Matkavakuutus

(Luettu 411159 kertaa)

Hypa

• Reissaaja
    • Profiili
Matkavakuutus
« Vastaus #100 : 02.08.2007, 12:53:01 »
Lainaus käyttäjältä: "UsvaAuer"

Tai en osta ollenkaan. Kaakkois-Aasiassa vakuutuksella ei tee yhtään mitään, koska varovaisen matkaajan kohdalla varkauksien riski on pieni ja sairaalahoidot halvemmat kuin vakuutusmaksut.

Tai sitten voi maksaa sen n. 100 euroa minkä maksoin muistaakseni parista lisäkuukaudesta ja mennä Thaimaassa keuhkokuumeen iskiessä viiden tähden hotellia vastaavaan yksityissairaalaan makailemaan viikoksi. Ilman vakuuutusta olisi maksanut muutaman tuhannen euroa muistaakseni tämä viikon hoito.  :D
quot;If you don't know where you're going, any road will take you there."

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Matkavakuutus
« Vastaus #101 : 04.08.2007, 00:35:15 »
En yhtään ihmettele, miksi vakuutusmaksut ovat näin järjettömiä. Ei kai kenenkään oikeasti tarvitse maata sairaalassa, ja vielä luksus sellaisessa, keuhkokuumeen takia.

Sanottakoon, että Thaimaassa takuulla olisi hoitanut kyseisen sairauden varsin pienellä budjetilla.

Yyti

• Aloittelija
    • Profiili
Matkavakuutus
« Vastaus #102 : 04.08.2007, 04:15:01 »
En jaksanut koko ketjua lukea, mutta millaisia vakuutuksia olette saaneet yli vuoden kestaviin reissuihin Suomesta? Mina kiertelin kaikki vakuutusyhtiot lahtiessa ja oli ihan h****tin nihkeaa joka paikassa, pitais olla kotivakuutusta tai aikasempia vakuutuksia etta myontaisivat... Ja kallista, mennaan yli 600e, USA kohteena viela tulee kalliimaksi.

Fenniasta sain sitten jarkevan hinnan reippaasti alle 200e kun avasin kotivakuutuksen (aitini osoitteeseen koska en asu Suomessa). Mutta melkosta kikkailua, ei ne yksinkertaisesti halua vakuuttaa!!  :roll:
o brain, No pain

Mizzoni

• Vieras
Matkavakuutus
« Vastaus #103 : 04.08.2007, 04:24:13 »
Ei kai kenenkään oikeasti tarvitse maata sairaalassa, ja vielä luksus sellaisessa, keuhkokuumeen takia.

Onnittelut UsvaAuerille ja muille terasmiehille ja -naisille. Valitettava totuus tosin taitaa olla, etta aika monetkin joutuvat makaamaan sairaalassa vaivan x, y tai z takia. Tai vaikka keuhkokuumeen. Mieluummin sita tuhlaa rahojaan vakuutuksiin kuin saastaa niita pari metria mullan alla.

Nakke

• Reissaajaguru
    • Profiili
Matkavakuutus
« Vastaus #104 : 04.08.2007, 11:42:23 »
Mun mielestä on ainakin kiva kun esimerkiksi Thaimaassa voi mennä kunnon lääkäriin ja ostaa sieltä länsimaiset lääkkeet(=kalliit) ja lasku lähtee suoraan vakuutusyhtiölle.
Sitten jos oikeasti sattuu jotain, niin siitä voi tulla kunnon laskut myös Kaakkois-Aasiassa.
ไม่เป็นไร

Nakke

• Reissaajaguru
    • Profiili
Matkavakuutus
« Vastaus #105 : 04.08.2007, 11:53:28 »
[ missä kuvittelee sille olevan käyttöä. (Jos esim. pitkän matkan aikana on kaksi kuukautta maatilalla Uudessa-Seelannissa, ei vakuutusta tarvitse.)

No mitä jos sä siellä maaseudulla putoat hevosen selästä tai joudut jonkun punaniskan pahoinpitelemäksi? On varmaan helvetin kivaa ruveta onnettomuuden jälkeen miettimään, että minkäköhän tason hoitoon mulla on varaa.
Vai onko Uudella-Seelannilla ja Suomella jotkut sopimukset, jotka takaavat sulle julkisen terveydenhoidon Uudessa-Seelannissa?
ไม่เป็นไร

Miqel

• Himoreissaaja
    • Profiili
Matkavakuutus
« Vastaus #106 : 04.08.2007, 16:35:48 »
Tunnustan etten lukenut koko ketjua läpi, sanon silti sanaseni koska kuvittelen sen voivan auttaa jotakuta.

