Putoaminen pois Kelasta

(Luettu 22194 kertaa)

AS

• Reissaajaguru
    • Profiili
Putoaminen pois Kelasta
« Vastaus #20 : 18.08.2005, 16:02:29 »
Ahaa, no nyt selvis! Kiitoksia. Kun ma ihmettelin etta mita ne sitten on mut aina heittaneet ihan suoriltaan pois.

Tosin ma lahdin tilapaisesti (kolmeks kuukaudeks) kesatoihin, ja kavin KELAssa kysymassa E111 lomaketta (vai mika se terveydenhoitolomake oli), ja kun sanoin etta lahden toihin niin pudottivat pois vaikka miten sanoin etta on tilapainen. Siita tuo selittamani sekaannuskin seurasi.

Oon vahan kasittanyt, etta tuollaisessa tapauksessa voi pysya Suomen sosiaaliturvan piirissa vain jos erikseen anoo ja sitten maksaa sossumaksut Suomeen. Mutta etta ilman erillista anomusta se on toihin lahtiessa aina automaattisesti pois.

Toi on kylla vaan aika hauska, etta KELA pudottaa automaattisesti pois vuoden jalkeen, mutta verottaja taas pitaa toihin lahtenytta Suomessa asuvana lahtovuoden ja viela kolme seuraavaakin...   :roll:
ähdön läheisyydestä he turvaa saa.

Londra

• Tosireissaaja
    • Profiili
Putoaminen pois Kelasta
« Vastaus #21 : 18.08.2005, 16:50:51 »
Joo, KELA on kyllä hupaisa. Munkin piti palauttaa KELA-korttini kun lähdin ulkomaille kesätöihin. Harmi vaan, että KELA ilmoitti asiasta Suomen-osoitteeseeni eikä ulkomaan-osoitteeseeni, vaikka senkin olin kiltisti ilmoittanut. Sain siis kirjeen vasta palattuani Suomeen. Parmpi myöhään kuin ei milloinkaan, I guess.  :)
Turistiripuli menee pillereillä ohi, mutta käyttämättömästä elämästä ei saa rahojaan takaisin.

suomineito

• Reissaajaguru
    • Profiili
Putoaminen pois Kelasta
« Vastaus #22 : 18.08.2005, 16:59:57 »
suomessa pitaa kertya kai joku 35 tyovuotta etta on oikeutettu siihen normaaliin elakkeeseen.  mulla vaan on talla hetkella ongelmana se (sen jalkeen kun isa meni pelottelemaan...), etta mulla on suunnitelmissa olla toissa pari vuotta italiassa, muutama brittein saarilla, taas italiassa, valilla suomessa jne niin en oikein tieda etta kertyyko sita normaalia elakesysteemia (ei siis niita vapaaehtosia elakevakuutuksia yms) mihinkaan maahan kunnolla koska vaihdan paikkaa jatkuvasti... enka toisaalta myoskaan ainakaan viela halua makaan tippua suomen kelan piirista joten oon jattanyt niille kertomatta kaiken mahdollisen ja toivon ettei ne saa selville mita ja missa olen tehnyt (olen tallakin hetkella ns. laittomasti pois suomesta...) koska mulla on kuitenkin ollut koko ajan asunto suomessa jossa asuu alivuokralainen.

Ripsa

• Aloittelija
    • Profiili
Putoaminen pois Kelasta
« Vastaus #23 : 18.08.2005, 17:13:25 »
@AS:Itse olen au pairina ja homma on toimut sen verran hyvin että jatkan samassa paikassa ainakin kesäkuun loppuun.Tosin elokuun alussa jo pitää tänne palata kun on street parade.Ja samalla vois taas olla puoli vuotta lisää :) Kattoo ny et minne tie vie.

AS

• Reissaajaguru
    • Profiili
Putoaminen pois Kelasta
« Vastaus #24 : 18.08.2005, 17:13:55 »
Lainaus käyttäjältä: "suomineito"
suomessa pitaa kertya kai joku 35 tyovuotta etta on oikeutettu siihen normaaliin elakkeeseen.

Pikavilkaisulla KELAn sivuilta ei loytynyt tuollaista aikarajaa, mutta sanottiin nain:

"Kansaneläkkeeseen oikeuttaa se aika, jonka hakija on asunut Suomessa 16 vuotta täytettyään ja ennen eläkkeen alkamista. Eläke siis suhteutetaan asumisaikaan.

