Pyöräklampit tulossa myös Helsinkiin

(Luettu 5182 kertaa)

Jouni

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
« : 20.01.2006, 08:57:23 »
Helsinki haluaa valtuudet lukita väärin pysäköidyt autot paikoilleen rengaslukoilla:

http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/1135218416429

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että tätä on odotettu jo pitkään. Esimerkiksi Mikonkadun kävelyosuus on hiljalleen muuttunut kävelykadusta pysäköintialueeksi. Jalkakäytäville pysäköidään joka puolella kaupunkia. Kantakaupungissa bussia ajaville on tuttu ilmiö, että tietyt pysäkit on pysäköity täyteen autoja ja asiakkaat on jätettävä liukkaalle kadulle. Risteyksiin pysäköidään niin, että linja-autojen kulku vaikeutuu, jopa estyy kokonaan.

Paperiversiossa haastateltiin asiasta muutamia kaupunkilaisia. Joku sanoi, että autoilijana hän vastustaa asiaa. Ihmettelen, mitä syytä sääntöjä noudattavalla autoilijalla on vastustaa pyörälukkoja. Henkilöt, joille liikennesäännöt ja pysäköintisakot eivät merkitse mitään, luonnollisesti vastustavat esitystä.
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

Neiti Q

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #1 : 20.01.2006, 09:52:38 »
Ihmettelen samaa, miksi näitä ei ole jo otettu käyttöön ja mitä syytä sääntöjä noudattavalla autoilijalla on vastustaa lukkoja.

Hyvä että vihdoin ryhdytään tositoimiin. Kaupunki takaisin ihmisille!
Makuni on hyvin yksinkertainen. Haluan vain parasta. (Oscar Wilde)

nl

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • kotisivuni
« Vastaus #2 : 20.01.2006, 14:37:49 »
Kannatetaan.
Kotisivuillani on niin matkajuttuja kuin matkakuviakin (katso mm. uusimmat kuvat Armeniasta ja Itä-Karibialta).

r.pete

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • http://www.tkk.fi/~proine
« Vastaus #3 : 20.01.2006, 14:49:24 »
Vihdoinkin! Heti vaan käyttöön, kun mahdollista.
h Yeah,
the moon - beautiful,
the sun - even more beautiful

Mora

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
Re: Pyöräklampit tulossa myös Helsinkiin
« Vastaus #4 : 20.01.2006, 15:11:58 »
Lainaus käyttäjältä: "Jouni"
Helsinki haluaa valtuudet lukita väärin pysäköidyt autot paikoilleen rengaslukoilla:

http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/1135218416429

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että tätä on odotettu jo pitkään. Esimerkiksi Mikonkadun kävelyosuus on hiljalleen muuttunut kävelykadusta pysäköintialueeksi. Jalkakäytäville pysäköidään joka puolella kaupunkia. Kantakaupungissa bussia ajaville on tuttu ilmiö, että tietyt pysäkit on pysäköity täyteen autoja ja asiakkaat on jätettävä liukkaalle kadulle. Risteyksiin pysäköidään niin, että linja-autojen kulku vaikeutuu, jopa estyy kokonaan.

Paperiversiossa haastateltiin asiasta muutamia kaupunkilaisia. Joku sanoi, että autoilijana hän vastustaa asiaa. Ihmettelen, mitä syytä sääntöjä noudattavalla autoilijalla on vastustaa pyörälukkoja. Henkilöt, joille liikennesäännöt ja pysäköintisakot eivät merkitse mitään, luonnollisesti vastustavat esitystä.

Periaatteessa hyvä asia, mutta: Mitä jos autoni hajoaa ja joudun jättämään sen laittomaan paikkaan väliaikaisesti? Mitä jos pysäköin ajattelemattomasti väärin, mutta pysäköinnistä ei ole mitään haittaa kenellekään? Eiköhän sakko ole riittävä rangaistus noissa tapauksissa. Suomessa ei poliisit eivätkä muut viranomaiset käytä maalaisjärkeä, vaan pykäliä noudatetaan pilkulleen ilman poikkeuksia. Tämän vuoksi vastustan asiaa. Paljon parempi vaihtoehto on haitallisesti pysäköityjen autojen poishinaus. Sitäpaitsi pyöräklamppi hidastaa väärinpysäköityjen autojen poissiirtämistä, ja se ei liene tavoiteltavaa.

Mora

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #5 : 20.01.2006, 15:19:15 »
Tämä topic on muuten mielenkiintoinen "pyöräklampit tulossa myös Helsinkiin". Vähän menee iltapäivälehtilinjalle, kun sitä vertaa itse artikkelin sisältöön.
Lainaus
Liikenne- ja viestintäministeriön  mukaan lukituksen salliminen olisi niin iso päätös, että se vaatisi muutoksia säädöksiin. Asia on hankala, koska siinä on kysymys liikkumisen rajoittamisesta ja toisen omaisuuden haltuunotosta.

