Kokemuksia Hondurasin reissusta syksy 2005

(Luettu 6408 kertaa)

Scorpius

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - scorpius_79@hotmail.com
    • Profiili
    • www.dsiponen.fi
« : 19.04.2006, 15:26:16 »
Syyskuussa 2005 lähdin ensimmäiselle pienimuotoiselle reppureissulleni. Määränpäänä oli Utilan saari Hondurasissa ja matkan tarkoituksena sukeltelu sekä vapaaehtoistyö. Koska käytännön syistä matka-aika oli vain 5 viikkoa, päätin että vapaaehtoistyöhössä olen siitä ajasta 3 viikkoa. Suunnitelmana oli chillailla/sukellella ensin Utilassa viikon, sitten tehdä 3 viikkoa duunia, ja sen jälkeen vielä viikon lisää chillailua.

Lentoliput varasin n.3kk etukäteen. Katsoin halvimmat hinnat www.vertaa.fi:n hintavertailusta ja klm:n 870€ hinta oli silloin edullisin. Budjettini, joka sisälsi aivan kaiken, oli 1800€. matka kesti n.18h, koska jouduin menemään vaihdoilla Helsinki-Heatrow-New York-San Pedro Sula.

San pedro sulasta oli tarkoituksena lentää Aero Sosalla utilaan 75$ hintaan, mutta koska minun olisi pitänyt odottaa lentoa 6h kentällä vaihdoin suunnitelmaa. Olin nimittäin kurkkua myöten täynnä lentokentällä odotuksia. ennen matkaa olin kuullut, että Hondurasissa toimii hyvä bussiyritys nimeltä Hedmann-Alas ja meninkin kysymään hintoja upealla "en osaa sanaakaan"-tason espanjan taidoillani apunani ainoastaan sanakirja. 3 kommunikointiyrityskerran (:D) jälkeen sain kun sainkin hinnat selville ja ne osoittauivat todella hinnakkaiksi. Hinta lentokentältä San Pedro Sulan keskustaan oli 7$ ja keskustasta La Ceibaan oli 27$. Oli naurussa pitelemistä kun kysyin taksikuskilta paljon maksaa taksi keskustaan. se oli 6$  :D. Keskustasta oli tarkoitus jatkaa La Ceiban kaupunkiin paikallisella kanabussilla.

Lähdin siis taksilla San Pedro Sulan keskustaan ja siellä astelin satunnaisiin hotelleihin kysyen neuvoa mistä  kanabussit La Ceibaan lähtevät. Neuvon saatuani astelin SAPin syrjäisille kujille etsimään terminaalia. Näitä kanabussifirmoja on SAPissa kymmeniä, joten on tiedettävä mikä firma kulkee mihinkin. Ja nämä terminaalit ovat vain sisäpihoja joten niiden sijainti pitää todellakin tietää. Löydettyäni terminaalin ostin lipun La Ceibaan, joka maksoi huimat 75 Lempiraa (3.5$). Eli siis "hieman" halvempaa kuin Hedmann-Alas. Matka La Ceibaan kanabussilla oli, uskokaa pois, elämäni päräyttävin bussimatka. Toki suurin syy oli se, että tämä on ensimmäisin travellausreissuni. Maisemat olivat upeita ja mukavan vuoristoisia. Bussi oli oikeasti erittäin viihtyisä ja koska kaikki ikkunat olivat auki, sisällä oli todella miellyttävän lämmin. N.100km:n matka kesti n.3h ja välillä bussi pysähteli tauolla. Välillä pysähdyttiin hetkeksi tien reunaan, ja paikalliset myyjät tulivat myymään hedelmiä, leivonnaisia, juomaa ym todella edullisin hinnoin (Litsiluumu maksoi n. kilolta 2$ kun se suomessa on n.16€.)

Kun bussi saapui La Ceibaan, hengailin rauhassa ympäriinsä koska Utilaan matkaavan lautan lähtöön oli 3 tuntia. Toisin kun SAP, La Ceiba on varsin turvallinen kaupunki, joten siellä voi ymmärtääkseni chillailla ilman suurempia kuumotuspelkoja. Sitten taksilla satamaan mistä lautta (Little Princess) lähtee. Lautta maksoi muistaakseni suunnalta 12.5$, mutta on nykyään noussut 20$ bensan hinnan nousun myötä. Matka aika kesti noin tunnin. Matkalla näin lentokaloja.

