Matkavakuutus

(Luettu 408959 kertaa)

myu

• Himoreissaaja
    • Profiili
Matkavakuutus
« Vastaus #120 : 14.08.2007, 15:52:49 »
Lainaus käyttäjältä: "Juzt"

Tuo 1000€ riittää enemmän kuin hyvin niihin toimistokuluihin, jotka matkustajalle jäävät lentoyhtiön palautettua rahat. Sairastapauksessa tai läheisen kuollessa haetaan ensin rahoja pois lentoyhtiöltä, ja sitten vasta kuluja vakuutusyhtiöltä.

Entä jos on sellainen lippu, josta ei saa rahoja takaisin lentoyhtiöltä? Ei kai siihen vaikuta mistä syystä lennolle ei pääse. Ja jos 1000e riittää enemmän kuin hyvin, niin miksiköhän esim Tapiolassa vastaava luku on sitten viisinkertainen. No, tämä nyt on vain tällaista pohdintaa

Lainaus käyttäjältä: "Juzt"

Sitä en kuitenkaan jaksa uskoa että myyntimedia vaikuttaisi millään tavalla siihen onko matka erikoisvalmismatka vai tavallinen valmismatka. Ja yhtä kaikki, pallukoiden suosimat itse rakennetut matkat eivät ole valmismatkoja ollenkaan.

Niin no, näin oli Pohjolasta vastattu. Että jos ostat lennot itse netin kautta, niistä saa takaisin 25%. Kysymys koski siis 1600e hintaista netin kautta ostettua lentolippua ja mitä korvataan jos matkaan ei pääse sairastumisen/kuoleman tms takia. En tiedä sen enempää. Ilmeisesti vakuutusyhtiöön pitää suhtautua kuin Kelaankin, aina saa eri vastauksen eikä auta vaikka ohjeet olisi kirjallisina. Ikäväähän tuo on jos on säästänyt vuoden, että pääsee Uuteen-Seelantiin, sitten sairastuu ja törmää tuollaiseen juttuun. Ei kaikki osaa taistella lakipykäliä heilutellen omista oikeuksistaan, aika moni tyytyy siihen virkailijan sanaan ja saamiinsa pennosiin.

sivullinen

• Reissaaja
    • Profiili
Huono Gouda-kokemus
« Vastaus #121 : 14.08.2007, 22:16:06 »
Lainaus
Luin täältä tuosta Kilroyn vakuutuksesta, kiitos vinkistä! Soitin Kilroylle, vakuutus on siis nimeltään Gouda ja sen ehdot löytyy täältä

http://www.gouda.fi/

Jatkuva Super-matkavakuutus on 113 euroa vuosi ja voimassa korkeintaan 3 kk yhtäjaksoisella reissulla. Lisäkuukauden on 83 euroa kuukausi (USA on kalliimpi) eli esim. mulla maksaisi 528 euroa 8 kk reissulle Aasiaan (113 + 5 x 83). Virallinen ikäraja on 35.

Pakko vähän tilittää omasta kokemuksesta tämän firman kanssa. Itsekin kyllä olin tyytyväinen Goudan asiakas yli vuoden, eli niin kauan kun ei sattunut mitään.  :roll:

Niin kuin varmaan moni muukin, otin Goudan vakuutuksen Kilroy Travelsin kautta samalla kun ostin lentoliput, koska se vaikutti kätevältä... olisi kuitenkin vissiin kannattanut ottaa vakuutus muualta.

No, asiaan; multa varastettiin iPod nano (n 250e) Prahassa, se vietiin metrossa repun suljetusta sivutaskusta. Huomasin ipodin viedyksi metrosta poistuessa, arviolta 5-15 minuuttia myöhemmin. Samana päivänä odottelin vajaan tunnin poliisiasemalla jotta saisin vakuutusta varten tarvittavat dokkarit tapahtuneesta.

Goudalla kuitenkin hylkäsivät korvaushakemukseni, koska kyseessä ei muka ollut "ennalta arvaamaton äkilinen tapahtuma"!  Eli se että en nähnyt varasta itse teossa tarkoittaa muka että tapahtuma oli "ei äkillinen" tai "ennalta arvattava"?!

