Matkailukokemuksia Ramadanin aikana

(Luettu 3706 kertaa)

G A Wallin

• Tosireissaaja
    • Profiili
« : 11.10.2005, 10:22:19 »
Nyt kun taas on menossa tuo muslimien Ramadan-kuukausi niin olisi mukava kuulla kokemuksia arabimaissa Ramadanin aikana matkaileilta. Millaisia havaintoja teitte? Miten vaikutti lomakokemukseenne? Haittoja? Hyötyä?

Itse en ole Ramadanin aikana arabimaissa matkaillut, joten omaa kokemusta minulla ei ole.

Estella

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #1 : 12.10.2005, 12:38:07 »
Olin viime vuonna Ramandanin aikana Omanissa. Menoa se haittaisi sillä tavalla että ruokaa ei ollut tarjolla valoisaan aikaan missään muualla kuin isoissa kansainvälisissä hotelleissä. Ja hotelleissä ei saanut alkoholia kuin minibaarista, mutta se ei pahemmin menoa haitannut kun yksi hotelli tarjosi minibaaria ilmaiseksi! Mutta loppujen lopuksi, Arabimaihin ei mennä dokaamaan, muita maita ja kohteita on sitävarten tarjoilla.

Dubaissa lähes kaikki ruokamestat, myös kauppakeskusksissa, olivat kiinni päivällä, mutta jos halvemmin halusi safkata niin jostain ruokakaupoista sai ruokaa. Millään toisella tavalla Ramandan ei kyllä vaikkuttanut menoon.
ife is a beach and then you dive.

Herkku

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - miperala@paju.oulu.fi
    • Profiili
    • http://www.iki.fi/kopera
« Vastaus #2 : 16.10.2005, 12:52:11 »
Matkasin viime vuonna Marokossa kaverini kanssa Ramadanin aikaan.

Tangerista saatiin autokyyti Casablancaan, kun tavattiin laivalla joku tyyppi. Sen serkku oli vastassa lauttaa ja hypättiin kyytiin. Pojilla alkoi nälkä kurnia ja ne tarkkaili tiiviisti millon se aurinko oikein laskee. Käytiin jo sitä ennen kaupassa ostamassa sapuskaa.

Sitten kun aika koitti, niin auto parkkiin pysähdysalueelle, jossa oli muitakin matkaajia, ja eväkset jakoon kaikkien paikallaolijoiden kanssa. Semmonen spontaani pikkupiknikki. Huomasin kuinka Ramadan yhdistää ihmiset noissa maissa.

Eli itse asiassa Ramadanin aikaan saattaa päästä menoihin mukaan paljon helpommin. Ihmiset kutsuvat toisiaan syömään luokseen ja satunnainen ohikulkijakin saattaa päästä nauttimaan muslimien vieraanvaraisuudesta.

Casablancasta löytyi muutamia ravintoloita, joissa saattoi nauttia aamupalaakin, vaikka päivä oli pitkällä. Sen lisäksi kauppoja löytyi, joista saattoi hommata evästä.

Ja bisseäkin voitiin kyllä ostaa. Junamatkalle hommattiin lisäksi jäitä, että saatiin kalja kylmäksi. Oma shownsa sekin, mutta sillä huuhdottiin pölyt kurkusta päivän päätteeksi. Se ja upeat maisemat junan ikkunoista saivat elämän tuntumaan aina vaan paremmalta ja paremmalta.

PP

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - pinkkistara@hotmail.com
    • Profiili
    • http://pirre.fi
    • Sähköposti
« Vastaus #3 : 19.10.2005, 11:34:15 »
Juuri Alanyasta palanneena voin sanoa että oli se rentouttavaa kun ne paikalliset, jotka tosiaan ehdotteli vaikka mitä, käyttäytyivät päivä aikaan nätisti. En oikeastaan edes halua kuvitella millaista meno olisi jos ramadaa ei olisi ollut..
 Sen huomasi auringonlaskun jälkeen että jengin jutut kävi törkeämmiksi, ehdottelut viattomasta "mentäiskö ulos illalla?" linjasta sellaiseen ahdistelevaan tunkeiluun. Päivisin sai olla rauhassa, mutta illalla paikalliset saattoivat ihan oikeasti käydä käsiksi. - oikeasti aika ahdistavaa. - eli varokaa vaan tyttölapset kun matkustatte Turkkiin.

mutta ei tuo ainakaan Alanyassa vaikuttanut meidän menoon mitenkään. Paikalliset tiesivät että tursitit syö ja juo päivä aikaan kuitenkin... en sitten tiedä jossain ei niin turistirysässä.
 kyllä sielä jotkut valittelivat kun eivät saa tehdä mitään päivä aikaan (syödä, juoda, polttaa...).
elieve there are no limits but the sky

juhok

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://www.resedagboken.com/person.asp?id=21399
    • Sähköposti
« Vastaus #4 : 21.10.2005, 06:55:30 »
Olen niin laiska, etten jaksa samoja juttuja kirjoitella monesti, joten copy pasteen.

