Aikuinen (30 +) ulkomaille 2–3 kk englantia oppimaan

(Luettu 3599 kertaa)

purja

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
Haluaisin kehittää englannintaitojani ja viettää parin kuukauden pätkän ulkomailla ensi kesänä. Kuulisin mielelläni ideoita ja kokemuksia siitä minne  mennä ja itse järjestäen vai esim. Kilroyn kautta. Vapaaehtoistyössä olen pääasiassa kiinnostunut luontoon ja eläimiin liittyvästä työstä, toisaalta voisin tehdä myös mainontaa ja markkinointia jota teen työkseni.  Vaihtoehtoisesti olen miettinyt parin kuukauden matkaa johonkin englanninkieliseen kaupunkiin jossa kävisin opiskelemassa englantia päivisin. Tässä vaihtoehdossa huono puoli olisi yksinäisyys kun ihmisiin ei ehkä tutustuisi kuten vapaaehtoistyössä.

Loordi

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Vs: Aikuinen (30 +) ulkomaille 2–3 kk englantia oppimaan
« Vastaus #1 : 04.08.2015, 12:32:50 »
Jos olet alle 35-vuotias, niin tutustu Working holidayhin Uudessa-Seelannissa, voisit tehdä mitä työtä tahansa. Sitä en tiedä ovatko muut maat nostaneet ikärajaa siitä mikä yleensä on 30. Jos olet yli 35-vuotias, niin eihän niitä sitten jää muita kuin EU-maat Britannia ja Irlanti. Vapaaehtoistöitäkään ei välttämättä saa joka paikassa turistiviisumilla tehdä, mutta palstan hipit osaavat siitä kertoa tarkemmin.

En oikein keksi miksi pelkäät jääväsi yksinäiseksi. Kielikursillahan sitä nyt paremmin tutustuu porukkaan kuin missä tahansa työpaikalla, vapaaehtoisessa tai palkallisessa. Kurssilla tulee väkisinkin jotain pari- tai pienryhmätehtäviä missä joudut kertomaan jotain perheestäsi ja harrastuksistasi ja mitä niitä on. Siinähän sitä tutustuu porukkaan.

Eliette

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - Tua_totus@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #2 : 06.08.2015, 09:17:21 »
Tiiätkö Loordi, pelastit minut juuri tältä edelleen vallitsevalta kolmenkympinkriisiltä! Kaverini on juuri muuttamassa Australiaan ja itsekseni täällä surkuttelin, että minusta on aika ajanut näemmä ohi, kun turha haaveilla enää vuodesta siellä suunnalla. Nyt alkoi just suunnittelu, koska Uusi-Seelanti olisi ihan yhtä mielenkiintoinen kohde, mutta olen luullut sinnekin 30v. olevan rajana. :) :) :)
Mitä pidempi matka sitä pidemmälle mennään!

Loordi

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 06.08.2015, 09:45:15 »
Tiiätkö Loordi, pelastit minut juuri tältä edelleen vallitsevalta kolmenkympinkriisiltä!

No enpä kuule tiedä, mutta nyt tiedän! Ei ole tietoa mikä poliittinen päätös ikärajan nostamiseen oli, mutta jostain syystä se päätettiin tehdä.

AnniinaH

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #4 : 06.08.2015, 15:39:54 »
Hei,

vapaaehtoistöitä majoitusta ja ruokaa vastaan on melko vaivaton järjestää esimerkiksi helpx.net sivuston kautta, jolla on paikkoja tarjolla melkein kaikissa maailman maissa, eikä paikkaa ole kovin vaikea saada. Itse olen saanut melkein aina, kun olen sähköpostia lähettänyt. Olen ollut Ukrainassa, Puolassa ja Liettuassa. Ukrainassa keräsin sieniä ja marjoja, Puolassa opetin englantia ja espanjaa, Liettuassa hoidin maatilatöitä. Yleensä on muitakin ihmisiä, tai voi ainakin valita sellaisen paikan, jossa on muitakin.