Toinen juttu joka ei sinänsä liity vakuutuspäätökseen, mutta ei myöskään parantanut käsitystäni firmasta: Ajattelin soittaa Goudalle kysyäkseni käytännön asioista, koska mulle ei ollut ennen käynyt vastaavaa. Joopa joo; yritin muutaman kerran mutta sama juttu joka kerta: sellainen tuuttaus ja "number not in use".  Huomasin myöhemmin että numero johon koitin soittaa, oli itse asiassa sama kuin "Gouda's Emergency Center" (+358 207 436 404) eli 24/7 -päivystys! Tuli vaan mieleen että mitäs sitten jos olisi oikeasti ollut hätätilanne...

Näiden kahden jutun perusteella musta ainakin tuntuu, että Goudan 113 euroa maksava Super-matkavakuutus ei taida olla ihan hintansa väärti. Lieneeköhän yleinenkin käytäntö yrittää luistaa korvauksien maksamisesta aina kun mahdollista kyseenalaisten tulkintojen ja porsaanreikien kautta... :evil:

(Samainen vuosivakuutus on vielä voimassa, mutta jos nyt lähtisin reissuun, niin itse asiassa harkitsisin vakavasti uuden vakuutuksen ottamista toisesta firmasta.)

Laitoin valitusta tuosta korvauspäätöksestä, päivitän tänne jos jotain muutosta tulee.

sixtus

• Reissaajaguru
    • Profiili
Matkavakuutus
« Vastaus #122 : 15.08.2007, 10:46:44 »
Sama juttu kavi kaverille Vietnamissa. Varastettiin laukku rannalta ja Goudan mukaan sita ei varastettu vaan se oli havinnyt. Ei vaikka oli rikosilmoitukset ja kaikki taytetty asiallisesti.

Korvasivat siis haviamisesta johtuvan maksimin eli 85eur. Kaiken lisaksi kaverin saama "palvelu" sahkopostin valityksella oli taysin ala-arvoista.

Ei Goudaa enaa jatkossa.
Better to burn out than fade away

Miqel

• Himoreissaaja
    • Profiili
Matkavakuutus
« Vastaus #123 : 16.08.2007, 23:46:56 »
Lainaus käyttäjältä: "Neiti Q"
Lainaus käyttäjältä: "Miqel"
Lähivakuutuksesta saa erittäin edullisia jatkuvakestoisia matkavakuutuksia, halvimmillaan 40e / vuosi ja maksimissaan 90 päivän matkoille.

Matkaa ei tarvitse myöskään vakuuttaa loppuun asti, itse vakuutin esimerkiksi viiden kuukauden matkasta ensimmäiset neljä (eli ostin vain yhden lisäkuukauden) koska vietin viimeisen kuukauden eu:n alueella.

Eikös tuo vuosivakuutuksen voimassaolo vaadi aina sitä, että palaat kotimaahan aloittamaan alusta uuden 90 vuorokauden jakson? Eli se, että olet jo käyttänyt samalla reissulla 90 vrk: lisäksi lisämaksullisia kuukausia, ei nollaa tilannetta, vai?

Uskoisin että nollaus tapahtuu vain käymällä kotiosoitteessa. Euro-onnelassa hoitoa saa ilman matkavakuutustakin :arrow: Eurooppalainen sairaanhoitokortti.

Leimu

• Aloittelija
    • Profiili
Matkavakuutus
« Vastaus #124 : 17.08.2007, 18:57:56 »
Minäkin voin liittyä Lähivakuutuksen tyytyväisiin asiakkaisiin. Jouduin kesäkuussa palaamaan lomamatkalta Portugalista matkan ensimmäisenä päivänä perheessä sattuneen kuolemantapauksen vuoksi. Lähivakuutus korvasi ihan kaiken (taksimatkan Portugalissa lentokentälle, paluulipun, menetetyt matkapäivät, matkan hinnan sekä automatkan Suomessa lentokentältä kotiin.) ja vieläpä nopeasti. En voi olla kuin tyytyväinen saamaani palveluun.
äpy selän alla, tuli alla varpaiden,
kun tietä riittää yhtä paljon tästä suuntiin molempiin.
~Viikate~

juzz

• Tosireissaaja
    • Profiili
Matkavakuutus
« Vastaus #125 : 17.08.2007, 20:39:22 »
Turpaan tuli niin että lätisi, mutta if korvasi hampaani mahtavan korjauksen täysmittaisesti, myös taksimatkat bulgariassa sairaalaan ja muut vastaavat kulut. (en suosittele bulgarialaista hammaslääkäriä :) suomessa hammaslääkäri kysyi multa et mitäköhän ne on oikein tehnyt tälle :D )
"Olisi kauheata jos maapallo särkyisi. Se on niin kaunis." -Nuuskamuikkunen-

