Oikoradan myötä junaliikenne uusiksi

(Luettu 6717 kertaa)

Jouni

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
« : 30.11.2005, 00:22:57 »
VR on pitänyt eilen tiedotustilaisuuden oikoradan avaamisen aiheuttamista muutoksista 3.9.2006 alkaen.

http://www.vr.fi/news/uutta/uutta.htm#n43

Tuolla on myös pdf-esitys junavuorojen määristä tulevaisuudessa, sieltä kiinnostuneemmille lisätietoa. Kuumaa kamaa! :D

http://www.vr.fi/yhtyma/junayhteydet_nopeutuvat.pdf
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

hani

• Tonnitallaaja
  • Have a nice day :D
    • Profiili
« Vastaus #1 : 30.11.2005, 08:35:58 »
Harmillisesti tänne Länsi-Suomeen ei näytä olevan tulossa vuoroihin parannuksia. Koko läntisessä osassa maata päinvastoin palvelutaso pikemminkin heikkenee rataverkon rapistuessa ja liikenteen muuttuessa entistä enemmän pääradan syöttöliikenteeksi.

Huvittavana yksityiskohtana mainittakoon, että Helsingin ja Turun väliselle rantaradalle jopa lisätään sinisiä vanhoja vaunuja, kun muualla niistä pikkuhiljaa jo päästään eroon. Samansuuntainen kehitys on väleillä Pori-Tampere ja Vaasa-Seinäjoki.
Rauha Bakersin muistolle. Sniif.

nauru.

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #2 : 30.11.2005, 10:26:57 »
Vaasasta junalla lähtiessä tilanne on aina niin kovin tuttu: "Taajamajuna Seinäjoelle lähtee raiteelta yksi. Hyvää matkaa! Regionaltåg till Seinäjoki avgår från spår ett. Trevlig resa! Regional train to Seinäjoki leaves from track one. Have a pleasant journey!"

Eihän sieltä mikään mihinkään muualle koskaan mene  :wink: (poikkeuksena pikajunat Helsinkiin aamuaamusella). Ja ykkösraidehan on ainut käytössä oleva. Muita käytetään lähinnä kaluston siirtelyyn.

Ohi aiheesta taisi mennä vauhdikkaasti. Pahoittelut.  :roll:
Let me show you the world in my eyes.

Äärijäbä

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #3 : 30.11.2005, 21:32:39 »
Lainaus käyttäjältä: "hani"
Huvittavana yksityiskohtana mainittakoon, että Helsingin ja Turun väliselle rantaradalle jopa lisätään sinisiä vanhoja vaunuja, kun muualla niistä pikkuhiljaa jo päästään eroon. Samansuuntainen kehitys on väleillä Pori-Tampere ja Vaasa-Seinäjoki.

Sehän vaan on fakta, että turha sitä on lisätä Pendolinoja sellaisille radoille, joilla ei voi ajaa kovaa (esim. Helsinki-Turku-välillä Pendo vain hetkellisesti kiihdyttää lähelle kahtasataa...). Kun kerran Turusta pääsee Helsinkiin lähes yhtä vauhdikkaasti sillä vanhalla kalustolla, niin eikös se ole vain hyvä että sitä halpaa kalustoa lisätään. Minusta ainakin ne siniset vanhat vaunut on oikein mukavia... :roll: Tuolla Vaasa-Seinäjoki-radallakin on varmaan miljoona tasoristeystä, joten ei sielläkään varmasti voi 200 km/h tunnissa ajaa, vaikka olisi luotisuoraa rataa Pohjanmaan lakeudella... Siinä vauhdissa kun junakin voi pompata pois kiskoilta, jos joku kuorma-auto juuttuu radalle siihen eteen...
quot;Life is what happens while you are busy making other plans" -John Lennon

hani

• Tonnitallaaja
  • Have a nice day :D
    • Profiili
« Vastaus #4 : 30.11.2005, 22:59:29 »
Lainaus käyttäjältä: "Äärijäbä"
Tuolla Vaasa-Seinäjoki-radallakin on varmaan miljoona tasoristeystä, joten ei sielläkään varmasti voi 200 km/h tunnissa ajaa, vaikka olisi luotisuoraa rataa Pohjanmaan lakeudella... Siinä vauhdissa kun junakin voi pompata pois kiskoilta, jos joku kuorma-auto juuttuu radalle siihen eteen...

