Äänestys

Suostuisitko muuttamaan pääkaupunkiseudulle?

Asun jo siellä.
66 (45.2%)
Voisin muuttaa vähäksi aikaa.
23 (15.8%)
Voisin muuttaa vaikka loppuiäkseni.
15 (10.3%)
Kun vain pääsisi jo lähtemään.
5 (3.4%)
Mieluiten en, mutta jos työt vaativat.
17 (11.6%)
Vain äärimmäisen pakon edessä.
11 (7.5%)
En missään tapauksessa. Vain kuolleen ruumiini yli.
5 (3.4%)
Aivan sama, missä asun.
4 (2.7%)
En osaa sanoa.
0 (0%)

Äänestäjiä yhteensä: 145

Äänestys päättynyt: 23.02.2006, 10:43:13

Helsinki ja pääkaupunkiseutu - puolesta ja vastaan

(Luettu 47008 kertaa)

Jouni

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
Lainaus käyttäjältä: "jellyfish"
Helsingin liikenteestä en mitään osaa sanoa kun inhoan koko kaupunkia enkä siellä ole käynyt kuin kahdesti elämäni aikana. (lentokenttää ja laivaterminaalia lukuunottamatta.) :)

Tuo ylläoleva jellyfish:n kommentti toisessa ketjussa innoitti minut avaamaan tämän aiheen. :D (Toivottavasti et nyt suutu) Omasta kaveripiiristäni löytyy henkilöitä, jotka eivät ole koskaan asuneet Helsingissä, eivätkä juuri siellä käyneetkään, mutta jaksavat kyllä aina höyrytä, kuinka ikävä paikka se on. Mihin tämä kaikki pääkaupunkiseutuviha perustuu? :)

Onhan kyllä totta, että seudulla asuu ihmisiä, joiden mielestä Kehä III:n (tai jopa Kehä I:n) takana ei ole elämää, mutta tämä uhoaminen on aivan yhtä huvittavaa kuin fanaattinen Helsinki-vastaisuus. Ensinmainitut uhoajat voisi lähettää vähäksi ajaksi Pietariin katsomaan, miltä oikea metropoli näyttää.

Minusta Helsingin seudulla on hyvä käydä ainakin pari vuotta asumassa ja työskentelemässä. Joitakin seutu miellyttää, toisia ei. Näkökulma asioihin saattaisi kuitenkin siinä yhteydessä vähän laajeta ja ainakin Helsinki-vastaisuus perustuisi sen jälkeen tosiasioihin eikä iltapäivälehtien roskajuttuihin. Rasittaa oikoa jopa omien sukulaisten vääriä käsityksiä pääkaupunkiseudusta.

Itse ehdin asua pääkaupunkiseudulla nelisen vuotta, kunnes tuli lähtö tänne itärajalle. Ei ole pahaa sanottavaa Lappeenrannastakaan, vaikka onhan tuo keskusta talvisin melko kuollut. Puolen vuoden oleskelu Pietarissa viime keväänä teki myös hyvää. Kesäkuun alusta olisi tarkoitus taas palata pääkaupunkiseudulle, mutta olen periaatteessa valmis siirtymään vaikka minne päin Suomea. Pari vuotta voisi hyvin työskennellä Pietarissakin. :)
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

Nakke

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #1 : 03.02.2006, 11:00:39 »
Stadi=Suomen ainut kaupunki ja paras paikka!
Plussaa ainakin:

-Sopivan kokoinen, ei tyypillisia suurkaupungin ongelmia, mutta kuitenkin melkein kaikkea loytyy mita suurkaupungeistakin.

-Voi aistia edes hieman kansainvalista ilmapiiria

-Lukuisia hyvia ja kohtuuhintaisia etnisia(ja muitakin) ravintoloita

-Kallion kapakkakulttuuri maailman parhaimmistoa

-Ystavalliset ja rennot Helsinkilaiset

Junttimainen liikennekulttuuri on varmaan pesiytynyt Stadiin maalta muuttaneiden mukana..
ไม่เป็นไร

Nakke

• Reissaajaguru
    • Profiili
Re: Helsinki ja pääkaupunkiseutu - puolesta ja vastaan
« Vastaus #2 : 03.02.2006, 11:06:41 »
Lainaus käyttäjältä: "jellyfish"
Helsingin liikenteestä en mitään osaa sanoa kun inhoan koko kaupunkia enkä siellä ole käynyt kuin kahdesti elämäni aikana. (lentokenttää ja laivaterminaalia lukuunottamatta.) :)