SanJago

• Reissaaja
    • Profiili
Dengue + matkavakuutus
« Vastaus #126 : 29.08.2007, 11:00:13 »
Olin katsovinaan vakuutusfirmojen sivuilta, etteivät korvaa hyönteisten pistoista aiheutuneita tauteja. Dengue kuume tarvitsee sairaalahoitoa (luultavasti) ja se lisääntyy ainakin Thaimaan alueella. Eli mitä tehdä, jos sellaisen pöpön mahtaisi saada? Jos vakuutus ei korvaa, niin pitääkö reissu lopettaa ja palata lähtöruutuun mahdollisimman nopeasti?
i ole suurempaa elämää, kuin tämä tänään

M_arkus

• Tosireissaaja
    • Profiili
Re: Dengue + matkavakuutus
« Vastaus #127 : 29.08.2007, 15:06:12 »
Lainaus käyttäjältä: "SanJago"
Olin katsovinaan vakuutusfirmojen sivuilta, etteivät korvaa hyönteisten pistoista aiheutuneita tauteja. Dengue kuume tarvitsee sairaalahoitoa (luultavasti) ja se lisääntyy ainakin Thaimaan alueella. Eli mitä tehdä, jos sellaisen pöpön mahtaisi saada? Jos vakuutus ei korvaa, niin pitääkö reissu lopettaa ja palata lähtöruutuun mahdollisimman nopeasti?

Kyllä ainakin Eurooppalainen korvaa itse palasin 7kk reissulta aasiasta 20.7.07 ja siitä kolmen päivän päästä sairaalaan ja Dengue sekä salmonella löytyivät. 6 vuorokautta vietin sairaalassa ja vakuutusyhtiö maksoi kaikki sairaala kulut.

Tsikkis

• Tosireissaaja
    • Profiili
Matkavakuutus
« Vastaus #128 : 29.08.2007, 16:21:54 »
Katsos perskele. Super Gouda-vakuutuksen ehdoissa lukee ainakin että matkatapaturmana ei pidetä pistosta tai puremasta saatua tartuntatautia. Siis mitä häh. Tarkoittaako tämä nyt sitä, että jos sairastun esim. dengueen joudun itse maksamaan hoivakulut?!  Voi nyt saakeli, pitää lähteä ilmeisesti uudestaan vakuutusostoksille kun vuodenvaihteen Vietnam-Laos reissu häämöttää... Tämän siitä saa kun ei ota asioista selvää... Eikä nää kommentit Goudasta hirveesti hivele mieltä muutenkaan  :?

phanatic

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Matkavakuutus
« Vastaus #129 : 29.08.2007, 17:28:01 »
Lainaus käyttäjältä: "Tsikkis"
Katsos perskele. Super Gouda-vakuutuksen ehdoissa lukee ainakin että matkatapaturmana ei pidetä pistosta tai puremasta saatua tartuntatautia. Siis mitä häh. Tarkoittaako tämä nyt sitä, että jos sairastun esim. dengueen joudun itse maksamaan hoivakulut?!  Voi nyt saakeli, pitää lähteä ilmeisesti uudestaan vakuutusostoksille kun vuodenvaihteen Vietnam-Laos reissu häämöttää... Tämän siitä saa kun ei ota asioista selvää... Eikä nää kommentit Goudasta hirveesti hivele mieltä muutenkaan  :?

Ainakin omassa vakuutuksessani (Tapiola) hyönteisten puremista ja pistoista saadut taudit korvataan kyllä matkasairauksina, eli hoitokulut korvataan, mutta ei matkatapaturmina, eli ilmeisesti moisten tautien mahdollisesti aiheuttamat vammat eivät ole korvauksen piirissä. Eli hoito korvataan, "kipurahoja" ei makseta.

SanJago

• Reissaaja
    • Profiili
Matkavakuutus
« Vastaus #130 : 29.08.2007, 17:46:26 »
Kiitos phanatic selvityksestä. Tähän tulokseen tulin vähän itsekin kun selvittelin ja soittelin vakuutustoimistoihin. Pohjolasta kylläkin ei-osaava puhelinpalvelija sanoi, ettei näitä korvata!!?? Olisihan se todella outoa, jos matkalla aiheutuneita sairauksia ei korvattaisi.