Neiti Q

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 20.01.2006, 17:08:50 »
Lainaus käyttäjältä: "Mora"
Sitäpaitsi pyöräklamppi hidastaa väärinpysäköityjen autojen poissiirtämistä, ja se ei liene tavoiteltavaa.

Minä kyllä kannatan kaikkea, mikä vähentää autoilijoiden kuvittelemaa ylivaltaa kaupungin keskustassa. Aika vähän noita hinauksiakaan ehditään tehdä, eli useimmiten väärin pysäköinyt jää vaille sanktioita. Uskon, että todellinen uhka - nopeasti kumiin napsahtava lukko - lopettaisi väärät pysäköinnit tehokkaammin kuin hypoteettinen vaara pois hinauksesta.

Mora

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #7 : 21.01.2006, 14:15:12 »
Lainaus käyttäjältä: "Neiti Q"
Sitäpaitsi pyöräklamppi hidastaa väärinpysäköityjen autojen poissiirtämistä, ja se ei liene tavoiteltavaa.

Minä kyllä kannatan kaikkea, mikä vähentää autoilijoiden kuvittelemaa ylivaltaa kaupungin keskustassa. Aika vähän noita hinauksiakaan ehditään tehdä, eli useimmiten väärin pysäköinyt jää vaille sanktioita. Uskon, että todellinen uhka - nopeasti kumiin napsahtava lukko - lopettaisi väärät pysäköinnit tehokkaammin kuin hypoteettinen vaara pois hinauksesta.

OK, eli tämän homman järkevyydellä ei ole mitään tekemistä mielipiteesi kanssa. Enpä kyllä ole lainkaan yllättynyt. Kyllä pk-seudulla hinausliikkeitä riittää, joten ehtimisestä ei ole kysymys, vaan tahdon puutteesta. Mitä ihmeen ylivaltaa? Harvassa suurkaupungissa olen niin hyvin käyttäytyviä autoilijoita nähnyt kuin Helsingissä. Itse liikun keskustassa lähes poikkeuksetta jalkaisin.

LittleStar

• Reissaajaguru
    • MSN Messenger  - monsieurtahtinen@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #8 : 21.01.2006, 19:11:07 »
Suomessa ei poliisit eivätkä muut viranomaiset käytä maalaisjärkeä, vaan pykäliä noudatetaan pilkulleen ilman poikkeuksia.

Täällä ei harrasteta näemmä lainkaan yleistämistä..
 :roll:
Ei ole sellaista vikaa, jota ei tietämättömyydellä ja raa'alla voimalla voisi korjata."
"I use alcohol before asking stupid questions."

Mora

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #9 : 21.01.2006, 19:17:53 »
Lainaus käyttäjältä: "LittleStar"

Okei, myönnän että 100 %:a oli liioittelua, lause olisi pitänyt muotoilla toisin. Mutta se ei varmasti jäänyt sinullekaan epäselväksi mitä tarkoitin.

LittleStar

• Reissaajaguru
    • MSN Messenger  - monsieurtahtinen@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #10 : 21.01.2006, 19:40:50 »
Lainaus käyttäjältä: "LittleStar"

Okei, myönnän että 100 %:a oli liioittelua, lause olisi pitänyt muotoilla toisin. Mutta se ei varmasti jäänyt sinullekaan epäselväksi mitä tarkoitin.

No ei jääny ei, aina pitää vaan jostain katsos vähän kuittailla. :D
Se kun on jäänyt niin monessa muussa topicissa tekemättä. :wink:
Ei ole sellaista vikaa, jota ei tietämättömyydellä ja raa'alla voimalla voisi korjata."
"I use alcohol before asking stupid questions."

Nallis03

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #11 : 21.01.2006, 21:18:54 »
Mielstäni on vain hyvä asia, jos nämä lukitussysteemit tulevat Helsinkiin. Erityisesti sen vuoksi, että Helsingissä monet autoilijat pysäköivät tietoisesti virheellisesti, koska heillä on varaa maksaa sakot. Luulisi että klamppien pelko estäisi edes vähän tätä, koska klampit eivät aiheuta vain rahallista haittaa vaan myös ajan menetystä.

Moralle haluaisin vain sanoa, että mikäli autosi hajoaa on sinulla varmasti vakuutusyhtiön osakasko, johon kuuluu ilmainen hinaus. Soitat vain hinauspojat paikalle ja hinautat pois sakkopaikalta. Mikäli ei ole, voisit harkita kyseisen vakuutuksen hankkimistä tai kärsiä sakot nahoissasi. Jossittelu on turhaa.

