Work & Travel Australia ja Uusi-Seelanti!

(Luettu 122681 kertaa)

Shippy

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - eerotuomari@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #20 : 28.05.2006, 22:05:41 »
Joo kiitos vinkistä :wink:
Näköjään tarvii se "green card" suorittaa ennenkuin rakennuksille töihin pääsee, hinnat kai n.70 - 120e.
Tästäkin varmaan tuhat keskustelua ollut, mutta onko paljon tapauksia tiedossa missä tullaan häntä koipien välissä takasin siksi että työtä ei löytyt?
Tosiaan jos nirso ei työn suhteen ole ja muutenkin parhaansa yrittänyt työtä löytää?
aikki hauska elämässä on joko laitonta, moraalitonta tai lihottaa..

ellina

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #21 : 28.05.2006, 23:51:40 »
Joistakin sellaisista hienohelmoista olen kuullut. Kun ei ole saanut parempaa tyota Sydneyssa, eika ole suostunut tekemaan mitaan hedelman poimintaa landella, on sitten rahojen loputtua joutunut lahteen kotiin aikaisemmin. Yleensa kai WH-viisumilla menijat on suhteellisen reipasta sakkia, jotka ovat valmiita raskaampinkiin hommiin.

Jos tosiaan on valmis tekemaan monenlaista tyota eika valttamatta oman alan hommia, ei ongelmia pitaisi olla. Mielestani erityisesti farmitoiden saanti oli helppoa. :)

Shippy

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #22 : 29.05.2006, 01:31:16 »
Toi oli oikeestaan juuri se vastaus minkä halusin ja mitä odotinkin
 :D

petska

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #23 : 29.05.2006, 10:59:09 »
Khyylla taalla landella toita riittaa. Bundabergiin saavuin eilen ja tanaan oli eka tyopaiva. Duuni on tosin paskaa ja palkka viela paskempaa, mutta jos tili nayttaa nollaa niin kai tatakin ennemmin tekee kuin kotiin lahtee. Jotain surkeeta tomaatinpoimintaa taa on. Just saa kulut katettua ja oon kylla iloinen etta pian paasee aasian puolelle elamaan halvalla.

petska

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #24 : 30.05.2006, 11:33:34 »
Hieman esimerkkeja farmitoiden liksoista:

Tomaatinpoimintaa:

8d/ampari, kahdeksassa tunnissa kasaan n. 7 amparia. 7 x 8 = 56d/paiva - verot ~ 40d/paiva (24e/paiva - 3e/tunti)

kesakurpitsanpoimintaa:

2,2d/ampari, viidessa tunnissa kasaan 10 amparia. 10 x 2,2 = 22d/paiva - verot ~ 17d/paiva (10e/paiva - 2e/tunti)

Ananastenpoimintaa:

12,5d/tunti, 8 x 12,5 = 100d/paiva - verot ~ 80d/paiva (48e/paiva - 6e/tunti) Todellakin raskainta tyota tahan mennessa. Kavellaan viidakkomaisessa pellossa, tallotaan miehenkorkuisia puskia  maahan ja kerataan valeista ananaksia, revitaan lehdet pois ja heitetaan liukuhihnalle, joka menee edessa tasaista tahtia.

Tassa nyt esimerkkeja niille, jotka ihmettelevat miksi jotkut "hienohelmat" eivat kauaa jaksa vaantaa duunia taalla. Farmityot on lahinna orjuuteen verrattavissa. Palkka tyon raskauteen nahden on naurettavaa. Lisaksi monet hostellin pitajat kusettavat reissaajia sumeilematta - tanaankin piti lahtea tehtaaseen tekemaan duunia tuntipalkalla, mutta paadyttiin pellolle poimimaan provikkapalkalla. Matkaa takaisin hostellille on runsaasti, joten joko  jaat sinne v***u huulilla vaantamaan duunia tai liftaat takaisin hostellille.

Alkaa nyt kuitenkaan kasittako vaarin. Ei taalla kaikki tyo ole kakkaa, myos hyvia paikkoja loytyy. Olen tehnyt tyota mm. Sydneyssa, jossa palkka oli hyvaa ja tyo myos. Lisaksi kuulee paljon juttua miten jotkut on ansainnut vaikkapa sitruunoita poimimalla 200d/paiva, mutta eipa ole viela sattunut kohdalle.