http://www.pallontallaajat.net/interrail/keskustelu/viewtopic.php?t=3933&highlight=ramadan
yynnissä Lonely Planet, New York City. Kts. Osta ja myy osasta!

anicca

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #5 : 21.10.2005, 12:37:29 »
Suununtaina matkaan Syyriaan, kerron sitten jälkeenpäin millaista oli. Ramadanhan on meneillään siellä parhaillaan.
 következö buszon
Rajta leszek én is

Felis Silvestris

• Reissaaja
    • Profiili
Re: Matkailukokemuksia Ramadanin aikana
« Vastaus #6 : 29.10.2005, 15:12:19 »
Lainaus käyttäjältä: "G A Wallin"
Nyt kun taas on menossa tuo muslimien Ramadan-kuukausi niin olisi mukava kuulla kokemuksia arabimaissa Ramadanin aikana matkaileilta. Millaisia havaintoja teitte? Miten vaikutti lomakokemukseenne? Haittoja? Hyötyä?

Itse en ole Ramadanin aikana arabimaissa matkaillut, joten omaa kokemusta minulla ei ole.

Olin pari vuotta sitten Libyassa juuri Ramadanin alussa. Mieleen jäi miten muutenkin kaoottinen liikenne (saksalaiset nopeusrajoitukset ja italialainen ajotyyli) oli painajaismaista juuri ennen auringonlaskua. Ihmiset yrittivät ehtiä kotiin auringonlaskun jälkeen syötävälle aterialle ja koko päivän syömättä ja juomatta olleiden kuskien havaintokyky ei ollut terävimmillään. Päivisin oli uneliasta, elämä alkoi vilkastua illalla.

anicca

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #7 : 04.11.2005, 12:05:49 »
Vietin juuri 10 päivää Syyriassa Ramadanin aikaan. Ramadan itse asiassa loppui juuri sinä päivänä kun lähdettiin kotiin eli Ramadanin jälkeisistä juhlista jäätiin paitsi :( . Päiväsaikaan ei tosiaan kaikki ruokapaikat olleet auki, mutta kyllä aina jotain murkinaa löytyi. Lähinnä yritettiin välttää sitä, että just auringonlaskun aikaan oltais menty syömään, silloin kun kaikki ruokapaikat oli ihan tupaten täynnä paikallisia.
Ja elämä tosiaan keskittyi iltaan, myöhäänkin illalla kadut ihan täynnä ihmisiä ostoksilla yms. Ja auringonlaskua ennen ihan kamalat ruuhkat. vaikka tuntui kyllä, että Damaskuksessa oli ruuhkaa ihan alituiseen ja ihmisiä kadut täynnä koko ajan...Hiukan erilaista oli meno kuin Helsingissä tavallisena arki-iltana :lol: .
 következö buszon
Rajta leszek én is

Tiina58

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 11.04.2006, 20:39:39 »
Vältä ramadanin aikana muslimimaita. Kokemukset kertovat niiden maiden olevan parhaimmillaan muuna aikana.
Beirut rocks

aada

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 27.07.2006, 09:26:14 »
Olen ollut Egyptissä juuri Ramadanin loppumisen aikaan, hullut juhlat siellä oli meneillään (jatkuivat muuten monta päivää). :D
ähdetään jo!

PetraJii

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • http://my.opera.com/PetraJii/albums/
« Vastaus #10 : 27.07.2006, 09:30:26 »
Sama täällä, olin Egyptissä ramadanin päättymisen aikaan. En huomannu muuten mitään eroa mutta minareetista kuului niitä rukouksia mielestäni useammin kuin normaalisti, ihmisillä oli kauniita ja värikkäitä vaatteita päällä ja he pitivät juhlia.
t's enough for this wide-eyed wanderer
That we got this far

RT

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 27.07.2006, 10:10:24 »
Itse kanssa suosittelisin Ramadanin välttämistä. Esim. Damascus tuntui aivan eri kaupungilta, kun palasin sinne takaisin ramadanin aikaan. Monet tutut lounaspaikat oli kokonaan kiinni(myös iltaisin siis) ja muutenkaan meno ei ollut sama.

Tavallaan on ihan kiva mennä  ramadanin aikaan syömään johonkin paikallisten suosimaan paikkaan juuri ennen auringonlaskua. Ruokapaikka on ihan tupaten täynnä ja sinut ohjataan johonkin pöytään muslimien kanssa. Sitten tehdään tilaus ja odotellaan, että aurinko laskee. Kun alat itsekin syödä vasta auringon laskiessa, paikalliset huomaa, että kunnioitat heidän kulttuuriaan ja yleensä siitä kehkeytyy sitten ihan mukava lounas.

Usein Ramadanin aikaan museot/nähtävyydet ovat lyhemmän aikaa auki, mikä saattaa haitata nähtävyyksien katselua.