Jouni

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #12 : 22.01.2006, 01:26:22 »
Periaatteessa hyvä asia, mutta: Mitä jos autoni hajoaa ja joudun jättämään sen laittomaan paikkaan väliaikaisesti?

Tässäkään ei olisi mitään ongelmaa, ellei hätävilkuilla nykyään oikeutettaisi väärin pysäköimistä. Yllättävästi on moni hätävilkut päällä keskellä katua tai bussipysäkillä seisova auto alkanut toimia jälleen, kun kuljettaja on havainnut peruutuspeilistään isokokoisen VOLVO-tekstin höystettynä tarvittaessa pikku äänimerkillä. :lol:
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

Juzt

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #13 : 22.01.2006, 17:22:42 »
En kyllä ihan suoralta kädeltä lähtisi tuolle ehdotukselle hurraamaan. Päin p:tä pysäköinnit ärsyttävät kyllä minuakin, mutta jos kyseessä on oikeasti häiritsevälle ja/tai vaaralliselle paikalle jätetty auto (bussipysäkki, kävelykatu, ahdas tie, risteys jne.), pitäisi se todellakin hoitaa siitä mieluummin mahdollisimman äkkiä pois kuin lukita siihen häiritsemään entistä enemmän. Tämä voidaan sitten toteuttaa vaikka hinaamalla kärry pois.

Jos taas auto on ihan harmittomasti laittomasti pysäköity (esim. vain pysäköintiaika ylitetty) on minusta liioittelua lukita auto siihen. Jos kerran muutaman euron parkkimaksu on jätetty maksamatta, niin kyllä sakko on ihan riittävä tapa napauttaa, niin että ensi kerralla maksu ehkä muistuu paremmin mieleen.

Sakotkin voisi minun puolestani jakaa kahteen eri suuruusluokaan, sen mukaan onko kysymyksessä vain pysäköintimaksun ja/tai -ajan unohtaminen/ylitys laillisella paikalla, vai oikeasti häiritsevä "jätetään vaan tähän keskelle katua" pysäköinti.
"I bet we could get videos of all the sites, get a VCR in our hotel room...
we'd never even have to go outside!"
- Joseph Francis Tribbiani

Neiti Q

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #14 : 22.01.2006, 18:48:20 »

OK, eli tämän homman järkevyydellä ei ole mitään tekemistä mielipiteesi kanssa. Enpä kyllä ole lainkaan yllättynyt. Kyllä pk-seudulla hinausliikkeitä riittää, joten ehtimisestä ei ole kysymys, vaan tahdon puutteesta. Mitä ihmeen ylivaltaa? Harvassa suurkaupungissa olen niin hyvin käyttäytyviä autoilijoita nähnyt kuin Helsingissä. Itse liikun keskustassa lähes poikkeuksetta jalkaisin.

No multa meni nyt vähän ohi sun ajatuksenjuoksu, mutta olen joka tapauksessa sitä mieltä, että nopeasti asennettava pyörälukko on hyvä keino hillitä intoa väärään pysäköintiin. Joissain maissa, joissa pyörälukot ovat käytössä, auto lisäksi hinataan pois väärältä paikalta. Sitä pyörälukko ei estä. Muistaakseni esim. Prahassa on tietty sakko niille, jotka "pelastavat" ajoneuvonsa tassut lukittuna sekä isompi sakko niille, joiden auto ehditään hinata varikolle.

Mitä tulee Helsingin hyvin käyttäytyviin autoilijoihin.. Valitettavasti sekaan mahtuu idioottejakin. Sen huomaa erityisen hyvin, jos pyöräilee, mutta kyllä jalankulkijakin törmää päivittäin liikennesääntöjen vastaisesti ajaviin. En silti väitä, etteikö jossain muualla ajettaisi vielä villimmin. Ehkä en vain haluakaan kuumaa etelää kotikaupunkini kaduille.

Mora

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #15 : 22.01.2006, 19:06:13 »
Sen huomaa erityisen hyvin, jos pyöräilee, mutta kyllä jalankulkijakin törmää päivittäin liikennesääntöjen vastaisesti ajaviin. En silti väitä, etteikö jossain muualla ajettaisi vielä villimmin. Ehkä en vain haluakaan kuumaa etelää kotikaupunkini kaduille.

Tänäpäivänä pyöräilijöitä kohdellaan liikennesäännöissä samoin kuin muitakin ajoneuvoja. Tuosta jalankulkija asiasta olen hiukan toista mieltä. Tieliikennelaki sanoo kyllä selvästi, että suojatielle astumassa olevalle on annettava tietä... Mutta jalankulkijat itse eivät pidä tästä oikeudestaan kiinni! Mikäli annan tietä, niin yleensä ei ole pelkoa, että jalankulkijat reagoisivat mitenkään. Joskus voi joutua seisomaan paikallaan pitkään ennen kuin mitään tapahtuu. Kun itse liikun jalkaisin niin kävelen pokkana vaan suojatielle, aina olen tietä saanut enkä koskaan ole joutunut vaaratilanteeseen.

