Rahtia maailmalta Suomeen

(Luettu 19203 kertaa)

Rimitti

• Aloittelija
    • Profiili
« : 15.01.2006, 05:31:19 »
Tietaako kukaan mitaan hyvia ja halpoja keinoja lahettaa tavaraa (10-30kg) Hong Kongista Suomeen, paikallisten postien lisaksi?

Onko kokemuksia esim. DHLsta tai FedExista? Minka hintasia ne on?

tico

• Himoreissaaja
    • Profiili
Re: Rahtia maailmalta Suomeen
« Vastaus #1 : 15.01.2006, 12:09:47 »
Lainaus käyttäjältä: "Rimitti"
Tietaako kukaan mitaan hyvia ja halpoja keinoja lahettaa tavaraa (10-30kg) Hong Kongista Suomeen, paikallisten postien lisaksi?

Onko kokemuksia esim. DHLsta tai FedExista? Minka hintasia ne on?

Ei ole kokemusta tuolta puolen maailmaa mutta muualta kylla. Molemmat toimivat hyvin. hinnat riippuvat paketin painosta ja siita kuinka nopeasti sen haluat toimitettavan (mainitut yhtiot operoivat vain lentorahdin parissa). Parhaiten hinnaston selvittaminen onnistuu joko asianosaisten webbisivuilta tai soittamalla heidan puhelinpalveluunsa.

Edellisen lisaksi kannattaa ottaa huomioon se etta tulli saattaa olla kiinnostunut rahdin arvosta.

Rgds,
Mirrors and copulation are obscene, for they increase the numbers of mankind." -- Borges

Cachorro

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #2 : 16.01.2006, 07:10:31 »
Kokemusta noista rahdeista on ainoastaan työni puolesta, mutta valitettavasti silloin en ole kiinnittänyt hintaan huomiota - sen on tehnyt jo joku muu minun puolesta.

Ihmettelen vain sitä kuinka seurasin yhtä lähetystä internetissä Belgiasta Puolaan (joka oli kiireellinen). Paketin kulkema reitti oli kyllä mitä ihmeellisin: Brysseli - Hampuri - Malmö - Helsinki - Hampuri - Köln - Varsova. Aikaa meni viikko. Pappatunturillakin olisi tuon matkan päässyt yhtä nopeasti... Mikä lie ollut tuon ketunlenkin tarkoitus?
quot;Cachorro sem vergonha"

Illusion

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #3 : 16.01.2006, 10:28:57 »
Itse olen myös miettinyt mitä tavaran lähettäminen Kiinasta Suomeen kustantaa ja onko paikalliseen postiin luottamista? Laivalla lähettäminen on kai luonnollisesti aika paljon lentokoneessa kuljettamista halvempaa ( - ja hitaampaa.)

TL

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • www.kiikkulauta.com
« Vastaus #4 : 16.01.2006, 14:31:58 »
Lainaus käyttäjältä: "Illusion"
Itse olen myös miettinyt mitä tavaran lähettäminen Kiinasta Suomeen kustantaa ja onko paikalliseen postiin luottamista? Laivalla lähettäminen on kai luonnollisesti aika paljon lentokoneessa kuljettamista halvempaa ( - ja hitaampaa.)
Matkustajat luottivat kiinalaiseen postiin ja kukaan ei mistään ongelmista puhunut. Venäjällä taas oli toisin, kun useimmat paketin lähetystä kokeilleen ja paikallisetkin kirosivat postilaitosta.

Itse lähetin paketin tiibetistä suomeen lentorahtina ja hinta oli noin 10usd/kilo. Itse silkistä maksoin 4e metri eli lopulta kankaan hinnasta 60 prosenttia oli postimaksuja  :lol: Perille tuli kahdessa viikossa. Toiseksi nopein vaihtoehto on lento, maa yhdistelmä ja hitain laivalla. Hinnat ovat noin 70% ja 50% lentorahdin hinnasta ja toimitusajat 2kk ja 3kk. Muusta kiinasta ja maailmasta en tiedä. Tiibetistä lennättävät sen kumminkin ensin pekingiin.
www.kiikkulauta.com - kiipeilyä ja kaikenlaista säätöä. Yritin selvitä jotenkin Turkkiin, mutta eksyinkin Egyptiin ja Intiaan. Nyt suuntana on Thaimaa ja saarihyppely Australiaan?

*Maria*

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 19.01.2006, 21:33:42 »
Mun täytyis lähdettää noin 10kg:n matkalaukku Ranskasta Suomeen. Kysymistäni vaihtoehdoista posti on yllättäen halvin, 45 euroa. Onko kellään ideoita vieläkin edukkaimmista vaihtoehdoista?

anski

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #6 : 24.01.2006, 15:26:03 »
monen monta vuotta erään ison lentorahtifirman (nimeä en mainitse mutta se on kyllä täälläkin mainittu :) asiakaspalvelussa olleena ajattelin myös hiukan kommentoida..

