 : 18.08.2005, 10:59:38 »
Lainaus käyttäjältä: "Lina"
En kuulu tälläkään hetkellä Suomen sosiaaliturvanpiiriin, vaikka toukokuun lopulta olen Suomessa taas asunut...

Oikeus ei palaa automaattisesti, se pitaa tosiaan hakea. Tosin hyvin maksavat opintotukea myos sos turvaan kuulumattomille, nimimerkilla kokemusta on... olin kesan toissa ulkomailla, sitten sain koko syksyn opintotukea ja asumislisaa (tosin olin hakenut ne jo kevaalla viela Suomessa ollessani). Kun nuo lakkautettiin antoi sossu rahaa ja ongelmia tuli vasta kun KELA kasitteli asumistukihakemuksen ja huomasi etten ole ilmoittanut palanneeni Suomeen. Oli siina naurussa pitelemista.

KELA-kortin kuvittelisin olevan ulkomailla kohtuullisen hyodyton, ei taalla Englannissa varmaan kukaan edes tieda mika sellainen on.

anicca

• Reissaajaguru
    • Profiili
Putoaminen pois Kelasta
« Vastaus #7 : 18.08.2005, 11:21:36 »
Joo, ei kai siitä sos. turvasta tippumisesta niin kauheeta paniikkia tarvii sitten ottaa :lol: .

En tosiaan sillä itse KELA-kortilla tee täällä mitään, lähinnä Eurooppalaisella sairasvakuutuskortilla on ollut käyttöä. Ja sehän pitää sitten myös palauttaa, jos KELAsta tipun.

No, pitää miettiä. Täytyy selvittää vielä tätä Unkarin sosiaaliturvasysteemiä vähän enemmän 8) .
 következö buszon
Rajta leszek én is

Tinja

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Tintin oma hostelli
Putoaminen pois Kelasta
« Vastaus #8 : 18.08.2005, 11:51:16 »
Sairausvakuutuskortti ei ole voimassa jos käy töissä ulkomailla. Toivottavasti alkaa tulemaan opintotukea kivuttomasti, eipä sieltä Kelalta ole vielä mitään kuulunut kun hain takaisin Suomen sos turvaan... En mä edes tiennyt olevani siitä ulkona  :D

AS

• Reissaajaguru
    • Profiili
Putoaminen pois Kelasta
« Vastaus #9 : 18.08.2005, 12:05:12 »
Joo, ei kai siitä sos. turvasta tippumisesta niin kauheeta paniikkia tarvii sitten ottaa :lol:

Ei ainakaan minun mielestani. Meidat suomalaiset on vaan aivopesty uskomaan, etta meilla on maailman paras sosiaaliturva ja on katastrofi jos silta putoaa pois.

Ilmainen terveydenhoito on mielestani yksi maailman parhaista kusetuksista, ihmiset vielakin ihan tosissaan uskovat siihen, ja maksavat samalla terveyskeskusmaksuja.

AS

• Reissaajaguru
    • Profiili
Putoaminen pois Kelasta
« Vastaus #10 : 18.08.2005, 12:09:12 »
Lainaus käyttäjältä: "Tinja"
eipä sieltä Kelalta ole vielä mitään kuulunut kun hain takaisin Suomen sos turvaan... En mä edes tiennyt olevani siitä ulkona  :D

En makaan tiennyt etten ollu sos turvan piirissa. Edellisen kerran kun olin lahtenyt taytin jonkun KELAn lapun mihin pistin myos paluupaivan. Sit kun olin palannut tuli jossain vaiheessa joku lappu jossa kysyttiin olenko palannut, taytin sen ja palautin ja se siita.

Sit lahdin uudemman kerran, taytin taas sen lahtolapun paluupaivineen ja unohdin koko asian. Kunnes sitten nelja kuukautta paluun jalkeen kavi ilmi etten ollutkaan sos turvan piirissa. Kysyin KELAn tatilta etta miten ihmeessa ekalla kerralla toimittiin nain eri lailla, mut en saanut mitaan jarkevaa selitysta.