Joten miettikaa nyt kuitenkin hieman ennen kuin tanne lahdette pienella budjetilla - jos sita "hyvaa" tyota ei loydy, niin vaihtoehtoina on todellakin joko palata kotiin tai tehda mainitsemiani farmitoita.

EDIT: lisatty anastenpoiminta

ellina

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #25 : 30.05.2006, 12:10:11 »
Tuo on ihan totta, etta valilla hostellin omistajat lupailee liikoja ja huijaa. Yksi pahimpia hostelleja oli tuossa asiassa Codge Lodge Innisfailissa, moni suorastaan tappeli omistajan kanssa, kun toiden jako oli vahan epaoikeudenmukaista, esim. toihin ei paassyt valttamatta tulojarjestyksessa ja uudet tyonhakijat joutuivat istumaan terassilla aamulla 6-10 evaineen ja tyovaatteissa, josko joku sattuisi tarvitsemaan uusia tyontekijoita. Aika turhauttavaa, jos sita joutui tekemaan viikon. Samaten Carnarvon Backpackers (WA) oli aikamoinen paikka. Yksi pieni auto kuskasi edestakaisin ihmisia toihin aamuisin ja iltapaivisin. Joskus saattoi joutua odottamaan yli tunnin pimeassa tien laidassa toiden alkamista. Lisaksi tyontekijoita valitettiin koko ajan eraalle tyypille, joka oli eparehellinen palkan maksussa, jatti maksamatta palkkoja. Hanesta kylla monet antoivat palautetta hostellin johtajalle, mutta ei auttanut. Han ei todellakaan ajanut muuta kuin omaa etuaan, sai varmaan provikkaa tuolta farmarilta. Muutenkintuo oli paskin hostelli, jossa olen ollut, johtuen idiootti-johtajasta ja typerista saannoista.

Itsellani oli kylla paaosin hyvia kokemuksia ja mukavia farmeja. Ma poimin hedelmia tai tein muita  farmitoita yhteensa noin 4 kuukautta. Enimmakseen niista maksettiin ihan kohtuullisesti tuntipalkkaa, jotain 14-15 dollarin paikkeilla. Sitten oli joitain sellaisia leppoisia farmeja, joissa tahti oli verkkainen ja omistajat tarjosivat hyvat ateriat, eika tauoilta ollut kiire takaisin, mutta silti maksoivat hyvin.

Tekemistani toista huonoiten palkattua oli viinirypaleiden poiminta, jos se maksettiin urakkapalkalla. Olin yleensa nopeimmasta paasta poimijoita, mutten siltikaan saanut mitaan huippuansioita, yleensa jotain 50-70 AUD paivassa. Parhaiten palkattua oli mielestani taas suojamuovien laittaminen viinipuiden paalle. Muistaakseni cash in hand parhaimpina paivina 150 AUD ja 6 paivaa viikossa. Terveys ei kyllakaan kestanyt. Sormet tulehtuivat ruosteisista nauloista. Aika moni myos tippui traktorin lavalta, kun vauhti oli ihan mieleton. :(

Mardis

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - ojalamarjo@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #26 : 31.05.2006, 12:18:21 »
Kiva kuulla ihmisten työkokemuksista!
Lisää juttuja vaan tulemaan. :)

Shippy

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #27 : 31.05.2006, 13:16:20 »
Kyllä! :)
Ne ketkä on rakennustöitä Ausseissa tehnyt niin haluaisin kuulla kommentteja ja kertomuksia siitä!
Itse luultavasti vuoden päästä tarkotus lähteä ja mieluiten oman alan töitä, eli rakennus jos vain mahiksia on..

Sunny

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #28 : 25.05.2007, 11:36:16 »
pakko vastata migen postiin. Mun mielesta juuri bp kulttuuri taalla australiassa on todella syvalta. Olen ollut ausseissa nyt 1,5 vuotta ja olen todellakin nahnyt mita se on.
 Tottakai sanotaan nyt tahan alkuun, etta olen raitis ihminen joten siina kohtaa alkaa jo tiet eroamaan.
 Suurin osa bp:sta on hadin tuskin kaksikymppisia, tai sitten he ovat siina tienoilla... (itse taytan 24 ja tuntuu etta olen liian vanha...) ovat ekaa kertaa pois kotoa isolla matkalla ja yleensa vain ryyppays mielessa. Mun mielesta mistaan yhteishengesta voida paljoa puhua. Tavaraa on katoillut joltakin aina joka ikisessa hostellissa missa olen. Jaa etta kuka ne tavarat pollii? no toinen bp jolla rahat lopussa ilmeisesti.
 Itella katos kamera vuosi sitten. Oon kylla niin ilonen etta suomessa ei tallaista sikailumeininkia nae...siis tarkoitan etta bp kulttuuria ei suomessa ole.

