Palautetta moderaattoreille ja ylläpidolle

(Luettu 515154 kertaa)

Bella

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Vs: Palautetta moderaattoreille ja ylläpidolle
« Vastaus #660 : 13.11.2007, 16:52:37 »
Lainaus käyttäjältä: "Tinja"
Se on sitä vuorovaikuttamista. Mikä kieltää Bellaa tai muita itse kokoamasta FAQ osioita? Niin on ennenkin tehty ilman modetitteliä (mm. fisu ei kai koskaan ole ollut mode?).

Nyt olikin kyse siita, kun Petrajii tuolla kyseli etta miksei Alan Mies kerro modeille kuinka pitaa asiat tehda. Sitten mina kommentoin omalta osaltani asiaa.

Eli Bellaa ei kukaan kiella tekemasta FAQ-osassa omiaan. Mutta tassa yhteydessa voin todeta, etta Bella ei olekaan moderaattori  :!:

Mina annoin vain vinkkeja kuinka mihinka asioihin MODERAATTORIT voisivat pureutua. Sitten tulee tietysti aina kauhea liuta selityksia: ei ole aikaa, ei pystyta moderoimaan kaikkea, ei kiinnosta kaikki aiheet... voi jeesus ristus taas.

Siis mita te nyt haluatte sanoa? Haluatteko te moderoida vai ette? Niin onko teilla aikaa vai ei? Onko teilla ylipaansa kiinnostusta vai? Mun mielesta hommiin kuuluu myos sellaisen kaman moderointi mika itsea ei valttamatta lahelta liippaa. Haluatteko te modeina kehittaa tata foorumia vai ette?

Miksette te jaa moderoitavia osioita ja vaihda niita vaikka kuukausittain, etta kaikkiin osioihin tulis vahan jotain uutta henkee ja kaikki tekis kaikelle jotain?

Siis ihan uskomattomalta kuulostaa. Etteko te tosiaan tie kuinka tata palstaa voi kehittaa ilman kauheita selvittelyita?
i]Sapere aude![/i]

diokenes

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #661 : 13.11.2007, 17:01:04 »
Lainaus käyttäjältä: "Juzt"

Meitä on 9 "osa-aikaista" ja vapaaehtoista modea valvomassa yli 12 000 rekisteröitynyttä nimimerkkiä.
Tällä hetkellä on online 2 modea valvomassa 76 käyttäjää.

Noista 12.000:sta nimimerkistä suurin osa ei ole koskaan kirjoittanut
yhtään ainutta viestä, yli kymmenen viestin lähettäjiä on pari tuhatta
ja yli sadan viestin lähettäneitä aktiiveja vain kolmisensataa, ei niin
valtava ryysis nyt kuitenkaan yhdeksän moden hoitaa homma ?

Ilmeisesti jotain näkyy sentään saadun aikaiseksi, trolliosio näyttäisi
poistetun. Miten itse trolliin sitten suhtaudutaan, silitetäänkö taas
päätä kun seuraavan kerran näyttäytyy ?

:?
I dont care going nowhere, as long as it´s an interesting path.

Tinja

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Tintin oma hostelli
« Vastaus #662 : 13.11.2007, 17:32:09 »
Lainaus käyttäjältä: "Bella"
Eli Bellaa ei kukaan kiella tekemasta FAQ-osassa omiaan. Mutta tassa yhteydessa voin todeta, etta Bella ei olekaan moderaattori  :!:
---
Siis mita te nyt haluatte sanoa? Haluatteko te moderoida vai ette? Niin onko teilla aikaa vai ei? Onko teilla ylipaansa kiinnostusta vai? Mun mielesta hommiin kuuluu myos sellaisen kaman moderointi mika itsea ei valttamatta lahelta liippaa. Haluatteko te modeina kehittaa tata foorumia vai ette?