Hauskinta koko jutussa oli se, etta sos turvan palauttamisen paatoksen tekeminen kesti toista kuukautta, ja kun vihdoin sain uuden kortin olin jo lahdossa taas ja talla kertaa pysyvasti, joten allekirjoitin kortin ja pistin sen paluupostissa vaan takaisin...

anicca

• Reissaajaguru
    • Profiili
Putoaminen pois Kelasta
« Vastaus #11 : 18.08.2005, 12:18:11 »
Lainaus käyttäjältä: "AS"
Meidat suomalaiset on vaan aivopesty uskomaan, etta meilla on maailman paras sosiaaliturva ja on katastrofi jos silta putoaa pois.

Ehkä näin. Toisaalta kyllähän Suomessa ihan oikeesti aika hyvä sosiaaliturva on - jos moneen muuhun Euroopan maahan vertaa.

Toisaalta näin ulkomailla ollessa eipä siitä tosiaan pääse hyötymään...
 következö buszon
Rajta leszek én is

suomineito

• Reissaajaguru
    • Profiili
Putoaminen pois Kelasta
« Vastaus #12 : 18.08.2005, 12:18:14 »
mutta entas sitten taa elakesysteemi? mun isa joskus selitti etta se ei halua etta vetkuttelen opintojen kanssa tolkuttomasti tai olen ns liikaa ulkomailla koska sillon mulle ei kerry tarpeeksi tyovuosia suomessa enka saa normaalia elaketta joka sekin on siis jo kohtuuttoman pieni (jos siis sattuisin joskus asettumaan suomeen ja viettamaan elakepaivat siella). kuulosti aika hurjalta ja se sano etta monikaan nuori ei tieda tasta tai sitten se vaan yritti pelotella koska haluaisi pitaa mut suomessa.

Ripsa

• Aloittelija
    • Profiili
Putoaminen pois Kelasta
« Vastaus #13 : 18.08.2005, 15:21:38 »
Tuun kans putoomaan sosiaaliturvasta sillä Tammikuussa tulee vuosi täyteen ja paluu Suomeen venyy ainaski ensi kesään.KELA-kortti vielä on,mutta kaipa se pitää sit palauttaa kun käyn joululomalla Suomessa ja KELAssa.

Cheve

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Putoaminen pois Kelasta
« Vastaus #14 : 18.08.2005, 15:38:55 »
Lainaus käyttäjältä: "Lina"
En kuulu tälläkään hetkellä Suomen sosiaaliturvanpiiriin, vaikka toukokuun lopulta olen Suomessa taas asunut...

Oikeus ei palaa automaattisesti, se pitaa tosiaan hakea. Tosin hyvin maksavat opintotukea myos sos turvaan kuulumattomille, nimimerkilla kokemusta on... olin kesan toissa ulkomailla, sitten sain koko syksyn opintotukea ja asumislisaa (tosin olin hakenut ne jo kevaalla viela Suomessa ollessani). Kun nuo lakkautettiin antoi sossu rahaa ja ongelmia tuli vasta kun KELA kasitteli asumistukihakemuksen ja huomasi etten ole ilmoittanut palanneeni Suomeen. Oli siina naurussa pitelemista.

Juu, noita opintotukia ja muita ilmeisesti saa, vaikkei sosiaaliturvan piiriin kuulukkaan, mutta sairaanhoitokorvauksia ei saa. Minä kävin tuossa kyselemässä korvauksia, ja kyllä kesti korvauksien saannissa, kun luulivat että olen ulkomailla  :?  Oma tilanteeni ei ollut akuutti, mutta tuli mieleen, että mitähän kaikkea sekin voisi viivästää...

AS

• Reissaajaguru
    • Profiili
Putoaminen pois Kelasta
« Vastaus #15 : 18.08.2005, 15:39:49 »
Toisaalta kyllähän Suomessa ihan oikeesti aika hyvä sosiaaliturva on - jos moneen muuhun Euroopan maahan vertaa.

Onhan se toki tosi hyva, mun mielesta tyottomien kohdalla ehka liiankin hyva, ainakin joissain tapauksissa. Plus viela tukiensyontisysteemi patkatoiden kanssa on ihan syvalta, eihan hommassa jossa mitaan tekemattomyys maksaa paremmin kuin toissakaynti ole mitaan jarkea!

AS

• Reissaajaguru
    • Profiili
Putoaminen pois Kelasta
« Vastaus #16 : 18.08.2005, 15:45:41 »
Lainaus käyttäjältä: "suomineito"
enka saa normaalia elaketta joka sekin on siis jo kohtuuttoman pieni (jos siis sattuisin joskus asettumaan suomeen ja viettamaan elakepaivat siella)..