Perillä laiturilla oli joitakin hemmoja sukellusfirman flyereitä jakamassa. Kävelin vapaaehtoisasemalle viemään sinne joitakin tavaroita, mitä en tarvitse ennen kuin menen sinne töihin. Matkalla pistin merkille kuinka paljon moskittoja oli riesana. Asemalla minulle suositeltiin College Of Diving sukellusfirmaa ja yöpymiseen joitain hotelleja kuten Mango Inn. En ollut syonyt 18h matkaamisen aikana oikeastaan mitään, joten lähdin etsimään ravintolaa. Osoittautukin, että olin niin piilojännittynyt, että oli käytännössä nääntymäisilläni nälkään, joten menin ensimmäiseen paikkaan jossa oli muitakin syömässä (golden rule: jos et tiedä missä kannattaa syödä, mene sinne missä on muitakin syömässä). Paikka oli viehättävä italialainen ravintola ja tilasin pastaa ruoaksi koska oletin sen valmistuvan minulle nopasti. Tietenkin murphyn lain mukaan safkassa kesti 45minuuttia ja muutaman sähellyksen jälkeen sain vihdoin annokseni. Tässä vaiheessa olin pyörtymäisilläni, ja oli sen verran paha olo, että kykenin syömään annoksestani vain puolet. Sitten painelin Mango Inniin hakemaan huonetta jonne halusin vain mennä nukkumaan. Kultturishokkini sai mukavan piristyksen, kun näin missä kunnossa hotellin huone oli. Puhumattakaan vessoista. Yöllä heräsin aivan helvetilliseen kuumotukseen kun ulkona jyrisi trooppinen ukkonen ja oli aika sekaisin väsymyksesta.

Aamulla heräsin varsin epämiellyttävään asiaan, nimittäin skoottereiden ja mönkijöiden alituiseen päristelyyn (mango inn on aivan pää"kadun" varressa). Olen kaikkea muuta kuin skoottereiden, monkijöiden, vesiskoottereiden ym rasittavien meluavien epelien ystävä, joten tämä ei ollut mukava juttu. Aamulla oli tarkoitus aloittaa Open Water -sukelluskurssi College of Diving -sukelluskoululla, mutta peruin sen ja painelinkin Captain Morgan's Dive Centeriin josta varasin hostellipedin ja OWD kurssin. Ja tämä oli paras päätös koko matkani aikana!

Captain Morgans Dive Center nimittäin EI sijaitse utilan saarella, vaan yhdellä sen aivan lähistöllä olevista pikkusaarista joita kutsutaan Key:ksi. Tämä dyykkikoulu mainostaa, ettei niiden pikkusaarilla ole itikoita, eikä moottoriajoneuvoja ja juuri nämä kaksi asiaa ovat minulle tärkeitä. Menin tälle pikkusaarelle paikallisten mukana pikkuisella veneellä, ja maksoin heille 2$ siitä (ei pakollinen, mutta suotavaa). Tämä White-Key oli todella sympaattinen korallista nouseva pikkusaari (oikeastaan 2 saarta, white-key ja pidgeon-key, jotka ovat yhdistetty sillalla) jossa asui paikallisia kalastajia. Captain morganin dyykkikeskus oli todella viehättävä ja huoneet olivat hyväkuntoisia. Yöpyminen maksoi 3$ per yö jos kävi kurssia ja 5$ per yö normaalisti. Morgan on myös siitä upea yöpymismesta, että itse talosta on merelle n.3 metriä. Ja koska siellä ei pahemmin itikoita ole, nukutaan yöt ikkunat auki ja ainakin itselleni nukkuminen meren kohinaa kuunnellen oli autuas kokemus.:P

Ensimmäinen asia mikä pisti silmään utilassa, ja näissä pikkusaarissa oli kuinka mukavia paikalliset ovat. Paikalliset moikkaavat kaikille, länkkäreille kun travellereillekkin. Aluksi sitä oli vähän ihmeissään kun joku paikallinen rupeaa juttelemaan kanssasi mukavia keskellä katua. Ihmiset olivat todella lämpimiä. Suomalaisilla olisi todella paljon opittavaa heiltä. Ja mikä parasta, Utilassa monet paikalliset puhuvat englannin ja batuan sekoitusta joka kuullostaa todella mageelta ja sitä on mukava kuunnella. Suomalaisiin travellereihin en Utilassa törmännyt, saksalaisiin ja ruotsalaisiin kylläkin.