Miksette te jaa moderoitavia osioita ja vaihda niita vaikka kuukausittain, etta kaikkiin osioihin tulis vahan jotain uutta henkee ja kaikki tekis kaikelle jotain?

Siis ihan uskomattomalta kuulostaa. Etteko te tosiaan tie kuinka tata palstaa voi kehittaa ilman kauheita selvittelyita?

Kuten sanoin, foorumin kehittäminen/FAQ osiot/aloittelijoiden auttaminen ei rajoitu ainoastaan meihin. Meillä on pari nappulaa enemmän käytössä, yhtä paljon/vähän aikaa kuin kaikilla muillakin. Ja uskoakseni kaikki moderaattorit moderoivat muitakin kuin itseään kiinnostavia ketjuja ainakin joskus. Omalta kohdaltani voin sanoa Latinalaisen Amerikan, Intian, Australian ja suurimman osan Aasiasta, joista mulle ei ole yhtään mitään tietoa! Mutta niin siellä vaan tulee pörrättyä ja haettua tietoa, jollekin joka tietää yhtä vähän kuin minä.

Tuosta jakamisesta olen periaatteessa samaa mieltä, tosin en laittaisi sitä aihealueittain vaan ehkä pikemminkin päivittäin/viikoittain. Sitä voisi alkaa sitten jo kutsumaan osa-aikatyöksi... :?

Uskomattomalta kuulostaa myös se, miten aletaan puhumaan foorumin kehittämisestä sen jälkeen kun lisätään turhaa moderoitavaa viestitulvaa. Jos kaikki ne viestit, joita mä olen joutunut moderoimaan tämän parin viikon aikana olisi jotenkin liittynyt foorumin kehittämiseen, niin varmasti jotain olisi jo tapahtunutkin.

Juzt

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #663 : 13.11.2007, 19:07:12 »
Lainaus käyttäjältä: "Bella"

Taidat nyt sekoittaa moderaattorin ja toimittajan tai matkatoimistovirkailijan.

Sisällön tuottaminen palstalle on käyttäjien tehtävä, moderaattorit toki ovat osa näitä käyttäjiä, mutta eivät yhtään enempää kuin sinä tai muut moderaattorinoikeudettomat käyttäjät. Toki minä, kuten havaintojeni mukaan muutkin modet, jakavat tietouttaan matkustamisesta silloin kun oma kokemus tai helposti saatavilla olevat tietolähteet sen mahdollistavat, mutta tämän teemme käyttäjän ominaisuudessa, aivan kuten moni muukin "tavallinen" käyttäjä.

Jos palstalle halutaan ammattitoimittajia, niin minun puolestani senkun. Minulla ei kuitenkaan ole hyväntekeväisyystyönä moiseen aikaa tai mielenkiintoa. Olen toki pahoillani jos tänne haettiinkin jotain supermoderaattoritoimittajia ja olen erehdyksessä listalle päätynyt. Jos näin on, saa allekirjoittaneelta poistaa ne pari nappulaa vaikka heti.
"I bet we could get videos of all the sites, get a VCR in our hotel room...
we'd never even have to go outside!"
- Joseph Francis Tribbiani

Xerxess

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #664 : 13.11.2007, 20:51:14 »
Ihmettelen suuresti asennetta, joka näillä joillakin kokeneilla, tässäkin ketjussa kovasti uusia moderaattoreita kritisoineilla, käyttäjillä on. Heidän mukaansa moderaattorien tulisi tehdä moderointityötään lähes oikeaan työhön verrattavana juttuna. Kaikkein kummallisinta on kuitenkin se, että esim alan_miestä ja Bellaa taisivat useatkin henkilöt ehdottaa uusiksi modeiksi, vastaus oli kuitenkin molemmilta ettei kiinnosta.

