kuoriasu? millainen takki ja housut rinkan kanssa?

(Luettu 35998 kertaa)

Ruuhkis

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Vs: kuoriasu? millainen takki ja housut rinkan kanssa?
« Vastaus #20 : 03.07.2008, 23:02:54 »
Pitääkö nuo soft shell takit siis kuinka hyvin vettä? Itsellä olis etsinnässä takki/housut missä pystyis liikkumaan sadesäälläkin. No, kunnon sadeasussa jos hikoaa tulee melkonen vilu kun hiki jää iholle, koitin ohutta kuoritakkia( hintaa 140 euroa) ja vetskari jäi melkein käteen  :P ja miten ylipäätään tuon sof shell meiningin kanssa puetaan? Teknistä T-paitaa alle? Eli miten se toimii? Ja meneekö ympäri vuoden päällimmäisenä kerroksena? 

JoannaK

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #21 : 21.07.2008, 20:53:29 »
Kysynpähän...

Eli etsin jotain kuoritakkia tai shoftshelliä joka olis ympärysmitaltaan riittävä.. Eli siis olen käynyt useammassakin liikkeessä mutta aina se rajoittuu siihen XL kokoon maksimissaan. Onkohan näitä yleensä tehtykään ns. aikuiskokoon?

Joku Paclite tyyppinen kävisi hyvin, sen alle sitten jotain tarpeen mukaan. Ellei suomesta saa niin joku eurooppalainen paikka on ok, että saisi sen matkalla kokeiltua ja hankittua.
« Viimeksi muokattu: 21.07.2008, 20:55:17 kirjoittanut JoannaK »

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
« Vastaus #22 : 21.07.2008, 21:37:14 »
Kysynpähän...

Eli etsin jotain kuoritakkia tai shoftshelliä joka olis ympärysmitaltaan riittävä.. Eli siis olen käynyt useammassakin liikkeessä mutta aina se rajoittuu siihen XL kokoon maksimissaan. Onkohan näitä yleensä tehtykään ns. aikuiskokoon?

Joku Paclite tyyppinen kävisi hyvin, sen alle sitten jotain tarpeen mukaan. Ellei suomesta saa niin joku eurooppalainen paikka on ok, että saisi sen matkalla kokeiltua ja hankittua.
The North Facelta ja Haglöfsilta löytyy ainakin miesten kuoria XXL:na ja jotain malleja XXXL:nakin; niin ja Haltin vaatteita muistan ihan nähneeni kanssa tuota XXXL:a. Naisten malleista ei henk.koht. syistä ole juurikaan hajua. :D

Stadin Nortti-kauppa on kuuleman mukaan lopettamassa, joten sieltä kannattanee käydä kurkkimassa, josko jotain olisi alessa.

seamanjake

• Vieras
« Vastaus #23 : 30.07.2008, 00:24:19 »
Jos tarve on XL:ää suurempi ja liikut stadissa niin käypäs katsomassa seuraavat paikat:
Partioaitta (forumin vieressä, L R vastapäätä), oli ainakin tänään päivällä (myös muiden tilanne on tänään käyty läpi), ALE ja oli useita XXL ja itse katsoin vain Haglöfsit (Paras minusta).
Lassin Retkiaitta (Forum), omistajanvaihdos ulosmyynti, XXL oli jotakin.
Intersport Mikonkatu, -50% oli jotain, muut -30% -20% -10% ja siltä välin, XXL löytyi myös.

Itse päädyin tuohon Haglöfs Titan takkiin, aivan siis paras mitä hankkinut ja tuosta 18% alennusta uuden hinnasta.

JoannaK

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #24 : 01.08.2008, 15:14:49 »
Kysynpähän...

The North Facelta ja Haglöfsilta löytyy ainakin miesten kuoria XXL:na ja jotain malleja XXXL:nakin; niin ja Haltin vaatteita muistan ihan nähneeni kanssa tuota XXXL:a. Naisten malleista ei henk.koht. syistä ole juurikaan hajua. :D

Löysin varsin mieleisen puvun ja kokoakin oli riittävästi kun ei edes tarvinnut ostaa suurinta mitä kaupassa oli tarjolla. Ei ilmeisesti ihan huippu hitekkiä (mikrokuitua Nuva (Clariant) käsittely) mutta tuntuisi pikaisen testin perusteella pitävän ainakin osan vedestä ulkopuolella uutuuttaan.

Tuotenimenä semmoinen kuin Runway, ilmeisesti ihan suomalainen firma.
http://www.runway.fi/index.php
« Viimeksi muokattu: 01.08.2008, 15:16:21 kirjoittanut JoannaK »

pistaasi

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #25 : 03.11.2008, 12:19:56 »
Lainaus
Haglöfsin sivuilla kävin pyörimässä, kun pitäisi takki saada. Osaako joku fiksumpi sanoa, mitä käytännön eroa on kaksikerroksisella gore-tex ja kolmikerroksisella gore-tex takilla?