Matkatapaturmana ei myöskään korvata
- nikamavälilevytyrää, vatsan tai nivusalueen
tyriä, akillesjänteen repeämää eikä
nivelten tavantakaisia sijoiltaan menemisiä,
ellei vamma ole aiheutunut tapaturmasta,
jossa tervekin kudos vaurioituisi
- puremasta tai pistosta saatua tartuntatautia
i ole suurempaa elämää, kuin tämä tänään

Tsikkis

• Tosireissaaja
    • Profiili
Matkavakuutus
« Vastaus #131 : 30.08.2007, 08:35:37 »
Kiitos Phanatic! Mietinkin vähän tuota termiä matkatapaturma, että mitä se käytännössä tarkoittaa. Olisikin ollut aika outoa, jos tämäntapaista sairastumista ei olisi korvattu  :shock:

yocohoto

• Vieras
Matkavakuutus
« Vastaus #132 : 31.08.2007, 16:27:06 »
Onko mitaan ideoita minkalainen vakuutus olis paras kun opiskelen skotlannissa? mietin vaan etta en pysty nyt suomesta ottamaan mitaan jatkuvaa matkavakuutusta ja maksaa sitten 3kk yli menevilta kuukausilta aina hurjia summia. En kuitenkaan kay suomessakaan 3kk valein. Olisiko vaan parasta siis ottaa taaltapain vakuutus matkoille, joita teen taalta ulkomaille, suomen mukaanlukien?

ellina

• Reissaajaguru
    • Profiili
Matkavakuutus
« Vastaus #133 : 31.08.2007, 16:55:26 »
Lainaus käyttäjältä: "yocohoto"
Onko mitaan ideoita minkalainen vakuutus olis paras kun opiskelen skotlannissa? mietin vaan etta en pysty nyt suomesta ottamaan mitaan jatkuvaa matkavakuutusta ja maksaa sitten 3kk yli menevilta kuukausilta aina hurjia summia. En kuitenkaan kay suomessakaan 3kk valein. Olisiko vaan parasta siis ottaa taaltapain vakuutus matkoille, joita teen taalta ulkomaille, suomen mukaanlukien?

Minulla on matkavakuutus ostettuna taalta Irlannissa. Kyseessa on vakuutus, jolla voi tehda maarattoman maaran matkoja Euroopan sisalla, mutta maksimissaan 60 paivaa kerrallaan. Jos sitten lahden pidemmaksi aikaa ja jonnekin kauemmas taytyy kai hommata uusi vakuutus, mutta talla hetkella tuo on ihan riittava. Vakuutusta ostaessa sanoivat, etta on pitanyt asua Irlannissa vahintaan 6 kuukautta maassa, jotta voi vakuutuksen hankkia. Firma on Blue Insurance. Tietaakseni sama firma loytyy myos Britanniasta.

Myrtti

• Tosireissaaja
    • Profiili
Matkavakuutus
« Vastaus #134 : 01.09.2007, 16:00:21 »
Mulla on Ifin kestomatkavakuutus, joka on voimassa myös kotimaassa matkustaessa. Se on kyllä hyvä vaihtoehto, jos matkustaa vähänkin enemmän, en kyllä muista mitä se tarkalleen maksaa.

yocohoto

• Vieras
Matkavakuutus
« Vastaus #135 : 03.09.2007, 09:34:50 »
Lainaus käyttäjältä: "ellina"

Minulla on matkavakuutus ostettuna taalta Irlannissa. Kyseessa on vakuutus, jolla voi tehda maarattoman maaran matkoja Euroopan sisalla, mutta maksimissaan 60 paivaa kerrallaan. Jos sitten lahden pidemmaksi aikaa ja jonnekin kauemmas taytyy kai hommata uusi vakuutus, mutta talla hetkella tuo on ihan riittava. Vakuutusta ostaessa sanoivat, etta on pitanyt asua Irlannissa vahintaan 6 kuukautta maassa, jotta voi vakuutuksen hankkia. Firma on Blue Insurance. Tietaakseni sama firma loytyy myos Britanniasta.

Kiitos vastauksesta :) pitaapas katsella vahan vaihtoehtoja ja ottaa sitten taalta joku vakuutus.