Kuulutko henkiloihin, jotka kayvat Bangkokissa, asuvat pari paivaa Thanon Khao Sanilla, kavelevat sen 2paivaa sita 200metrin katua edestakaisin, sitten ottavat vahan pakollisia kuvia temppeleista(tajuamatta hevon helvettia milla tavalla ne liittyvat yhtaan mihinkaan), ja lopulta kotona ilmoittavat miten paska kaupunki Bangkok on? Pelkkia saasteita ja tyttobaareja ja eparehellisia TukTuk-kuskeja!
ไม่เป็นไร

silva

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #3 : 03.02.2006, 11:23:30 »
Helsinki on hyvä paikka asua. Paljon erilaisia mahdollisuuksia "kulttuuririentoihin" ja hyviä ravintoloita löytyy sekä syömiseen että dokaamiseen. Elokuva tarjonta on laajinta mitä Suomesta löytyy. Ihmiset on ihan jees, samaa paskasakkia sitä löytyy joka puolelta suomea  :)

Täällä asumiseen vaikuttaa pakosta sekin että suurin osa oman alan töistä löytyy pääkaupunkiseudulta. Jo sen takia sitä mieluusti asuu täällä.

Silloin kun vituttaa, täältä pääsee helposti pois. Niin, ja kallion baarit: löytyy joka lähtöön hyvässä ja pahassa. Sirdiessä kannattaa käydä.. loistopaikka.

JiiPee

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #4 : 03.02.2006, 11:26:57 »
Missään en ole tuntenut olevani niin ulkomailla kuin Helsingissä, vaikka kohtalaisen paljon olenkin maailmalla reissannut. Mutta ei minulla Helsingistä mitään pahaa sanottavaa ole, ja onhan siellä Lintsi ja Klubi  :roll: .

Muutto Helsinkiin on kyllä käynyt mielessä juuri sen takia, että sieltä on yleisesti ottaen helpompaa ja halvempaa lähteä reissaamaan ulkomaille.

tirmo

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://my.opera.com/tirmo/albums/
Re: Helsinki ja pääkaupunkiseutu - puolesta ja vastaan
« Vastaus #5 : 03.02.2006, 12:09:03 »
Lainaus käyttäjältä: "Jouni"

Minusta Helsingin seudulla on hyvä käydä ainakin pari vuotta asumassa ja työskentelemässä.

saako vaihtaa Turkuun?  :D  
no, ei siinä helsingissä minun mielestäni kauheasti vikoja ole. en ole siellä asunut, enkä kovin usein käykään. isompana kaupunkina se tarjoaa paljon enemmän esim kulttuuri- ja harrastusmahdollisuuksia joita kadehdin. ja arkkitehtuuri on kieltämättä paikoin tosi hienoa! mutta kun ne (hesalaiset) puhuu silleen hassusti ja jos sinne muuttaisin niin vaarana olisi tuollainen stadinkielitartunta. toisekseen mie tykkään kivoista pikkukaupungeista kuten kotka.
Krooninen euforia ¤ Ladurée

anicca

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #6 : 03.02.2006, 12:10:47 »
Mä olen syntyperäinen stadilainen :lol: , joten kyllä mä vastasin että voisin asua siellä "vaikka loppuelämäni". Nyt asun ulkomailla, mutta ei mulla Helsingistä mitään pahaa sanottavaa ole. Tällä hetkellä en kyllä kaipaa sinne takaisin... Enkä itsekään tykkään joidenkin siellä asuvien asenteesta eli että kehä III:n ulkopuolella ei oo elämää jne. Itse voisin kuvitella asuvani myös pienemmässä kaupungissa jossain muualla Suomessa, ei siinä mitään.

Tosin jos nyt täältä Unkarista jossain vaiheessa Suomeen palaan, niin kyllä sitä varmaan Helsingin asuinpaikakseni valitsisin, ihan vaan siitä syystä, että siellä asuu meilkein kaikki rakkaat ystävät ja perhe. Eli en niinkään sen kaupungin itsensä takia sinne muuttaisi...
 következö buszon
Rajta leszek én is

kirsil

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 03.02.2006, 12:31:59 »
Helsinki on kotikaupunki, ja vaikea olisi pois muuttaa.  Tää on just sopivan kokoinen, sellainen, että massaan pystyy halutessaan häviämään, mutta tuttuja näkee kuitenkin melko usein. Ja päinvastoin kuin moni ulkopaikkakuntalainen luulee, myös täältä löytyy luontoa ja luontoharrastusmahdollisuuksia. Puhumattakaan muista harrastus- ja opiskelu- ja työmahdollisuuksista. Asumismuodoista voi valita mieleisensä; joko urbaanin kaupunkiasumisen tai pientaloasumisen vähän kauempana. Täällä on melko turvallista, lintukotohan tää on verrattuna muihin eurooppalaisiin pääkaupunkeihin. Joukkoliikenne on hyvä, paikasta toiseen siirtyminen on melko helppoa, joskin jossainmäärin aikaavievää.

