Boliviassa kadonneet itävaltalaiset löydetty tapettuina

(Luettu 22796 kertaa)

Trotamundo

• Aloittelija
    • Profiili
Tervehdys,

Ikäviä uutisia on kuulunut tammikuussa Boliviassa kadonneista itävaltalaisista, heidät oli tapettu raa'alla tavalla jouduttuaan ns. valepoliisien sieppauksen uhreiksi. Lonelyplanetin south america-palstan alussa on linkki, jossa kerrotaan heidän surullisesta kohtalostaan ja jossa on tietoja näistä yllättävän yleiseltäkin kuulostavista valepoliisien sieppauksista. Mikäs on fiilis siellä reissaajien keskellä, kertokaahan te, jotka parhaillaan olette reisuun päällä?

Jotenkin tosi paljon kosketti tuo Katarinan ja Peterin kohtalo, ovat kuvissa niin onnellisen näköisiä ja ihan kuten ketä tahansa reppumatkaajat.

Kiejjo

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #1 : 08.04.2006, 14:03:36 »
No huh, taitaa to Bolivia  olla aika törkeen vaarallinen paikka, siis noita kidnappauksia on enemmänkin.

SPH

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 08.04.2006, 14:08:37 »
Kyllähän tuo pistää miettimään, varsinkin kun itse on noille suunnille lähdössä...Näitä kuitenkin tapahtuu joka puolella, surullista.  :cry:

Edit: Täytyypä alkaa miettimään oman matkansa kohtaloa uudestaan. Eniten arveluttaa lähtö oman tyttöystävän kanssa, jota luonnollisesti on valmis varjelemaan kaikelta... :(
quot;Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn't do than by the ones you did do."

Kiejjo

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #3 : 08.04.2006, 15:32:39 »
Oot pimee äijä jos Boliviaan lähet tyttöystäväs kanssa.

Ja mitenniin "tapahtuu joka puolella"?

xena

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #4 : 08.04.2006, 16:10:16 »
Kyllä noita juttuja on eniten kuullut tapahtuvan Boliviassa.
Huonosti nyt voi tietysti käydä missä vain, mutta mutta... Bolivia ei ole ekojen maiden joukossa, joihin lähtisin.

Tasmanian tuholainen

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 08.04.2006, 20:23:53 »
Todella ikävän kuuloinen tapaus, mutta maailma on toisinaan julma paikka. Ennalta voi tehdä jotain ainakin niin, että laittaa luottokortille rajoituksia eikä pane kaikkea omaisuuttaan käyttötilille. Ihannetapaus olisi jos kotona olisi joku, jolle voisi lainata matkabudjettinsa ja joka pyydettäessä laittaisi sopivan summan reissaajan tilille. Jos se ei ole mahdollista, niin onhan myös mahdollista verkkopankin kautta siirtää kortittomalta tililtä tarvittaessa rahaa sille tilille jota käyttää matkalla. Siinäkin on riski salasanat "muistavista" ohjelmista nettikahviloissa, mutta avainlukulistojen kanssa se kuitenkin tuntuisi turvallisemmalta tavalta kuin kaikkien säästöjen pitäminen sillä tilillä, jonka kortti on matkalla mukana. Lisäksi ehdottomasti pitäisi ottaa tarkkaan selville, mitkä ovat kussakin maassa poliisin oikeudet.

Vähän kyllä niskakarvat taas nousivat pystyyn, kun muistelin kuinka Sucressa pari huumepoliisia vaativat kyytiinsä ja asemalle, vaikka kuinka yritin sanoa että josko kuitenkin mentäisiin kävellen. Arveluttihan se vaikka heillä henkilöllisyystodistukset olikin, miten niistä muka saattoi olla varma että olivat aitoja. Kaikki taskut ja kukkarot käytiin siinä auton takapenkillä läpi ja vielä haisteltiin ja tarkastettiin käsivarret olisiko huumeiden käytöstä jälkiä. Koska mitään ei kuitenkaan hävinnyt ja miehet käyttäytyivät muutenkin asiallisesti, niin olivat he ilmeisesti kuitenkin sillä asialla mitä väittivätkin. Pitänee vielä selvittää vastaisuuden varalta, meneteltiinkö tuossa tapauksessa kaikkien sääntöjen ja asetusten mukaisesti. Muuten Bolivia ei tuntunut erityisen vaaralliselta paikalta, ryöstöjä enemmän pelkäsin siinä(kin) maassa liikenneonnettomuuksia. Pitää vielä sanoa, että on luonnollista että matkailupalstalla turisteihin kohdistuvat rikokset ylittävät uutiskynnyksen, mutta Buenos Airesissa on viime aikojen ilmiö ollut vanhuksien ryöstely. Monet ovat kuolleet kun heitä on ensin kiduttamalla vaadittu paljastamaan paikka johon rahat on kätketty. Ihmisillä kun on Argentiinassa usein suuria summia rahaa ja omaisuutta kotonaan. Kaikkein paras, tai pahin, esimerkki oli kun juuri pari päivää sitten luin jutun tapauksesta, jossa yhdestä asunnosta oli viety satatuhatta (sic) dollaria!