Jos hakija on asunut vähintään 80 prosenttia tästä ajasta Suomessa, hänen kansaneläkkeensä ei pienene ulkomailla asumisen perusteella. Hakija, joka muuttaa Suomeen 65 vuotta täytettyään, voi saada kansaneläkettä vain, jos hän on asunut aikaisemmin Suomessa."

Eli siis ikavuosien 16 ja 65 valilla pitaa asua 39 vuotta Suomessa, jotta saa TAYDEN kansanelakkeen, joka nyt on noin 500 € kuussa.

Kansanelake on siis elake, jolla turvataan minimitoimeentulo jos muita esim ansioelakkeita ei ole. Naista kaikista kuitenkin tarkemmin KELAn sivuilla, suosittelen lukemaan jos huolettaa.

Itse en aio laskea mitaan minkaan maan lakisaateisten elakkeiden varaan, vaan tavoitteena on ostaa asunto tai pari joko Suomesta tai taalta Lontoosta. Siina on ihan tarpeeksi elakevakuutusta, ja turvallisempaakin kuin mikaan sijoituspohjainen.

Sellaista asiaa kuin laittomasti Suomesta poissaolo ei kai ole olemassakaan. Laki taitaa vaatia, etta osoite ilmoitetaan, mutta ei se silti tee maasta muuttamista laittomaksi. Vain se osoitteen ilmoittamatta jattaminen on laitonta.

suomineito

• Reissaajaguru
    • Profiili
Putoaminen pois Kelasta
« Vastaus #25 : 18.08.2005, 17:30:55 »
ok, kiitos paljon as! silti hiukan hamaa koska sun selitys/noi faktat kelan sivuilta on vahan ristiriidassa siihen nahden miten ymmarsin mun isan selitykset (koska ma oon kuitenkin aina sokeesti uskonu mun isan juttuja :/). mutta ei taa nyt huoleta mualiikoja, kesa on kaunis ja aurinko paistaa! vasta sitten kun se ei paista ja jos rupee huolettamaan niin rupeen lukemaan niita kelan sivuja..

AS

• Reissaajaguru
    • Profiili
Putoaminen pois Kelasta
« Vastaus #26 : 18.08.2005, 17:42:39 »
Ole hyva!  :D  Onpas kiva kun omasta tietojen tonkimisesta on joskus hyotya muillekin!

Elakejutuissa on aina sekin, etta ne on kovasti muuttuneet viime aikoina ja varmaan ennen sitakin, ja mika on ollut totta kun isasi on asioita tutkinut on voinut nyt muuttua. Mutta ala huoli, kylla mullakin isa on aina oikeassa niin etta aina kun joku (muu kuin mina ;)) vaittaa jotain ristiriitaista, suhtaudun siihen hyvin epaluuloisesti.

Ja KELAn sivut ei muuten sanoneet, etta kuinka monen ulkomaanvuoden jalkeen kansanelaketta ei saa enaa ollenkaan.. vain etta missa vaiheessa maara lahtee tippumaan.

Sitten siella oli myos joku maahanmuuttajan korotus tukemaan kansanelakkeen puuttumista/pienuutta, ja se oli ihan natsimeininkia, ei saa olla maasta pois kun 90 vuorokautta per vuosi. Just joo.

Taalla Briteissa firmoilla on omat elakejarjestelmansa, ja kyselin yksityiskohtia oman tyopaikkani elakesysteemia hoitavalta firmalta. Viela ei ole lakia, joka takaisi kaikkien elakkeiden siirtymisen EU-maiden valilla (esim jos keraan elakkeen taalla ja muutan sitten Suomeen, etta se automaattisesti maksetaan myos sinne) vaan talla hetkella ne riippuvat maitten valisista sopimuksista. Mutta tilanteeseen on heidan mukaansa odotettavissa muutos syyskuussa tana vuonna, jolloin ilmeisesti on luvassa uudistuksia elakkeiden EU-saadoksiin. Odotan mielenkiinnolla. Eteenkin kun jos haluan Suomesta tayden kansanelakkeen on minulla enaa kuusi vuotta kaytettavissa ulkomailla oleskeluun...  :shock:

hile

• Tonnitallaaja
    • MSN Messenger  - reija20_00@hotmail.com
    • Profiili
    • http://spaces.msn.com/members/brxtnrabbit/
    • Sähköposti
Putoaminen pois Kelasta
« Vastaus #27 : 18.08.2005, 19:27:09 »
Lainaus käyttäjältä: "AS"
Lainaus käyttäjältä: "hile"
Outoa, vaikka olen tippunut KELAsta, mutta eivat ole vielakaan pyytaneet KELAkorttia takasin.