Eli, hintoja en tosiaan osaa sanoa, mutta sanomattakin selvää, on että yritykset kuten dhl, fedex ja ups ovat tyyriimpiä kuin esim posti. Toisaalta myös heidän kuljetusajat ovat aivan eri luokkaa (esim helsinki-peking 1-2pv). Hinta on aina kiinni lähtömaan "hintaluokasta" joten esim. aasiasta tänne lähettäminen on huomattavasti halvempaa kuin vice versa. Suomen asiakaspalveluun soittaessa tuskin saa tarkkaa hintaa kun sitä ei tarkkaan tiedetä.

Tärkeintä on kuitenkin muistaa että yksityishenkilö saa vastaanottaa tavaraa korkeintaan tietyn summan edestä ilman että siitä joutuu maksamaan veroja. Summa on muistaakseni jotain 90 euron luokkaa. Joten jos lähettämänsä tavaran arvioi yli tuon 90euron siitä joutuu maksamaan veroja. Kuriirifirmaa käyttäessä hyvä puoli on se että heidän huolitsijat hoitavat tullaamisen jne. kun taas postia käyttäessä se kuuluu hoitaa itse, mikäli paketti siis tulliin joutuu. EU'n sisällä ongelmaa ei ole kun tavaraa saa lähettää vapaasti. Sama muuten koskee tilattaessa tavaraa ulkomailta.

Kuriirifirmoja käyttäessä on myös hyvä muistaa että lähetyksen hintaan vaikuttaa volyymipaino, eli toisin sanoen vaikka lähetys olisi iso, eikä paina juuri mitään sen paino mitataan sen mittojen perusteella.

Mitä tuohon reititykseen tulee, josta cachorro mainitsi niin on varsin yleistä ettei se nopein reitti ole aina kaikkein loogisin. Esim suomesta ruostiin menevä lähetys menee brusselin kautta..tämä johtuu siitä että on olemassa hubeja (isoja sorttauskeskuksia) joista sitten lähetetään kaikki lähetykset tiettyyn kohteeseen...näin säästetään aikaa ja rahaa kun joka kohteesta ei lähde konetta ihan joka kohteeseen johon lähetyksiöä on..sekavaa, tiedän mutta varsin toimivaa. Tuo reitti jonka cachorro mainitsi ei ole millään lailla looginen ja uskoisin että sekaan mahtuu pari väärin sorttausta ja myöhästymisiä..soitto asiakaspalveluun ja rahat takaisin!
ive Well -  Laugh Often -  Love Much

Illusion

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #7 : 18.12.2006, 13:55:25 »
No niin, pian tulee tavaran lähettäminen Suomeen ajankohtaisemmaksi.

Aikomus olisi lähettää Aasiasta kankaita, koruja, pieniä koriste-esineitä ja sisustustavaraa Suomeen. Tulli ja vero-asiat vain mietityttävät ja ajattelin kysäistä täältä ennen, kuin näen vaivaa soittaa tulliin.

Mikä lie halvin, helpoin ja turvallisin maa lähettää tavaraa kotiin postin kautta laivarahtina: Kiina, Vietnam, Thaimaa, Malesia vai Singapore? Hintatietoja otan mielelläni vastaan kaikista maista. Kuinka paljon tavaraa voi lähettää joutumatta maksamaan veroja? Kannattaako paketti osoittaa itselleen vai jollekin perheenjäsenelle lahjana, vai onko tällä mitään merkitystä? Kuinka tarkkoja merkintöjä paketin sisällöstä vaaditaan, kuinka niiden arvo merkitään ja todistetaan?

Sade77

• Tosireissaaja
    • MSN Messenger  - olazza@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #8 : 18.12.2006, 15:27:38 »
Lähetin noin kymmenen kiloa tavaraa China Postilla ja se kustansi hiukan vajaat 40 euroa. Paketti tuli laivalla ja matka kesti 7 viikkoa.

Mulla oli paketissa sekä uusia että vanhoja vaatteita ja paketin sisällön tarkisti postin virkailija. Kaverini laittoi kankaita ja muuta tilpehööriä tulemaan eikä kukaan sanonut niihin mitään. En tiedä onko tulli avannut laatikon jossain vaiheessa vai luottaako ne kiinalaisiin viranomaisiin, jotka teippasi sen laatikon tarkastamisen jälkeen.

Osoitin lähetyksen itselleni eli ei kai sillä ole väliä. Tiesin, että ehdin kotiin nopeammin kun se paketti ja niinhän siinä kävi. Se tuli suoraan kotipostiini kaikki tavarat tallessa. En muista laitoinko mitään arvoa siihen pakettiin. Pakettikorttiin kirjoitin, että vanhoja vaatteita. Uusista kuiteista leikkasin kaikki laput irti varmuuden vuoksi.