Joku täällä kyseli yllä olevaa jo viime vuoden puolella, mutta vastailen silti, jos joku muu tietoa myöhemmin kaipaa.
2-layer gore:ssa on laminoitu yhteen pintakangas ja gore-kalvo, vuori on "irrallinen". Kolmikerroksisessa kaikki (pinta, kalvo ja vuori) on laminoitu yhteen. Jälkimmäinen vaihtoehto on kalliimpi, mutta kestävämpi. Esim. vuorikiipeilyyn ym. rankempaan käyttöön suositaan tätä.

Oma Haglöfsin (kaksikerros) on 8-9 vuotta vanha, hyvin on palvellut niin rinteessä kun kaduillakin.
"The World is a book, and those who
do not travel read only a page"
-St. Augustine-

Hermes Trismegistus

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #26 : 20.12.2008, 22:15:42 »
Lähinnä kuluneen vuoden aikana olen hieman testaillut ja tutkinut näitä kuoritakkeja ja muuta sen sellaista. Kokemusta on Haglöfsista ja Milletistä, näistä Haglöfs vaikuttaa minusta hyvin laadukkaalta ja Millet ihan hyvältä joskin ehkä hieman yliarvostetulta.

Sellaisen huomion olen kyllä jo ehtinyt tehdä, että eihän nuo kalvotakit hengitä kovinkaan hyvin. Eniten iloa niistä on ehkä silloin, kun on todella huono keli, eli esimerkiksi sataa ja/tai tuulee rankasti. Seuraavalla reissulle aion ehkä ottaa hyvin pieneen tilaan menevän ja keven Haglöfs LIM Ultimaten (paclite-kalvo), joka olisi suurimman osan ajasta repussa tai rinkassa. Rinkkamatkustuksessa tuon kanssa tosin voi tulla ongelmia kestävyyden kanssa esimerkiksi hartian seuduilla. Siinä mielessä toinen vaihtoehto voisi olla joku hieman järeämpi takki, jossa on esimerkiksi vahvikkeet olka- ja kyynärpäissä, tms, tai ovat vahvempaa materiaalia, mutta nämä sitten painavat enemmän ja vievät enemmän tilaa.

Axel5

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #27 : 28.03.2009, 13:02:31 »
Gore-Tex vs Drymaxx niin ehdottomasti gore-tex. Sen vedenpitävyys on kaksinkertainen Drymaxxiin verrattuna. (30000ml/15000ml). Itselläni Haglöfsin Spitz kuoritakki ja olen erittäin tyytyväinen. Ovh 449e on melko suolainen mutta hyvästä kannattaa maksaa.

seamanjake

• Vieras
« Vastaus #28 : 07.04.2009, 00:19:01 »
Nyt muuten vinkkinä, saa kuoritakin NG tilauksen kanssa, eli 4,9e niin saat ainakin jonkin sortin takin. Itse ainakin ajattelin tuon tilata, eipä paljoa häviä tuolla summassa.

ToK

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #29 : 09.04.2009, 09:57:19 »
Täältäkin pisteet kuoripuvulle reissuun!

Hyvä puku maksaa 100-200eur kuten Rukka AWS tai Halti. Itsellä onnoin 219eur Rukka AWS ja käytän sitä joka päivä. Ei ole tylsän näköinen 80 luvun tuulipuku. 100-180 saa Haltin pukuja, joista ei omakohtaista kokemusta mutta uskon että toimivat.

scandinavianoutdoorstore myy jopa alle satasella Haltin pukuja, jotka varmaan kestää aikansa. Goretexiä ei välttämättä tartte olla, koska muutkin pitävät vettä ihan rittävästi.

Se on myös totta, että mikä pitää vettä se pitää hien myös sisällä, koska täydellistä vain yhteensuuntaan vettä päästävää kangasta kun ei ole keksitty. Mikään veden pitävä kangas ei toimi kuten renkaan venttiili eli pitää vettä ja päästää hien pois toiseen suuntaan. Kuoriasua ei kannata pitää reissussa jos itä ei tarte eli ei sada. Mutta itse tykkään sitä käyttää koska se on mukava päällä,on taskuja ja pitää oikeasti sadetta kuten oikea sadetakki.

XMurmeli

• Tosireissaaja
    • MSN Messenger  - xmurmeli@mbnet.fi
    • Profiili
« Vastaus #30 : 09.04.2009, 10:06:31 »
Vinkkinä Stadin Lassin Retkiaitassa oli viel hetki sitten älyttömän hyviä tarjouksia. Haltin softshelli, jonka arvo oli yli 300e, lähti satasella matkaan. Myös Haltin parhaita kuoritakkeja, ovh joku 600e, irtos nyt 300e, myös halvempia malleja oli tyrkyllä.