Miinuspuolia on vaikea löytää, mutta yksi on tietenkin kiireinen ja hektinen elämänrytmi, josta maaseudulla kyllä pääsee irti. Esim. meilläkin töissä on ihmisiä, jotka tekee etätöitä maaseudulta käsin, ja uskon, että heistä ei ainakaan tunnu yhtä kiireiseltä kuin meistä muista.

Ikävintä tässä "helsinkikeskeisyydessä" tietenkin on se, että jos pakotettuna joutuu työn perässä tänne muuttamaan, eikä varsinaisesti omasta halustaan. Tiedän niitäkin, jotka ovat esim. opiskelun jälkeen palanneet kotipaikkakunnilleen tyytyväisinä, ja hyvä niin, jos töitä löytyy. Monet kuitenkin ovat valinneet Helsingin asuinpaikakseen ihan vapaaehtoisesti, ja jäävät tänne. Tää on oikeasti aika mukava paikka asua.

Neiti Q

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 03.02.2006, 12:39:48 »
Ennenkuin muutin Helsinkiin, pidin sitä vähän luotaantyöntävänä, mutta nyt minua ei saisi täältä pois kovin helposti (meinasin sanoa kirveelläkään mutta se on niin epänaisellisesti sanottu). Paitsi tietysti jos pääsisi Provenceen tai johonkin toiseen noin Helsingin kokoiseen kaupunkiin... Perinteinen selitykseni Helsinki-rakkauteeni on se, että täällä on mahdollisuuksia tehdä mitä vaan. Pääosinhan niitä tulee hyödynnettyä olemalla tekemättä ;) Juuri eilen varasin kuitenkin kolmet teatteriliput. Ja niin, lentokentälle on lyhyt, pitääkin tästä pian lähteä  :lol:

Olen varmaan alkanut urbanisoitua, kun olen menettämässä itseäni ikuisesti riivanneen kaipuun yhteisöllisyyteen. Olen aivan tyytyväinen, vaikka en kuulekaan naapureistani mitään, ja jopa työpaikalla alan tottua siihen, että siellä ei olla yhtä suurta perhettä vaan suurin osa jengistä pitää sitä vihoviimeisenä persläpenä; työkavereiden kanssa ei pidä olla tekemisissä yhtään ylimääräistä.  Tai no, vaivaa mua vähän se, että seinänaapureiden ovessa varoitetaan kotieläimistä mutta sieltä ei kuulu naukumista tai haukkua - mitä jos niillä on viemäriboa! Ei täällä Helsingissä koskaan tiedä..

Olisi oikeasti kiva tietää lisää syitä, miksi "maalaiset" eivät pidä Helsingistä.
Makuni on hyvin yksinkertainen. Haluan vain parasta. (Oscar Wilde)

phanatic

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 03.02.2006, 12:43:26 »
Lainaus käyttäjältä: "Neiti Q"

Olisi oikeasti kiva tietää lisää syitä, miksi "maalaiset" eivät pidä Helsingistä.

-kiireinen ja tyly ilmapiiri kaduilla
-iltaisin esim. aseman ympäristö vaarallisen tuntuinen

Siksi suosin Tamperetta. Pienen kaupungin fiilis, ison kaupungin edut: leffoja, teatteria, Suomen halvimmat pubit ja baarit, kouluja, töitä, ihmisiä.

akk

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #10 : 03.02.2006, 12:53:09 »
Lainaus käyttäjältä: "Nakke"
Junttimainen liikennekulttuuri on varmaan pesiytynyt Stadiin maalta muuttaneiden mukana..

En voi olla kommentoimatta tätä (varmaan odotitkin, että joku kommentoi...). Jalankulkijalle liikennekulttuuri on kyllä maalla mukavampi. Olen hämmentynyt ties kuinka monta kertaa maalla siitä, että autot pysähtyvät suojatien eteen. Koska ajan  itse niin vähän, en osaa sanoa mitään muista mahdollisista liikennekulttuurin eroista.