Laittaisin uudestaankin Kiinan postilla tulemaan. Luotto on nyt kova, vaikka hiukan jännittikin, että mahtaako se 400 euron nahkarotsi nähdä enää ikinä Suomea   :D   Kaveri yllytti pakkaamaan sen sinne ja minähän pakkasin. Tuli vasta myöhemmin mieleen, että ohhoh jos koko roska hukkuu  :shock:

Juzt

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 18.12.2006, 16:29:06 »
Ainakin TNT:llä on myös laskuri, josta ainakin suuntaa antavia hintoja voi tarkistella.

Esim. Malesiasta 20kg 30*50*80 paketti Suomeen:

GLOBAL EXPRESS PRIORITY   422.41 EUR   
GLOBAL EXPRESS ITLL   426.04 EUR   
GLOBAL EXPRESS    413.74 EUR   
ECONOMY EXPRESS ITLL 101.33 EUR   
ECONOMY EXPRESS    89.03 EUR

Huomioithan, että
- antamamme hinnat pätevät silloin, kun lähettäjä maksaa kuljetuksen
- hinnat eivät sisällä arvonlisäveroa, eivätkä mahdollisia tullauskustannuksia
- kohdemaissa saattaa olla mitta- ja painorajoituksia, joten tarkistathan mahdolliset rajoitukset palvelukuvauksistamme
- pidätämme oikeuden hinnanmuutoksiin
kaikki TNT:n toimenpiteet ja -palvelut ovat yleisten kuljetusehtojen alaisia

Economy Expressillä tänään Kuala Lumpurista Helsinkiin lähetetty paketti pitäisi olla perillä 27.12

Ja jos jotain lähettää niin kannattaa tietysti pakata kunnolla, paketteja tuskin erityisen hellästi käsitellään missään firmassa.
"I bet we could get videos of all the sites, get a VCR in our hotel room...
we'd never even have to go outside!"
- Joseph Francis Tribbiani

Wade

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 19.12.2006, 01:37:17 »
jep
Itse myös eräässä täällä mainitussa kuljetusyhtiössä paketteja käsitelleenä voin sanoa että mitään kovin särkyvää en pistäisi tulemaan. Se nyt on varmaan aika selvää..
Jotenkin se tuntuu tyhmältä, mutta pitkän työpäivän aikana on tullut itsekkin paketteja kohdeltua aika kovakouraisesti.
Toisaalta näissä yhtiöissä paketit on myös vakuutettu yms. , mutta silti pakkaisin omat tavarani aika vahvasti.

jane

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #11 : 21.12.2006, 22:56:50 »
Lainaus käyttäjältä: "Illusion"
Kuinka paljon tavaraa voi lähettää joutumatta maksamaan veroja? Kannattaako paketti osoittaa itselleen vai jollekin perheenjäsenelle lahjana, vai onko tällä mitään merkitystä? Kuinka tarkkoja merkintöjä paketin sisällöstä vaaditaan, kuinka niiden arvo merkitään ja todistetaan?

Nimimerkillä "Satoja kiloja Itä-Afrikasta ja Intiasta lähetellyt" kertoo:

- Jos lähetät postiteitse, esim omaan osoitteeseen, on aivan tullin oman tulkinnan mukaista päästävätkö läpi pakettisi postiin, josta voit sen noutaa ilman mitään selityksiä. Mikäli taasen kokevat, että paketissa on jotain myytävää/ (= epäillyttävää) et saa pakettiasi muuten kuin hakemalla sen itse tulista. Siellä joudut avaamaan paketin. Ja saadaksesi tavarat itsellesi (mikäli kaikki uutta ja paljon = näyttää siltä ettei vain tuliaisia itselle ja kamuille) joudut esittämään kuitit, joista lasketaan tulli sekä alv. (Mikäli sulla taasen on tavaraa ja aitoustodistus lähetysmaasta viranomaisilta, voinet saada tullin esim 0%ksi, mutta tällöin kyseessä on oltava oikeat asiakirjat -  ja luonnollisesti maalla kyseinen sopimus Suomen kanssa).

- Jos taas tavarat tulee rahtina jonkun ison firman kautta, ne on haettavissa joko Hkin tullista tai sitten sinne minne olet ne osoittanut (tämä maksaa SUomen sisällä paljon, tod näk haluat hakea ne HKI-Vantaan tullista) on kuitit oltava mukana.

Huom, jos sulla ei ole kuitteja, tuotteiden hinnat ARVIOIDAAN tulliviranomaisten toimesta. Tässä tapauksessa hinta voi olla paljon kalliinpi, kuin mitä maksoit ostaessasi, sillä Suomessahan halpamaiden hintoja on vaikea hahmottaa. Eli hanki kuitit.
"Kattele ny se maailma kunnolla ettei tartte toista kertaa lähteä!"