Lähivakuutuksesta saa erittäin edullisia jatkuvakestoisia matkavakuutuksia, halvimmillaan 40e / vuosi ja maksimissaan 90 päivän matkoille. Tässä ei ole vielä mitään ihmeellistä, mutta siinä on että näitä vakuutuksia voi pidentää hintaan 20e / kk. Tällöin esimerkiksi seitsämän kuukauden matka tulee maksamaan 120e ja vuoden loputkin kuukaudet ovat vakuutettuja.

Matkaa ei tarvitse myöskään vakuuttaa loppuun asti, itse vakuutin esimerkiksi viiden kuukauden matkasta ensimmäiset neljä (eli ostin vain yhden lisäkuukauden) koska vietin viimeisen kuukauden eu:n alueella. Firman korvauskäytännössä ei ole ollut mitään moitittavaa (olen matkustanut tällä vakuutuksella yli 20kk ja hakenut noin tonnin korvauksia kaikesta pienestä), mutta kannattaa lukea pieni präntti ja pohtia sen sopivuutta itselle.

Mainos loppuu tähän.

Milma

• Moderaattori
  • Reissaajaguru
    • Profiili
Matkavakuutus
« Vastaus #107 : 04.08.2007, 16:57:39 »
Lainaus käyttäjältä: "Nakke"
[ missä kuvittelee sille olevan käyttöä. (Jos esim. pitkän matkan aikana on kaksi kuukautta maatilalla Uudessa-Seelannissa, ei vakuutusta tarvitse.)

No mitä jos sä siellä maaseudulla putoat hevosen selästä tai joudut jonkun punaniskan pahoinpitelemäksi? On varmaan helvetin kivaa ruveta onnettomuuden jälkeen miettimään, että minkäköhän tason hoitoon mulla on varaa.
Vai onko Uudella-Seelannilla ja Suomella jotkut sopimukset, jotka takaavat sulle julkisen terveydenhoidon Uudessa-Seelannissa?

Niinpä niin. Ja mitä jos tarvitseekin esimerkiksi erityiskuljetuksen Suomeen. Halvaksi tulee...

Mä ainakin olen sitä mieltä, että jos ei ole varaa maksaa vakuutusmaksuja, niin sitten kannattaa jäädä kotiin.

Hypa

• Reissaaja
    • Profiili
Matkavakuutus
« Vastaus #108 : 06.08.2007, 12:27:05 »
En yhtään ihmettele, miksi vakuutusmaksut ovat näin järjettömiä. Ei kai kenenkään oikeasti tarvitse maata sairaalassa, ja vielä luksus sellaisessa, keuhkokuumeen takia.

Sanottakoon, että Thaimaassa takuulla olisi hoitanut kyseisen sairauden varsin pienellä budjetilla.

Kyllä. Ei maksanut mitään.

Siinä vaiheessa kun n. 40 asteen kuume ei meinannut millään laskea vaikka tuli antibioottia suoraan suoneen olin varsin tyytyväinen siihen, että jäin sairaalaan enkä mennyt makailemaan 5 euron bungalowiini tuulettimen alle.

Kaikki tykkäävät kärsiä eri tavoilla.
quot;If you don't know where you're going, any road will take you there."

Arawn

• Tosireissaaja
    • Profiili
Matkavakuutus
« Vastaus #109 : 06.08.2007, 14:32:50 »
Meikäläisen vakuutus maksaa vuodessa vajaa 60 euroa. Se on helppo sanoa, että pärjäilee ilman vakuutusta, mutta vaikeampaa on selitellä vakuutuksen puutetta Venäjän viisumiviranomaisille. Viisumia varten on oltava koko viisumin voimassaoloajan kattava vakuutus ja kun meikäläinen tapaa ottaa vuosiviisumeja, vuosivakuutus on ainoa vaihtoehto.

Ja minä mieluummin maksan 60e vuodessa varmuuden vuoksi kuin otan mitään riskejä yhtään missään.