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Matkavakuutus
« Vastaus #136 : 08.09.2007, 23:15:47 »
Lainaus käyttäjältä: "Miqel"
Lähivakuutuksesta saa erittäin edullisia jatkuvakestoisia matkavakuutuksia, halvimmillaan 40e / vuosi ja maksimissaan 90 päivän matkoille. Tässä ei ole vielä mitään ihmeellistä, mutta siinä on että näitä vakuutuksia voi pidentää hintaan 20e / kk. Tällöin esimerkiksi seitsämän kuukauden matka tulee maksamaan 120e ja vuoden loputkin kuukaudet ovat vakuutettuja.

Mikäköhän tämä halvimmillaan-juttu oikein on?

Lähivakuutuksesta ei voi ostaa pelkkää matka- ja matkustajavakuutusta. Kylkiäiseksi pitää ostaa kotivakuutusta. Sellaista ei ole ikinä minulla ollutkaan - kun ei sitä kotiakaan usein ole.

Joka tapauksessa jatkuvalle vakuutukselle (+kotivakuutus) hintaa vuodessa minulle olisi tullut 139 euroa. Tämä hinta sisältää myös 25 euron lisämaksun, jolla poistetaan omavastuu (ilman lisää 150 euron omavastuu).

12 kuukauden mittaisen matkan vakuutushinta olisi 611 euroa.

Lähivakuutuksen miinuksia:
- Ei korvaa hyönteisten pistosta aiheutuvia sairauksia.
- Ei korvaa katoavia matkatavaroita (esim. lennoilla). Pohjolassa korvataan 120 euroon asti.

Matt

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Matkavakuutus
« Vastaus #137 : 09.09.2007, 08:05:39 »
Lainaus käyttäjältä: "Myrtti"
Mulla on Ifin kestomatkavakuutus, joka on voimassa myös kotimaassa matkustaessa. Se on kyllä hyvä vaihtoehto, jos matkustaa vähänkin enemmän, en kyllä muista mitä se tarkalleen maksaa.

Lienee sama mullakin,voimassa max 45vrk reissuilla,olisko se muutaman (30?)euron vuosi.Lahipiirissa sattuneen kuolemantapauksen jouduin keskeyttamaan matkan ja (onneksi) soitin vakuutuskortissa olevaan numeroon,sielta yhdistivat Koopenhaminessa olevaan Ifin Emergecy Centeriin,kaveri otti tilannetiedot ja soitti sitten hetken paasta etta paluulentoliput on valmiina lahtoselvityksessa(CNX-BKK-HEL) ja vakuutusyhtion on ne maksanut.
Kun tulee reissattua halpislipuilla ,niissa ei ole muutos mahdollisuutta.
Ketuille menneesta reissusta voi hakea korvausta suomessa,lennot ja max 50e/vrk matkapaivista.Niista ei ole viela tietoa miten toimii mutta ainakin tama Emergency Center Ifilla toimii
 :?

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Matkavakuutus
« Vastaus #138 : 17.09.2007, 15:55:35 »
Onkos kenellekaan kaynyt niin, etta matkavakuutusyhtio "riskienhallintasyistä pitäytyy myöntämästä
vakuutusta."?

Hohhoijakkaa.

Jatin Pohjolalle vakuutushakemuksen netissa ja takaisin tuli kieltava paatos. Koko vakuutushistoriani aikana olen tuottanut yhtiolle tuottoa tappion sijaan eli korvaukset ovat olleet pienemmat kuin mita yhtiolle suorittamani maksut.

Kai ne ottivat siita nokkiinsa, kun sanoin irti vakuutuksen, josta oli tullut jo muistutuslaskuja kaksi ja viikon paasta lahetin uuden vakuutushakemuksen.

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Matkavakuutus
« Vastaus #139 : 19.09.2007, 12:49:49 »
Lainaus käyttäjältä: "UsvaAuer"
Kai ne ottivat siita nokkiinsa, kun sanoin irti vakuutuksen, josta oli tullut jo muistutuslaskuja kaksi ja viikon paasta lahetin uuden vakuutushakemuksen.

Sain vastauksen: tama oli syy, kuten arvelinkin.

Ihan vertailun vuoksi kiinnostaisi tietaa, mita muita perusteita vakuutusyhtiot kayttavat evatessaan vakuutushakemuksen riskien hallinta syista?