Kolumbia

• Aloittelija
    • Profiili
Vs: Rahtia maailmalta Suomeen
« Vastaus #12 : 06.06.2010, 02:06:20 »
Tämä nyt ei ihan varsinaisesta rahtilähetyksestä käy, mutta en löytänyt äkkiseltään parempaakaan topikkia, jonka alle pienen kysymykseni kirjottaisin, niin kysyn vaikka tässä.

Haaveilen, että Thaimaassa asuva ystäväni postittaisi minulle kunnon setin paikallisia mausteita, maustetahnoja ynnä vastaavia ruokajuttuja. Suomen markettimausteet kun eivät ehkä vedä vertoja sikäläisille. Kysymys ei siis olisi mistään kiloista, vaan ehkä muutamasta sadasta grammasta. Haluaisin kuitenkin tietää, mikä on todennäköisyys, että tällainen maustelähetys tulisi perille ilman ongelmia? Epäilläänkö kaikkia pulvereita tullissa huumausaineiksi, saako mausteita ylipäänsä postittaa rajojen yli, paljonko tulee kustannuksia, jos lähetys jämähtäisikin tulliin?

kimmo

• Himoreissaaja
  • kimmonreissut.wordpress.com/
    • Profiili
    • kimmon reissut
« Vastaus #13 : 06.06.2010, 11:07:45 »
...Thaimaassa asuva ystäväni postittaisi minulle kunnon setin paikallisia mausteita, maustetahnoja ynnä vastaavia ruokajuttuja. Suomen markettimausteet kun eivät ehkä vedä vertoja sikäläisille...
Katsoppa tuolta: http://www.siam-house.fi/
The Journeyman, because I can  - World trips since '83

tude

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #14 : 14.08.2015, 05:41:29 »
Mun täytys lähettää hajonnu gopro indonesiasta suomeen eli paketti ei ole kummosen kokonen eikä painoakaan ole juuri mitään. DHL ja Fedex antoi hinnaksi 70-90e!!  :o paikallinen posti taas ei suostu elektroniikkaa lähettämään. Vinkkejä mitä kokeilla vai täytyykö vaan raahata kamera mukana ja hoidella palautus joskus :D

idlari

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #15 : 14.08.2015, 15:00:11 »
Mun täytys lähettää hajonnu gopro indonesiasta suomeen eli paketti ei ole kummosen kokonen eikä painoakaan ole juuri mitään. DHL ja Fedex antoi hinnaksi 70-90e!!  :o paikallinen posti taas ei suostu elektroniikkaa lähettämään. Vinkkejä mitä kokeilla vai täytyykö vaan raahata kamera mukana ja hoidella palautus joskus :D

Olen itse lähettänyt kyllä tavallisessa postissa elektroniikkaa usein (jenkeistä, japanista, yms); oletan että posti suhtautuu siihen penseästi lähinnä vakuutus yms. syistä. Suosittelen lähettämään sen vain hyvin pakattuna postitse ja olemaan kertomatta mitä se on syönyt, esim. 'souvenir', jos et menetä yöuniasi jos se katoaa / hajoaa enemmän matkalla :-)

(Minulla meni jopa 24" monitori 2008 ihan normaali postipaketilla Japani->Suomi, ja oli kunnossa kunnes myin eteenpäin.)

tude

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #16 : 25.08.2015, 13:16:39 »
Haha okei eli täytyy kokeilla uudestaan :D toisaalta saatan odotella joulun aikaa kun porukat tulee käymään ausseissa (olen sillon siellä) niin samalla voin antaa mahdollisesti muutakin kerääntynyttä roinaa suomeen viemisiksi :P

Juzt

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #17 : 26.08.2015, 17:16:17 »
 Yksi yleinen ongelma elektroniikassa on Litium akut, joiden lähettäminen lentoteitse ei ole ihan yksinkertaista. Tosin samat säännöt kyllä koskevat yksityisiäkin pakettifirmoja.
"I bet we could get videos of all the sites, get a VCR in our hotel room...
we'd never even have to go outside!"
- Joseph Francis Tribbiani

Metzieh

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #18 : 30.08.2015, 13:10:59 »
Mitenkäs tuo tulli? Itse haluaisin kanssa lähettää Thaimaasta pienehkön paketin suomeen itselleni sillä reissussa olen vain käsimatkavaroiden kanssa. Onko kukaan joutunut säätämään tullin kanssa ja todistelemaan paketin sisältöä/arvoa ja miten tulli voi toimia näissä tilanteissa, as in saako ne verottaa ostoksia?
Matkablogi - Valokuvausta, seikkailuja, nörtteilyä, Aasiaa, asiaa ja asian vierestä höpöttelyä.
http://tinytrek.blogspot.fi