Koin aasian paljon mielenkiintoisempana paikkana reppureissaus kulttuurin suhteen. Reissaajilla oli muutakin mielessa kuin pelkka ryyppaus. Ilta saatettiin viettaa nuotiolla isutuskellen ja jutellen. Jollakin saattoi olla siina kaljapullon tapasta, mutta mistaan humalahakuisesta teini-angstista ei ollut merkkiakaan. Ilta saatettiin siis viettaa ihan selvinpain, jopa viikonloppuna...
 Toki ausseissa suurin osa reissaajista tekee toita, mutta mielestani olen nahnyt ihan riittavasti tata bp-kulttuuria taalla... :roll:
Never Give Up.

rottis

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #29 : 27.05.2007, 17:34:16 »
Hmmm.. Olen aina haaveillut päästä joskus Australiaan, ja vielä olis muutama vuosi aikaa hakea WH-viisulmia.. Jotenkin vaan olen saanut sellaisen kuvan itsekin että meininki on Sunnyn kuvaileman kaltaista.. Olisi kiva kuulla muidenkin kommentteja. Tietenkin on vähän sama kuin jos kysyisi kannattaako yhdysvaltoihin mennä jos on raitis, mutta kysyn silti. Jos/kun nimenomaan sosiaaliset kuviot ovat yksi isoista ilon aiheista reissuilla, niin jääköhän Aussilassa tämmönen rauhallinen, joogaileva, kapakoita inhoava tyttöihminen ihan bp-kuvioiden ulkopuolelle? Pitäisköhän mennä vaan Intiaan joogailemaan..

Olen kyllä törmännyt muuallakin siihen, että ihmistä, joka ei lähde juominkeihin mukaan eikä muutenkaan illalla juuri mihkään, vaan herää mielummin auringonnousun aikaan, viettää päivän luonnossa tai töitä tehden (piirtäen), katsotaan vähän kieroon. On se häirinnyt, vaikkei tarttisi.

Ehkä enemmän kiinnostaisi muutenkin Uusi Seelanti jos sinnepäin menen. En tiiä.

camper

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #30 : 29.05.2007, 08:14:43 »
itse liityn Sunnyn mielipiteesen bp kulttuurista australiassa.vuoden aikana olin noin 4 viikkoa hostelleissa yota ja siella oli aika hirveaa.ruokaa pollittiin jaakaapista,joltain pollittiin mp3 ja ihan hirvea meteli joka yo kun porukka ryyppasi(ite en juo).onneksi tutustuin tosi kivoihin paikallisiin tyyppeihin ja heidan kauttaan loytyi myos hyvaa ja halpaa majoitusta(jaettuja kamppia tai ali vuokralaisena).Kylla australiassa sen verran tilaa on etta ei tarvitse bp.en kanssa hengailla jos ei kiinnosta.Australiassa on myos aika kivoja "alternative festareita"kuten Confest(jossain pain Victoriaa joskus kesalla) ja paljon muitakin tapahtumia joissa voi tormata mielenkiintoisiin ihmisiin.

Sunny

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #31 : 29.05.2007, 13:26:22 »
Hei.

Joo, itse olen aina tuntenut olevani vahan porukan ulkopuolella jo elamantottumuksieni takia.
 Ja kuten Camper sanoi, australiassa on kylla tilaa temmeltaa! Esim vuokrakampat (share accommodation) on halvempaa kuin hostellissa asuminen, mikali tahtoo jaada hetkeksi johonkin kaupunkiin.
 Ala jata australiaa valiin sen takia, etta tunnet itsesi ulkopuoliseksi... tulet kohtaamaan myos hyvia tyyppeja, ja itse olen ainakin pirullisien yksinaisyyden tunteiden hetkina vain ajatellut, etta tama tekee minusta ihmisena erittain vahvan.
Vaatii tietynlaista luonteenlujuutta lahtea maailman toiselle puolelle reissaamaan YKSIN. Moni ongelma olisi ollut helpompi jos olisi aina ollut ystavan tuki.
 Mutta en vaihtaisi kokemustakaan, silla olen vahvempi kuin koskaan :).
 Ja usko pois, monet ihmiset hiljaa, sisimissaan arvostavat ihmista joka uskaltaa kulkea omia polkujaan.