Hyvin se sujui Pietarissakin aikoinaan, kun nyrjäytin nilkkani. Netistä vain vakuutusyhtiöni valtuutetut lääkäriasemat Pietarissa ja pikakonkkaus paikan päälle. Jalka sidottiin, tarkistettiin murtumien varalta ja laskua en edes nähnyt. Ehkä se olisi ollut alle 60e, mutta eipä murehdittanut. :)

Neiti Q

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
Matkavakuutus
« Vastaus #110 : 06.08.2007, 15:33:39 »
Lainaus käyttäjältä: "Miqel"
Lähivakuutuksesta saa erittäin edullisia jatkuvakestoisia matkavakuutuksia, halvimmillaan 40e / vuosi ja maksimissaan 90 päivän matkoille.

Matkaa ei tarvitse myöskään vakuuttaa loppuun asti, itse vakuutin esimerkiksi viiden kuukauden matkasta ensimmäiset neljä (eli ostin vain yhden lisäkuukauden) koska vietin viimeisen kuukauden eu:n alueella.

Eikös tuo vuosivakuutuksen voimassaolo vaadi aina sitä, että palaat kotimaahan aloittamaan alusta uuden 90 vuorokauden jakson? Eli se, että olet jo käyttänyt samalla reissulla 90 vrk: lisäksi lisämaksullisia kuukausia, ei nollaa tilannetta, vai?

En ole kyllä koskaan kikkaillut vakuutusten kanssa, kun omat reissut on joko olleet lyhyitä (alle Ifin 45 vrk) tai sitten selvästi pidempiä työkeikkoja, joilla on erilainen vakuutussydeemi.
Makuni on hyvin yksinkertainen. Haluan vain parasta. (Oscar Wilde)

myu

• Himoreissaaja
    • Profiili
Matkavakuutus
« Vastaus #111 : 06.08.2007, 16:01:36 »
Oletteko tutustuneet pieniin präntteihin koskien lentolippujen korvausta matkan peruuntuessa. Ystäväni oli ottanut yhteyttä Pohjolaan koskien Uuden-Seelannin lippujaan, ja sieltä oli kerrottu että lippujen korvauskatto on 1000e per henkilö ja netistä ostettujen lippujen hinnasta korvataan vain 25%. Aika surkeaa on jos neljänneksen saa takaisin, että olkaapa tarkkoina! Onko muilla tullut omilla yhtiöillä tällaisia rajoituksia vastaan? Seuraava tunti meneekin Tapiolan pränttiä tankatessa.

Edit: Tapiola korvaa 5000 euroon asti matkan peruuntuessa, 2000e asti myöhästyttäessä ja 1000 euroon asti matkan keskeytyessä niitä kuluja joita ei saa matkan myyjältä/järjestäjältä takaisin.

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Matkavakuutus
« Vastaus #112 : 06.08.2007, 23:56:14 »
Lainaus käyttäjältä: "Milma"

Niinpä niin. Ja mitä jos tarvitseekin esimerkiksi erityiskuljetuksen Suomeen. Halvaksi tulee...

En pysty kuvittelemaan yhtään tilannetta, missä erityiskuljetus olisi välttämätön mm. Thaimaasta. Thaimaassa sairaalat ovat paljon parempitasoisia kuin Suomen köyhät sairaalat. Tosin tarina kertoo, että eräs dengue-kuumepotilas ehdoin tahdoin pakotettiin tulemaan Suomeen erityislennolla Thaimaasta. Potilas itse olisi halunnut jäädä hoitoon Thaimaahan, jossa denguet sun muut trooppiset taudit ja niiden hoito ovat arkea.

Lainaus
Mä ainakin olen sitä mieltä, että jos ei ole varaa maksaa vakuutusmaksuja, niin sitten kannattaa jäädä kotiin.

Hyvinpä olet vakuutusyhtiöiden markkinoinnin sisäistänyt.  

Kiitos muuten tuosta Lähivakuutuksen mainoksesta. Jätänpä Pohjolan vuosivakuutuksen maksamatta.[/quote]

rommitommi

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
Matkavakuutus
« Vastaus #113 : 07.08.2007, 09:58:50 »
Thaimaassa sairaalat ovat paljon parempitasoisia kuin Suomen köyhät sairaalat.

Millä pystyt perustelemaan tämän?

