Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)

 (Luettu 713266 kertaa)

Jouni

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 3 011
    • Profiili
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #680 : 13.08.2008, 19:50:33 »
Aina sitä jotenkin pääsee eteenpäin. Juna 056 Krasnojarskiin lähtee klo 16.20 ja siinä oli vielä eilen kaikenlaisia paikkoja jäljellä, myös platskartnyssä. 038 Tomskiin lähtisi 22.40. Me matkustimme suoralla vaunulla Tomskista Irkutskiin. Se/ne irrotettiin Tomskista tulevasta junasta Taigassa (hauska paikannimi), jonne jäi muutama tunti aikaa syödä vaikka saslikit. Sitten matka jatkui, vaunu liitettiin Tsheljabinsk-Tshita-junaan. ;) Ja Tomskissa kuluu mukavasti päivä tai parikin. Kannattaa kuitenkin huomioida, että Tomsk on sivussa pääradasta eli kovin paljon yhteyksiä sieltä ei ole eteenpäin. Paikallisjunalla pääsee toki aina takaisin Taigaan ja varmasti mahtuu kyytiin.
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

Greegory

  • Aloittelija
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #681 : 15.08.2008, 16:19:31 »
Onko tietoa, onko kukaan jatkanut matkaa Pekingistä eteenpäin? Itselläni ja parilla kaverilla on tarkoitus lähteä tammikuussa ensin Moskovasta Pekingiin ja jatkaa sieltä junalla Vietnamiin. Tarkoituskena olisi siis reissata junalla Kiinan läpi ja jonkin aikaa myös Vietnamissa, josta sitten lentäen malesiaan ja lopulta singaporesta lentäen helsinkiin. Aikaa matkaan on varattu 3kk. Olisi hieno kuulla, jos jollakin on kokemuksia vastaavanlaisesta reissusta.. :) Riittääköhän muuten tuo 3kk mihinkään...

hanjuu

  • Aloittelija
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #682 : 18.08.2008, 21:01:59 »
Onko kenelläkään kokemusta Transsiperiasta lapsen kanssa? Kannattaako edes haaveilla matkaavansa Pekingiin perheenä (2 aikuista + 6 vuotias lapsi)?

Olen lukenut keskusteluketjun pienissä paloissa läpi, enkä ole saanut hahmotettua näkemystä siitä, mitä matka Helsingistä Pekingiin tänä päivänä suurin piirtein voisi tulla maksamaan (jos liput ostaa Moskovasta)? Pahoitteluni, jos olen uusimmat viestit lukenut huonosti! Yhdensuuntainen lentolippu taitanee olla kallis paukku matkabudjetissa... Jos Pekingistä haaveilee jatkavansa matkaa esimerkiksi Thaimaahan ja sieltä takaisin Suomeen, kannattaako lentoliput ostaa perillä Kiinasta vai etukäteen Suomesta?

Suuret kiitokset jo etukäteen, jos joku jaksaa vastailla lukemattomiin kysymyksiini  :)

Nicodemus

  • Vieras
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #683 : 18.08.2008, 23:32:23 »
Syyskuun alussa lähdetään ja liput Kouvolasta Moskovaan Tolstoilla 2. luokassa 73€ per aikuinen ja Moskovasta Ulan Batoriin Kiinalaisella junalla 2. luokassa 150€ per aikuinen + VR:n varausmaksu 40€ eli 20€ per naama. Varattiin liput siis VR:n kautta ja Mongoliasta eteenpäin ostetaan sit paikan päältä.