Multa kortti pyydettiin takaisin samassa kirjeessa, jossa ilmoitettiin etta tipun sos turvan ulkopuolelle. Onko KELA ilmoittanut sulle ettet kuulu sos turvaan? Tietaako KELA, etta olet ulkomailla?

Joo tietaa, tuli toi kirje, mutta ei ilmotusta etta kortti pitaisi antaa takaisin. Siksi sita vahan ihmettelinkin

Kavin kesalla arvauskeskuksessa Suomessa, en sanonut osotettani, mutta silti tk-vuosimaksu tuli edelliseen osotteeseen, missa Suomesta lahtiessani olin asunut..

Oletko tehnyt maistraattiin muuttoilmoituksen ja antanut sinne osoitteesi ulkomailla? Enta oletko ilmoittanut muuttamisestasi terveyskeskukselle?[/quote]

Muuttoilmotus tehty heti kun tanne tulin ja muutin tilapaisesta vakinaiseksi vuosi sitten. En tiennyt, etta erikseen olisi pitanyt ilmottaa terveyskeskukselle..

Ja siita ilmaisesta terveyspalveluista. Niita minakin kirosin Suomessa ollessani. Mita ilmasta? Kelle? Ehka tyottomille. Mutta kylla ma ainakin pidan enemman meidan paikallisesta Surgerysta ja Hospitalista, ajan saa nopeasti: yleensa samalla paivalle, laakarit ja terveydenhoitajat tutkii eika laheta vaan kotiin sanottuaan Hei ja muutaman typeran kysymyksen. Laakkeet max. 6.50 ja jos menee A&E:n kautta, saa laakkeet ilmatteeks. Paivystyksessa yleensa ei joudu kauaa odottamaan.
 love to see my people living in love ,
I 'ate to see dem fighting an' swimming in blood.

I-Wayne -Living In Love

Expat

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Putoaminen pois Kelasta
« Vastaus #28 : 19.08.2005, 08:40:23 »
Itse en aio laskea mitaan minkaan maan lakisaateisten elakkeiden varaan, vaan tavoitteena on ostaa asunto tai pari joko Suomesta tai taalta Lontoosta. Siina on ihan tarpeeksi elakevakuutusta, ja turvallisempaakin kuin mikaan sijoituspohjainen.

Asiaa. Itselläni on täsmälleen sama kuvio jo aloitettuna, tosin eri valtioissa kuin sinun aikomuksenasi on.

AS

• Reissaajaguru
    • Profiili
Putoaminen pois Kelasta
« Vastaus #29 : 19.08.2005, 10:26:58 »
En tiennyt, etta erikseen olisi pitanyt ilmottaa terveyskeskukselle...

En makaan tieda etta pitaako, oli vaan tollanen ajatus.. kuvittelisin etta uus menee osoitteenmuutosilmoituksen kautta niinkun menee kaikkialle muuallekin, mutta varmaks en tieda. Kun toisaalta, mistas se vaestorekisterikeskus voisi tietaa missa kukakin on kaynyt laakarilla..

Ja siita ilmaisesta terveyspalveluista. Niita minakin kirosin Suomessa ollessani. Mita ilmasta? Kelle? Ehka tyottomille.

Mahtaako olla edes niille? Opiskelijalle ei ainakaan ole, sama terveyskeskusmaksu tulee kun muillekin jos ei voi odottaa etta paasee koululaakarille. Ja kutsuvat sita kai myos "maailman parhaaksi" tms, ja pah, sadistisia pahoinpitelijoita ja noyryyttajia suurin osa hoitohenkilokunnasta. Ainakin mun kohdalle osuneista. Poikkeuksena koulun terkkari, han oli oikeasti sympaattinen, huolissaan asiakkaiden terveydesta ja tiukka kun mika tupakoinnin suhteen.  :)

Taalla en oo viela testannut laakaripalveluja, ei ole edes GPta  :oops:  Family Planningista oon hakenut pillereita, ja ne aina nalkuttaa etta pitais olla. Hammaslaakarissa oon kans kayny, ja on tuhannesti mukavampaa kun Suomessa. Ja halvempaakin jos oikein Suomen hintoja muistan. Ja sama kokemus tosta tehokkuudesta: valitin tiistaina etta hampaaseen koskee niin paasin sisalle torstaina. Suomessa sama otti nelisen viikkoa...!