Neiti Q

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #16 : 23.01.2006, 12:50:57 »
Tänäpäivänä pyöräilijöitä kohdellaan liikennesäännöissä samoin kuin muitakin ajoneuvoja. Tuosta jalankulkija asiasta olen hiukan toista mieltä. Tieliikennelaki sanoo kyllä selvästi, että suojatielle astumassa olevalle on annettava tietä... Mutta jalankulkijat itse eivät pidä tästä oikeudestaan kiinni! - - - Kun itse liikun jalkaisin niin kävelen pokkana vaan suojatielle, aina olen tietä saanut enkä koskaan ole joutunut vaaratilanteeseen.

Tämä menee hieman jankuttamiseksi, mutta ei se vielä auta, että liikennesäännöissä pyörä on ajoneuvo. Autoilijoilla on taipumusta ylemmyydentuntoon, liekö sitten rautakopperon tuomaa turvallisuudentunnetta vai vauhdin hurmaa, mutta monelle pyöräilijä on se viimeinen pirulainen, jonka ohi on pakko päästä ja edessä voi jarrutella.. Puhumattakaan siitä, että esim. 40 km/h polkeva pyöräilijä ajaa asiallisesti tiellä - pakkohan sille on tööttäillä ja kuittailla. Pyörän paikka kun ei ole siellä missä Ajoneuvojen.

Olen hieman eri mieltä myös tuosta tien saamisesta. Olen joskus ennenkin mainostanut kamppilaista asennetta, jonka mukaisesti jalankulkija menee reippaasti suojatielle, koska on siihen oikeutettu. Tämä ei miellytä autoja, ja esimerkiksi kun ylitän kotitaloni kohdalta Runeberginkadun, ehdin poikkeuksetta vähintään yhden kaistan yli ennen kuin lähestyvillä autoilla tulee mieleenkään pysähtyä. Eivät ole vielä ajaneet yli mutta pakko myöntää, että toisinaan tunnen itseni tyhmänrohkeaksi. Eihän siinä autojen eteen kävelemisessä pitäisi olla kovin suurta vaaraa, jos noudatettaisiin nopeusrajoituksia, mutta siihen nyt viimeksi luottaisin näillä päivittäin käyttämilläni osuuksilla.

Siljams

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #17 : 26.01.2006, 16:45:10 »
Lainaus käyttäjältä: "Jouni"
ässäkään ei olisi mitään ongelmaa, ellei hätävilkuilla nykyään oikeutettaisi väärin pysäköimistä. Yllättävästi on moni hätävilkut päällä keskellä katua tai bussipysäkillä seisova auto alkanut toimia jälleen, kun kuljettaja on havainnut peruutuspeilistään isokokoisen VOLVO-tekstin höystettynä tarvittaessa pikku äänimerkillä. :lol:

En asu Helsingissä mutta käyn siellä noin kerran kuukaudessa. Olen huomannut, että tälläinen huolestuttava hätävillkkupysäköinti on yleistynyt. (Sinä tietenkin bussikuskina olet varmasti tehnyt enemmän huomioita asiasta) Outoa, jos Suomeenkin tulee samanlainen etelä-Eurooppalainen parkkeerauskultuuri. Autot vaan kahteen riviin kadun varteen ja tien puoleisella rivillä kaikilla hätävilkut päällä. Vai ovatkohan autot siellä niin huonotekoisia, että sammuvat aina markettien eteen?  :D
a merien yllä savuavat sydämet!

Tinja

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Tintin oma hostelli
« Vastaus #18 : 26.01.2006, 17:38:29 »
Suomessa ei ole mun kokemuksen mukaan tapana antaa jalankulkijalle tietä ja usein tyypit vaan kaasuttaa vaikka olen jo suojatiellä. Niin, ja olen itsekin istunut autossa ja omatkin autoilevat kaverit tekevät niin... bastards!  :D Ja jos olen odottamassa suojatielle pääsyä, niin saa kyllä odottaa ties miten pitkään, että joku antaa tietä.

Mitjo

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - Mitjo.Vaulasvirta@pp.inet.fi
    • Profiili
« Vastaus #19 : 18.02.2006, 14:34:00 »
Ehdottomasti kannatetaan. Helsingin keskustasta pitäisi muutenkin poistaa autoliikenne, ja tämä olisi ensimmäinen kunnon asken oikeaa suuntaa kohti.
You'll be fine long as your pretty face holds out..