socalled7

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 08.04.2006, 23:02:55 »
ja oliko täällä jo postattu asiasta tarkemmin kertova nettiosoite?

http://www.katharinaandpeter.info/

Itse vietin 6 viikkoa Boliviassa ja ei ollut mitään ongelmia, vaikkakin kerran joku yli-innokas taksikuski (autossa ei mitään taksin merkkejä tms) yritti oikein hihasta vetää kyytiin, joten miten lie siinäkin olisi käynyt jos itse olisi ollut tarpeeksi sekaisin lähteäkseen mukaan.

Tämä pariskunta taisi olla yksi huono-onnisimmista ikinä ja otan syvästi osaa, mutta väitän että Boliviassakin maalaisjärjellä pääsee aika pitkälle. Tämä kidnappausongelma minimoituu todennäköisesti jo sillä, että menee vain virallisten taksien kyytiin eikä ainakaan ikipäivänä sellaiseen, jonne joku paikallinen "turisti" tai bussissa tavattu "ystävä" on jo menossa.

Oman kokemukseni mukaan perustunnelma Boliviassa oli about 100 kertaa turvallisempi kuin esim. Perussa, jossa oli koko ajan joku seuraamassa kadulla tai kiskomassa hihasta jonnekin tai aukomassa repun vetoketjua väentungoksessa.

Kajsa

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 08.04.2006, 23:24:20 »
En tiedä onko totta, mutta kaverilta kuulin, että Bolivia olisi listattu nykyisin yhdeksi maailman vaarallisimmista maista.

Ystäväni sisko suunnittelee Etelä-amerikan kiertomatkaa. Hän haluaisi käydä Machu Picchulla, mutta on selvittänyt, että sinne pääsisi vain kolmella tavalla: 1) lentokoneella, joka olisi liian kallis tapa,  2) veneellä Amazonia pitkin, joka kestäisi kaksi viikkoa eli liian kauan tai 3) matkaten Bolivian läpi.  Tämän kolmannen vaihtoehdon hän hylkäsi, kun luki Bolivian vaarallisuudesta.
Jos jollain on tietoa muusta tavasta Machu Picchulle, niin ehdotuksia otetaan vastaan...(Niin, en tämän tarkempaa tiedä mistä ovat nämä reitit löytäneet ja miksi eivät ole löytäneet muita reittejä.)

henna85

• Tosireissaaja
    • MSN Messenger  - hennihenna@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #8 : 09.04.2006, 13:02:10 »
hirveetä... :(  Itse reissasin Etelä-Amerikassa 4kk ja olin Boliviassa n.2vko..tosin en itse ainakaan menisi enää ikinä Boliviaan. Boliviasta jäi huono kuva..varsinkin kun sairastuin salmonellaan ja koko ajan olin varuillaan..
0)

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #9 : 09.04.2006, 23:53:20 »
Lainaus
Mikäs on fiilis siellä reissaajien keskellä, kertokaahan te, jotka parhaillaan olette reisuun päällä?

Itse olen puolitoista viikkoa sitten kotiutunut, mutta koko matkan ajan  seurasin Thorntree-foorumia ja sitä mukaa kun uutisia kadonneista matkaajista tuli, olin niistä tietoinen. Boliviassa olin samaan aikaan kuin itävaltalaiset, mutta poistunut jo maasta, kun asia otettiin esille foorumilla. Sen sijaan Ecuadoriin saavuin Jenny Popen katoamisen jälkimainigeissa ja kun ensimmäisen kerran näin Quitossa julisteet Jennyn valokuvalla, se riipaisi.

Myönnän, että jollain tasolla kuuden kuukauden reissun jälkeen oli "Selvisinpä!" -fiilis. Omalla kohdallani alkoi reissun puolivälin jälkeen tapahtua kaikenlaista, nimenomaan Boliviassa, Perussa, Ecuadorissa ja Kolumbiassa. Olen näistä tapauksista tännekin raportoinut pahimpana kamerani ryöstö. Kun aloin laskemaan kaikkia niitä tilanteita, joissa koin olleeni jollain tavalla uhattuna, listasta tuli aika pitkä. Oli mm. huumausyritystä Limassa, päällekäynti Santiagossa, ketsuppien päälleheittelyä La Pazissa ja uhkaavia kerjäläisiä Bogotassá.