Sairaanhoidon tasoa yleensä mitataan mm. imeväiskuolleisuudella, joka Thaimaassa on n. kuusinkertainen verrattuna Suomeen, tai vaikkapa vertailemalla elinikäodotetta, joka Suomessa on n. 6-vuotta pidempi.

maisu

• Himoreissaaja
    • Profiili
Matkavakuutus
« Vastaus #114 : 07.08.2007, 12:27:32 »
Lainaus käyttäjältä: "rommitommi"
Thaimaassa sairaalat ovat paljon parempitasoisia kuin Suomen köyhät sairaalat.

Millä pystyt perustelemaan tämän?

Sairaanhoidon tasoa yleensä mitataan mm. imeväiskuolleisuudella, joka Thaimaassa on n. kuusinkertainen verrattuna Suomeen, tai vaikkapa vertailemalla elinikäodotetta, joka Suomessa on n. 6-vuotta pidempi.

Sairaanhoidolla ja sairaalahoidolla lienee kuitenkin jotain eroa. Käsittääkseni Thaimaassa on erittäin hyviä sairaaloita ja myös surkeita, eivätkä kaikki käy syntymässä näistä kummassakaan. Itse tapasin matkallani mm. nuoren arabitytön joka opetteli uudestaan kävelemään tultuaan aiemmin mahdottomana pidettyyn leikkaukseen thaimaalaiseen huippusairaalaan, ja itse kävin parantelemassa hampaideni esteettisyyttä Bangkokissa. Väittäisin ettei saman veroista klinikkaa Suomesta ihan helpolla löydy.

ReiseReise

• Himoreissaaja
    • Profiili
Matkavakuutus
« Vastaus #115 : 07.08.2007, 16:18:32 »
Lainaus käyttäjältä: "maisu"

a itse kävin parantelemassa hampaideni esteettisyyttä Bangkokissa.

Menee jo off topic, mutta oliko millaista hammashoitoa mihin hintaan? Olen nimittäin yhtä hammasoperaatiota lykännyt Suomessa jo vuosikausia kun maksaisi useampia satasia. Eli jos uskaltautuisikin esim. tulevalla Thaimaan reissulla hammaslääkäriin...

Se nyt ei varmaan menisi mulla vakuutukseen...
 know you believe you understand what you think I said but, I am not sure you realize that what you heard is not what I meant.

maisu

• Himoreissaaja
    • Profiili
Matkavakuutus
« Vastaus #116 : 08.08.2007, 05:52:04 »
Lainaus käyttäjältä: "ReiseReise"
Menee jo off topic, mutta oliko millaista hammashoitoa mihin hintaan? Olen nimittäin yhtä hammasoperaatiota lykännyt Suomessa jo vuosikausia kun maksaisi useampia satasia. Eli jos uskaltautuisikin esim. tulevalla Thaimaan reissulla hammaslääkäriin...

Se nyt ei varmaan menisi mulla vakuutukseen...

OT tosiaan mutta kerrotaan nyt loppuun kun aloitettiinkin. Eli minun operaatiooni kuului yksi posliininen parhaan laatuinen kruunu ja yksi  "laminaattipinnoite" samaa materiaalia yläetuhampaisiin sekä laservalkaisu kaikkiin hampeihin, kaikkine väliaikaisratkaisuineen ja röntgenkuvineen päivineen. Sama hoito olisi Suomessa maksanut n. 2100 € ja tuolla Bangkokissa (etsin huomenna klinikan nimen jos joku kaipaa?) hinta oli n. 650 €. Jonkin sellaisen tukirakenteen nämä vielä laittoivat jota Suomessa ei olisi laitettu, ja olen näyttänyt sen jälkeen purukalustoni kotimaiselle hammaslääkärille joka totesi työn tuloksen täydelliseksi. Täydellisenä sitä itsekin pidän näin reilut kaksi vuotta operaation jälkeen.

Varasin ajan maililla, hinnasto oli netissä ja piti paikkaansa, ja koko operaatio saatiin mahtumaan viiteen päivään joista kolme kului siihen että lopulliset posliinit olivat laboratoriossa valmistettavina. Ensimmäisenä päivänä istuin hammaslääkärintuolissa suunnilleen klo 9-16 ja asennusvaiheessa n. 3h ja siinä se.

Mizzoni

• Vieras
Matkavakuutus
« Vastaus #117 : 14.08.2007, 09:27:19 »
Lainaus käyttäjältä: "Milma"

En pysty kuvittelemaan yhtään tilannetta, missä erityiskuljetus olisi välttämätön mm. Thaimaasta.