AS

• Reissaajaguru
    • Profiili
Putoaminen pois Kelasta
« Vastaus #30 : 19.08.2005, 10:30:46 »
Lainaus käyttäjältä: "Expat"
Asiaa. Itselläni on täsmälleen sama kuvio jo aloitettuna, tosin eri valtioissa kuin sinun aikomuksenasi on.

Mulla ei oo viela varaa, on niin perhanan kallista taalla.. Ketuttaa asua vuokralla ja maksaa siita varsin sopivan lainanlyhennyksen verran kuussa, mut kun ei ole mahdollista saada niin isoa lainaa etta jotain vois ostaa. Saati etta olis edes halua ottaa mitaan £100.000 palloa jalkaan... Suomesta oon vahan kattellu miniyksioita kun ne saa aina vuokrattua opiskelijoille, mut ajattelin etta jos saastais kunnon kasirahan ensin.

Nyt vahan suunnitelma lykkaanty kyl viela, kun tuli iso reissu eteen.  :)  Mut parin vuoden paasta sitten...

hile

• Tonnitallaaja
    • MSN Messenger  - reija20_00@hotmail.com
    • Profiili
    • http://spaces.msn.com/members/brxtnrabbit/
    • Sähköposti
Putoaminen pois Kelasta
« Vastaus #31 : 20.08.2005, 03:08:28 »
Ja kutsuvat sita kai myos "maailman parhaaksi" tms, ja pah, sadistisia pahoinpitelijoita ja noyryyttajia suurin osa hoitohenkilokunnasta.

Totta. Menin laakarille ja laakari alkoi utelemaan kaikkea seksielamasta (mika ei kuitenkaan suoranaisesti liittynyt vaivaani..) ja vaati ottaa sukupuolitautitestit, koska 'olet kuitenkin asunut Lontoossa'. Justjoo. Sehan tarkoittaa samaa kuin hyppiminen sangysta sankyyn. Kylla v*tutti ton reissun jalkeen ja paatin vaikka mika olisi, hoidan asiani Lontoossa. Ja loppupeleissa laakari ei tehnyt vaivalleni edes mitaan, Lontoossa sain kylla hyvat tutkimukset ja laakkeet. Suomalaisen laakarin mukaan Lontoon touhu oli turhaa.

Taalla en oo viela testannut laakaripalveluja, ei ole edes GPta  :oops:  Family Planningista oon hakenut pillereita, ja ne aina nalkuttaa etta pitais olla.

Ja ne pillerit, ruiskeet ja laastarit on kaikki ilmasia taalla! Suomessa kun niista saa pulittaa aika kivasti..
 love to see my people living in love ,
I 'ate to see dem fighting an' swimming in blood.

I-Wayne -Living In Love

Maahinen

• Reissaajaguru
    • Profiili
Putoaminen pois Kelasta
« Vastaus #32 : 23.08.2005, 11:38:27 »
Lainaus käyttäjältä: "anicca"
Onhan se toki tosi hyva, mun mielesta tyottomien kohdalla ehka liiankin hyva, ainakin joissain tapauksissa. Plus viela tukiensyontisysteemi patkatoiden kanssa on ihan syvalta, eihan hommassa jossa mitaan tekemattomyys maksaa paremmin kuin toissakaynti ole mitaan jarkea!

Hei, pakko tarkentaa tähän, että hyvä sosiaaliturva EI OLE ongelma! Työssäkäynti saataisiin houkuttelevammaksi, jos esim. minimipalkkoja korotettaisiin, ja mainitsemasi lyhytaikaiset työt olisi helpompi yhteensovittaa erilaisten tukien kanssa, yms. (Tämä huomautus vain siksi, että usein ihmisten mieleen tulee vain se vaihtoehto, että erilaisia tukia pitää pienentää, vaikka inhimillisempiäkin vaihtoehtoja on.)