Tästä tulee väkisinkin sellainen mielikuva, että kovasti ollaan vaatimassa, että palstalle pitää tulla sitä ja tätä ja että moderoinnin pitää olla tietynlaista ja uudistuksia pitää tehdä...mutta millään muotoa ei näytä olevan halukkuutta itse tehdä asialle mitään. Kuten on kai hyvin tullut selväksi niin erinäisten FAQ-osioiden tekeminen onnistuu kai jokaiselta, tokihan se aikaa vaatii, mutta näyttää sitä aikaa kuitenkin löytyvän moderaattoreiden työn kritisoimiseenkin aika lailla...

Jos kerran asiat ovat jonkun mielestä huonosti ja menossa väärään suuntaan niin silloin sille pitää itse tehdä jotain eikä istua haukkumassa muita, kun he eivät tee mitään tai tekevät kaiken väärin..

Toki moderointiin asiallisen kriittisesti suhtautuminen on sallittavaa/suotavaakin, mutta kyllä aloittelevaa modea tulisi enemmänkin ohjeistaa kuin tyrmätä kritiikillä. Tuskin on kenenkään etu jos modejen määrä vähenee..tai uusia halukkaita modeja ei ilmaannu.

Electra

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #665 : 13.11.2007, 21:44:33 »
Moderoin erästä toista foorumia, ja en voi sanoa, että se aina olisi helppoa. Kaikenlaista yksityisviesti-loanheittoa ja valitusta tapahtuu aina silloin ja tällöin, vaikka kuinka diplomaattinen yrittäisi olla. Ei siis mikään unelmahomma, ja vie aikaakin, silti olen siinä postissa roikkunut jo vuosia.

Ja töitä riittää!

Tämä siis minun kokemukseni asiasta.

Bella

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #666 : 13.11.2007, 23:20:57 »
Lainaus käyttäjältä: "Xerxess"
Kaikkein kummallisinta on kuitenkin se, että esim alan_miestä ja Bellaa taisivat useatkin henkilöt ehdottaa uusiksi modeiksi, vastaus oli kuitenkin molemmilta ettei kiinnosta.

Eihan talla nyt ole mitaan tekemista mun kritisoinnin kanssa. Juurihan ehdotin aiemmin mihin minun mielestani modet voisivat kiinnittaa enemman huomiota. Mina olen kieltaytynyt moden hommista syysta siita etta se on mun oma asia miksen halua. Mina en ryhdy mihinkaan mita en tieda pystynko sen kunnolla hoitamaan.

Nakojaan ihmisilla riittaa kaikenlaisia perversioita, etta ne rupee ruuvaamaan jossain palstalla mihinka niilla ei olisi oikeesti edes aikaa. Ei tassa ole kyse ole mistaan  "moderointityötään lähes oikeaan työhön verrattavasta jutusta", vaan siita etta osaa erottaa oleelliset sielta merdasta ja priorisoida sen vahan aikansa, sen mita kukin pystyy, niihin asioihin jotka ON tarkeita foorumin kannalta.
i]Sapere aude![/i]

Urho_Kekkonen

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Kuvia
    • Sähköposti
« Vastaus #667 : 13.11.2007, 23:53:37 »
Heidän mukaansa moderaattorien tulisi tehdä moderointityötään lähes oikeaan työhön verrattavana juttuna. Kaikkein kummallisinta on kuitenkin se, että esim alan_miestä ja Bellaa taisivat useatkin henkilöt ehdottaa uusiksi modeiksi, vastaus oli kuitenkin molemmilta ettei kiinnosta.
Mielestäni tuo ei ole lainkaan kummallista vaan hyvinkin loogista.

Jos kerran asiat ovat jonkun mielestä huonosti ja menossa väärään suuntaan niin silloin sille pitää itse tehdä jotain eikä istua haukkumassa muita, kun he eivät tee mitään tai tekevät kaiken väärin...
Toki näinkin. Ennen kaikkea kuitenkin ylläpito voisi tehdä palstalleen jotain, miten olisi vaikka yhden palkatun moden värvääminen? Muitakin harkinnan arvoisia ehdotuksia on esitetty mm. tässä ketjussa.