Jouni

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 3 011
    • Profiili
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #684 : 19.08.2008, 09:50:39 »
Onko kenelläkään kokemusta Transsiperiasta lapsen kanssa? Kannattaako edes haaveilla matkaavansa Pekingiin perheenä (2 aikuista + 6 vuotias lapsi)?
Ei kai tuossa muuten mitään, mutta pelejä ja muuta aktiviteettia kannattaa varata mukaan, etenkin jos aiotte mennä koko Venäjän halki ilman pysähdyksiä. Rauhattomampi aikuinenkin äkkiä turhautuu tekemisen puutteessa ja alkaa juopotella. Jännittäviä kokemuksia on lapselle kyllä luvassa pysähdyspaikoilla. Junat pysähtyvät matkalla usein 20 minuutiksi ja laiturilta voi ostaa kaikenlaista pientä.
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

Jinx

  • Aloittelija
  • Viestejä: 11
    • Profiili
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #685 : 19.08.2008, 14:51:17 »
Onko kenelläkään kokemusta lippujen ostamisesta www.rzd.ru sivujen kautta? Lokakuun alussa olisi tarkoitus matkustaa junalla Pekingiin pysähtyen ainakin Ulan-Batorissa ja ehkä myös Irkutskissa ja kohta on lippujen hankinta edessä. RZD sivujen kautta ostettaessa säästyisi välitysmaksuista, mutta onko kenelläkään ollut muita ongelmia? Liput lienee voida lunastaa Venäjältä juna-asemalta.

hanjuu

  • Aloittelija
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #686 : 19.08.2008, 16:04:10 »
Onko kenelläkään kokemusta Transsiperiasta lapsen kanssa? Kannattaako edes haaveilla matkaavansa Pekingiin perheenä (2 aikuista + 6 vuotias lapsi)?
Ei kai tuossa muuten mitään, mutta pelejä ja muuta aktiviteettia kannattaa varata mukaan, etenkin jos aiotte mennä koko Venäjän halki ilman pysähdyksiä. Rauhattomampi aikuinenkin äkkiä turhautuu tekemisen puutteessa ja alkaa juopotella. Jännittäviä kokemuksia on lapselle kyllä luvassa pysähdyspaikoilla. Junat pysähtyvät matkalla usein 20 minuutiksi ja laiturilta voi ostaa kaikenlaista pientä.

Osaatko Jouni kokeneena sanoa, kuinka moneen isompaan pysähdykseen matka kannattaisi pilkkoa, jos haaveena on ilman lastakin nähdä radan vartta muutenkin kuin vauhdissa likaisen lasin läpi - puhumattakaan lapsen junajaksaminen huomioiden? Onko niin, että kaikki junat pysähtyvät "pikkupysähdyksiin"?  Kuinka tiheään tällaisia pysähdyksiä on?

Olemme alustavasti haaveilleet matkustavamme huhti-toukokuun vaihteessa. Onko tämä off-season aikaa ts. saako lippuja helpommin ostettua itse asemilta? Sää voi varmaan tuohon aikaan vielä olla kovinkin vaihtelevaa?

wilhelm-

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 227
    • Profiili
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #687 : 19.08.2008, 16:09:44 »
Onko kenelläkään kokemusta lippujen ostamisesta www.rzd.ru sivujen kautta? Lokakuun alussa olisi tarkoitus matkustaa junalla Pekingiin pysähtyen ainakin Ulan-Batorissa ja ehkä myös Irkutskissa ja kohta on lippujen hankinta edessä. RZD sivujen kautta ostettaessa säästyisi välitysmaksuista, mutta onko kenelläkään ollut muita ongelmia? Liput lienee voida lunastaa Venäjältä juna-asemalta.

Kokeilin ostaa rzd.ru sivuston kautta liput Venäjällä syntyneen ja sittemmin suomalaistuneen kaverini kanssa äskettäin. Sivut olivat sekavat venäjää natiivisti puhuvallekin, mutta kyllä niitä sitten oppi käyttämään. Kaikki meni hienosti ja palvelu vielä väitti homman onnistuneen, muttei luottokorttiveloitusta koskaan lähtenyt. Ilmeisesti länkkärivisa ei kelpaa vai olikohan niin että verified by visa -ominaisuus puuttui tai jotakin? Ihan normi visa tuo muuten kyllä on.
Liput saa kuulemma noutaa esim. Moskovan asemalta @ merkillä varustetulta lippuluukulta. Ilmoitelkaahan jos joku on onnistunut rzd.ru:n kautta liput saamaan, helpottaisi elämää huomattavasti.
Matkakertomuksiani lattareista 2012:

