Putoaminen pois Kelasta

(Luettu 22192 kertaa)

Maahinen

• Reissaajaguru
    • Profiili
Putoaminen pois Kelasta
« Vastaus #40 : 26.08.2005, 16:11:13 »
Lainaus käyttäjältä: "AS"
Ei olekaan, pointtini oli etta jos sosiaaliturva toimii kuvatulla tavalla (toissakaynti ei kannata), on sosiaaliturvassa jotain vikaa - eli se ei todellakaan ole hyva.

Hyva sosiaaliturva ei ole suoraan verrannollinen annetun rahan maaraan.

Jos työsäkäynti ei taloudellisesti kannata, eihän silloin vika ole sosiaaliturvassa! Vika on silloin työssä, useimmiten siis liian pienessä palkassa, kuten kirjoitin. Tämän ongelman korjaaminen pitää todellakin aloittaa siitä, että nimenomaan työn teosta tehdään kannattavampi vaihtoehto, eikä siitä, että sosiaaliturvasta tehdään riittämätön.

Esim. toimeentulotuki on määritelty niin, että se on vähimmäismäärä, jolla ihminen voi kuukaudessa tulla toimeen. Jos sitä pienennettäisiin, tarkoittaisi se sitä, että toimeentulotuen varaan joutuneet joutuisivat tulemaan toimeen summalla, jolla on mahdoton tulla toimeen! (Tietysti on täysin toinen kysymys se, ONKO kyseinen tuki läheskään riittävä... mutta noin se on määritelty.)

Se on totta, että hyvä sosiaaliturva ei ole vain rahanjakelua. Kuukausittain tilille tuleva käyttöraha on kuitenkin yksi tärkeä ja konkreettinen osa sitä.

diokenes

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Putoaminen pois Kelasta
« Vastaus #41 : 30.08.2005, 12:23:16 »
Kela ilmoitti myos minulle etuuteni paattymisesta, koska olen oleskellut ulkomailla yli vuoden, eika minulla ole osoitetta Suomessa.
Olen siis tippunut pois Suomen sosiaaliturvan piirista.
Mielenkiintoinen tilanne, koska en myoskaan vakituisesti asu missaan maassa.  Teen tilapaistoita Tanskassa tarpeen tullen, valilla oleskelen jonkin kuukauden Italiassa tai matkustelen milloin missakin.
Eli en siis kuulu enaan minkaan maan sosiaaliturvan piiriin.
Vapaana on vaikea elaa...
I dont care going nowhere, as long as it´s an interesting path.

AS

• Reissaajaguru
    • Profiili
Putoaminen pois Kelasta
« Vastaus #42 : 30.08.2005, 15:06:46 »
Lainaus käyttäjältä: "Maahinen"
Jos työsäkäynti ei taloudellisesti kannata, eihän silloin vika ole sosiaaliturvassa!

Vika on nimenomaan sosiaaliturvassa, tarkemmin ottaen maksetuissa tuissa ja niille asetetuissa tulorajoissa, jos kokopaivatyoton tai opiskelija ei voi ottaa vastaan esim osa-aikaista siivoojanhommaa ilman, etta elintaso (= kuukausittain tilille tuleva rahamaara) putoaa.
ähdön läheisyydestä he turvaa saa.

AS

• Reissaajaguru
    • Profiili
Putoaminen pois Kelasta
« Vastaus #43 : 30.08.2005, 15:09:23 »
Lainaus käyttäjältä: "diokenes"
Eli en siis kuulu enaan minkaan maan sosiaaliturvan piiriin.
Vapaana on vaikea elaa...

Aika hurja. Oletko ollut yhteydessa KELAan, kertonut tilanteesta? Onhan nimittain olemassa poikkeuksia, voit hakea itsesi Suomen sosiaaliturvan piiriin vaikket maassa vakituisesti asuisikaan.