Eikä Pendolino edes kovin hyvin toimi välillä Seinäjoki-Vaasa, siellä kun ei ole sähköjä :) Mutta Intercityt kyllä kulkisivat aggregaattivaunun kera...

Olen toki onnellinen Itä-Suomen liikenteen puolesta, mutta vähän täytyy surkutella meitä läntisiä suomalaisia...

Ja täytyy myös toivoa, että uusi oikorata edesauttaisi nopean liikenteen tuloa myös Pietarin reitille. Mitä sille projektille mahtanee kuulua?? Tiedän, että silloin tarvittaisiin uutta kalustoa, joka toimisi kummankin maan sähköjärjestelmissä tms. Mutta eteneekö asia?
Rauha Bakersin muistolle. Sniif.

kirsil

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 01.12.2005, 08:09:14 »
Ja täytyy myös toivoa, että uusi oikorata edesauttaisi nopean liikenteen tuloa myös Pietarin reitille. Mitä sille projektille mahtanee kuulua?? Tiedän, että silloin tarvittaisiin uutta kalustoa, joka toimisi kummankin maan sähköjärjestelmissä tms. Mutta eteneekö asia?

Olen työni puolesta jonninverran tekemisissä ratahankkeiden kanssa ja täytyy kyllä sanoa, että tovi vielä menee tuota yhteyttä odotellessa... Lahti-Vainikkala rataosuuden parantaminen maksaa, ja paljon (en voi sanoa kuinka paljon, mutta liikaa). Positiivisemmissa visioissa jotain voisi jo ensi vuosikymmenenä tapahtua, mutta itse pidän todennäköisempänä v. 2020->. Tietysti rataa korjataan vähitellen, mutta varsinainen nopeuden hyötyhän saadaan vasta, kun koko rata on kunnossa.

Juzt

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 01.12.2005, 16:58:53 »
Eikä Pendolino edes kovin hyvin toimi välillä Seinäjoki-Vaasa, siellä kun ei ole sähköjä :) Mutta Intercityt kyllä kulkisivat aggregaattivaunun kera...

Olisihan siinä toisaalta tyyliä ottaa täydet vauhdit (Pendon nopeusennätys taitaa olla jotain 240km/h luokkaa, vaikka virallisesti kulkeekin vain 220km/h) ja katsoa riittääkö perille asti  :)
Luotettavaa Valtion Rautateiden palvelua, tuskin nuo selvi Pendolinojen keskiarvoa enemmän myöhästyisivät :twisted:
"I bet we could get videos of all the sites, get a VCR in our hotel room...
we'd never even have to go outside!"
- Joseph Francis Tribbiani

juhok

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://www.resedagboken.com/person.asp?id=21399
    • Sähköposti
« Vastaus #7 : 03.12.2005, 08:51:02 »
Lainaus käyttäjältä: "Äärijäbä"

Sehän vaan on fakta, että turha sitä on lisätä Pendolinoja sellaisille radoille, joilla ei voi ajaa kovaa (esim. Helsinki-Turku-välillä Pendo vain hetkellisesti kiihdyttää lähelle kahtasataa...). Kun kerran Turusta pääsee Helsinkiin lähes yhtä vauhdikkaasti sillä vanhalla kalustolla, niin eikös se ole vain hyvä että sitä halpaa kalustoa lisätään. Minusta ainakin ne siniset vanhat vaunut on oikein mukavia...

Itse tulee rullattua tuota Turku-HKi väliä noin kerran viikossa kumpaankin suuntaan, joten voin syvällä rinta-äänellä yhtyä tuohon pendoliino kommentiin. Pendoliinot saisi poistaa kokonaan turku-hki -väliltä. Voitettu aika verrattuna IC:hen on n. 10min, mutta todellisuudessa pendoliino on AINA myöhässä. Pendoliino on vielä kalliimpikin.

Noista pikajunista olen taas eri mieltä. Niissä on varmaan ihan tunnelmallista matkussa kerran vuodessa, mutta henk.koht. ainakin vituttaa se kilinä ja kolina.

IC potenssiin kaks, on aivan ehdoton peli tuolle välille. Hiljanen ja niin nopea kun tuolla paskaradalla voi olla.  Radion-kuuntelu-mahdollisuus on ihan kiva plussa. Ainoo huono puoli on se lasten vaunu, jossa kersat kiljuu, mutta onneksi olen oppinut sitäkin jo välttämään niin ei tule enää pahamieli.