www.villek.blogspot.com

Kuukauden reissu eteläisessä Afrikassa 2013

http://www.villek2.blogspot.fi/

Jouni

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 3 011
    • Profiili
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #688 : 19.08.2008, 23:11:43 »
RZD sivujen kautta ostettaessa säästyisi välitysmaksuista, mutta onko kenelläkään ollut muita ongelmia? Liput lienee voida lunastaa Venäjältä juna-asemalta.
No sen verran voin korjata, että ei välty välityspalkkiolta, tosin se on vain n. 150 ruplaa. En ole kokeillut, mutta olen tuon asian selvittänyt venäläiseltä tutulta.
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

Jouni

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 3 011
    • Profiili
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #689 : 19.08.2008, 23:34:23 »
Osaatko Jouni kokeneena sanoa, kuinka moneen isompaan pysähdykseen matka kannattaisi pilkkoa, jos haaveena on ilman lastakin nähdä radan vartta muutenkin kuin vauhdissa likaisen lasin läpi - puhumattakaan lapsen junajaksaminen huomioiden? Onko niin, että kaikki junat pysähtyvät "pikkupysähdyksiin"?  Kuinka tiheään tällaisia pysähdyksiä on?
Voin suositella ensimmäiseksi etapiksi suoraa junaa Pietarista Jekaterinburgiin. Moskovaan ei ole mikään pakko mennä, ellei erityisesti sinne halua. En pidä sitä edes erityisen lapsiystävällisenä kaupunkina. Mutta Pietarista kun iltapäivällä lähtee, seuraava päivä menee kokonaan junassa ja sitä seuraavan aamuna ollaan Jekaterinburgissa. Matkaa on noin 2000 km.

Seuraava etappi on hiukan hankala. Irkutskiin on hiukan pitkä matka. Yhden yön jälkeen ollaan Novosibirskissa, joka ei minusta ole kovin mielenkiintoinen paikka. Tomsk olisi kivempi, mutta se on sivussa pääradasta ja vaatii siksi hieman lisävaivaa. Noh, toisen yön jälkeisenä päivänä juna ehtii kyllä jo Irkutskiin. Itse pidin Irkutskista ja sieltä voi tehdä retken Baikaljärvelle. Bonuksena vielä mahdollisuus hoitaa Mongolian viisumiasiat kuntoon, konsulaatti löytyy.

Mongoliassa Ulan Batorissa kannattaa pysähtyä, sinne on Irkutskista vain 24 tunnin matka.

Eli ehkäpä rivini olisi Jekaterinburg, Irkutsk ja Ulan Bator.

Junien aikatauluja voi katsoa vaikka osoitteesta poezda.net. Esimerkkinä juna 010 Moskovasta Irkutskiin. Aikataulut ovat koko matkan Moskovan ajassa eli paikallinen aikaero täytyy itse lisätä noihin aikoihin.

Olemme alustavasti haaveilleet matkustavamme huhti-toukokuun vaihteessa. Onko tämä off-season aikaa ts. saako lippuja helpommin ostettua itse asemilta? Sää voi varmaan tuohon aikaan vielä olla kovinkin vaihtelevaa?
Tuohon aikaan lippuja kyllä saa hyvin, etenkin Voiton päivän (9.5.) jälkeen. Vapun ja Voiton päivän välissä on kaiketi jonkinlainen pikkusesonki, muttei toki mitään kesään verrattuna.

Säätila tosiaankin vaihtelee laidasta laitaan. Olimme matkalla juuri toukokuussa ja matkan varrelle osui vesisadetta, +29 asteen hellettä ja lähestulkoon nollakeliä Mongoliassa. Baikaljärvestä lähtee jäät juuri toukokuun puolivälin jälkeen ja esimerkiksi Irkutskin läpi virtaava Angara-joki on erittäin hyinen, vaikka lämpötila saattaa muuten liikkua hellelukemissa. Muutenkin kalenteri liikkuu matkan edetessä edestakaisin: Länsi-Siperiassa kevät on jo pitkällä ja idässä esim. puiden lehdet ovat taas pienempiä.
« Viimeksi muokattu: 19.08.2008, 23:39:41 kirjoittanut Jouni »
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

fishbone

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 3 224
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #690 : 19.08.2008, 23:36:13 »
Osaatko Jouni kokeneena sanoa, kuinka moneen isompaan pysähdykseen matka kannattaisi pilkkoa, jos haaveena on ilman lastakin nähdä radan vartta muutenkin kuin vauhdissa likaisen lasin läpi - puhumattakaan lapsen junajaksaminen huomioiden? Onko niin, että kaikki junat pysähtyvät "pikkupysähdyksiin"?  Kuinka tiheään tällaisia pysähdyksiä on?

En ole Jouni, mutta koska veikkaan, ettei Jounikaan tiedä kauanko muksunne jaksaa junassa putkeen oleilla, niin uskaltauden vastaamaan. ;)

Eli kaikki nyt ihan oikeasti riippuu siitä kuinka kauan muksu jaksaa junassa (pienessä hytissä; olettaen ettette ole platskartissa (Jouni saa oikoa translitteroinnin)) oleilla. Itse tein reissun platskartissa parin päivän mittaisissa legeissä, eli kolmella pidemmällä pysähdyksellä Moskova-Peking välillä, ja kyllä siinä välillä aika meinasi ainakin henk.koht. käydä pitkäksi; ja minäkin olen tottunut elämässäni istumaan niissä kulkuvälineissä tai niitä odottaen. Eli pyrkisin suunnilleen sellaisiin välillä päivän, toisinaan maksimissaan kahden päivämatkan legeihin, niin ei tule itku suuremmin silmään. En nyt ihan varmaksi tiedä, kun ei noita omia lapsia ole vielä siunaantunut, että millaisiin matkasuorituksiin pikkuihmiset surutta pystyvät, mutta voisin veikata loppureissulla tulevan aikamoisia ongelmia, jos jo alkumatkasta jää mieleen kuva loputtomasta tylsyydestä liian pitkällä kertamatkalla.

Ja mitä pikkupysähdyksiin tulee, niin niitä on liki koko matkan, uskaltaisin sanoa muutaman tunnin (hatusta vedettynä 4-6h) välein. Ei siis suinkaan samalla tahdilla kuin Suomessa, jossa junat pysähtelevät varmasti vähintään keskimäärin kerran, kaksi tunnissa. Sen varaan, että niillä kamalasti asemalaituria kauemmas kerkeäisi junan jättämättä, en uskaltaisi kuitenkaan luvata.

Yksi asia mikä varmasti edesauttaa pienen matkalaisen jaksamista on isin ja äidin suuri rahapussi. ;D Liki jokaisella asemalla joku kauppamies kuitenkin myy leluja ja ajoittain ne nousevat ihan junaan asti kauppaamaan tavaroitaan eli matkustavat kahden kaupungin välin junassa myyden matkustajille leluja.

[edit] Jouni olikin jo ehtinyt vastaamaan, mutta jääköön nyt tämäkin. :)

Jinx

  • Aloittelija
  • Viestejä: 11
    • Profiili
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #691 : 20.08.2008, 08:41:42 »
RZD sivujen kautta ostettaessa säästyisi välitysmaksuista, mutta onko kenelläkään ollut muita ongelmia? Liput lienee voida lunastaa Venäjältä juna-asemalta.
No sen verran voin korjata, että ei välty välityspalkkiolta, tosin se on vain n. 150 ruplaa. En ole kokeillut, mutta olen tuon asian selvittänyt venäläiseltä tutulta.

Ei taida enää mennä. RZD sivujen mukaan ennen perittiin 143 ruplaa välityspalkkiota, mutta ei enää kesäkuun 4:stä päivästä lähtien. Taidan kyllä tässä lähipäivinä kokeilla lippujen ostamista sitä kautta, ilmoittelen sitten miten meni.

hanjuu

  • Aloittelija
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #692 : 20.08.2008, 10:34:09 »
Osaatko Jouni kokeneena sanoa, kuinka moneen isompaan pysähdykseen matka kannattaisi pilkkoa, jos haaveena on ilman lastakin nähdä radan vartta muutenkin kuin vauhdissa likaisen lasin läpi - puhumattakaan lapsen junajaksaminen huomioiden? Onko niin, että kaikki junat pysähtyvät "pikkupysähdyksiin"?  Kuinka tiheään tällaisia pysähdyksiä on?

En ole Jouni, mutta koska veikkaan, ettei Jounikaan tiedä kauanko muksunne jaksaa junassa putkeen oleilla, niin uskaltauden vastaamaan. ;)

Kiitos todella paljon teille molemmille kommenteista!! Mahtavaa, että jaksatte jakaa kokemuksianne meille matkasta vielä haaveileville. Tässä kuume kasvaa ja pitkän matkaa olen jo istunut junan kyytissä ja nähnyt vaikka mitä!

Transsiperia on nuoruuden reilausajoilta elämään jäänyt haave ja nyt päälle kolmikymppisenä sen toteuttaminen vasta olisi mahdollista. Lapsi on tosiaan ehtinyt siunaantumaan, mutta olemme kyllä lapsen kanssa omatoimimatkailleet kohtalaisen rankkoja reissuja (telttailleet vesisateessa Baltiassa, autoilleet ja junailleet Baltiassa - molemmat yli kahden viikon reissuja). Sellaisen huomion olen tehnyt, että melkein parempi kestävyys lapsella on kuin aikuisella ja retkeilymajojen kimppahuoneissa lapsi nukkuu kuin tukki minun säpsähdellessä ääniin.

Pisin junamatka lapsen kanssa on "vain" kahdeksan tunnin väli kotimaassa ja se kyllä meni (lasten vaunussa) kuin siivillä. Mutta onhan se eri asia istua 20-40 tuntia yhteen putkeen... Itsellä meinaa ajatuskin ahdistaa. Huhhuh! Pysähdykset tietenkin helpottavat asiaa ja niitä ehdottomasti haluamme reitille. Mies jopa haaveili metsästysretkestä Mongoliassa  ;D Liekö tällainen edes onnistuu (minä tietenkin vakuuttelin sen onnistuvan ilman muuta, että saan mieheni innostumaan matkasta)  :D

Olisiko reitin varrella mitään mahdollisuuksia päästä tutustumaan paikalliseen elämään/kulttuuriin muutenkin kuin kaupunkeja tallaamalla?


mode-edit: lainaukset kuntoon

hanjuu

  • Aloittelija
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #693 : 20.08.2008, 10:38:10 »
Höh! Jotain taisin tehdä väärin, kun molemmat viestini menivät osaksi lainausta. Pahoitteluni Fishbonelle ja Jounille. Toivottavasti eri kirjoittajien tekstit edes jotenkin erottuvat toisistaan.

Ja pieni korjaus: Olemme lapsen kanssa autoilleet ja junailleet Balkanilla (Slovenia, Kroatia ja Bosnia) ja telttailleet Baltiassa (Viro ja Latvia). Hyvin meni molemmat reissut.
« Viimeksi muokattu: 20.08.2008, 13:38:47 kirjoittanut hanjuu »

hanjuu

  • Aloittelija
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #694 : 20.08.2008, 11:04:57 »
Osaatko Jouni kokeneena sanoa, kuinka moneen isompaan pysähdykseen matka kannattaisi pilkkoa, jos haaveena on ilman lastakin nähdä radan vartta muutenkin kuin vauhdissa likaisen lasin läpi - puhumattakaan lapsen junajaksaminen huomioiden? Onko niin, että kaikki junat pysähtyvät "pikkupysähdyksiin"?  Kuinka tiheään tällaisia pysähdyksiä on?
Voin suositella ensimmäiseksi etapiksi suoraa junaa Pietarista Jekaterinburgiin. Moskovaan ei ole mikään pakko mennä, ellei erityisesti sinne halua. En pidä sitä edes erityisen lapsiystävällisenä kaupunkina.

Vielä kysymyksiä, jos jaksta :) Miksi Moskova ei ole lapsiystävällinen paikka?

Seuraava etappi on hiukan hankala. Irkutskiin on hiukan pitkä matka. Yhden yön jälkeen ollaan Novosibirskissa, joka ei minusta ole kovin mielenkiintoinen paikka. Tomsk olisi kivempi, mutta se on sivussa pääradasta ja vaatii siksi hieman lisävaivaa.

Kuinka paljon vaivaa Tomskiin pääseminen vaatii? Mikä Tomskissa oli viehättävää/mitä suosittelisit sieltä?

Mongoliassa Ulan Batorissa kannattaa pysähtyä, sinne on Irkutskista vain 24 tunnin matka.

Tälle "vain 24 tunnin matka" jaksan taas kerran hymyillä. Olenkohan varma, että haluan matkalle... :-\

Eli ehkäpä rivini olisi Jekaterinburg, Irkutsk ja Ulan Bator.

Kiitos tästä! Osaatko sanoa karkean arvion kuinka kauan matkaan menee, jos noissa paikoissa (ja ehkäpä Moskovassa) pysähtyy (päiväksi-pariksi, vai mikä olisi suositeltava aika).

Jottei tämä menisi liian helpoksi, kysyn vielä mahdollisuutta "luontomatkailuun" reitin varrella. Jostakin syystä kaupunkeja enemmän meitä viehättävät pienet kylät ja luonto. Junat taitavat pysähtyä vain isoihin kaupunkeihin ja pienissä ei varmaankaan ole retkeilymajoja tms. edullisia yöpaikkoja...? Onhan luontoa tietenkin myös isojen kaupunkien ympärillä. Pääseekö niistä helposti vastaaville retkille kuten mainitsemallesi Baikal-järvelle?


mode-edit: lainaukset kuntoon

fladen

  • Aloittelija
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #695 : 20.08.2008, 16:06:46 »
Kiitos mahtavasta ketjusta, tästä on ollut ihan suunnattomasti apua oman reissun suunnittelussa! Luin koko ketjun läpi, mutta muutamia kysymyksiä vielä olisi (varmaan niihinkin on jossain vastaus, mutta en millään jaksa alkaa alusta enää..)

1. Osaako kukaan sanoa tosta Kiinan viisumista? Kun ite jatkan Kiinasta luultavammin koreaan enkä suinkaan lentäen. Miten ootte hoitaneet noi matkaliput viisumia varten?

2. Tästä on varmaan ollut useaankin otteeseen, mutta oon lähdössä tossa marras-joulukuun vaihteessa. Miten täynnä nuo junat tuolloin on? Oon suunnitellut ostavani kaikki liput matkanvarrelta lähtöasemalta ja kuvittelisin et niitä kyseiseen vuoden aikaan sais suhteellisen helposti. Mitä ootte mieltä?