Mietityttaa vaan puolestasi, etta mita (kop kop koputan puuta), jos sattuisit esim sairastumaan vakavasti.

Tosin olettaisin, etta jos esim teet toita Tanskassa ja maksat sinne verot ja muut lakisaateiset maksut, kuulut Tanskan sosiaaliturvan piiriin. Nain ainakin UKssa.
ähdön läheisyydestä he turvaa saa.

diokenes

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Putoaminen pois Kelasta
« Vastaus #44 : 31.08.2005, 13:18:47 »
Tanskassa toissa ollessa kuulun kylla paikallisen terveydenhuollon piiriin sen ajan minka siella tyoskentelen, mutta en sen jalkeen enaan.  Muutto Tanskaan kirjoille ei erityisemmin houkuttele, silloin joutuisin maksamaan tuloveroa 46-50 prosenttia palkasta tanskalaisten tapaan.  Sesonkitoista menee parhaimmillaan vain reilut 8 prosenttia.
Vakavaa, yllattavaa sairastumista en uskalla edes ajatella....
Suomen kela ei ainakaan minun kohdallani halunnut olla erityisen joustava, pitaa kuitenkin yrittaa viela uudestaan selittaa tilannetta.

donostia

• Reissaajaguru
    • Profiili
Putoaminen pois Kelasta
« Vastaus #45 : 07.12.2005, 18:05:21 »

Suomen kela ei ainakaan minun kohdallani halunnut olla erityisen joustava, pitaa kuitenkin yrittaa viela uudestaan selittaa tilannetta.

Muistaakseni olet kuitenkin tehnyt selvaksi ettet halua olla missaan tekemisissa Suomen tai suomalaisten kanssa. Eiko ole siis kohtuullista etta Suomi ja suomalaiset eivat halua olla tekemisissa sinun kanssasi? Tatahan tama on joidenkin kohdalla, lahdetaan takki auki nyppimaan rusinat pullasta, mutta kun tulee hata kateen niin heti itketaan valtiota apuun.

Yleisesti on mielestani ihan oikein, etta sosiaaliturva otetaan siita maasta johon veronsa maksaa...

Tinja

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Tintin oma hostelli
Putoaminen pois Kelasta
« Vastaus #46 : 07.12.2005, 20:50:11 »
Siinähän on kyllä sellainenkin asia, että jos jäisi uudessa ihanassa kotimaassaan työttömäksi, niin ei kuitenkaan saa mitään tukea ennen kuin on asunut maassa 2 vuotta. Näin ainakin Irlannissa. Joten mikä maa silloin auttaa, jos ei kuulu synnyinmaansa sos.turvaan eikä periaatteessa uudenkaan kotimaansa? Itse en jaksanut aloittaa mitään paperisotaa mistään työttömyydestä, sieltä sai kuitenkin heti uuden työn. Ja taxback.com lähetti kaverille työttömyysrahapaprun hänen hakiessaan veronsa sieltä pois.

diokenes

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Putoaminen pois Kelasta
« Vastaus #47 : 08.12.2005, 16:03:06 »
"Takki auki nyppimaan rusinat pullasta !?"
Jos olisit tarkemmin lukenut sen kirjoitukseni, josta paatelmasi nappasit, olisit ehka havainnut, etta 12 tuntia paivassa kadet verilla oliiveja puista alas hakatessa, tai hernepelloilla kontatessa ei kovin kummoisia rusinoita nypita.
Minunkin mielestani olisi kohtuullista, etta kaikkien aiemmin Suomessa maksamieni verojen jalkeen olisin saanut jotakin vastinetta rahoilleni ?
Siina olet kylla aivan oikeassa, etten hirveasti halua olla tekemisissa kaikkien Suomaalaisten kanssa. Syyna siihen ovat esimerkiksi taman tyyppiset henkilot, jotka ovat maailmalla olleet ja elaneet (?) ja jotka nyt turhautuneina Suomessa naputtelevat tietokonettaan, sen sijaan etta elaisivat elamaansa.
Kateus, vaikkei siihen olisi aina aihettakaan, on kansantauti.