Suomessa kertynyt elake maksetaan mihin tahansa EU-maahan, eli jos sulle on kertynyt elaketta Suomeen muttet jaa elakkeelle Suomeen saat rahasi silti.

Elakkeen maara riippuu tyovuosista ja palkkasi maarasta. Kansanelakkeen (tai miksi sita KELAn maksamaa nyt kutsutaankaan) lisaksi voi - ja kannattaa - ottaa oma, vapaaehtoinen elakevakuutus. Lisaksi firmoilla/liitoilla kai on myos jotain elakekassoja. Pelkan valtion maksaman varaan ei kannata mun mielesta enaa laskea, valtion talous jatkaa samaa rataa kuin nyt ja minkaanlaiseen elakejarjestelmaan ei ole enaa varaa siina vaiheessa kun nyt kolmekymppiset alkavat jaada elakkeelle..

Isasi ei tainnut ottaa huomioon, etta ainakin EUn sisalla useimmilla mailla on oma elakejarjestelmansa jonka piiriin paasee kun on ko maassa toissa. Tosin kannattaa aina ottaa selvaa etta onko vaatimuksia esim tyovuosien suhteen etta saa ylipaansa mitaan.

Euroopan ulkopuolisista elakkeista en osaa sanoa sita tai tata.

AS

• Reissaajaguru
    • Profiili
Putoaminen pois Kelasta
« Vastaus #17 : 18.08.2005, 15:47:03 »
Lainaus käyttäjältä: "Ripsa"
Tuun kans putoomaan sosiaaliturvasta sillä Tammikuussa tulee vuosi täyteen j

Ja muutkin...

Mita te, jotka putoatte vuoden jalkeen pois olette ulkomailla tekemassa? Opiskelemassa?

AS

• Reissaajaguru
    • Profiili
Putoaminen pois Kelasta
« Vastaus #18 : 18.08.2005, 15:51:43 »
Lainaus käyttäjältä: "Cheve"
Juu, noita opintotukia ja muita ilmeisesti saa, vaikkei sosiaaliturvan piiriin kuulukkaan, mutta sairaanhoitokorvauksia ei saa.

Musta oli ihan uskomatonta, etta KELA oli maksanut opintotukea Suomessa suoritettavia opintoja varten mun nimiselle henkilolle jolla on sama henkiloturvatunnus kuin mulla ja joka asuu samassa osoitteessa josta ma ulkomaille lahdin, ja eivat muka tienneet etta olen tullut takaisin. Vaikka olin sen paluupaivankin viela lahtiessa ilmoittanut. KELAn tadin selitys oli etta "maksetaanhan sita tukia ulkomaalaisillekin". Kysyin etta kuinkas ulkomaalaiselta mun nimi sulle kuullostaa. Tati nauroi  :shock:  ja sanoi etta taytas nyt vaan se lappu niin saadaan homma kuntoon.

No tokihan opintotukikeskus on aika eri asia kuin paikallinen KELA josta asumistuki tulee, mutta kuitenkin. Ei minkaanlaista sisaista tiedonsiirtoa nakojaan. Saati logiikkaa. Mutta silti ne jostain syysta huomaa ja vauhdilla, jos yritat esim opintotukea ja tyottomyyskorvausta nostaa samaan aikaan.. ihme juttu.  :?:

anicca

• Reissaajaguru
    • Profiili
Putoaminen pois Kelasta
« Vastaus #19 : 18.08.2005, 15:51:51 »

Mita te, jotka putoatte vuoden jalkeen pois olette ulkomailla tekemassa? Opiskelemassa?

Niin, taisit kysyä jo aiemmin, mut unohdin vastata.
Siis mä olin ainakin opiskelemassa eli vaihdossa vuoden ja ilmoitin lähtiessäni Kelaan, että olen tilapäisesti ulkomailla opiskelemassa. Silloin ne ei tipauta Kelasta pois heti. Se on käsittääkseni niin, et jos ilmoittaa muuttavansa tilapäisesti ulkomaille, niin vuoden ne pitää vielä kelan piirissä. Sitten jos ei ilmoita muuttaneensa/muuttavansa takasin, tippuu sieltä pois automaattisesti.

Eli näin ainakin mun kohdalla. Jo kolmatta kertaa olin nyt ton vuoden verran pois Suomesta ja aina on ollut sama juttu.
 következö buszon
Rajta leszek én is