Ja mitä tohon rataan tulee niin, niin vois musta rakentaa kokonaan uusiks, mutta eri reittiä. HKI-Espoo-Veikkola-nummela-lohja-salo-turku ois aika hyvä reitti.
yynnissä Lonely Planet, New York City. Kts. Osta ja myy osasta!

Urho_Kekkonen

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Kuvia
    • Sähköposti
« Vastaus #8 : 07.12.2005, 17:42:25 »
Lainaus käyttäjältä: "juhok"
Radion-kuuntelu-mahdollisuus on ihan kiva plussa.

Joo, aina kun radio toimii, mahdollisuudet siihen ovat hyvin laajan otannan mukaan noin 50-50. Muka viideltä kanavalta kuuluu 1-3 radiokanavaa, ja niistäkin yksi on viritetty pikkuisen pieleen.

No, kokonaisuutena IC2-vaunut ovat kyllä ihan jees, paitsi jos haluaa kuljettaa mukanaan matkatavaroita.

Jotenkin tuntuu, että kaikesta mitä VR on 2000-luvulla tehnyt, on koitunut iloa vain kahdelle: Matkahuollolle ja Finnairille.
http://ihmeellisiaasioita.blogspot.fi/

Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen. Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen.
-Ääntenlaskija 1956

Quu

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #9 : 19.12.2005, 19:33:28 »
Ainoo huono puoli on se lasten vaunu, jossa kersat kiljuu, mutta onneksi olen oppinut sitäkin jo välttämään niin ei tule enää pahamieli.

Minusta taas lastenvaunu on hyvä juttu, muutenhan tenavat levittäytyisivät ympäri junaa. Terve lapsi on äänekäs. :lol:
e parhaiten nauraa, jolla on kovin lääkitys.

Jouni

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 19.12.2005, 20:34:00 »
Lainaus käyttäjältä: "Quu"
Ainoo huono puoli on se lasten vaunu, jossa kersat kiljuu, mutta onneksi olen oppinut sitäkin jo välttämään niin ei tule enää pahamieli.

Minusta taas lastenvaunu on hyvä juttu, muutenhan tenavat levittäytyisivät ympäri junaa. Terve lapsi on äänekäs. :lol:

juhok ei tässä varmaankaan tarkoita varsinaista, vanhaa sinistä lastenvaunua, vaan pikkuriikkistä leikkiosastoa kaksikerrosvaunun yläkerrassa. En itsekään ole järin ilahtunut, jos paikkani löytyy tämän ravintolavaunun viereisen kaksikerrosvaunun yläkerrasta. Ainahan voi tietysti riskillä mennä istumaan muualle. :wink: Me sosiaaliset suomalaiset tunnumme ottaneen ainakin allergiahytit ilolla vastaan. :lol:

Quu

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #11 : 19.12.2005, 21:42:47 »
Lainaus käyttäjältä: "Jouni"
Lainaus käyttäjältä: "Quu"

juhok ei tässä varmaankaan tarkoita varsinaista, vanhaa sinistä lastenvaunua, vaan pikkuriikkistä leikkiosastoa kaksikerrosvaunun yläkerrassa. En itsekään ole järin ilahtunut, jos paikkani löytyy tämän ravintolavaunun viereisen kaksikerrosvaunun yläkerrasta. Ainahan voi tietysti riskillä mennä istumaan muualle. :wink: Me sosiaaliset suomalaiset tunnumme ottaneen ainakin allergiahytit ilolla vastaan. :lol:

Jos "juhok" tarkoitti sitä leikkipaikkaa, niin ymmärsin kyllä. Tarkoitin, että parempi se on lapset edes jotenkin "koota yhteen". (Minä muuten aivan mielelläni istun siellä lasten vieressä katselemassa.  :) ) Se vain ei mene minun päähäni, että miksi leikkipaikka on yläkerrassa. Lasten ja sitä myöten usein vielä lukuisien laukkujen kanssa olisi varmaankin mukavampi jäädä alas kuin kivuta jyrkkiä portaita. *perheetön pohtii*
e parhaiten nauraa, jolla on kovin lääkitys.

jka

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #12 : 19.12.2005, 21:54:43 »
Lainaus käyttäjältä: "kirsil"

Olen työni puolesta jonninverran tekemisissä ratahankkeiden kanssa ja täytyy kyllä sanoa, että tovi vielä menee tuota yhteyttä odotellessa... Lahti-Vainikkala rataosuuden parantaminen maksaa, ja paljon (en voi sanoa kuinka paljon, mutta liikaa). Positiivisemmissa visioissa jotain voisi jo ensi vuosikymmenenä tapahtua, mutta itse pidän todennäköisempänä v. 2020->. Tietysti rataa korjataan vähitellen, mutta varsinainen nopeuden hyötyhän saadaan vasta, kun koko rata on kunnossa.