Meinaan, olen kuullut kerrottavan että tämän sivun mainostulot olis aika mehevät. Olisiko liikaa vaadittu, että ylläpito kertoisi onko näin - en kaipaa tilinpäätöstietoja, vaan lähinnä vastauksen kysymykseen, onko pallontallaajat.net tuottava bisnes vai hyväntekeväisyyttä?
http://ihmeellisiaasioita.blogspot.fi/

Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen. Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen.
-Ääntenlaskija 1956

LittleStar

• Reissaajaguru
    • MSN Messenger  - monsieurtahtinen@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #668 : 13.11.2007, 23:57:44 »
En edelleenkään kritisoi enkä osoittele sormella ketään, mutta kysyn vain yhden kysymyksen ja kysyn sen nimenomaan moderaattoreilta, muiden ei tarvitse vaivautua vastaamaan:

- Mikä kaikki kuuluu mielestänne moderaattorin tehtäviin ja mikä ei?

Jos tuosta ei ole jotain virallista "sopimusta" ylläpidon kanssa eikä asiasta ole saatu mitään ohjeita, niin ihan mielenkiinnosta kuulisin oman näkemyksenne asiaan. Itsehän en sitä kovin tarkkaan kuitenkaan tiedä. Tämä kuitenkin selkiyttää tilannetta ainakin omalta osaltani, muista en mene lupaamaan mitään. :)
Ei ole sellaista vikaa, jota ei tietämättömyydellä ja raa'alla voimalla voisi korjata."
"I use alcohol before asking stupid questions."

skugga

• Vieras
« Vastaus #669 : 14.11.2007, 08:48:42 »
Lainaus käyttäjältä: "LittleStar"
En edelleenkään kritisoi enkä osoittele sormella ketään, mutta kysyn vain yhden kysymyksen ja kysyn sen nimenomaan moderaattoreilta, muiden ei tarvitse vaivautua vastaamaan:

- Mikä kaikki kuuluu mielestänne moderaattorin tehtäviin ja mikä ei?

Jos tuosta ei ole jotain virallista "sopimusta" ylläpidon kanssa eikä asiasta ole saatu mitään ohjeita, niin ihan mielenkiinnosta kuulisin oman näkemyksenne asiaan. Itsehän en sitä kovin tarkkaan kuitenkaan tiedä. Tämä kuitenkin selkiyttää tilannetta ainakin omalta osaltani, muista en mene lupaamaan mitään. :)

Anteeksi, kun vaivaudun vastaamaan, mutta olen miettinyt samaa, ja tällaista löysin tuolta Ohje- linkin alta:
"Keitä ovat moderaattorit?
Moderaattorit ovat henkilöitä (tai ryhmä henkilöitä) joiden tehtävänä on valvoa foorumeita päivittäin. Heillä on oikeus muokata tai poistaa viestejä, lukita, vapauttaa, siirtää, poistaa ja jakaa aiheita siinä foorumissa, jossa he ovat moderaattorina. Yleensä moderaattorin tehtävänä on hillitä kirjoittajia jotka eivät pysy aiheessa tai käyttävät paheksuttavaa materiaalia."

Daria

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #670 : 14.11.2007, 09:11:37 »
Kaikki varmaan tietavat, etta elamantilanteet muttuvat ja samalla myos ajankaytto, nettiin paasy, jne. Jos meidan moderaattorien pitaa joka kerta "irtisanoutua" tehtavistamme, kun emme viikkoon, pariin tai pariin kuukauteenkaan ehdi moderoimaan, niin eipa taalla sitten olisi ketaan. Jos mode touhu liki vapautettaisiin, niin ei sekaan olisi palstan pelastus.