Ehkä Ecuadorissa kuitenkin koin selvimmin ahdistusta turvallisuuteni takia. Eikä vähäisimpänä syynä ollut se, että hotellini Quitosa antoi minulle hyvin tiukat turvallisuusohjeet. Vastaavanlaista "pelottelua" olen kokenut ainoastaan Etelä-Afrikassa.

Tärkeintä matkalle lähtiessä on tietää, mitä kaikkea voi tapahtua. Tietää, mitä käytäntöjä rikolliset käyttävät ja mitkä alueet ovat vaarallisia. Mutta valitettavasti kaikki matkaajat eivät ole tietoisia matkailufoorumeista. Suurin osa sentään kantaa mukanaan opaskirjoja, onneksi, joihin on koottu turvallisuusvinkkejä.

Nämä neuvot sisällistäneenä mielestäni voi matkustaa Boliviassa ja muuallakin suhteellisen turvallisesti. Kameran käytön olen itse kahteen otteeseen todennut turvallisuusriskiksi, joten jos haluaa minimoida riskit, valokuvia ei kannata ottaa suurkaupungeissa. Vuorokausirytmiä voi rukata niin, että on hereillä valoisan aikaan. Pimeällä liikkumiseen liittyy omat riskinsä.

möhköfantti

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 10.04.2006, 17:15:19 »
Mitä noita eri matkailufoorumeja sitten on? Harkitsen vakavasti Bolivian jättämistä pois matkasuunnitelmista tällä hetkellä. Reissuun pitäis lähtee 1,5kk:den päästä....ei oo kivaa pelätä jatkuvasti.
lä noudata käytöksen kultaista kirjaa, vaan löydä oma elämäsi, omat halusi, omat seikkailusi ja ELÄ!

xena

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #11 : 10.04.2006, 17:34:07 »
Lainaus käyttäjältä: UsvaAuer
Lainaus
Mikäs on fiilis siellä reissaajien keskellä, kertokaahan te, jotka parhaillaan olette reisuun päällä?
Oli mm. huumausyritystä Limassa, päällekäynti Santiagossa, ketsuppien päälleheittelyä La Pazissa ja uhkaavia kerjäläisiä Bogotassá.

Kerrotko tarkemmin tästä ketsupinheittelytaktiikasta? En ole ennen kuullut tuollaisesta... :?:

Jos minulla olisi suunnitelmissa kiertää Etelä-Amerikkaa niin en kyllä varmaankaan Boliviaa jättäisi väliin. Mutta harvinaisen varovainen kyllä olisin (ei yksin liikkumista, hengailua vain "turvallisilla" alueilla ja kameran käytön rajoittamista...Ja olisin epäluuloinen tietysti kaikkia kohtaan  :roll: .).

SPH

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #12 : 10.04.2006, 18:09:28 »
Mikäs turvallisuuden suhteen tilanne turistirysä Cucossa? Machu Picchusta olen aina haaveillut ja sen tulen jollain järjestelyillä toteuttamaankin. Ei vain haluaisi viettää lomaa koko ajan peläten ja epäluuloisesti ympärille vilkuillen.
quot;Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn't do than by the ones you did do."

Skönäri

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #13 : 10.04.2006, 18:27:33 »
Toi Bolivia kiinnostais ehdottomasti, sillä hamassa tulevaisuudessa siintävällä reissulla e-amerikkaan. Onko jollain kokemusta sekä Venezuelasta,että Columbiasta? Itse pyörin pari päivää Caracasin liepeillä tossa vähän aikaa sitten ja päällimmäisenä jäi mieleen valkoinen ruumissäkki, parin frendin ryöstö sekä "jännittynyt ja varpaillaan oleva" ilmapiiri. Tosin frendien ryöstö oli varmasti osin heidän omaa varomattomuuttaan. Varsinaisesti uhatuksi en itseäni tuntenut, mutta kuvien otto jäi vähän vähemmälle, ja snadisti tuli varpaisillaan liikuttua.
Noista huumepoliiseista tuli meikäläisellekkin kokemuksia Quiton lentokentällä, kun tulivat check in jonosta hakemaan. Siis ennen kuin olin varsinaisiin turvatarkastuksiin joutunutkaan. Sitten seurasi kyselyt espanjaksi (osaan tyyliin tilaa bissen ja sanoo hyvääpäivää)passin tsekkaukset ja kamojen levittäminen ja haistelu keskellä lentokenttää. Liekö syynä vaaleat pitkähköt kutrit. Muuten Quito taas vaikutti mielestäni sillai semi turvalliselta, et ei siel tarvinnu kauheesti jännittää.
Vapaus on sitä, kun ei tiedä missä nukkuu seuraavan yön. Fotoja:
http://www.merikauhu.kuvat.fi/kuvat/

Tasmanian tuholainen

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #14 : 10.04.2006, 19:19:28 »
Lainaus käyttäjältä: xena

Kerrotko tarkemmin tästä ketsupinheittelytaktiikasta? En ole ennen kuullut tuollaisesta... :?:

Tuohan on klassikko, siis varomattoman turistin päälle lentää "vahingossa" ketsuppia tai muuta töhnää ja pari avuliasta aatua rientää auttamaan. Ketsuppien lisäksi uhri putsataan myös lompakosta ja muista arvotavaroista.