donostia

• Reissaajaguru
    • Profiili
Putoaminen pois Kelasta
« Vastaus #48 : 08.12.2005, 17:48:48 »
"Takki auki nyppimaan rusinat pullasta !?"
Jos olisit tarkemmin lukenut sen kirjoitukseni, josta paatelmasi nappasit, olisit ehka havainnut, etta 12 tuntia paivassa kadet verilla oliiveja puista alas hakatessa, tai hernepelloilla kontatessa ei kovin kummoisia rusinoita nypita.
Minunkin mielestani olisi kohtuullista, etta kaikkien aiemmin Suomessa maksamieni verojen jalkeen olisin saanut jotakin vastinetta rahoilleni ?
Siina olet kylla aivan oikeassa, etten hirveasti halua olla tekemisissa kaikkien Suomaalaisten kanssa. Syyna siihen ovat esimerkiksi taman tyyppiset henkilot, jotka ovat maailmalla olleet ja elaneet (?) ja jotka nyt turhautuneina Suomessa naputtelevat tietokonettaan, sen sijaan etta elaisivat elamaansa.
Kateus, vaikkei siihen olisi aina aihettakaan, on kansantauti.

Sieltahan tuli jo se maailman vanhin keskustelupalstoilla kaytetty argumentti eli kateuskortti. No, itse en edes ole "turhautuneena naputtelemassa Suomessa konettani" eli se siita kommentista. Tai toisaalta voinhan katkerana "unohtaa" skandit kirjoittaessani ja vain antaa sellaisen vaikutelman, kuka tietaa? En tietenkaan tunne tarkkaan juuri sinun tapaustasi,mutta puhuin yleisesti joidenkin vapaamatkustajien valinpitamattomasta asenteesta. Se etta olet vuosien varrella tehnyt ulkomailla vaikka millaisia toita, ei periaatteessa muuta mitaan, silla asenteesi on kuitenkin sellainen, etta mahdollisimman kauas Suomesta, mutta hyodynnetaan lintukodon systeemeja aina kun on tarvis jos vaikka Kreikan sosiaaliturva ei tunnukaan riittavalta. Jatan tamanaiheen tahan silla en ehdi kirjoitella enempaa, pitaa naas jatkaa "elaman elamista".

Tinja

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Tintin oma hostelli
Putoaminen pois Kelasta
« Vastaus #49 : 08.12.2005, 21:00:18 »
Voi helvetti, miten tästäkin voi aikaansaada jonkun riidan..?????  :roll:  :cry:

tico

• Himoreissaaja
    • Profiili
Putoaminen pois Kelasta
« Vastaus #50 : 08.12.2005, 23:50:44 »
Riitaan ottamatta kantaa...

Kannattaa pyytaa/vaatia (koska se ei aina pyytamalla onnistu) kirjallinen todistus siita etta et kuulu enaa Suomen sosiaaliturvan piiriin. Tama on eritysen tarkeaa jos olet ollut osan vuotta toissa ulkomailla ja olet  syysta tai toisesta maksanut sotumaksut Suomeen kuitenkin asuen samaan aikaan ulkomailla. Nama aiheetta maksetut sotumaksut on mahdollista jalkikateen peria takaisin. Verottaja (kiitos sille aisaan paneutuneelle asiakaspalveluhenkilolle :) ) kertoo mielellaan aiheesta lisaa, kela asiasta vaikenee.

Kelalle EI kannata ilmoittaa ulkomaille muutosta jos aikoo olla ulkomailla vain muutaman kuukauden. Itsellani aiheesta ei ole kokemusta mutta tunnen tapauksia joiden kohdalla kela on yksipuolisesti paattanyt ettei henkilo kuulu enaa Suomen sosiaaliturvan piiriin (yksilo oli kesatoissa Hollannissa 3kk, vuokrasi tuoksi ajaksi asunnon ulkopuoliselle ja teki valiaikaisen osoitteenmuutoksen maistraattiin).