Olen nyt asunut pääkaupunkiseudulla melkein kuusi vuotta, suurimman osan ajasta Espoossa. Aluksi inhosin pääkaupunkiseutua, mutta nyt olen niin tottunut asumaan täällä, että ajatuskin muutosta muualle kauhistuttaa. Kai sitä kuitenkin tottuisi muuallakin asumaan. Yleensä ihmiset ovat sitä mieltä, että se oma asuinpaikka on paras itselle sillä hetkellä, joten tuskin jäisin pääkaupunkiseutua pitkäksi aikaa kaipaamaan.

ellina

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #11 : 03.02.2006, 13:01:31 »
Jos muutan Suomeen takaisin, ihan ehdottomasti muutan Helsinkiin. Opiskeluaikana (opiskelin muualla pain Suomea) olin lahes joka kesa toissa Helsingissa. Patkissa olen asunut Helsingissa yhteensa noin 1,5 vuotta. Tykkaan siita, etta siella on tarjolla monenlaista aktiviteettia ja paasee nopeasti ja halvemmalla kuin jostain pohjoisesta lentamaan ulkomailla.

Nakke

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #12 : 03.02.2006, 13:04:16 »
Lainaus käyttäjältä: "akk"

En voi olla kommentoimatta tätä (varmaan odotitkin, että joku kommentoi...). .

Vahan ajattelin etta viittiiko kukaan tota kommentoida vaikka varmaan mieli  :) tekisi
ไม่เป็นไร

menninkäinen

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #13 : 03.02.2006, 13:07:19 »
Onpa mielenkiintoinen keskustelun aihe! Tästä on riittänyt juttua sekä paljasjalkaisista helsinkiläisistä että muualta Suomesta muuttaneista koostuvasta kaveripiirissänikin jonkin verran.

Olen helsinkiläinen ja pidän tästä kaupungista sangen paljon. Pidän myös monista muista suomalaisista kaupungeista ja maaseudusta ainakin yhtä paljon. Helsingistä pois muuttaminen tuntuu kuitenkin tällä hetkellä epätodennäköiseltä, sillä täältä löytyy tällä hetkellä mies, työ, ystävät, harrastukset ja muut perusjutut. En kiellä, etteikö vastaavia juttuja ilmaantuisi muualla Suomessa, mutta lähtemistä se ainakin vaikeuttaa.

Niskakarvani nousevat himpusti koholleen, kun kuulen lausahduksen "hesalaiset ovat tylyjä". Ei varmaan tarvitse kummemmin tilastoja tutkailla, niin voidaan todeta, että suurin osa Helsingissä asuvista on kotoisin jostain muualta Suomesta tai ulkomailta. Siis luulen, että nyt Helsingissä asuvien ihmisten erilaiset taustat, määrä ja "irrallisuus" aiheuttavat tylyhkön tunteen muualta Suomesta tuleville.

Helsingissä julkinen kulkuvälineistö on toimiva sekä kulttuuritarjonta on monipuolinen ja muutenkin vapaa-ajanviettomahdollisuuksia on reilusti. Ja yhdyn vielä Kirsilin kehuihin pääkaupunkiseudun luontoa kohtaan. Täältä löytyy myös monipuoliset ulkoilumahdollisuudet mm. melontaan, purjehdukseen, patikointiin, lumikenkäilyyn... Niinkuin tosin monesta muustakin paikasta Suomessa!

Nakke

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #14 : 03.02.2006, 13:08:01 »
Lainaus käyttäjältä: "phanatic"
Lainaus käyttäjältä: "Neiti Q"

-kiireinen ja tyly ilmapiiri kaduilla
-iltaisin esim. aseman ympäristö vaarallisen tuntuinen

Siksi suosin Tamperetta. Pienen kaupungin fiilis, ison kaupungin edut: leffoja, teatteria, Suomen halvimmat pubit ja baarit, kouluja, töitä, ihmisiä.

Hei ala vaan muuta tanne Bangkokkiin :!:
Sanoisin etta tahan verrattuna helsingin katujen ilmapiiri on erittain rauhallista ja verkkaista :D

Mitas maksaa tuoppi Suomen halvimmissa pubeissa? Siis ilman mitaan Happy hour-systeemeja?
Kalliosta lahtee 2euroon, ei ainakaan hirveesti sen halvempaa voi olla?
ไม่เป็นไร

juspu

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #15 : 03.02.2006, 13:54:33 »

Ehkä pitäisi laittaa varoitus ennen kuin joku vetää herneen nenään. Ei kannata ottaa liian vakavasti.