Tama on kuitenkin taysin vapaaehtoisuuteen perustuva homma ja varmasti meista jokainen tekee parhaansa. Joskus suuremmalla innolla, joskus hiipuneemmalla liekilla. Tottakai monet vanhat kirjoittajat ovat jaaneet takavasemmalle ja uusia tulee koko ajan, mutta eivat ne vanhat pelkastaan palstan muutosten takia aina pois jaa. Itsekin olen kaynyt palstalla jo kolme vuotta, valilla innokkaammin ja valilla laiskemmin. Ei aina nappaa. Ihan sama on muillakin kayttajilla. Sita paitsi mika palsta se sellainen olisi, jossa vanhat parrat pelkastaan jyllaavat keskenaan vuodesta toiseenja uudet eivat uskalla liittya seuraan ja suutaan avata? Seko on sita palstan kehitysta?
Pozwól sercu prowadzić Cię -
I serce namówię by zechciało znowu mocniej bić!

phanatic

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #671 : 14.11.2007, 09:31:13 »
Foorumi on pitkälti sen näköinen kuin kirjoittajansa, sille ei moderaattorit voi mitään. Ja kuten Juzt totesti, moderaattori ei todellakaan ole toimittaja tai sisällöntuottaja sen enempää kuin normikäyttäjät. Keskustelufoorumi on keskustelufoorumi, ei blogi tai nettilehti.

Suuri osa moderaattorin työstä on myös näkymätöntä, joten ehkä siksi joistakin tuntuu, ettemme tee muuta kuin pyörimme AV-osiolla. Jos 3/4 asiattomista tai turhista topiceista poistetaan, ennenkuin niitä moni edes huomaan, niin se 1/4 jota ei heti huomattu, jää muistuttamaan käyttäjiä "laiskoista modeista".

sanela

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #672 : 14.11.2007, 09:40:07 »
Siis ei ole todellista. Aikuiset (?) ihmiset jaksaa vääntää ihan loputtomiin näin naurettavasta asiasta. Oi elämä (tai sen puute) :roll:

Mä puolestani ehdotan, että moderaattorit viimein lopettaa tuon "me kyllä teemme parhaamme" -nöyristelyn ja selittelyn, tekevät vaan hommansa ja antavat näiden besserwissereiden rauhassa valittaa. Tää menee jo aivan pelleilyksi.

Pivo

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #673 : 14.11.2007, 10:43:05 »
Lainaus käyttäjältä: "Electra"
Moderoin erästä toista foorumia, ja en voi sanoa, että se aina olisi helppoa. Kaikenlaista yksityisviesti-loanheittoa ja valitusta tapahtuu aina silloin ja tällöin, vaikka kuinka diplomaattinen yrittäisi olla.

Tähän saattaisi auttaa, että kaikki modet toimisivat nimettömästi esim "moderaattori" nickin takaa, ja tässä tilanteessa ei modeja tietenkään kannattaisi valita julkisella huuto-äänestyksellä.

psycho

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #674 : 14.11.2007, 11:13:26 »
Lainaus käyttäjältä: "Pivo"
Tähän saattaisi auttaa, että kaikki modet toimisivat nimettömästi esim "moderaattori" nickin takaa, ja tässä tilanteessa ei modeja tietenkään kannattaisi valita julkisella huuto-äänestyksellä.

Tama minakin olen esittanyt tassa ketjussa, mutta ajatus ei saanut kannatusta. Edelleenkaan en nae yhtakaan syyta miksi modet ovat "tavallisia" tallaajia. Lahes kaikilla isommilla ja asiallisilla foorumeilla modet ovat erilisia ja anonyymeja modenickeja ja homma toimii hyvin.