Toinen vaihtoehto on SCI:n (Suomessa KVT Finland niminen järjestö) "työleirit", jossa pääset haluamaasi projektiin pariksi viikoksi ryhmässä tekemään haluamiasi juttuja. Jos haluat olla pitemmän aikaa, voit valita useamman leirin samassa maassa, sillä yksi työleiri kestää vain kaksi viikkoa. Suurin osa on ehkä alle 30-v, mutta sieltä löytyy myös yli 50v konkareitakin, ja kaikki ovat avoimilla mielin eivätkä katso kieroon, jos ei ole enää kaksikymppinen. Olen ollut itse neljä kertaa - kaksi kertaa Sloveniassa, kerran Ukrainassa ja kerran Venäjällä. Olen rakentanut jokisurffausradan, järjestänyt festivaalit, ollut perustamassa luonnonpuistoa ja siivoamassa puistoa. Kaikki upeita kokemuksia!

Siinä pari ideaa päästä tekemään mielenkiintoisia juttuja ja oppimaan kieltä porukalla! :) Sitten jos puhtaasti maatilatyöt kiinnostaa, niin on toki olemassa myös WWOOF. En ole itse käyttänyt, mutta ilmeisesti sekä hyviä että huonoja kokemuksia. :)

Jos haluat kysellä lisää noista, voin vastailla!
http://maailmanlopunpaivakirja.blogspot.fi
Tarinoita ja seikkailuja kotoa ja kaukaa.

pallontallustaja

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 06.08.2015, 16:08:05 »
Aika useassa näissä vapaaehtoistyöpaikoissa pitää maksaa siitä että saa tehdä töitä. Tätä en ole oikein koskaan ymmärtänyt. Jos jo työpanoksellaan auttaa niin miksi siitä pitää vielä maksaakin?

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 06.08.2015, 18:45:51 »
Aika useassa näissä vapaaehtoistyöpaikoissa pitää maksaa siitä että saa tehdä töitä. Tätä en ole oikein koskaan ymmärtänyt. Jos jo työpanoksellaan auttaa niin miksi siitä pitää vielä maksaakin?

Suoraansanottuna siksi, etta useimmista vapaaehtoistyontekijoista on enemman haittaa kuin hyotya. Taysin kouluttamaton ulkkari yleensa vain (tarkoittaen toki hyvaa) sotkee paikallisten kuvioita, etenkin, jos nama tyojaksot ovat lyhyita parin kuukauden patkia. Useimmiten talla tyydytetaan lankkarin omaatuntoa, ei oikeasti auteta paikallisia. Laakarit, insinoorit, sairaanhoitajat sun muut on toki taysin eri luku.
Jos haluaa ulkomaille jarjeston kautta, etvoon haetaan taas vapaaehtoisia kolmelle mantereelle; http://www.etvo.fi/. Englantia puhuvissa maissa oppii samalla varmasti myos kielta, ja kivalla oudolla aksentilla.
She rides rollercoasters but never screams

Loordi

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 06.08.2015, 22:11:04 »
Suoraansanottuna siksi, etta useimmista vapaaehtoistyontekijoista on enemman haittaa kuin hyotya.

Tämä se on ja en ole sitä koskaan ymmärtänyt miksi hippi ei sitä tajua. Ihan oikeasti vaikkapa maanjäristysalueelle ei kaivata ylimääräisiä sinne pyörimään, kun on oikeasti hätä ja kiire.

Vapaaehtoisista on myös hyötyä esimerkiksi isojen urheilutapahtumien järjestämisessä. Jokaisen pitäisi vain ymmärtää mihin kannattaa nokkansa tunkea ja voiko oikeasti auttaa. Jos ei voi, niin sitten ei pidä mennä, mutta onhan se kiva reissata.

Eliette

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - Tua_totus@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #8 : 11.08.2015, 12:52:42 »
Vaihtoehtoisesti olen miettinyt parin kuukauden matkaa johonkin englanninkieliseen kaupunkiin jossa kävisin opiskelemassa englantia päivisin. Tässä vaihtoehdossa huono puoli olisi yksinäisyys kun ihmisiin ei ehkä tutustuisi kuten vapaaehtoistyössä.

Tämä muuten on ihan turha pelko tosiaankin. Olin vain pari viikkoa Saksassa kielikurssilla ja nyt vielä vuosien jälkeenkin pidetään yhteyttä useampien kurssikaverien kanssa. Vapaa-ajalle sovitaan yhteistä tekemistä ja usein kielikoulut järjestävät myös viikonloppuisin retkiä ja ohjelmaa mihin voi osallistua ja taas tutustua porukkaan.
Mitä pidempi matka sitä pidemmälle mennään!