3. Kokeilin tota poezda.net varmana siitä että varsinkaan noin talviaikaan junia ei kulje kovin paljon (ja lisäks oli ymmärtäny et aikataulut ei näy kovin pitkälle eteenpäin?). Mut yllättäin ainakin väleille Moskova-Irkutsk ja Irkutsk-Ulan Bator tuntu löytyvän junia vaikka millä mitalla. Elikkäs pitääkö ne kuinka yleensä paikkansa ja voiko niihin jo luottaa? Ulan-Bator-peking väli tuntu hiukan hankalammalta, mutta siitä on kai muitakin vaihtoehtoja kun noi junat, jos kiire tulee..?

4. Ymmärsinkö oikein että yleensä sitä halvempi juna mitä isompi numero/mitä hitaampi se on? Entä muistanko nyt ihan väärin mutta sanoko joku että noi 9 alkavat junat ois posti/tavara junia jotka ei ota matkustajia? (tuolla luki juna tyyppinä pass, jonka ite päättelin tarkottavan matkustajia, mutta se luki kyllä kaikissa, joten en tiiä mitä ne muut tyypit sitten on..)

5. Ja vielä viimesenä, onko kellään mitään ajankohtasta tietoa noista hinnoista? Mulle kelpaa halvimmat mahdolliset luokat, ainakin tuo venäjän junien 3. luokka kuulostaa suorastaan parhaalta vaihtoehdolta!

Kysymyksiä ois varmaan vielä lisääkin, mut nämä tuli nyt ekana mieleen. Anteeks tosiaan mahdollinen toisto ja kiitos jo etukäteen jos joku viitsii vielä näihin vastailla  ;D

Graveson

  • Reissaaja
  • Viestejä: 20
    • Profiili
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #696 : 20.08.2008, 17:25:00 »
Noniin, tuoretta hintatietoa paakallonpaikalta. Tulin Valkovenajan kautta Moskovaan ilman etukateisvarausta lipuista. Yritin varata niita www.rzd.ru kautta, mutta se osoittautui mahdottomaksi tehtavaksi... jopa venajantaitoisen kaverin avustuksella.

Ainakin nain kesalla ruuhkaa platskartniin on. Seuraava vapaa paikka platskartnissa irkutskiin olisi ollut 30.8, eli puolentoista viikon paasta. Jouduin ostamaan lipun Kupeen ja hintaa oli 11.600 ruplaa, eli reilu 300e... Ja vain valille Moskova-Irkutsk... Suosittelen siis varaamaan lipun jo suomesta, ainakin jos matkustelee sesonkiaikaan. VR:n kautta varaaminen onnistuu nimellista korvausta vastaan helposti.

Tasta itsekin viisastuneena ostan seuraavien etappien liput aikalailla heti Irkutskiin saavuttuani.

wilhelm-

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 227
    • Profiili
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #697 : 21.08.2008, 17:45:09 »
Kun varaus rzd.ru:sta ei onnistunut, olen oppinut käyttämään sivuja hintojen ja paikkatilanteen katselemiseen. Aluksi vaikutti hyvältä, mutta nyt tuntuu että välillä tulee vähän ristiriitaisia hakutuloksia. No, en tiedä. Joka tapauksessa me on ajateltu mennä nyt Jounin ehdotuksen mukaisesti Moskovasta Krasnojarskiin 27.8 ja sieltä sitten eteenpäin heti saapumispäivänä 30.8 tai jos mukaan ei mahdu niin sitten 31.8. Eli tällä hetkellä Krasnojarskiin asti pääsisi vielä platskartnyissa (loppuvat tietenkin tiistaiaamuun mennessä kun lippuja Moskovassa kyselemme) ja sitten sieltä vaikka kupessa Irkutskiin kun ei ole enää kuin se 17-18 tuntia matkaa.