Itsella ausseissa jaljella (olen toista vuotta siis) 7 kuukautta. Sen jalkeen olisi ajatuksena uusi-seelanti. p.s myos uudessa-seelannissa osataan ryypata, tosin en tieda sitten millaista bp kulttuuri on siella.....
Never Give Up.

Milma

• Moderaattori
  • Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #32 : 29.05.2007, 14:57:32 »
Myös hostellivalinnnalla voi vaikuttaa siihen, minkälaiseen seuraan pääsee. Itse suosin reissuni aikana YHA:ta, jotka ainakin omasta mielestäni olivat pääosin rauhallisia paikkoja. Rauhallisella tarkoitan sitä, ettei ollut älytöntä örveltämistä aamusta iltaan. Olivathan nämä YHA:t hieman kalliimpia, mutta itse ainakin mielummin maksoin siitä, että sai suhteellisen rauhallisen ja siistin majapaikan.

Itsekään en reissuni aikana juurikaan alkoholia nauttinut. Kyllä siellä riittää niin paljon muutakin tekemistä kuin kännipäissään heilumista. En minä ainakaan viitsisi lähteä toiselle puolelle maapalloa vain sen tähden, että voi vetää päänsä täyteen joka ilta.

Mutta ehdottomasti kuitenkin kannattaa lähteä. Näkemistä riittää ja kokemuksia roppakaupalla. Itsekin lähdin matkalle vielä "vanhoilla päivilläni" (32v.) . Kertaakaan katunut sitä. Ja ainahan sieltä pääsee pois, jos paikka ei jostain syystä tunnukaan omalta.

camper

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #33 : 30.05.2007, 06:12:07 »
Teltta retket Australiassa olivat aivan upeita.Helppo loytaa kaunita hiljaisia paikkoja ja siella herailla auringon nousunaikaan lintujen lauluun......
Sopiva porukka yhteen ja luonnon helmaan!
Meilla oli kylla auto,mika helpotti lahtoa ja paikkojen etsimista.Teltta vermeet ostettiin suht halvalla paikan paalta ja monet myos myyvat kaytettyja teltta setteja halvalla maasta lahtiessaan.

vilviis

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #34 : 07.08.2007, 21:42:24 »
Hei nyt tarvitsen pikaista apua. Täytin netissä tuon Australian viisumihakemuksen ja annettuani luottokorttitietoni ne vaatii mun käyvän laserkuvauttamasssa rintani? Vastasin kaikkiin kysymyksiin olevani täysin terve jne.

Onko kellekään muulle käynyt näin? Pitääkö mun tosiaan maksaa itseni kipeeksi että saan ton viisumin. Luulin tän hakemisen olevan ihan pala kakkua..

ellina

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #35 : 08.08.2007, 18:25:32 »
Lainaus käyttäjältä: "vilviis"
Hei nyt tarvitsen pikaista apua. Täytin netissä tuon Australian viisumihakemuksen ja annettuani luottokorttitietoni ne vaatii mun käyvän laserkuvauttamasssa rintani? Vastasin kaikkiin kysymyksiin olevani täysin terve jne.

Onko kellekään muulle käynyt näin? Pitääkö mun tosiaan maksaa itseni kipeeksi että saan ton viisumin. Luulin tän hakemisen olevan ihan pala kakkua..

Tietaakseni tuo kuvaus pitaa hoitaa, jos olet oleskellut jossain tietyissa maissa, joissa tuberkuloosi tms. on yleinen. Oletko oleskellut esim. jossain Aasian tai Afrikan maissa viime aikoina? Millaista tyota suunnittelet tekevasi Australiassa?