Vietin tuolla pikkusaarella viikonpäivät ja suoritin sekä OWD ja AOWD sukelluskurssit. Sukeltaminen utilassa on maailman halvimpia ellei halvinta. OWD kustansi muistaakseni 199$ mikä sisälsi 4 laitesukellusta ja AOWD maksoi 170$ mikä sisälsi 6 laitesukellusta. Snorklaaminen oli upeaa aivan Captain Morganin dyykkiresortin vieressä. Myös saaren toisella puolella oli kuullemma hyviä snorklaus spotteja, mutta niissä en käynyt. Ja niitä moskiittoja ja skoottereita ei sitten tosiaankaan ollut, ja meininki oli todella mukava ja rauhallinen. Sukelluspaikoista sen verran, että kannattaa aina mennnä Utilan saaren pohjoispuolelle sukeltamaan. Kyllä eteläpuolikin oli upea (näkyvyys 15+m), mutta siellä ei aina ollut kristallinkirkasta näkyvyyttä kuten pohjoispuolella (40+m). Ehdottomasti päräyttävin sukelluspaikka on "Silver Garden" joka on must kokea. Näkyvyys oli siellä vaatimattomat 40+m ja näkymä satumainen. Utila on kuuluisa valashaistaan mutta niitä en nähnyt. Paras aika spotata niitä on huhti-toukokuussa.

Seuraavat 3 viikkoa vietinkin aikaa itse Utilan saaressa vapaaehtoistyön merkeissä. Kokemus oli upea, vaikka moskiitot söikin sitä jonkin verran pois. Nimittäin niitä oli siellä ja todella paljon. Tosin on huomattava, että asema on saaren sisäosissa ja siellä on selvästi enemmän itikoita kuin rannan tuntumassa. Jalka näyttää ikävältä koska en pystynyt olemaan raapimatta. Reissut mangrove-sademetsään olivat hienoja, joskin fyysisesti aika raskaita. Oli aika erikoista nähdä mangrovesuossa asustelevia kymmeniä ellei satoja punaisia rapuja, jotka olivat todella isoja. Koko suo haisi mädäntyneeltä rapukeitolta! Lisäksi moskiittoja oli metsässä välillä pilvittäin, ja ilman Offia minut olisi varmaan syöty elävältä.

Moskiitot eivät varmaan häiritse kaikki niin paljoa kuin minua, mutta niitä ei kannata unohtaa saarelle matkatessa, sillä niitä oli paljon. Tosin asiaan kuullemma vaikutti paljon se, että syyskuu oli sadekauden alkua (silloin satoi lähes päivittäin iltaisin/öisin) ja kosteuden mukana itikoita on normaaliin nähden paljon enemmän. Tämä kannattaa huomioida reissua suunnitellessa. Toisaalta jos pysyttelette rannan tuntumassa, ei siellä ole niin paljoa itikoita kun saaren sisäosissa.

Utilan saaressa snorklaaminen onnistuu, mutta sitä varten on mentävä aika kauas pääkylästä erään hotellin (Coral View) luokse. Siellä on rakennettu laituri jossa on hienot snorklausmahdollisuudet. Utilassa on myös yleinen hiekkaranta. Dyykkikouluista sen verran, että taso on ymmärtääkseni aika hyvä koko Utilassa. Morgan's, College Of Diving, Deep Blue Divers ovat varmoja mestoja. Kaikilla on samat hinnat paitsi paradise diversseilla, joilla on selvästi halvemmat hinnat. Porukka puhuu että se on huonoin ja kämäsin dyykkikoulu mutta toisaalta en löytänyt mistää faktaa väitteelle. Muilla OWD kustantaa 199$ mihin saa kaupan päälle 2 sukellusta tai majoituksen. Paradisessa se on 175$. Dyykit maksavat 45$/2dyykkiä, Paradisellä se on 30$. Kaikki taitavat sukeltaa pääosin pohjoispuolella. Utilan pääkylältä pohjoispuolelle on n.40 min venematka mutta Morganista vain n.15min sijaintinsa takia. Morgan ei kuitenkaan etsi aktiivisesti valashaita, joten niiden kanssa sellaisen spottaaminen on vaikeampaa. Deep blue divers taas panostaa valashaispottaamisiin, joten jos on niiden seasoni, kannattaa ehkä muutama dyykki tehdä heidän kanssaan.