anicca

• Reissaajaguru
    • Profiili
Putoaminen pois Kelasta
« Vastaus #33 : 23.08.2005, 12:14:08 »
Enpä ollut minä kirjoittanut tuota ylläolevaa pätkää, jonka lainasit! olepa tarkkana...
 következö buszon
Rajta leszek én is

Sipris

• Reissaajaguru
    • Profiili
Putoaminen pois Kelasta
« Vastaus #34 : 23.08.2005, 12:20:01 »
Oon aina pitänyt suomensosiaaliturvaa ja lääkäreit kohtalaisen hyvänä mutta aika yllättänyt tosiaan olin kun lontoossa kävin lääkärissä ja kerrottiin että e-pillerit on ilmaisia ja sitten sairaanhoitaja alko paasaa tupakoinnistani ja siitä kuinka voisin lopettaa kun saisin nikotiinilaastaritkin ilmaiseksi.
yörällä lontooseen mennään 3 viikkoa ja kävellen 2. Lentokoneella 1 tunti, raketti on nopein mikä maailmassa voi koko maailmaa kiertää.
-Into 5v-

donostia

• Reissaajaguru
    • Profiili
Putoaminen pois Kelasta
« Vastaus #35 : 23.08.2005, 21:01:11 »
Lainaus käyttäjältä: "Sipris"
Oon aina pitänyt suomensosiaaliturvaa ja lääkäreit kohtalaisen hyvänä mutta aika yllättänyt tosiaan olin kun lontoossa kävin lääkärissä ja kerrottiin että e-pillerit on ilmaisia ja sitten sairaanhoitaja alko paasaa tupakoinnistani ja siitä kuinka voisin lopettaa kun saisin nikotiinilaastaritkin ilmaiseksi.

Ei kai ilmaista sentaan mikaan ole. Siksi toisekseen sosiaaliturva pitaa sisallaan muutakin kuin joidenkin laakaripalvelujen saatavuuden. Tosin asiaa tuntematta en kuitenkaan ala vaittaa jonkin maan sosiaaliturvaa toista paremmaksi.

AS

• Reissaajaguru
    • Profiili
Putoaminen pois Kelasta
« Vastaus #36 : 25.08.2005, 12:47:35 »
Lainaus käyttäjältä: "Maahinen"
Hei, pakko tarkentaa tähän, että hyvä sosiaaliturva EI OLE ongelma!

Ei olekaan, pointtini oli etta jos sosiaaliturva toimii kuvatulla tavalla (toissakaynti ei kannata), on sosiaaliturvassa jotain vikaa - eli se ei todellakaan ole hyva.

Hyva sosiaaliturva ei ole suoraan verrannollinen annetun rahan maaraan.

AS

• Reissaajaguru
    • Profiili
Putoaminen pois Kelasta
« Vastaus #37 : 25.08.2005, 12:49:18 »
Lainaus käyttäjältä: "donostia"
Ei kai ilmaista sentaan mikaan ole.

Jos jostain ei joudu maksamaan sita voi kutsua ilmaiseksi.

Tokihan nuo verovaroista tulevat, mutta kun verotkin perhanat ovat pienemmat taalla kuin Suomessa... pitaisiko sitten sanoa, etta ei ilmaista mutta verovaroilleen saa taalla enemman vastinetta?

missoni

• Himoreissaaja
    • Profiili
Putoaminen pois Kelasta
« Vastaus #38 : 25.08.2005, 15:21:43 »
Ja ne pillerit, ruiskeet ja laastarit on kaikki ilmasia taalla! Suomessa kun niista saa pulittaa aika kivasti..

Syytä ollakin. Kuvittelenko vain, vai onko Briteissä suhteessa  enemmän teiniäitejä kuin vaikka Suomessa? Kun seurasin joka päiväistä elämää, ohjelmia ym.  sain sellaisen kuvan  :roll: ...

Maahinen

• Reissaajaguru
    • Profiili
Putoaminen pois Kelasta
« Vastaus #39 : 26.08.2005, 16:01:38 »
Lainaus käyttäjältä: "anicca"
Enpä ollut minä kirjoittanut tuota ylläolevaa pätkää, jonka lainasit! olepa tarkkana...

ANTEEKSI. Tosiaan, nyt huomasin itsekin kämmähdyksen. Olen aloittelija paitsi tällä palstalla, myös ATK:n ihmeellisyyksissä. Pahoittelen. (Ensi kerralla olen tarkempi.)