Lisays: Edellinen tilanne johti siihen ettei opintojen jatkaminen kohdalle osuneen karenssin seurauksena ollut aivan yksiselitteista. Nahdakseni tuosta kuitenkin joku sopu kuitenkin loytyi. Henkilo lahtii ulkomaille siina uskossa etta EU:n sisalla noudatetaan myos talta osin vapaan liikkuvuuden peiriaatetta.
Mirrors and copulation are obscene, for they increase the numbers of mankind." -- Borges

diokenes

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Putoaminen pois Kelasta
« Vastaus #51 : 09.12.2005, 12:47:10 »
Joo, kelan kanssa ei paljoa neuvotella,
siella paatetaan !
En ole kuitenkaan koskaan tehnyt mitaan muuttoilmoitusta
maistraatille, koska en ole koskaan ulkomailla mihinkaan
osoitteeseen virallisesti muuttanut, olen siis viela papereissa
Suomen kirjoilla.
Niinpas, nyt jos oikein haluaisinkin hyodyntaa lintukodon sosiaaliturvaa, niin muuttaisin takaisin Suomeen, maan tyollisyystilanteen johdosta nostaisin tyottomyyskorvausta, toimeentulotukea ja asumistukea, mita niita nyt kaikkia onkaan,
ramppaisin laakarilla ja hoitaisin hampaani priimakuntoon, varattomana tietenkin sosiaalitoimisto maksaisi laskuni, etc.
Ei nyt olisi ollut niin liikoja vaadittu, saada pitaa kela kortti
saraustapauksien varalta, mutta kun ei...
Se siita.
Rauhaa kaikille.
 :)

Tinja

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Tintin oma hostelli
Putoaminen pois Kelasta
« Vastaus #52 : 09.12.2005, 20:41:11 »
Lainaus käyttäjältä: "tico"
Tama on eritysen tarkeaa jos olet ollut osan vuotta toissa ulkomailla ja olet  syysta tai toisesta maksanut sotumaksut Suomeen kuitenkin asuen samaan aikaan ulkomailla. Nama aiheetta maksetut sotumaksut on mahdollista jalkikateen peria takaisin. Verottaja (kiitos sille aisaan paneutuneelle asiakaspalveluhenkilolle :) ) kertoo mielellaan aiheesta lisaa, kela asiasta vaikenee.

Mä en nyt oikein ymmärrä mutta kuulostaa tärkeälle (olen kyllä menossa kohta verotoimistoon, kun olivat jostain kumman syystä nostaneet mun veroprosenttia...). Siis miten voi maksaa sotumaksuja Suomeen, jos asuu samaan aikaan ulkomailla? Mistä ne ottaa ne maksut?
Mä ilmotin maistraatille ja kelalle, että muutan ulkomaille, ja kelassa laitettiin asumisen kestoksi ensiksi 4kk, jonka jälkeen he ottivat yhteyttä (kylläkin tietämättäni, koska olin jo muuttanut ensimmäisestä asunnosta pois), että vieläkö olen maassa vai tullut takaisin Suomeen. Jos olisin tullut pois tai ilmoittanut koska tulen, niin en olisi joutunut pois sos.turvasta.

tico

• Himoreissaaja
    • Profiili
Putoaminen pois Kelasta
« Vastaus #53 : 09.12.2005, 21:53:38 »
Lainaus käyttäjältä: "Tinja"

Mä en nyt oikein ymmärrä mutta kuulostaa tärkeälle (olen kyllä menossa kohta verotoimistoon, kun olivat jostain kumman syystä nostaneet mun veroprosenttia...). Siis miten voi maksaa sotumaksuja Suomeen, jos asuu samaan aikaan ulkomailla? Mistä ne ottaa ne maksut?