Lisatietoa asiasta:
http://www.immi.gov.au/media/fact-sheets/22health.htm

Linssi

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #36 : 16.08.2007, 18:46:13 »
Tuota noin, voiko noi paperiasiat Australiaan saavuttaessa tehdä missä kaupungissa vaan, vai vaatiiko jonkun tietyn paikan niitten hoitamiselle? Ja sitten, olisko kellään omakohtasta kokemusta, minne kannattais ensin suunnata tammikuun alussa töitä ettimään? Jotta mistä päin varmimmiten sais töitä? Kaikki työt kelpaa  8)
img]http://tickers.TickerFactory.com/ezt/d/4;10601;130/st/20071107/e/Bangkok/dt/7/k/718b/event.png[/img]

Milma

• Moderaattori
  • Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #37 : 16.08.2007, 19:53:36 »
Lainaus käyttäjältä: "Linssi"
Tuota noin, voiko noi paperiasiat Australiaan saavuttaessa tehdä missä kaupungissa vaan, vai vaatiiko jonkun tietyn paikan niitten hoitamiselle?

Jos lennät Sydneyhin, niin saat viisumitarran lentokentältä. Jos johonkin muuhun kaupunkiin, niin sitten Dimian toimistosta. TFN hoituu netin kautta. Pankkitilin voi avata missä vain. Siinä kai ne paperiasiat olikin.

Linssi

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #38 : 17.08.2007, 12:01:00 »
Lennän joko Melbourneen tai Perthiin. Riippuu vähän, mihin saan halvan lennon Thaimaasta tai Singaporesta. Mutta kiitos vinkeistä!
img]http://tickers.TickerFactory.com/ezt/d/4;10601;130/st/20071107/e/Bangkok/dt/7/k/718b/event.png[/img]

venus

• Aloittelija
    • MSN Messenger  - katja03@suomi24.fi
    • Profiili
« Vastaus #39 : 21.09.2007, 04:10:02 »
Itse lahdin yksin Australiaan viettamaan W&H:ta. Tulin ilman valikasia, eli jarjestin matkan kokonaan itse. Matkaliput, viisumi ja vakuutus hoituivat helposti, perilla pankkiasioiden kanssa taheinkin sitten muutaman paivan. Koin kantapaan kauttaa, etta kateista kannattaa ottaa varoiksi!!

Suomessa (OP pankki) minulle sanottiin, etta Visa electronilla parjaan hyvin vuoden Australiassa. Paikanpaalla huomasin, etta jokaisesta $400 nostosta meni ylimaaraiset 8euroa valikasille! Noh, avasin paikallisen tilin, jossa kuukausimaksu $6. Kun yritin verkkopankin kauttaa siirtaa varojani tilille, alettiin minulta kyselemaan Swift koodia, josta minulla ei ollut hajuakaan! Sain kuitenkin muutamalla puhelinsoitolla selvitettya koodin. Soitin viela Suomeen pankkiini, varmistuakseni, etta olen tekemasa siirron oikein ja silloin kavi ilmi, etta rahojen tulossa kestaa vah. 3pv ja he kahmivat viela 11euron valuutanvaihtomaksun jokaisesta siirrosta :D  Tassa vaiheessa ei voinut muuta kuin kirota ja nauraa samaan aikaan. Onnekseni asustelen serkkuni luona ja nain ollen minulla ei ole hataa yopaikan ja ruoan suhteen.

Nyt olen ollut Sydneyssa vasta reilun viikon, enka oikein tuppaa viihtymaan....paikka tuntuu isolta, kylmalta ja kiireiselta. (Ihmiset useimmiten ok ystavallisia). Onko muita, jotaka eivat tykkaa Sydneyn menosta??

Paa nahtavyyden olen jo kiertanyt..eivatka ne niin ihmeellisia mielestani olleet. Paivisin vietan aikani yksin(serkku toissa) lenkkeillen yhta samaa lenkkipolkua :D Vaihtoehtoja ei niinkaan ole. Olen yksinainen, baareihin minua ei oiken saa kun en juo tai muutenkaan valita yokerhomeinigista. Muihin bp:hin on vaikea tutustua kun en hostelleissa asustele.

Onnekseni en joudu olemaan Sydneyssa enaa kuin muutaman paivan. Paasen aloittamaan tyot maalla elainten parissa ja naen muutakin kuin "vinosilmaisia ausseja". Toivottavasti viihdyn tyossani ja ihmiset maalla ovat mukavia.

Niin ja minuun saa ottaa yhteytta matkustuksen/seuran merkeissa: katja03suomi24.fi Seuraavat puolivuotta olen toissa maalla, mutta sen jalkeen ovat suunnitelmat viela auki. Olisi erittain mukava saada aitoa ja rentoa seuraa edes muutamalle paivalle! Kirjoitelkaa!!  :)
m man vill något på allvar ska man ha det när allt kommer omkring.