Kun 3 viikkoa oli täynnä, lähdin vielä 3 päiväksi pikkusaarille nautiskelemaan ja sukeltelemaan. Tämän jälkeen lähdin Utilasta ja reissasin kanabussilla Copanin kylään Hondurasin ja Guatemalan rajalla. Siellä on mayaraunioita jotka ovat zekkaamisen arvoisia. Copan sijaitsee 400m korkeudessa ja on todella viehättävä ja turvallinen pikkukylä, jossa asustelee n.500 asukasta. Se on travellereiden paratiisi, mistä löytyy raunioiden lisäksi kaikkea ekoaktiviteettia aina trekkauksesta hevos ajeluihin ja ekomaatiloilla vierailuista lintupuistoihin. Ehdoton etappi Hondurasissa reissaajille.

Rahaa reissussa paloi selvästi budjettia vähemmän, noin 1600€ sis lennot. 10€ päiväbudjetillä selviää hyvin utilassa ja 15€ on jo varaa ryypiskellä. Majoitus maksaa 3-7$, ruoka 2-4$,viina 1-3$. Paukuista suosittelen ehdottomasti super seveniä: maksaa 4$ ja viinaa on 7 paukun verran :P. Ja muistakaahan ihmiset vastuunne meren herkkuja ravintolasta tilatessanne. Hait ja langustit ovat ryöstökalastuksen myötä käymässä yhä harvinaisemmiksi.

Biletys saarella on päivittäistä, mutta kuitenkin aika rauhallista baareissa hillumista. Coco on aika yleinen paikka rantabaareista, mutta päräyttävin baari missä olen koskaan käynyt on ehdottomasti Treetanic, jonka voisin korottaa maailman baarien reliciksi aivan saman tien. Sitä koristelun zaikedeliaa ei edes pysty kuvailemaan, eikä fotot anna sille oikeutta. Se on nähtävä! Sen on rakentanut ja koristellut itse omin käsin eräs kuviksen opettaja (baarin omistaja) ja kun sinne ensimmäisen kerran astuu, menee tunnin verran pelkästään suu auki paikan ihmettelyyn ja ihasteluun.
Treetanicissa on drinksut aivan yhtä halpoja kuin muuallakin Utilassa, joten paikan zekkaamatta jättäminen on suorastaan rikos :P. Täällä fotoja.

Itse hondurasista vielä sen verran, että reissatessa täytyy muistaa kuumotukset. Honduras on maailman kolmanneksi vaarallisin ei sodassa oleva maa. Hilluessani SAPin sivukujilla minulle ei käynyt mitään, mutta monelle muulle on käynyt. Eräs vapaaehtoisasemalle tullut jenkkipimu ryöstettiin samoilla SAPin kujilla keskellä päivää. Utilassa kuulin puolisen tusinaa samanlaista tarinaa. Ysimillinen ohimoon ja rahat pois. Keskellä päivää, keskellä katua.

Utilassa kannattaa käydä vielä kun se on mahdollista. Vaikka paikka on tällä hetkellä vain travellerien ja himodyykkareiden tiedossa, on Utilalaisilla suuret setelit mielessä. Sinne on jo rakennettu isohko lentokenttä tulevaisuuden varalta (huvittavinta on se, ettei se ole edes käytössä kuin muutamana päivänä viikossa) ja pieniä hotelleja rakennetaan jo hyvää vauhtia. Lisäksi Utilassa harrastetaan kirjaimellisesti luontoon paskaamista, eli kaikki jätevedet ohjataan suoraan veteen:!:. Itse en ollut aluksi uskoa asiaa, mutta kun kaveri neuvoi katsomaan baarin laiturin alle vessan kohdalle... Jo nyt korallia on tuhoutunut, vaikka saari ei edes ole vielä turistisoitunut. Tosin juttelin asiasta sukellusopettajien kanssa ja he kertoivat että tällaista tuhoutumista ja ihmisen luonnon pilaamista näkee kaikkialla maailmassa, vaikkei sitä tavallinen travelleri välttämättä huomaisikaan. Esimerkiksi malediivien koralllit ovat paljon huonommassa kunnossa kun 80 luvulla.

Kuvia reissusta löytyy täältä.

Lisäilty tekstiä ja okrjatu typoja
quot;A journey of a thousand miles must begin with a single step." - Lao Tzu

Alppiruusu

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #1 : 19.04.2006, 16:03:33 »
WOW :lol: Kiitos, että näit näin vaivaa! Juttu on niin pitkä, että tulostin sen ja luen junassa, mutta nyt jo näin siinä pikavilkaisulla monta mielenkiintoista seikkaa!