T.J.L.

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #31 : 22.04.2009, 15:00:45 »
Osaako joku sanoa, että saisiko Singaporesta tai Kuala Lumpurista halvalla kuoritakin? Ei nappaisi maksaa Suomessa takista kahtasataa jos viikon päästä semmoisen saisi Singaporesta satasen halvemmalla.

rettee

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #32 : 28.04.2009, 18:44:50 »
Terve. En oo ikinä kuoritakkia omistanu ja nyt pitäis eka sitten hankkia niin vastailkaapa kokeneemmat :)
Onko värillä miten paljon merkitystä käytettävyyden kannalta? Onko esim. musta liian hiostava(lähinnä Kaakkois-Aasian reissun kannalta ajateltuna jossa saisi toimia sadetakin korvikkeena)? Onko kellään kokemuksia Fiveseasonsin kuoritakeista?

ToK

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #33 : 29.04.2009, 09:55:02 »
Terve. En oo ikinä kuoritakkia omistanu ja nyt pitäis eka sitten hankkia niin vastailkaapa kokeneemmat :)
Onko värillä miten paljon merkitystä käytettävyyden kannalta? Onko esim. musta liian hiostava(lähinnä Kaakkois-Aasian reissun kannalta ajateltuna jossa saisi toimia sadetakin korvikkeena)? Onko kellään kokemuksia Fiveseasonsin kuoritakeista?

Itsellä on "vaalean" musta Rukka AWS kuoripuku. Sillon kun sataa niin aurinko ei paista, joten ei ole yhtään sen kuumenpi kuin muukaan väri. En pidä pukua reissussa kuin sateella tai talvella/syksyllä se menee ulkovaatteena kylmää vastaan. Goreteksille toi AWS kangas veden pitävyydessä ei juuri häviä joten en itse ikinä maksaisi goretex puvusta yli 250eur, ei se niin huippu ole.

Kuoripuvussa on tärkeää hiostavuuden kannalta se, että ostaa VAIN ja ainoastaan puhtaan kuoripuvun eli siinä on vain se yksi kangas kerros eli veden pitävä kangas. Lisäksi kaikissa taitaa olla ohuen ohut verkkokangas sisäpuolella joka vain eristää pinta kankaan eli sadekankaan iholta pois. Tämä on hyvä feetseri. Tolla puvulla/takilla pärjää sopivalla alusvaatestuksella pakkasen puolelle aivan täysin.

Eli kuoripukuja myydään myös "kevyellä" vuorella, joka on sitten aivan järkyttävä HIKIPUSSI. Täytyy kaupassa tarkkaan katsoa, että sadekankaan lisäksi takin ja housun sisässä ei ole kuin se verkkokangas maksimissaan, ei saa olla kaksois kankaita. Näitä tuplakangas tai kevyt vuorikuoripukuja on myynnissä yhtäpaljon kuin puhtaita sade kuoripukuja, joten täytyy olla tarkkana että ei hanki hikipussia.

lime

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #34 : 16.06.2009, 19:29:05 »
Onko kellään kokemusta Vaude -merkkisistä kuoriasuista? Katselin itse reittipisteessä yhtä takkia, mutta on aika kallis, joten ei viitsi ostaa jos en tiedä mitään sen toimivuudesta. www.reittipiste.fi/product_info.php?cPath=1_4&products_id=1234

^laura^

• Aloittelija
    • MSN Messenger  - belkkari_89@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #35 : 16.06.2009, 21:58:48 »
itsekin mietin millaista  vaatetta olen ottamassa mukaan.matkustan briteissä ,tanskassa ja usassa.ja Briteissä kun tunnetusti sataa paljon niin olen miettinyt mikä ois paras vaihtoehto.budjettikin on aika pieni nii kuulostaa  kalliilta ostaa n.200e takki.tosin laadukas jos on niin silloinhan on kyllä hintansa arvoinen.

pistaasi

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #36 : 17.06.2009, 09:53:04 »
Itse tykkään ottaa reissuun (kesäaikaan) mukaan Windstopper-kalvollisen takin. Oma ainakin on niin ohkanen takki, että menee todella pieneen tilaan ja ei harmita jos kantaa "turhaan" rinkassa. Ja jos takki kulkee mukana ns. sadetakkina, eikä sen rankempaa käyttöä varten, on Windstopper riittävän vedenpitävä. Ja hengittää todella hyvin.
"The World is a book, and those who
do not travel read only a page"
-St. Augustine-

skugga

• Vieras
« Vastaus #37 : 05.09.2014, 12:32:53 »
Olis tarvetta isokokoiselle hyvin hengittävälle kuoritakille. Mulla on marmotin kuorihousut ja ne on hyvä, mutta mistä löytyisi ohut takki?