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #15 : 11.04.2006, 00:33:32 »
Lainaus käyttäjältä: Tasmanian tuholainen

Ja sitä ketsuppia heitettiin minun tapauksessa parvekkelta päälleni. Tapahtui sunnuntaiaamuna. Yleisesti ottaen sunnuntaiaamu on jostain syystä vaaralliseksi mainittu ajankohta. Monessa kohtaa opaskirjassani varoitettiin nimenomaan sunnuntaiaamuista. Vähemmän ihmisiä liikkeellä? Turistit krapulassa?

Palaan vielä Boliviaan. Bolivia lienee muuttunut vaarallisemmaksi aivan viime vuosina. Itselläni oli mukana tuorein version Footprintin opasta eikä siinä varoitettu valepoliiseista eikä juuri muustakaan. Perun kohdalla oli kyllä hyvinkin tarkka kuvaus näistä huijauksista.
Perussa jopa poliisi näyttää sekaantuneen näihin rikoksiin lahjusten toivossa. Oppaassa muistutettiin, että ruumiillisen tutkimuksen saa tehdä vasta paperibyrokratian jälkeen.

Oppaan mukaan poliisi saattaa mm. lipsauttaa huumetta kengillesi automatkan aikana tai passisi/rahojesi väliin.

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #16 : 11.04.2006, 00:46:00 »
Lainaus
Onko jollain kokemusta sekä Venezuelasta,että Columbiasta?

Venezuelassa on myös kateissa nuori matkaajapari... Venezuelasta olen kuullut paljon pahaa ja Caracas lienee vaarallisin kaupunki mantereella. En ensimmäisenä Venezuelaa harkitsisi.

Kolumbiassa turvallisuustilanne sen sijaan lienee paranemaan päin. Nykyään jopa yöbusseissa pitäisi voida matkustaa pääreiteillä ilman huolta. Näin ainakin Bogotan turistineuvonta tiesi kertoa.

Pääsääntö Kolumbiassa on, että viidakkoja tulee välttää, muuten maa on matkustettavissa. Tosin maassa törmäsin kummalliseen epäluuloisuuteen (varovaisuuteen), mitä en muualla ollenkaan huomannut. Karibianmeren rannikko vaikutti turvalliselta. Bogotassa saa olla hieman varuillaan (pimeällä). Busseissa kummastelin kylttejä, joissa käskettiin matkustamaan ilman aseita.  :shock:

Niin, ja Kolumbiassa tehdään kaikille maasta lähteville huumetarkastus (matkatavarat) lentokentällä. Kolumbian ja Venezuelan rajalla jopa strippaustutkimukset ovat raporttien mukaan yleisiä.

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #17 : 11.04.2006, 00:57:06 »
Lainaus käyttäjältä: SPH
Mikäs turvallisuuden suhteen tilanne turistirysä Cucossa?
"Ihmiset ovat ystävällisiä Cuscossa", minulle kirkkain silmin kerrottiin turistineuvonnassa, kun kysyin samaa. "Yölläkin voi liikkua jalan."

Cuscon turvallisuus kuulema vaihtelee vuodenajan mukaan. Kesällä high seasonin aikaan on vähemmän turvallista, talvella enemmän. Paikalliset varoittelivat katulapsista. Aguas Calientesissa saa kuulema olla varovainen.

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #18 : 15.04.2006, 01:29:47 »
Hola!

Löysin aivan mahtavan keskustelun Lonely Planetin foorumilta aiheesta Valepoliisit Boliviassa. Keskustelussa tulee ilmi kaikki vanhat ja uudemmat tavat huijata turisteja sekä paljon hyviä vinkkejä omaisuutensa suojaamiseksi. Näillä neuvoilla matkustaa jo hyvillä mielin mantereella!

thorntree.lonelyplanet.com/messagepost.cfm?postaction=reply&catid=22&threadid=
1074490&messid=9214589&STARTPAGE=1&parentid=0&from=2

P.S. Sori, jouduin katkaisemaan linkin kahtia, koska se olisi levittänyt keskustelualuetta tolkuttomasti. Koittakaa kopioda linkki jotenkin.

Tasmanian tuholainen

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #19 : 15.04.2006, 18:53:40 »
Valepoliisit Boliviassa

Näin se käy  :wink: