Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)

 (Luettu 713283 kertaa)

anssku

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 464
    • Profiili
    • Sähköposti
Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #580 : 29.02.2008, 21:26:40 »
Bad religion:

Missä luokassa matkustit?

Yleensähän kaikki valitsevat kuben, mutta me olemme poikakamuni kanssa ajatelleet platskia,siis kolmatta luokkaa...

Bad Religion

  • Aloittelija
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #581 : 01.03.2008, 04:54:31 »
Lainaus käyttäjältä: "anssku"
Bad religion:

Missä luokassa matkustit?

Yleensähän kaikki valitsevat kuben, mutta me olemme poikakamuni kanssa ajatelleet platskia,siis kolmatta luokkaa...


Hei! Matkustimme kiinalaisen junan toisessa luokassa (junaa paasta paahan kavellessamme tormasimme kylla ykkosluokkaan mutta kolmasluokka jai jostain ihmeen syysta nakematta??). Kiinalainen juna ilmeisesti yleisesti ottaen se rupuisin ja siellakin taysin siedettavat olot jot tuskin  se kolmas luokka niin paha on (ainakaan jos juna venalainen tai mongolialainen..). Tosin matka on pitka ja mikali hintaero on kakkos seka kolmosluokan valilla minimaalinen niin ehka kannattaa viela harkita :wink: ..
quot;I don't wanna holiday in a sun, i wanna go to the new Belsen. Now i wanna see some history, cos i got a reasonable economy.."

Yànzi

  • Reissaaja
  • Viestejä: 39
    • Profiili
Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #582 : 01.03.2008, 05:11:28 »
On suht hankala löytää kinkkijunasta, kun se 3. luokka on venäläinen juttu. Ja hinta ero on kaikka muuta kuin mitätön.

anssku

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 464
    • Profiili
    • Sähköposti
Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #583 : 01.03.2008, 16:04:16 »
Kiitti tiedoista! :D

Tuo oli minulle aivan uutta infoa, ettei kiinalaisissa junissa ole kolmatta luokkaa, tuli siis tarpeeseen...

Sen tiesinkin, miten kolmasluokka tosiaan on selkeästi halvempi kuin toinen. Olisi mukava päästä jostakin tarkastelemaan hintatietoja, paljonko maksaa platskissa Moskovasta UB:n. Kerran kävin joillakin Venäjän junasivuilla, mutta en varmaan osannut käyttää palvelua, sillä hinnat eivät voineet pitää paikkaansa, sillä olivat selkeästi yläkanttiin. Muutaman vuoden takaisia hintatietoja olen blogeista lukenut... Olisiko kellään ajankohtaista tietoa paljonko tämä kyseinen väli kustantaa?

odd

  • Reissaaja
  • Viestejä: 37
    • Profiili
Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #584 : 03.03.2008, 13:37:36 »
Lainaus käyttäjältä: "anssku"
Kiitti tiedoista! :D

Tuo oli minulle aivan uutta infoa, ettei kiinalaisissa junissa ole kolmatta luokkaa, tuli siis tarpeeseen...

Sen tiesinkin, miten kolmasluokka tosiaan on selkeästi halvempi kuin toinen. Olisi mukava päästä jostakin tarkastelemaan hintatietoja, paljonko maksaa platskissa Moskovasta UB:n. Kerran kävin joillakin Venäjän junasivuilla, mutta en varmaan osannut käyttää palvelua, sillä hinnat eivät voineet pitää paikkaansa, sillä olivat selkeästi yläkanttiin. Muutaman vuoden takaisia hintatietoja olen blogeista lukenut... Olisiko kellään ajankohtaista tietoa paljonko tämä kyseinen väli kustantaa?


En ole 100% varma, mutta käsittääkseni kansainvälisissä junissa ei 3. luokkaa ole.

Platskartnyssä oli hyvä matkustaa. Ajattelin itse asiaa niin, että mieluummin vietän viikon isossa suljetussa tilassa 53 ihmisen kanssa kuin pienessä kopissa 3 ihmisen kanssa.

Suomessa platskartny-lippuja ei taida myydä muut kuin Rent Line? (sijaitsee 3. linjalla, Kalliossa, Helsingissä). Puhelin 09 870 1543, kannattaa soittaa ja kysyä lippujen hinnoista (näkevät ne ja paikkatilanteet reaaliajassa). Kannattaa ottaa huomioon, että kysymys "paljonko maksaa lippu Moskovasta paikkaan x" ei ole kovin eksaktisti esitetty, sillä erihintaisia junia on paljon. Liput Rent Linellä maksavat saman kuin Moskovassa + 15 e palkkio per tilaus (eli vaikka 10 lippua jos samalla ne ostat). Välittävät myös 2. ja 1. luokan lippuja.

Junalipun hinta riippuu siis junasta, jolla matkustaa. (ja sesongista) 1. luokka maksaa 2 kertaa 2. luokan verran ja 2. luokka 2 kertaa 3. luokan verran. Kansainväliset junat suhteessa kalliimpia kuin "sisäiset". Mitä hitaampi juna, sitä halvempi lippu. Karkeasti ottaen mitä isompi junan numero, sitä hitaampi juna.

Itse maksoin viime syksynä Moskova - Chita välistä ~70 euroa ja Irkutsk - Zabaikalsk välistä ~30 euroa. Platskartnyllä mentiin. Spekuloisin, että alle 100 euron pääse Moskovasta mihin tahansa Kazhakstanin / Mongolian / Kiinan rajoille normaalilla Venäjän reittiliikenteen junalla 3. luokassa.

www.poezda.net kertoo junat (numerot, asemat, aikataulut) Englannin kielellä, mutta älkää 100% luottako tuohon sivustoon. Asiat muuttuu ja sivustolla on myös virheitä. Jos tuolta katsotte vaikka "jatkoyhteyksiä" Venäjälle niin ottakaa ylös monta mahdollista vaihtoehtoa. Nimim. Ei ole kivaa olla Moskovassa 2 tuntia ennen junan lähtöä Venäjän taidottomana ja saada tietää, että juna jolla pitäisi jatkaa Siperian perukoilla ei kuljekkaan.

Miltä tahansa asemalta lippuja vaikkapa välille Ulan Ude - Ulan Bator saa mikäli junan ensimmäinen asema on Ulan Ude. Sen sijaan Ulan Ude - Ulan Bator välille lippua ei saa muilta asemilta kuin Ulan Udesta jos junan ensimmäinen asema on joku muu kuin Ulan Ude.

Yllä oleva info löytyy tästä ketjusta jo aiemmin. Lukekaa nuo 30 sivua ajatuksella. Kerran se kirpaisee ja enemmän asiat ovat samana pysyneet vaikka hinnat ovatkin vähän nousseet.

alicia

  • Aloittelija
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #585 : 09.03.2008, 23:21:50 »
Hei! Olemme poikaystäväni kanssa lähdössä 23.04.08 transmongolia reittiä Pekingiin ja palaamme sieltä suoralla lennolla 19.5 Suomeen.  Luin viime kesänä täman ketjun kokonaan läpi. Mietin vain, kun aikaa ei ole ihan kauheesti -haluamme olla (viikon-)pari Pekingissa veljeni perhettä moikkaamassa- onko mahdollista ostaa Suomesta (esim Rent Linesta tms) liput välile Helsinki-NiznijNovgorod(=NN), jossa olisimme ensimmäisen yön? En ole kiinnostunut yöpymään Moskovassa, mutta siellä täytynee kuitenkin vaihtaa junaa? Junan luokka saisi olla mieluiten platskartnyi, liikkuuko kolmosluokan sisältäviä junia vasta Moskovasta alkaen? Ehkä esitin kysymykseni sekavasti, koitan selkiyttää.

1. Saako platskartnyi luokkaan lippuja Suomesta käsin vain matkatoimiston kautta? Haluaisin tuon luokan mahdollisimman aikaiselle osuudelle, jos en sitten viihtyisikään siellä, niin seuraaville etapeille voisi ostaa kakkosluokan lipun. Jos taasen viihdymme kolmosluokassa, voisimme matkustaa siinä koko reitin.

2. On vaikeaa miettiä noita välipysäkkejä, Irkutsk on ainakin yksi, luultavasti Ulan Bator toinen. Kovin monessa paikassa ei ehitä käymään, kun Pekingiin pitäs saapua siinä 8.5. Eli eka pysähtymispaikka Venäjällä on hakusessa. Ajansäästön takia haluaisimme yöpyä vasta jonkunmatkaa Moskovan jälkeen, siksi mietin tuota NNa. Onko kokemuksia k.o. kaupungista?

3. Minkälaisia retkiä Irkutskista tehdään Baikaljärvelle? Vaikuttaa upeilta maisemilta, oletteko käyneet/yöpyneet rannnikon pikkukaupungeissa?

UsvaAuer

  • Tuplatonnitallaaja
  • Viestejä: 2 072
    • Profiili
    • Sähköposti
Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #586 : 10.03.2008, 15:51:24 »
Yksi vaihtoehto Moskovan skippaamiseen on Pietarista suora juna Uralin toiselle puolen Jekaterinburgiin, joka on yksi Siperian radan suurimmista kaupungeista. Tama reissu kestaa kaksi yota. Mutta oliko se niin, etta juna kulkee vain joka toinen paiva? Lahto ainakin on neljan jalkeen iltapaivalla.

Itse suosin yhden yon matkoilla kolmosluokkaa ja kahden yon matkoilla kakkosluokkaa. Hieman mukavuudenhaluiselle budjettimatkaajalle hyva kompromissiratkaisu.

Lippujen saannissa ei koskaan ollut ongelmia, joten en stressaisi varauksien kanssa.

NN:aa en tunne, mutta eras Siperiassa tapaamani jenkki mainitsi kaupungin suosikikseen. Tosin majoitus kaupungissa on ilmeisesti hieman kalliimpaa ja budjettimajoituksen loytaminenkin oli hankalaa.

Itse en kaynyt Baikalilla kuin kaantymassa. Suomalaisena jarvia on niin paljon nahnyt, etta ei jaksa innostua ihan jokaisesta. Ja onkohan Baikal ihan parhaimmillaan matkanne ajankohtana? Jos aika on kortilla, tekisin Baikalille paivareissun Irkutskista. Riittanee siita jarvesta.

Samppu

  • Reissaaja
  • Viestejä: 21
    • Profiili
    • http://samppu.blogspot.com
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #587 : 11.03.2008, 14:48:02 »
Oottelen tassa parhaillaan Moskovassa junan nro. 004 lahtoa. Ostin lipun Pietarista. Lippu maksoi 1135.5+4374.5 ruplaa eli siis 5510 ruplaa + valityspalkkio. Rautatieasema ei lippua myynyt, joten hain sen matkatoimistolta, joka oli jattimainen halli kymmenine myyntiluukkuineen. Lopullinen summa oli siis 7200 ruplaa = n.173 euroa kakkosluokassa valille Moskova-Ulan Bator. Helppoa ei ollut saada lippua. Toiset tiskit ilmoitti paikkojen loppuneen ja yhdelta kuitenkin loytyi. Englannilla palvelua ei saanut. Ei ole kovin halpaa viettaa lisa oita Pietarissa tai Moskovassa. Kotisivuilla tarkemmin oston vaikeudesta. ::)

Shaon

  • Tosireissaaja
  • Viestejä: 78
    • MSN Messenger  - Sla__88@hotmail.com
    • Profiili
    • http://my.opera.com/Shaon3/blog/
    • Sähköposti
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #588 : 12.03.2008, 05:24:39 »
Miten on, minulla ja kaverilla olisi suunnitteilla toteutta Trans-Mongolian matka elokuussa. Onko junissa niin täyttä kuin pelkään ja lippuja vaikea saada?

Entä onko kenelläkään tietoa sellaisesta junasta kuin N.944?? On vissiin kaikista hitain ja halvin ja omaa kaiketi platskartnyi luokan?? Onko kenelläkään uutta tietoa asiasta?

Tarkoitus olisi pysähtyä Pietarin ja Moskovan (vain päivän hengailua) lisäksi Irkutskissa ja UB:ssa ja tietenkin päätyä Pekingiin. Aikaa ei ole kuin kuukausi kun kaverin täytyy tulla takasin kouluun.
There is a difference between living and being alive-

Nothing is as soft as water. Yet, who can withstand the raging flood?

Jouni

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 3 011
    • Profiili
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #589 : 13.03.2008, 00:37:15 »
Entä onko kenelläkään tietoa sellaisesta junasta kuin N.944?? On vissiin kaikista hitain ja halvin ja omaa kaiketi platskartnyi luokan?? Onko kenelläkään uutta tietoa asiasta?
Nuo 900-sarjan junat ovat posti- ja matkatavarajunia, joihin ei välttämättä voi ostaa lippuja laisinkaan. Toisin sanoen muita vaunuja kuin posti- ja matkatavaravaunuja ei välttämättä ole. Aikataulujen perusteella hitaus pitää paikkansa, kolmen tunnin pysähdykset eivät ole mitenkään harvinaisia.
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

Jouni

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 3 011
    • Profiili
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #590 : 13.03.2008, 00:44:59 »
onko mahdollista ostaa Suomesta (esim Rent Linesta tms) liput välile Helsinki-NiznijNovgorod(=NN), jossa olisimme ensimmäisen yön? En ole kiinnostunut yöpymään Moskovassa, mutta siellä täytynee kuitenkin vaihtaa junaa? Junan luokka saisi olla mieluiten platskartnyi, liikkuuko kolmosluokan sisältäviä junia vasta Moskovasta alkaen?
Ei Moskovaan ole mikään pakko mennä ollenkaan. Pietarista pääsee suoralla junalla aina Novosibirskiin asti. Jekaterinburg (aikatauluissa neuvostoaikainen nimi Sverdlovsk) on helppo vaihtoehto, sinne pääsee Laatokan asemalta joka päivä kahdella eri junalla. (Tai oikeastaan junia on neljä ja ne kulkevat yhteensä kaksi kertaa päivässä... ;) )

Pietarista lähtee Nizhnij Novgorodiin (aikatauluissa edelleen Gorki) joka päivä suora juna kello 17.32 Moskovan suunnan asemalta. Se menee kyllä Moskovan kautta, mutta vaihtaa ei tarvitse, ei edes herätä. Perillä juna on 8.50 seuraavana aamuna.

Kolmosluokan paikkoja saa jo Pietarista, poislukien kaikkein hienoimmat junat.
« Viimeksi muokattu: 13.03.2008, 00:47:04 kirjoittanut Jouni »
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

Jouni

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 3 011
    • Profiili
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #591 : 13.03.2008, 01:00:03 »
Pietarista pääsee suoralla junalla aina Novosibirskiin asti.
Tarkemmin katsoen tuo juna onkin vähän huono, kun se menee Petropavlovskin kautta ja tämän vuoksi vaadittaneen Kazakstanin transitviisumi.

No, joka tapauksessa Laatokan asemalta pääsee hyvin Uralin toiselle puolelle Jekaterinburgiin:

15:24 074 Pietari-Tjumen noin joka 2-3:s päivä
16:22 014 Pietari-Novokuznetsk parillisina päivinä
16:22 088 Pietari-Tsheljabinsk parittomina päivinä
16:40 040 Pietari-Astana parillisina päivinä
17:04 072 Pietari-Jekaterinburg joka päivä

Halvimmat noista ovat 040 ja 074.
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

Shaon

  • Tosireissaaja
  • Viestejä: 78
    • MSN Messenger  - Sla__88@hotmail.com
    • Profiili
    • http://my.opera.com/Shaon3/blog/
    • Sähköposti
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #592 : 13.03.2008, 15:08:25 »
^^ Jouni, kiitti selvennyksestä! :)
There is a difference between living and being alive-

Nothing is as soft as water. Yet, who can withstand the raging flood?

Terhi U

  • Aloittelija
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #593 : 15.03.2008, 19:48:35 »

3. Minkälaisia retkiä Irkutskista tehdään Baikaljärvelle? Vaikuttaa upeilta maisemilta, oletteko käyneet/yöpyneet rannnikon pikkukaupungeissa?

Itse menimme viime kesänä Irkutskista Baikalille (Listvjankaan) pikkubussilla, joka lähti Irkutskin linja-autoaseman vierestä. Kuski odotteli, kunnes auto oli täysi ja lähti sitten liikkeelle. Kesti tunnin ja maksoi muistaakseni muutaman euron, joka tapauksessa vähän.

Listvjaknka on pieni kyläpahanen, joten sinne riittää päiväretki mainiosti. Jos tosiaan olette jatkamassa Irkutskista Mongolian suuntaan, parhaat maisemat näette junan ikkunasta Irkutskista eteenpäin. Olen kyllä kuullut kehuja vaelluksista Baikalin lähistön vuorilla, mutta niistä en osaa sanoa mitään muuta.

Terhi U

  • Aloittelija
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #594 : 15.03.2008, 20:02:29 »
Miten on, minulla ja kaverilla olisi suunnitteilla toteutta Trans-Mongolian matka elokuussa. Onko junissa niin täyttä kuin pelkään ja lippuja vaikea saada?

Matkustimme viime heinäkuussa Helsingistä Pekingiin (pysähdykset Moskova, Irkutsk ja Ulan Bator). Mekin etukäteen mietimme, miten lippuja olisi saatavissa. Ostimme etukäteen liput vain väleille Hki-Irkutsk ja UB-Jining (Pohjois-Kiinassa). Ois ostettu Pekingiin asti, mutta ne oli myyty jo monta viikkoa ennen matkaa. Muut liput ostimme paikan päältä. Saimme kyllä liput, tosin ei ihan niihin juniin mitä oltiin suunniteltu.

Täysimpiä tuntuivat olevan edulliset makuuvaunut. Irkutsk-UB-välille saimme liput kalliimpiin ykkösluokan hytteihin, joissa ei kuitenkaan ollut juuri kakkosluokkaa parempaa varustelua (kiinalainen juna). Vikan yön Jining-Peking-välillä torkuimme paikallisten kanssa istumavaunussa. Maksoi 8 euroa, mutta en erityisesti suosittele. Jälkeenpäin selvisi, että Jining-Peking-välille olisi ilmeisesti voinut ostaa liput UB:sta.

UB:sta Pekingiin on kaikkein vaikein saada lippuja. Jos ostatte vasta paikan päältä, onnistunee niin, että menette raja-asemalle junalla, ylitätte rajan bussilla ja jatkatte siitä Pekingiin joko junalla tai bussilla.

pokotti

  • Aloittelija
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #595 : 18.03.2008, 18:28:25 »
Moi kaikki matkaajat!

Kerron rehellisesti, että en ehtinyt/jaksanut lukea koko threadia läpi.

Tarkoitukseni olisi lähteä syys-lokakuussa Pekingiin ja siitä jatkaa junalla kohti Cambodiaa, onko jollain kokemusta samanlaisesta matkasta?

Phnom pehnistä olisi tarkoitus mennä Laokseen josta sitten Thaimaahaan, myös tästä reitistä vinkkejä kaipailen.

Erityisesti hinta junassa ja viisumien hinta kiinnostaa, mikäänhän ei liiku ilman rahaa :)

Kimbo

  • Aloittelija
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #596 : 20.03.2008, 16:55:17 »
strastui tavarits vai miten se nyt oli  ::)

Eli ollaan tyttöystävän kanssa lähössä heinäkuun tokalla viikolla trans mongolina reittiä pitkin. Nyt sitten otin ekan askeleen ja kävin tossa renti line:ssa kyselemässä noista lipuista, elikkäs hintota ei osannu jostain kumman syystä kertoa muutakuin että viime kesänä joku oli ostanu helsinki-moscova-irkutsk ( ja jos oikein ymmärsin) irkutsk-ulan bataar välille A-luokan paikoille liput ja ne oli ollut 2 henkilöltä 600 egee. Sanoin samointein että meille kelpaa vaikka ö luokka jos sellasta on ni sain naurut niskaani kahelta rent linen naiselta, "haluta olla likanen, ei suihku??"   :)

noh, sain sitten käteen viisumi hakemukset ja lippujen varaus lappuja. Paan sitten myöhemmin tännekkin infoa noista lippujen hinnoista ku noita lappuja sinne jaksan kiikuttaa tohon 100 metrin päähän, ehkä noin 2 viikon päästä :) elikkä viisumit hoitaa sieltä kanssa 50 egee kipale. Kyselin sitten noista viisumin rekisteröinnistä ni ilmotti että ei tartte rekisteröidä jos ei yövy samassa paikassa yli 3 ARKIPÄIVÄÄ eli jos sattuu viikonloppu kohalle ni saa olla viisi päivää rekisteröimättä. Ajateltiin kummiskin olla 1 yö moskovassa ja katella vähän paikkoja, samalla voisi sitten saada sen visan regattuu. Tässäkin vois joku auttaa, mitä meinaa: visa support? meinaako se juurikin tota viisumin rekisteröintiä? pk enkku tökkii :)