Jos sinulle maksetaan palkkaa tai jotain palkkaan verrattavaa verotettavaa tuloa Suomessa, suomalaisen tyonantajan tai muun tahon toimesta sina aikana kun asut ulkomailla etka erikseen ole asiaa huomioinut, sotumaksut peritaan tuosta palkasta kuin normaalilta henkilolta joka tyoskentelee ja asuu Suomessa.

Tilanne kuulostaa absurdilta mutta kaytannossa tuohon tormaa helposti

Muokkaus: Koska ulkomailla asuva ei ole oikeutettu Suomen sosiaaliturvaan, kelalla ei ole samalla perusteella ole oikeutta niista palveluista laskuttaa - tama on ainakin verottajan kanta. He palauttavat aiheetta maksetut sotumaksut maaratylta ajalta jos heille esitetaan kirjallinen todistus Kelalta jossa ilmoitetaan paivamaara josta eteenpain henkilo ei ole Suomen sosiaaliturvan piirissa ollut.
Mirrors and copulation are obscene, for they increase the numbers of mankind." -- Borges

tico

• Himoreissaaja
    • Profiili
Putoaminen pois Kelasta
« Vastaus #54 : 09.12.2005, 22:16:22 »
Lainaus käyttäjältä: "Expat"
Itse en aio laskea mitaan minkaan maan lakisaateisten elakkeiden varaan, vaan tavoitteena on ostaa asunto tai pari joko Suomesta tai taalta Lontoosta. Siina on ihan tarpeeksi elakevakuutusta, ja turvallisempaakin kuin mikaan sijoituspohjainen.

Asiaa. Itselläni on täsmälleen sama kuvio jo aloitettuna, tosin eri valtioissa kuin sinun aikomuksenasi on.

Yksi lisaa talle elakejarjestelylle. Tarkasteleepa tuota elakekuviota milta kannalta tahansa niin aina paatyy samaan ratkaisuun. Kiintea omaisuus hyvassa sijoituskohteessa. Jos sen aloittaa tarpeeksi aikaisin, sita on mahdollista kayttaa myos tyottomyysturvana (kun sita ei olle enaa oikeutettu siihenkaan :) ).

Zeynep

• Tosireissaaja
    • Profiili
elakkeista
« Vastaus #55 : 11.12.2005, 20:37:27 »
Mielestani on turhaa huolehtia valtionelakkeesta tassa vaiheessa jos on toissa toisessa EU-maassa ja joka kerta maksaa paikalliset SOTU-maksunsa. Kaikki kuitit ja paperit kannattaa arkistoida ja saastaa ja sitten parin vuoden paasta myos tarkistaa omat tiedot jokaisen maan veroviranomaisen kanssa.

23.9.2005 tuli voimaan EU:n lisakelakedirektiivi joka mahdollistaa elakerahastojen toiminnan kansallisten rajojen yli. En tieda tarkkaan miten EU-maiden valilla kertyneita elakkeita voi talla hetkella siirrella, mutta kehitys kulkee siihen suuntaan, etta viimeistaan 10 vuoden paasta voi siirtaa missa tahansa jasenmaassa kertyneet elakkeensa toiseen maahan.

Taten suomineito voisi siirtaa maksamansa italian ja brittiensosiaalimaksut myohemmassa vaiheessa kertyttamaan suomen elakettaan. Itse en todellakaan huolestuisi asiasta koska EU:n elakepolitiikka on todellakin kehittymassa siihen suuntaan, etta eri maissa tyoskennellyt vuodet voi kerata yhteen nippuun elakkeellejaadessaan.