Tähän varmaan saa laittaa Hondurasia koskevia kysymyksiä jos niitä nousee?

nailon

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 19.04.2006, 16:28:33 »
Joo, kiitos, ite oon menossa kans syksyllä loka-marraskuussa Etelä-Amerikan pienoiskiertueelle ja Honduras kuuluu suunnitelmiin. Oisko hyvä ottaa moskiittoverkko mukaan?
"En tahtoisi olla yksi heistä.
Tahdon olla vapaa, ja hengittää havun tuoksua.
Täällä olen kuin vanki, lähden Kuusamoon."
Danny, Kuusamo

Scorpius

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • www.dsiponen.fi
« Vastaus #3 : 20.04.2006, 08:35:06 »
Lainaus käyttäjältä: "Alppiruusu"
Tähän varmaan saa laittaa Hondurasia koskevia kysymyksiä jos niitä nousee?

Toki  :P
Lainaus käyttäjältä: "nailon"
Oisko hyvä ottaa moskiittoverkko mukaan?

Kyllä sellainen kannattaa ottaa mukaan, koska vaikka varmaan kaikissa hotelleiss aon hyttysverkot ikkunoissa, on jotkut niin kulahtaneita, että moskiitot kirmaavat peukalon mentävistä raoista sisään.

Unohdin muuten mainita: Utilassa EI ole malariaa, ja tämä on lääkäreiltä saatu fakta.

Majava

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 02.08.2006, 10:02:50 »
Hei Oceaani

Olen menossa Utilaan ensi joulukuussa ja netissä selaillut dyykkicentereitä ja päätymässä Captain Morganiin. Mietityttää kuitenkin lähinnä tuon sijainnin puolesta, että miten kulkeminen tuonne pääsaarelle toimii. Ollaanko siellä illalla "vankeina" Cayseilla vai pääseekö syömään ja bisselle "cityyn" jos ei kaikki iltoja halua viettää siellä. Ollaan noin 10 päivää Utilassa.

Hyvä juttu, kiitos siitä... matkakuume nousi heti pintaan...

Scorpius

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • www.dsiponen.fi
« Vastaus #5 : 02.08.2006, 15:14:13 »
Lainaus käyttäjältä: "Majava"
Hei Oceaani

Olen menossa Utilaan ensi joulukuussa ja netissä selaillut dyykkicentereitä ja päätymässä Captain Morganiin. Mietityttää kuitenkin lähinnä tuon sijainnin puolesta, että miten kulkeminen tuonne pääsaarelle toimii. Ollaanko siellä illalla "vankeina" Cayseilla vai pääseekö syömään ja bisselle "cityyn" jos ei kaikki iltoja halua viettää siellä. Ollaan noin 10 päivää Utilassa.

Hyvä juttu, kiitos siitä... matkakuume nousi heti pintaan...

Morjenttes!

Captain morganin dyykkiposse lähtee yleensä joka ilta tissuttelemaan Utilaan :D. Mutta jokatapauksessa illalla n. 3-4 aikoihin dyykkivene ajaa aina utilaan, sillä jotkun opeista asuvat pääsaarella, joten ei hätää.

Pieni lisäys muuten kehumaani Captain Morganiin: Olen tässä karttanut hieman dyykkikokemusta ja nyt todennut ettei Morganilla itse laitteet ole kaikkein uusimpia. Turvallisia ne toki voivat olla ja ovatkin. Kannattaa kuitenkin zekata ne vermeet sieltä ulkovarastosta (se on aina auki) kun dyykkipaketteja miettii. Esim Utila College of Diving ja Deep Blue Diverssilla oli muistaakseni uudet laitteet. Mutta joo, tuo kuntojuttu on ihan mututuntua eikä perustu mihinkään erityiseen faktaan...Jos menisin Utilaan uudestaan menisin silti Morganiin kyselemättä :)

P.S. Jos haluatte maksimoida mahdollisuuttanne nähdä THE valashai, käykää tiedustelemassa valashaihavaintoja Deep Blue Diverssilta ja bookatkaa heiltä siihen tarkoitukseen räätäöity dyykki.

Jos tulee lisää kysymyksiä vastailen mielelläni!

Majava

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 03.08.2006, 09:00:42 »
Kiitos,

En ole niin kranttu noiden varusteiden suhteen, kunhan toimivat.
Valashai toki kiinnostaa, en ole tällä vuosituhannella sellaista nähnytkään (Ko Taolla joskus 90-luvun lopulla kyllä, suurinpiirtein ekalla etelänmeren sukelluksella  :lol: ), joten kiitos vinkistä.