En vain jaksa uskoa, että vaikka noin moni juna menee Krasnojarskista Irkutskiin ja mukana on siis tällaisia käsittääkseni pienempiä paikallisjuniakin eikä näitä jotka menevät Moskovasta Irkutskiin niin silti tuntuu täyttä olevan esim. 30.8. 31.8 näyttäisi jo löytyvän tilaa, että ehkä yövymme sitten Krasnojarskissa yhden yön verran. rzd.ru sekoittaa pään, ja toisaalta, miksi on luonut taas itselleen keinotekoisia aikatauluja kun voisi olla miettimättä näitä juttuja kun ei tarvitsisi olla suunnilleen sinä ja sinä päivänä paikassa x.
Matkakertomuksiani lattareista 2012:

www.villek.blogspot.com

Kuukauden reissu eteläisessä Afrikassa 2013

http://www.villek2.blogspot.fi/

chesti

  • Aloittelija
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #698 : 21.08.2008, 23:11:06 »
1. Osaako kukaan sanoa tosta Kiinan viisumista? Kun ite jatkan Kiinasta luultavammin koreaan enkä suinkaan lentäen. Miten ootte hoitaneet noi matkaliput viisumia varten?

Mulla ainakin onnistui kirjoittamalla viisumihakemukseen että lentolippuja ei ole koska matkustan junalla Kiinaan. Kirjeessä kun hakemuksen pistin niin laiton mukanaan matkasuunnitelman, sitä ne vaativat sitten kaveriltakin joka ei matkasuunnitelmaa heti lisännyt. Kiinasta poiskaan mulla ei lentolippuja ole ja selitinkin hakemukseen että ostan ne vasta Kiinasta kun tiedän lähtöpäivän paremmi, tosin viivyn Kiinassa vähintään 3 kk.


Minullakin olisi sellainen kysymys että pärjääkö matkalla vaikka ei Venäjän, Mongolian ja Kiinan valuuttaa suomesta ostaisikaan? Ruplia saa ilmeisesti Moskovasta automaatista ja näillä voi sitten varmaan pelata Mongoliassakin? Mutta entäs Yuanit, saako niitä helposti Moskovasta, Irkustkisa tai Ulan Batorista?

Jouni

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 3 011
    • Profiili
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #699 : 22.08.2008, 10:13:59 »
Minullakin olisi sellainen kysymys että pärjääkö matkalla vaikka ei Venäjän, Mongolian ja Kiinan valuuttaa suomesta ostaisikaan? Ruplia saa ilmeisesti Moskovasta automaatista ja näillä voi sitten varmaan pelata Mongoliassakin? Mutta entäs Yuanit, saako niitä helposti Moskovasta, Irkustkisa tai Ulan Batorista?
Ruplia saa automaatista tai vaihtopisteistä, joita on melkein joka korttelissa. Kurssit ovat Suomessa kaikkialla huonoja, mutta jos aiot joka tapauksessa nostaa automaatista, kurssitappioilla ei taida sitten olla niin väliä. 2€ + 2,5 % nostetusta summasta kasvattaa nostopalkkion äkkiä 10 euroon / nosto ja yhtä suurta kurssitappiota on vaikea vaihtopisteissä kärsiä.

Tögrögeitä saa Ulan Batorista automaateista ja vaihtopisteistä. Turhaa rahanmenoa vaihtaa tai nostaa ensin ruplia automaatista ja vaihtaa niitä edelleen tögrögeiksi.

Sama Kiinan valuutan kanssa. Mitä teet sillä Venäjällä? Vaihtopisteet, pankit ja automaatit toimivat Kiinassakin.

Tiedän, että moni ei halua kantaa käteistä mukanaan ja nostaa siksi aina automaatista. Kannattaa kuitenkin tiedostaa, mitä se maksaa. Itse laskin, että nostopalkkioihin meni kahden kuukauden Siperia-Mongolia-Kiina-reissulla rahaa noin 50 €, vaikka vaihdoinkin paljon käteistä. Kannattaa vähintään miettiä, mitä oikeasti tarvitsee ja nostaa kerralla se summa. Muutaman kympin kerrallaan nostaminen siellä täällä nostaa nuo palkkiot äkkiä 100 euroon, joka minusta tuntuu isolta summalta.
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.