Ja sitten yksityisesta elaketurvasta. Itse en todellakaan luottaisi valtion apuun. Fakta on, etta tulevaisuudessa sekin pieni summa tulee pienenemaan viela lisaa. Parasta on rakentaa itselleen ns. hajautettu elakesijoitussalkku - joka koostuu esim. asunnosta tai parista, henkivakuutuksesta seka merkinnasta osakerahastoon. Osakkeista valitsisin kehittyvat markkinat Venaja ja Intia, ja sitten pari vakioveikkausta kotimaassa, ei niita suurimpia firmoja vaan keskisuuria potentiaalisia kasvun kohteita. Saastamisen voi aloittaa pienen asunnon ostamisella Suomesta ja pistamalla kuuakusierat vuokralaisen maksettavaksi.

Ei kannata laskea elakettaan yhden sijoituksen tai pelkan valtion varaan; diversifikaatio on kaiken A ja O.

tico

• Himoreissaaja
    • Profiili
Re: elakkeista
« Vastaus #56 : 11.12.2005, 21:11:51 »
Lainaus käyttäjältä: "Zeynep"
EU:n elakepolitiikka on todellakin kehittymassa siihen suuntaan, etta eri maissa tyoskennellyt vuodet voi kerata yhteen nippuun elakkeellejaadessaan.

Aivan varmasti. Puolassa maksettava elakemaksu onkin sita luokkaa etta tama jarjestely varmasti kannattaa... Kylla kait sekin kaksi euroa kuukaudessa kasvattaa elakekertymaa Suomessa... :)

Erot talla saralla erityisesti uusien ja vanhojen EU-maiden valilla on sellaista luokkaa etten erityisesti jaksa uskoa tuon totetumiseen. Todennakoisempaa on yksityisten sijoitusrahastojen ja elakkeentarjoajien palvelun kasvu.

Zeynep

• Tosireissaaja
    • Profiili
2003/41/EC
« Vastaus #57 : 15.12.2005, 19:25:44 »
No lisaa Euroopan elakesaannosten kehityksesta voitte lukea CEIOPS:in ja EFAMA:n webbisivuilta. Asiasta on turha vaitella silla lisaelakedirektiivi
2003/41/EC tuli voimaan jokaisessa jasenvaltiossa 23.9.2005.

Tottakai kuilu uusien ja vanhojen maitten valilla on suuri, mutta itse saannoksia ollaan todellakin kehittamassa siihen  suuntaan etta tyoskenneltyja vuosia voidaan tulevaisuudessa siirtaa myos kansaivalisella tasolla, erityisesti jos/kun tyontekija on maksanut palkastaan elakemaksua yksityiseen firman elakerahastoon. Valtion apuihin on aivan turha luottaa yhtaan missaan.

tico

• Himoreissaaja
    • Profiili
Putoaminen pois Kelasta
« Vastaus #58 : 15.12.2005, 19:51:57 »
Olisikin erittain mielenkiintoista tietaa olisiko joskus mahdollista saada perittya valtiolle jo maksetut elakevakuutusmaksut takaisin ja sijoittaa ne jarkevasti koska niista ei ole odotettavissa vastaavaa hyotya tulevaisuudessa. Se ~ 0,5% (~+0,7% tyonantajan) osuus on kuitenkin aika merkittava summa rahaa. Jos vaikkapa on ollut tyoelamassa Suomessa 5 - 10 vuotta esimerkiksi 30 000 - 50 000 vuosiansioilla.

takis

• Tosireissaaja
    • Profiili
Putoaminen pois Kelasta
« Vastaus #59 : 16.12.2005, 12:02:42 »
Lainaus käyttäjältä: "tico"
Kelalle EI kannata ilmoittaa ulkomaille muutosta jos aikoo olla ulkomailla vain muutaman kuukauden.

Mullekkin aupair-perheen äiti näin sano kun kysäsin tästä... Olen kylläkin lähdössä vuodeksi. Hän itse ku kymmenen vuotta sitten muutti Suomesta pois, oli kuullut ettei kannata ilmottaa kelalle, niin oli vuoteen 99 Suomessa kirjoilla... Näin ainaki asian käsitin.