Kaikelta talta p^()&*lta saastyttaisiin.

sannannaa

• Reissaajaguru
    • MSN Messenger  - sannannaa@windowslive.com
    • Profiili
    • http://my.opera.com/sannannaa/albums/
    • Sähköposti
« Vastaus #675 : 14.11.2007, 11:28:48 »
Lainaus käyttäjältä: "Urho_Kekkonen"

Meinaan, olen kuullut kerrottavan että tämän sivun mainostulot olis aika mehevät. Olisiko liikaa vaadittu, että ylläpito kertoisi onko näin - en kaipaa tilinpäätöstietoja, vaan lähinnä vastauksen kysymykseen, onko pallontallaajat.net tuottava bisnes vai hyväntekeväisyyttä?

Joo tämä muakin kiinnostaa. Kyllähän nyt nämä firmat, jotka yläbannerissa mainostavat varmasti maksavatkin jotain. Ja  tämän haluan tietää etenkin siksi, että olisko joku puoli vuotta sitten, kun ylläpito lupaili kovasti muutoksia, mutta eipä vaan näy missään... Eikö muutoksiin ole tarpeeksi rahaa/halua, vai oliko se vain hetkellinen keino rauhoittaa vittuuntuneet käyttäjät?  :roll:
Yesterday I got drunk on Jack
Lost my wallet and my back-pack

Nakke

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #676 : 14.11.2007, 11:33:42 »
Lainaus käyttäjältä: "psycho"
Lainaus käyttäjältä: "Pivo"
Tähän saattaisi auttaa, että kaikki modet toimisivat nimettömästi esim "moderaattori" nickin takaa,

Tama minakin olen esittanyt tassa ketjussa, mutta ajatus ei saanut kannatusta.

Jatkoaika on hyvä esimerkki missä tämä toimii hyvin. Sieltä voisi lainata myös seuraavaa sääntöpykälää:
§ 1 Jokainen uusi käyttäjä on heti hyväksymisensä jälkeen moderaattoreiden erityistarkkailussa. Mikäli viesteistä ilmenee, että käyttäjällä ei ole mitään annettavaa keskustelupalstalle, tai että hän rikkoo palstan sääntöjä, voidaan kirjoitusoikeudet poistaa ilman varoitusta.

Ei keskusteluja eikä paskanjauhantaa. Tämä tietenkin myös vaatii moderaattoreilta jotain..
ไม่เป็นไร

parttis

• Vieras
« Vastaus #677 : 14.11.2007, 19:53:08 »

Rahaliikenteeseen ja tuottoihin liittyviä tietoja ei kerrota.

sannannaa

• Reissaajaguru
    • MSN Messenger  - sannannaa@windowslive.com
    • Profiili
    • http://my.opera.com/sannannaa/albums/
    • Sähköposti
« Vastaus #678 : 14.11.2007, 20:15:11 »
Lainaus käyttäjältä: "parttis"

Rahaliikenteeseen ja tuottoihin liittyviä tietoja ei kerrota.

Jep. Mutta entäs tähän liittyviä tietoja:
Lainaus käyttäjältä: "sannannaa"
Eikö muutoksiin ole tarpeeksi rahaa/halua, vai oliko se vain hetkellinen keino rauhoittaa vittuuntuneet käyttäjät?

Ja voitaisi tähän vielä lisätä, että luvattuihin muutoksiin.
Yesterday I got drunk on Jack
Lost my wallet and my back-pack

Kexie

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #679 : 14.11.2007, 21:05:08 »
Foorumilla, jossa itse olen enemmän tai vähemmän puuhailemassa, on modedaattoreiden kesken muutamia lainausmerkeissä periaatteita.

1) Me ei riidellä julkisesti keskenään, jos riidellään, tehdään se omassa osiossamme. Ei menetä siis kasvojamme käyttäjien keskuudessa.

2) Moderaattorit pyrkii puhaltamaan yhteen hiileen ja toimimaan  tiiminä.

3) Moderaattorien tehtävä on enempi valvoa keskustelua ja sen sujuvuutta, kuin osallistua tai johtaa itse keskustelua.

Ei se ehkä todellisuudessa ihan noin mene, mutta vähän sinne päin.