Entäs noin heinäkuussa muuten sitten irkutsk tai ulan bator lippujen saaminen? onko helppoa? hostellit pitäs kait onnistua ainakin mitä luin tosta aikasemmin?.
Sitten sellanen pikku huomio että taitaa noi olympialaiset alkaa pekingissä 8 elokuuta, eli voi varmaankin vaikuttaa siihen venäjältä päin tulevien junien lipun saamista? puhumattakaan hostellin/hotellin saamista pekingistä.

jos haluis sen pekingin skipata mutta kumminkin käydä mongoliassa, onko mahollista päästä ulan batorista trans siberian reitille, muuten kuin palaamalla irkutskiin (en oo kauheesti noita junareitteijä kerenny tutkailla)  ja sieltä jatkaa vladivostokkiin?? Tahi mennä pekingiin asti mutta vain läpikulkumatalla, onko siedettävän junareissun päässä muuta mukavaa kaupunkia jossa viettää noin viikon verran, kumminkin sen olympia hälinän ulkopuolella?

vastaavasti sitten jos menee vladivostokkiin asti, kuulin että laivalla pääsisi japaniin, paljonkohan laivamatkat maksaa, entä kuinka paljon aikasemmin ne pitäisi varata ja kulkeeko niitä useastikin?

huoh tässä taiski sit olla kaikki.....älkää välittäkö mahollisista kirj. virheistä pienessä siiderissä kirjotellaan :)


moivaan

  • Aloittelija
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #597 : 23.03.2008, 12:00:49 »
Sellasta haluisin vielä kysellä, että millasia kokemuksia teillä on Gobista? Mikä olisi helpoin ja halvin tapa päästä sinne? Jos nyt ens kesänä pääsen matkalle lähtemään, niin ehdottomasti haluisin siellä käydä. Myydäänkö UB:stä ihan jotain matkoja vai kannattaako vuokrata auto ja kuski tai jotain ihan muuta..?

bubbletoes

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 107
    • Profiili
    • http://www.last.fm/user/bubbletoes_/
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #598 : 25.03.2008, 13:06:01 »
Olen suunnitellut Trans-Mongolian reissua noin vuoden päähän ja tuli mieleen tämmöinen kysymys, että kuinka hyvin reissun päällä pärjää kasvissyöjänä? Tarkoitan siis sitä, että kuinka hyvin noista syrjemmistä kaupungeista löytyy syötävää esim. ravintoloista lihattomaan ruokavalioon? Toki varmasti Moskovasta yms. löytyy, mutta sitten vähän syrjemmältä? En tahtoisi laskea yli kuukauden ravitsemustani pelkkien pussinuudeleiden varaan, ja kyllähän kunnollinen lämmin ateria tekee tunnetusti ihmeitä huonosti ravitulle ja väsyneelle matkailijalle...

...Niin ja sitten vielä siitä päiväbudjetista, en vielä löytänyt selkeää vastausta (tai sitten en osaa katsoa). Eli minkälainen päiväbudjetti kannattaa varata Trans-Mongoliaan? Mikä voisi arviolta olla jonkinlainen maksimipäiväbudjetti, sisältäen esimerkiksi ruuan ja yöpymisen hostellissa/hotellissa? Minkälaisia eroja Venäjän ja Mongolian hintatasossa, ajatellen nyt ihan peruselintarvikkeita?

Onko mahdollista mennä ensin Trans-Mongolian reittiä Pekingiin, ja siitä jotenkin kikkailla itsensä junalla Vladivostokiin?

Tässä keskustelussa on kyllä sanottu moneen kertaan, että junamatka on turvallinen jopa yksin matkustavalle. Hiukan silti epäilyttää ottaa kallista kameraa mukaan, mutta kun ei viitsisi huonolla ja halvalla digipokkarillakaan kynyttää...
« Viimeksi muokattu: 25.03.2008, 13:23:08 kirjoittanut bubbletoes »

matkallaaina

  • Tosireissaaja
  • Viestejä: 88
    • Profiili
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #599 : 25.03.2008, 21:05:43 »
Turvallista on. Itsellä oli kallis järkkäri mukana, eikä koskaan tullut sellainen olo, että olisi ollut vaarassa. Oltiin kyllä kakkosluokassa. jos sattuu paikallisia niin ainakin meistä huolehtivat hyvin kertomalla mitä ei kannata tehdä. Hyvä reissu oli, mutta ei niin maata räjäyttävä kuin olisin uskonut. Mongoliaan en mene enää koskaan. :)