Näistä tulevaisuuden rataprojekteista Etelä-Suomessa on olemassa ihan oma julkaisunsakin (PDF). Tullut suurella mielenkiinnolla tutkiskeltua, tulee vähän ristiriitainen fiilis kun toisaalta innostuu aivan mahdottomasti noista projekteista ja toisaalta taas tekee mieli ulvoa epätoivon ulinaa kun kaikkea päästään ehkä rakentamaan joskus vuonna 2030, tai myöhemmin.

Pietarin yhteyksiä enemmän kiinnostaa tuo rautatietunneli Tallinnaan. Ei niin, etteikö laivallakin pääsisi (ja etteikö se voisi olla elämyksellisempää), mutta mielenkiintoista tuossa on se, että baltit ovat suunnittelemassa RailBaltica -rataa, jolla Tallinnasta pääsisi hurauttamaan Varsovaan kuudessa tunnissa. Ja tuo tunnelihan voisi olla perin mainio jatke Rail Balticalle, ettei me suomalaisetkaan jäätäisi aivan eristyksiin. Tästä siis olisi mahdollista päästä Varsovaan suunnilleen yhtä nopeasti kuin Ouluun. :)

Mutta että Kerava-Lahti -oikoradasta balttien rautatieliikennekehitykseen. Meni aika kauas alkuperäisestä aiheesta. :?
'Mutta kaikki on laajempi käsite kuin onni, ensimmäinen sisältää myös jälkimmäisen. Vapaus on kuitenkin vain tiedostettu väistämättömyys.'' - Lennart Meri

nl

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • kotisivuni
« Vastaus #13 : 20.12.2005, 00:05:23 »
Olen toki onnellinen Itä-Suomen liikenteen puolesta, mutta vähän täytyy surkutella meitä läntisiä suomalaisia...

Älä turhaan surkuttele. Onhan teillä Parkanon oikorata. Itäsuomalaiset saivat odottaa oikorataansa paljon kauemmin.
Kotisivuillani on niin matkajuttuja kuin matkakuviakin (katso mm. uusimmat kuvat Armeniasta ja Itä-Karibialta).

Jouni

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #14 : 20.12.2005, 08:05:44 »
Lainaus käyttäjältä: "nl"

Älä turhaan surkuttele. Onhan teillä Parkanon oikorata. Itäsuomalaiset saivat odottaa oikorataansa paljon kauemmin.

Joensuulaiset saivat kyllä omansa jo 1965. :wink:

vompatti

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #15 : 20.12.2005, 16:31:03 »
Lainaus käyttäjältä: "nl"
Itäsuomalaiset saivat odottaa oikorataansa paljon kauemmin.
Joensuulaiset saivat kyllä omansa jo 1965. :wink:

Lappeenranta sai oman oikoratansa myös 1960-luvulla. Tämä rata hyödytti myös imatralaisia ja vähän myöhemmin joensuulaisiakin.

Lappeenranta tosin ei ole Itä-Suomessa, mutta oli pakko päästä tämäkin turha viesti kirjoittamaan...

PP

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - pinkkistara@hotmail.com
    • Profiili
    • http://pirre.fi
    • Sähköposti
« Vastaus #16 : 21.12.2005, 11:59:06 »
Lainaus käyttäjältä: "Urho_Kekkonen"
Radion-kuuntelu-mahdollisuus on ihan kiva plussa.

Joo, aina kun radio toimii, mahdollisuudet siihen ovat hyvin laajan otannan mukaan noin 50-50. Muka viideltä kanavalta kuuluu 1-3 radiokanavaa, ja niistäkin yksi on viritetty pikkuisen pieleen.