Kysymyksiä varmaan herää lisää, joten pistetään sitten tulemaan!

trilobiitti

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 17.10.2007, 14:15:59 »
Onkos kukaan sattunut sukeltamaan Utilassa joulu-tammikuussa?
Sateet ja voimakkaat pohjoistuulet jatkuvat ymmärtääkseni usein tammikuun puolelle asti.

Suunnitteilla olisi siis viettää Utilassa/Cayseillä joulukuun viimeinen viikko, mutta hieman mietityttää säät - käsittääkseni ne parhaat dyykkipaikat ovat juurikin siellä avoimen pohjoisen puolella, ja sinnehän ei kovilla tuulilla oikein passaa mennä. Lisäksi kovat tuulet varmaan sotkevat näkyvyyden aika tehokkaasti.

Mielipiteitä? Ideoita/kokemuksia muista mahdollisuuksista Hondurasin pohjoisrannikolla? Roatan?

Edit: Kun tämä ketju täältä nyt pompsahti esiin niin laitetaanpa vielä kommenttia:
Säät oli em. aikaan poutaiset ja (erittäin) lämpimät, mutta tosiaankin tuuliset. Tuuli sotki näkyvyyttä jonkin verran ja kertaalleen keli oli vähän turhan kova, siinä aallokossa dyykkiboottiin kiipeäminen oli aika mieleenpainuva kokemus. Tosin sateet olivat kuulemma loppuneet juuri ennen tuloamme, eli sikäli itsellä kävi hyvä tuuri.
« Viimeksi muokattu: 07.04.2008, 14:51:22 kirjoittanut trilobiitti »
...and as all travelers I never was longing for arrival...

kiirus

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 17.10.2007, 20:52:47 »
Koklaappa hakua ihan vaan utila sanalla.. jos vaikka joitain löytyis

trilobiitti

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 17.10.2007, 21:01:17 »
Pahoittelut huolimattomuudesta. Jatkot toisaalla:

http://www.pallontallaajat.net/pt2/keskustelu/viewtopic.php?t=13548

Nokkasiili

• Tosireissaaja
    • Profiili
Vs: Kokemuksia Hondurasin reissusta syksy 2005
« Vastaus #10 : 05.04.2008, 18:02:00 »
Itse hondurasista vielä sen verran, että reissatessa täytyy muistaa kuumotukset. Honduras on maailman kolmanneksi vaarallisin ei sodassa oleva maa.

Hui!  Ei siis ehkä kovin suositeltava kohde ekalle reppureissulle? Kertokaahan lisää kokemuksia turvallisuuteen liittyen!

katharziz

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #11 : 05.04.2008, 18:48:28 »
Itse hondurasista vielä sen verran, että reissatessa täytyy muistaa kuumotukset. Honduras on maailman kolmanneksi vaarallisin ei sodassa oleva maa.

Hui!  Ei siis ehkä kovin suositeltava kohde ekalle reppureissulle? Kertokaahan lisää kokemuksia turvallisuuteen liittyen!
Ei mitään ongelmia esiintynyt, reilumpaa porukkaa kuin esim thaimaassa. ite viivyin n.kuukauden verran. Suosittelen maata lämpimästi, itekkin kohtuu keltanokkana kävin.
quot;Kettu tietää monta asiaa, mutta siili tietää yhden suuren asian." (Arkhilokhos)

trilobiitti

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #12 : 07.04.2008, 14:48:12 »
Kusetusta ja vedätystä ja jatkuvaa hinnoista tappelua Hondurasissa ja Nicaraguassa tuli vastaan selvästi vähemmän kuin Kaakkois-Aasiassa. Toisaalta riski tulla Kaakkois-Aasiassa väkivaltaisen ryöstön kohteeksi on pienempi. Itselle ei kyllä jäänyt mitään huonoja viboja turvallisuuden suhteen, Managuassa tosin vähän kuumotteli paikallisten jatkuvien varoitteluiden vuoksi. Vastikään maahantulleena oli vaikea arvioida, mikä osa varoittelusta oli aiheellista, joten varmuuden vuoksi ei paljoa jalkaisin liikuttu. En nyt tiedä, kannattaako Hondurasin tietyissä kaupungeissa välttämättä kokeilla onneaan toikkaroimalla kännissä yöllä syrjäkujilla, mutta en kyllä näe syytä sille, miksei sinne voisi ensi kertaa reppumatkalla olevakin suunnata, jos perusjutut hoituvat espanjaksi. Noin yleisesti ottaen asiat järjestyvät siellä vähemmällä säätämisellä kuin monessa muussa maassa.