Eli jos sairastut tai vammaudut pitkäaikaisesti/pysyvästi, jäät Thaimaahan vaikka loppuiäksesi tai ainakin niin pitkäksi aikaa kuin hoito vaatii? Iski sitten mikä tahansa. Liikenneonnettomuus, vakava virustauti, ärhäkästi oireileva aivokasvain, epilepsia, aivoverenvuoto, veritulppa, vahinkoraskaus, pahoinpitelystä saatu kallovamma...

Kun ei rahaa saa mistään lisää (?) voi edullisten maksujenkin makselu käydä pikkuhiljaa nihkeäksi. Ainakaan perusbackpackerin budjetti tuskin venyy pitkiin hoitoihin, lääkkeisiin ja muihin elinkustannuksiin ylläkuvatuissa laatusairaaloissa, edes Thaimaassa. Vai ovatko ne oikeasti ilmaisia? Saattaa myös iskeä koti-ikävä. Ei välttämättä ole älyttömän kivaa sairastaa yksin vieraassa maassa viikko- tai kuukausitolkulla. Lisäksi mahdollisesti vaikeasti sairaana tai vammautuneena voi olla hieman hankalaa valita hyvää sairaalaa ja todistella maksukykyään ja/tai -halukkuuttaan.

Eri asia tietty on, jos on omasta takaa jonkin muunlainen vakuutus kuten esimerkiksi kielitaitoinen ja rikas, maksuhalukas pappa kotimaassa.

Juzt

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
Matkavakuutus
« Vastaus #118 : 14.08.2007, 11:25:49 »
Lainaus käyttäjältä: "myu"
Oletteko tutustuneet pieniin präntteihin koskien lentolippujen korvausta matkan peruuntuessa. Ystäväni oli ottanut yhteyttä Pohjolaan koskien Uuden-Seelannin lippujaan, ja sieltä oli kerrottu että lippujen korvauskatto on 1000e per henkilö ja netistä ostettujen lippujen hinnasta korvataan vain 25%. Aika surkeaa on jos neljänneksen saa takaisin, että olkaapa tarkkoina! Onko muilla tullut omilla yhtiöillä tällaisia rajoituksia vastaan? Seuraava tunti meneekin Tapiolan pränttiä tankatessa.

Tuo 1000€ riittää enemmän kuin hyvin niihin toimistokuluihin, jotka matkustajalle jäävät lentoyhtiön palautettua rahat. Sairastapauksessa tai läheisen kuollessa haetaan ensin rahoja pois lentoyhtiöltä, ja sitten vasta kuluja vakuutusyhtiöltä.

Tuo 25% netistä ostettuna kuulostaa hyvin... mielenkiintoiselta tulkinnalta. Vakuutusehdoissa lukee että valmismatkalain mukaisten erikoismatkojen suhteen korvataan max 25% matkan hinnasta (ei siis kuluista, eli jos ja kun kulut ovat alle 25% hinnasta saa kaiken takaisin).
Mistään (varsinkaan valmismatkalaista) en tosin löydä erikoismatkan määritelmää.

Sitä en kuitenkaan jaksa uskoa että myyntimedia vaikuttaisi millään tavalla siihen onko matka erikoisvalmismatka vai tavallinen valmismatka. Ja yhtä kaikki, pallukoiden suosimat itse rakennetut matkat eivät ole valmismatkoja ollenkaan.
"I bet we could get videos of all the sites, get a VCR in our hotel room...
we'd never even have to go outside!"
- Joseph Francis Tribbiani

puntti

• Himoreissaaja
    • Profiili
Matkavakuutus
« Vastaus #119 : 14.08.2007, 14:16:56 »
Lainaus käyttäjältä: "Hypa"

Kyllä. Ei maksanut mitään.

Siinä vaiheessa kun n. 40 asteen kuume ei meinannut millään laskea vaikka tuli antibioottia suoraan suoneen olin varsin tyytyväinen siihen, että jäin sairaalaan enkä mennyt makailemaan 5 euron bungalowiini tuulettimen alle.

Kaikki tykkäävät kärsiä eri tavoilla.

No huh huh. Kaveri makas vähän aikaa sitte viikon teholla  Suomessa keuhkokuumeessa ku ei happi kulkenu. Et en lähtis itsekään kyl mihinkää bungalowiin höllää tommosen taudin kanssa.  :roll:
you say why? I say why not?