No, kokonaisuutena IC2-vaunut ovat kyllä ihan jees, paitsi jos haluaa kuljettaa mukanaan matkatavaroita.

Jotenkin tuntuu, että kaikesta mitä VR on 2000-luvulla tehnyt, on koitunut iloa vain kahdelle: Matkahuollolle ja Finnairille.

Enpä näinkään sanoisi... Mä oon tykänny VRstä melkeen enempi kun Finskistä - ja matkahuoltoa olen boikotoinut viimeisen... en edes muista, mutta monta vuotta. Ja mun mielestä toi Lahden oikorata on tosi kiva asia, ei tartte enää niin pitkiä aikoja istua junassa päästäkseen Lahteen, sielä nimittäin tulee ravattua jokseenkin paljon aina aika ajoin.
 Eli hiphip hurray! \o/

Joku vois VRn herraisoille herroille sanoa että mä haluan niille jonkun bonusmailikortti systeemin, koska mulle ihan varmasti kertyis niitä pisteitä tehdyistä matkoista ihan pirusti... ja se ainakin kannustais ihmisiä matkustamaan junalla.
elieve there are no limits but the sky

Siljams

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #17 : 21.12.2005, 14:27:52 »
Ja mitä tohon rataan tulee niin, niin vois musta rakentaa kokonaan uusiks, mutta eri reittiä. HKI-Espoo-Veikkola-nummela-lohja-salo-turku ois aika hyvä reitti.

Vastustan!
Käytän itse päivittäin Karjaan ja Helsingin välillä kulkevia lähijunia. Niitten lakkauttaminen vähentäisi kotikuntani julkista liikennettä ainakin 60%. Ei täältä meinaa päästä pois muutenkuin junalla. Helsinkiinkin pääsee alle tunnissa, kun taas bussilla se kestää puolitoistatuntia ja maksaa opiskelijalta lähes kolme kertaa enemmän. Muutenkin ihmetyttää puuheet siitä, että Helsinki-Karjaa väli olisi jotenkin hyödytön, junat ovat arkisin aina täynnä. Jos olisin Vr:ää kehittämässä toisin ne nopeat kaupunkijunat Helsingin ja Kirkkonummen välille ja seutulipun Kirkkonummelle asti!
a merien yllä savuavat sydämet!

Jouni

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #18 : 21.12.2005, 15:23:11 »
Lainaus käyttäjältä: "siljams"

Vastustan!
Käytän itse päivittäin Karjaan ja Helsingin välillä kulkevia lähijunia. Niitten lakkauttaminen vähentäisi kotikuntani julkista liikennettä ainakin 60%.

No eihän Elsa-radan rakentaminen Karjaan lähijunia lopettaisi. Kaukoliikenne vain siirtyisi uudelle radalle. Karjaan ja Salon välillä liikenne kutistuisi kyllä melko minimiin.

Espoo-Lohja-Salo-rata olisi pitänyt rakentaa jo 20 vuotta sitten. Silloin päätettiin kuitenkin parsia vanha rantarata kuntoon ja nyt se alkaa taas rapistua. :(

Harmi, ettei Karjaa-Hanko-rata ole sähköistetty. Muuten Hankoon voitaisiin ajaa suoria lähijunia Helsingistä asti.

juhok

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://www.resedagboken.com/person.asp?id=21399
    • Sähköposti
« Vastaus #19 : 21.12.2005, 16:13:19 »
Lainaus käyttäjältä: "siljams"

Vastustan!
Käytän itse päivittäin Karjaan ja Helsingin välillä kulkevia lähijunia. Niitten lakkauttaminen vähentäisi kotikuntani julkista liikennettä ainakin 60%.

No eihän Elsa-radan rakentaminen Karjaan lähijunia lopettaisi. Kaukoliikenne vain siirtyisi uudelle radalle. Karjaan ja Salon välillä liikenne kutistuisi kyllä melko minimiin.

Espoo-Lohja-Salo-rata olisi pitänyt rakentaa jo 20 vuotta sitten. Silloin päätettiin kuitenkin parsia vanha rantarata kuntoon ja nyt se alkaa taas rapistua. :(

Täysin samaa mieltä.

Minun syntymäkunnan junaliikennettä uusi rata lisäisi 100% ja asuinkunnan junaliikennettäkin varmasti huomattavasti.
yynnissä Lonely Planet, New York City. Kts. Osta ja myy osasta!