Route667

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - myroute667@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #16 : 03.02.2006, 13:58:47 »
Helsinki on minun mielestäni kovin erilainen kaupunki verrattuna mihin tahansa muuhun Suomen kaupunkiin. Joka kaupungissa on hieman erilainen meno, siihen pitää vaan tottua. Ainoa asia mikä minua pistää silmään on se yletön kiire mikä kaikilla tuntuu olevan.
Helsingin parhaita puolia on mielestäni Kallio ja erityisesti ne sadat pienet kapakat, joissa olen tuhonnut lukemattoman määrän tuoppeja. Kuppiloissa tutustuu helposti ihmisiin vaikkei olisi ennen siellä käynytkään ja kyllä keskiverto helsinkiläinen on paljon sosiaalisempi kuin keskiverto satakuntalainen. Onhan siellä välillä hieman rauhatonta mutta ei ainakaan minua haittaa. Mikä saisi päivän paremmin käyntiin kuin aamu-Zubr Kolmessa Kaisassa :D

-Matti-
-Itse pidän hiljaisuudesta-

phanatic

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #17 : 03.02.2006, 14:08:33 »
hallista ja verkkaista :D

Mitas maksaa tuoppi Suomen halvimmissa pubeissa? Siis ilman mitaan Happy hour-systeemeja?

Kahden euron pintaan saa tuoppeja ja nelospulloja erittäin monista paikoista, pääkatua myöten. 2-2,50-hintaisia tuoppeja saa kymmenistä baareista, halvin taitaa olla 1,95 eli absoluuttisesti ei olla Helsinkiä halvempia, mutta yleinen hintataso on huomattavasti matalampi. Erikoistarjouksina esim. eräässä baarissa joka torstai oluttölkki 50snt koko illan.

Nakke

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #18 : 03.02.2006, 15:03:35 »
Lainaus käyttäjältä: "phanatic"
hallista ja verkkaista :D

Kahden euron pintaan saa tuoppeja ja nelospulloja erittäin monista paikoista, pääkatua myöten. 2-2,50-hintaisia tuoppeja saa kymmenistä baareista, halvin taitaa olla 1,95 eli absoluuttisesti ei olla Helsinkiä halvempia, mutta yleinen hintataso on huomattavasti matalampi. Erikoistarjouksina esim. eräässä baarissa joka torstai oluttölkki 50snt koko illan.

Joo, Helsingin keskustassa on kallista, tosin siellakin on halvempia paikkoja mutta ei noin halpaa..
Mutta ei kun vaan Roskapankkiin tai vastaavaan niin hinnat on alhaalla ja tunnelma korkeella :D
ไม่เป็นไร

Tinja

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Tintin oma hostelli
« Vastaus #19 : 03.02.2006, 16:08:45 »
Joskus pienenä en tykännyt yhtään Helsingistä, kun Lintsillä oli ihmiset paaaaljon kylmempiä ja tylympiä kuin Särkänniemessä. Päätin etten ikinä muuta Helsinkiin. Joskus pari vuotta sitten kun aloin käymään täällä uudestaan niin huomasin että tämähän onkin ihan kiva paikka :) Ja helkutti, eipä ole ainakaan naapureista ollut haittaa, kun asuu puutalossa (joka on kyllä keskellä kerrostaloja...) ja ainoastaan 15min junamatkan päässä keskustasta. En kyllä siellä paljon käy, niin kuin en muidenkaan kaupunkien keskustoissa (siis tällaisissa arviolta yli puolen miljoonan). Yksi ja varmasti suurin syy, minkä takia tykkään asua täällä on se, että tämä on niin iso paikka (verrattuna esimerkiksi Dubliniin). En tiedä mikä on Helsingin keskustakeskustaa, kun se jatkuu ties miten pitkälle. Eikä ihmisetkään ole tylyjä, kyllä ne mulle juttelee kaupankassalla. Yksikin asiakas toi seuraavana päivänä mulle 5 senttiä takaisin kassaan, kun sillä oli liian vähän rahaa edellisenä päivänä... Ehkä ne eniten kehäIII ulkopuolista elämää haukkuvat on sieltä tänne muuttaneita, kun yrittävät olla "kovia snadilaisia"; ainakaan mun tuntemat snadilaiset ei väheksy meitä maalta tulleita (eli landepaukkuja).
Vähän kyllä nykyisen snadilaisen poikaystävän kieli hämmentää, kun en mä tiedä mikä on städärinbädärinstegastuddustadastibbi :lol: