Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)

 (Luettu 713313 kertaa)

wilhelm-

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 227
    • Profiili
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #700 : 27.08.2008, 11:25:45 »
Tultiin eilen Moskovaan ja saatiin nyt talle paivalle eilen ostettua liput Platskartnyihin junaan 056 Krasnojarskiin. Siella vietamme muutaman tunnin ja saatiin jatkoliput venalaisen kaverin valityksella rzd.ru:sta. Sivu ei ainakaan omaa lankkarivisaani huolinut. Krasnojarskin liput olivat 4400 ruplaa, eli halvemmat olisivat voineet olla mutta ihan ok hintahan tuo on, puolet halvempaa kuin kupella joka tapauksessa ja suorat junat Irkutskiin ovat todella taynna, varsinkin jos platskartnyilla mielii matkustaa.

Krasnojarskista Irkutskiin jatkamme 30.8 siis platskartnyissa niin ikaan ja 814 ruplaa maksoivat netista ostettuna, mika on kuulemma vahan halvempaa kuin kassalta. Loysimme Moskovassa vahan tuurilla oikean kassan Yaroslavskajan asemalta, missa lappuun kirjoitetulla junan numerolla, ajankohdalla, paivamaaralla, paikkakunnilla ja matkustusluokalla homma hoitui helposti ja tajusin jopa toykean asiakaspalvelijan toteamuksen siita etta oli vain ylapeteja jaljella.

Eli tama vinkkina niille, jotka tuskailevat silla etta haluavat matkustaa platskartnyissa Irkutskiin mutta eivat halua varailla etukateen. Ensin Krasnojarskiin jollain sellaisella junalla mika ei jatka sielta mihinkaan (vahemman taynna) ja sitten Krasnosta Irkutskiin menee useita junia paivassa.
Matkakertomuksiani lattareista 2012:

www.villek.blogspot.com

Kuukauden reissu eteläisessä Afrikassa 2013

http://www.villek2.blogspot.fi/

Jouni

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 3 011
    • Profiili
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #701 : 27.08.2008, 20:56:55 »
Hieno homma! Todistitte filosofiani toimivaksi - aina sitä johonkin junaan mahtuu. :) Ja kun niitä junia lähtee muualtakin kuin Moskovasta, ei luulisi aivan heti jumittuvansa minnekään.
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

Jinx

  • Aloittelija
  • Viestejä: 11
    • Profiili
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #702 : 28.08.2008, 11:44:37 »
RZD sivujen kautta ostettaessa säästyisi välitysmaksuista, mutta onko kenelläkään ollut muita ongelmia? Liput lienee voida lunastaa Venäjältä juna-asemalta.
No sen verran voin korjata, että ei välty välityspalkkiolta, tosin se on vain n. 150 ruplaa. En ole kokeillut, mutta olen tuon asian selvittänyt venäläiseltä tutulta.

Ei taida enää mennä. RZD sivujen mukaan ennen perittiin 143 ruplaa välityspalkkiota, mutta ei enää kesäkuun 4:stä päivästä lähtien. Taidan kyllä tässä lähipäivinä kokeilla lippujen ostamista sitä kautta, ilmoittelen sitten miten meni.

No niin, eilen tuli sitten liput ostettua RZD:n kautta Moskovasta Irkutskiin 7.10 lähtevään junaan. Hyvin homma toimi ja saatiin vahvistus viivakoodilla jolla saadaan liput lunastettua juna-asemalta (vahvistuksessa myös tilausnumero jolla lunastus myös onnistuu). Kupé-liput 004 junaan maksoivat 5803 ruplaa, eli vähän päälle 160 euroa.

EDIT. Piti sekin vielä sanoa että jos joku miettii matkustamista syys-lokakuun vaihteessa niin junaliput ovat lokakuussa noin 30 % halvempia kuin syyskuussa.
« Viimeksi muokattu: 28.08.2008, 11:47:19 kirjoittanut Jinx »

-AK-

  • Reissaaja
  • Viestejä: 20
    • Profiili
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #703 : 01.09.2008, 08:57:40 »
Morjens!

Onko kellään kokemusta niistä ns. isompien numeroiden junista? Suunnitelmissa reissu lähteä höyläämään siperiaa talvella. Rzd:n nettisivuilta laskeskelin vähän lippuhintoja halvimmissa junissa (platskartnissa sekä pari väliä "Общий":ssa, mikä lienee joku avolavakarjankuljetusvaunu, ainakin hinnasta päätellen :) ). Yhteissummaksi Pietari - Vladivostok - Pietari matkalle 14 pysähdyksen kera tuli vain 10 260RUB eli jopa alle 300 euroa (aika nimellinen korvaus 20 000 kilometristä mielestäni). Toki minun tuurilla asemalta ostettaessa joudun maksamaan moninkertaisesti.

Niin, ja toinen kysymys viisumeista. Normi turistiviisumihan on voimassa 30vrk mikä ei oikein tuolle reissulle riitä. Joiltain nettisivuilta luin että mikäli sinut on kutsuttu venäjälle ja haet viisumin kutsun kanssa voit oleskella venäjällä 90vrk, mikä olisi hyvä. Mitenkä homma oikein on? Tällainen kutsu olisi mikäli sillä nyt on sitten mitään merkitystä.

-AK-

  • Reissaaja
  • Viestejä: 20
    • Profiili
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #704 : 01.09.2008, 09:04:02 »
Tällaista tietoa viisumiasiasta itse lyösin Suomi-Venäjä seuran nettisivuilta juuri kun olin postannut äsköisen viestini:

Yksityishenkilön kutsulla

Yksityistä vierailumatkaa varten kutsuna toimii alkuperäinen OVIR-toimiston "IZVESHCHENIJE" (tiedoksianto). Vanhempien passiin merkittyjen lasten matkustaessa mukana on heidän nimensä oltava merkittynä tiedoksiantoon. Käytännössä asia toimii siten, että kutsuttava toimittaa henkilötietonsa kutsujalle, joka laatii kutsun OVIR-toimistossa (viisumi- ja rekisteriasioiden toimisto). Kutsuttavalle lähetetään tiedoksianto (vihreä lipuke), jolla kutsuttu/kutsutut voivat anoa Venäjän viisumia. OVIR-kutsu on voimassa vuoden, mutta kutsulla tehtävä yksi matka voi olla enintään 90 vrk pituinen.

Viisumin saamiseksi hakija toimittaa viisumipalvelutoimistolle esim. seuran viisumipalvelulle:

    * huolellisesti täytetyn ja hakijan omakätisesti allekirjoittaman viisumianomuskaavakkeen (kaavakkeita saa matkatoimistoista ja tästä tulostamalla)
    * OVIR-toimiston tiedoksiannon ("izveshchenije")
    * 1 passivalokuvan
    * voimassaolevan passin
    * kopion koko matkan ajan voimassaolevan matkavakuutuksen vakuutuskirjasta tai matkavakuutuksen muovisesta todistekortista, josta ilmenee vakuutetun nimi, vakuutuksen laatu ja voimassaoloaika sekä vakuutusyhtiö ja vakuutusnumero
    * täytetyn ja allekirjoitetun vakuutusselvityksen (saa matkatoimistoista tai tästä tulostamalla)

Eli, siis kutsuttuna viisumin pitäisi siis olla voimassa 3kk, jonka aikana kyllä kerkiää jo vähän venäjää näkemään. :)

Jouni

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 3 011
    • Profiili
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #705 : 01.09.2008, 09:45:24 »
Onko kellään kokemusta niistä ns. isompien numeroiden junista? Suunnitelmissa reissu lähteä höyläämään siperiaa talvella. Rzd:n nettisivuilta laskeskelin vähän lippuhintoja halvimmissa junissa (platskartnissa sekä pari väliä "Общий":ssa, mikä lienee joku avolavakarjankuljetusvaunu, ainakin hinnasta päätellen :) ).
900-sarjan junat ovat etupäässä posti- ja matkatavarajunia, joissa ei yleensä ole muita vaunuja. Voihan toki olla, että jossakin päin junassa saattaa olla esimerkiksi yksi istumavaunu mukana. En ole itse nähnyt yhtäkään posti- ja matkatavarajunaa, jossa olisi muita vaunuja.

Välillä 951-1000 on ns. sekajunia, joissa on pari matkustajavaunua ja ehkä joskus myös tavaravaunuja. Esimerkkinä vaikkapa 964, joka kulkee Lotinapellosta Jänisjärvelle. :)

Lähes kaikilla väleillä kulkee myös enemmän tai vähemmän paikallisjunia. Täältä voivat venäjäntaitoiset katsella osviittaa paikallisjunista eri puolilla Venäjää. Sivu on vapaaehtoisvetoinen ja koko Venäjän aikataulujen ylläpitäminen on aika haastava tehtävä.

Platskartnyä voin suositella. Tuo "Общий" on tilanteesta riippuen joko platskartnyvaunu ilman patjoja, puupenkkivaunu 95 istuimella tai kernipenkkivaunu (62 paikkaa). Muitakin variaatioita löytynee. Yhden yömatkan olen tehnyt platskartnyvaunussa ilman patjaa ja voin kertoa, että ei ole mikään erityisen hehkeä olo kyllä aamulla. :)
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

Jouni

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 3 011
    • Profiili
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #706 : 01.09.2008, 09:50:04 »
Kaikki sähkömoottorijunatkaan eivät ole tuskaa pidemmillä matkoilla. Eri puolille Venäjää on viime aikoina avattu pikasähkömoottorijunalinjoja, esimerkiksi tällä 828:lla näyttäisi pääsevän Omskista Novosibirskiin aikas sujuvasti ja hinnankaan ei pitäisi olla kovin paha. Kannattaa katsella aikatauluista 800-sarjan junia, koska ne ovat juuri noita pikasähkömoottorijunia pehmeillä penkeillä. Me matkustimme mm. Jekaterinburgista Tjumeniin ja Novosibirskista Tomskiin pikasähkömoottorijunalla.
« Viimeksi muokattu: 01.09.2008, 09:54:09 kirjoittanut Jouni »
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

-AK-

  • Reissaaja
  • Viestejä: 20
    • Profiili
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #707 : 01.09.2008, 11:48:16 »
Kiitoksia vastauksesta! Vähän liian venäjää tuo sivu minkä linkin annoit :) Rzd:n vielä jotenkuten handlaan venäjäksi mutta tuo on jo liikaa. Äsken kun vielä tsekkailin niitä junia, suurin osa on 40-400 väliltä eli vissiin ihan normijunia.

Kovasti haluttaisi myös pistäytyä pohjoisemmassa siperiassa kameraa laulattamassa. Olisiko hyviä vinkkejä pohjoisen paikoista? Tosin, kartalta katsottuna "pikku koukkaus" poikii todennäköisesti useampia tuhansia kilometrejä ylimääräistä matkaa joten jää nähtäväksi onko aikaa.

Jouni

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 3 011
    • Profiili
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #708 : 01.09.2008, 14:14:01 »
Helppoja pistoja pohjoiseen ovat vaikkapa Tobolsk ja Tomsk. Ja pidemmältäkin pohjoisesta pääsee jopa junaa vaihtamatta eteenpäin Siperian päärataa, esim. juna 395 Nizhnevartovskista Omskiin.

Tobolsk on pieni kaupunki korkealla Irtysh-joen töyräällä. Kun en ole maantieteilijä, en osaa sanoa, mikä luonnonilmiö on aikoinaan painanut monen Siperian suuren joen itärannalle jyrkän maavallin, kun länsiranta on samassa tasossa muun maaston kanssa. Tobolskin vanha kaupunki on joen rannassa alhaalla (ei nyt kyllä ole mikään erityisen hehkeä) ja uusi ylhäällä. Auringonlasku oli upea kokemus katsottuna joen töyräältä. Tobolskissa voi hyvin yöpyä vaikkapa yhden yön.

Joskus olisi kiva mennä junalla pohjoisemmaksikin kuin Tobolskiin. Kuulemani mukaan paikat muuttuvat pohjoisessa vain rikkaammiksi öljy- ja kaasuvarantojen vuoksi.

Tomsk on jo paljon suurempi kaupunki, Helsingin kokoinen ja siellä on enemmän nähtävää.
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

JoannaK

  • Tosireissaaja
  • Viestejä: 98
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #709 : 05.09.2008, 00:53:51 »
Pari huomautusta FAQ:hun..

Peterpanmaailma on lopetanut (ainakin WWW sivun mukaan) toimintansa, ilmeisesti tänä syksynä vielä järjestävät joitain matkoja mutta eivät enää myy/tee uusia.

Olisi kiva jos jonkinlaiset ns. perushinnat olisi paremmin nähtävillä, eli ei mitään valmiita reittejä, mutta jotain (esim moskova-vladivostok ja moskova-beking) josta näkisi suunnilleen mitä se maksaa ja montako päivää menee ilman pysähdyksiä.

Tiedän että tuo hintahomma on hirmuisen joustava, riippuen kuka ostaa liput ja mista tai siitä mihin luokkaan ne on, mutta.. Silti helpottaisi ajattelua jos olisi suhteellisen tuoreita numeroita. (osassa sivuista puhutaan vuodesta 2002 josta on jo aika paljon aikaa)

Tuon lisäksi olisi kiva tietää onko kukaan yrittänyt/onnistunut jatkamaan esim Japaniin tai USA:han tuota kautta? Jälkimmäinen ei niin kiinnosta itseä, mutta yksi tuttavani halusi selvittää eri mahdollisuuksia päästä jenkkilään ilman lentokoneen käyttöä.

disko

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 624
    • Profiili
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #710 : 07.09.2008, 23:28:36 »
Laivalla? :P
Laukussa leipää ja...

ilepossu

  • Aloittelija
  • Viestejä: 3
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #711 : 16.09.2008, 19:38:02 »
Huh.. Paljon matskuu.. Kaikkea ei millään muista joten voisin kysäistä tuosta että kauankohan jengillä on yleensä kestänyt aikaa yhteensä kun on hommannut nuo kolme viisumia: Venäjä, Mongolia ja Kiina?
Kiitän etukäteen

Jouni

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 3 011
    • Profiili
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #712 : 16.09.2008, 22:02:50 »
Venäjän viisumiinhan menee noin viikko, saman verran meni kun itse hommasin Kiinan viisumin. Asiat ovat tosin saattaneet muuttua sitten kevään 2005. Mongolian viisumin otimme Irkutskista, siihen taisi mennä pari päivää.
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

Tessu

  • Reissaaja
  • Viestejä: 41
    • Profiili
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #713 : 16.09.2008, 23:39:30 »
Hain kesällä nuo kaikki kolme viisumia ja jokaiseen meni noin viikko. Aika kivuttomasti meni koko hakuprosessi ja huomenna starttaa matka Moskova-UB-Peking.

UsvaAuer

  • Tuplatonnitallaaja
  • Viestejä: 2 072
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #714 : 17.09.2008, 20:36:24 »
Olisi todellakin hienoa, jos aiheesta voisi rakentaa kunnollisen FAQ:in, joka olisi taman kyselyketjun rinnalla. Nythan FAQ hukkuu kysymyksien alle, koska kukaan ei jaksa lukea naita sataa sivua lapi.

Onkohan muuten ollut aiheesta lippujen vaihtaminen? Itse olen sattuneesta syysta tahan erikoistunut, mieli kun niin kovin on muuttuvainen.

Kasittaakseni junalipun saa vaihtaa ilmaiseksi vain tunnin sisalla ostohetkesta. Siita eteenpain joutuu maksamaan ekstraa. Tosin en ymmarra, milla logiikalla vaihtohinta muokkautuu. Ilmeisesti kahdeksan tuntia ennen lahtoa pitaa lippu saada vaihdettua, jos aikoo selvita pienilla kuluilla. Itsellani vaihto ennen kahdeksaa tuntia tuli maksamaan noin 7% lipun hinnasta. Muutamaa tuntia ennen kun kyselin vaihtomahdollisuutta, olisi joutunut pulittamaan lahes lipun hinnan verran vaihtopalkkiota.

Olen nyt kaynyt tutustumassa muutamaan uuten kaupunkiin.

Vologda nayttaisi kartalta katsoen olevan sopiva pysahdyspaikka Pietarin ja Jekaterinburgin valilla. Kaytannossa nain ei kuitenkaan ole. Kaikki Permin ja Jekaterinburgin suuntaan lahtevat junat lahtevat torkeaan aikaa aamuyon hikisimpina tunteina (02-05).

Itse kaupungista en valitettavasti kauheasti tykannyt. Junttipaikka kaunistelamatta sanottuna. Vologdaan ei aivan viela ole vauraus ehtinyt saapua ja meno onkin neuvoangstista. Tosin, jos olisi elokuvaohjaaja tulisi tanna ohjaamaan neuvonostalgiset romantisointini. Etenkin kaupungin huvipuisto jai mieleeni ikumuistoisen apaattisena paikkana.

Sen sijaan voi lampimasti suositella Kazania Moskovan ja Jekaterinburgin valiselle reitille. Tataarien paakaupunki elaa valtavassa nosteessa ja on venalaisittain harvinaisen nayttava. Kaupunkia muokattiin vuosituhannen alussa oikein olan takaa ja nyt tulos on kaikkien ihasteltavina: loistelias moskeija, kauppakeskuksia, urheiluhalleja, stadion ja metro (viisi asemaa, HALOO!). Mista lie raha sitten kaikken tahan saatu, kun eraassa nimelta mainitsemattomassa Pohjolan paakaupungissa ei ola saatua taytettya yhta keskustassa sijaitevaa kuoppaa rahan puutteessa...

Minusta Kazanin kremli on Venajan upein. Kavelykatu on oiva paikka antaa silman levata ja muutenkin kaupungissa on innokas ilmapiiri. Oman lisansa kaupunkikuvaa tuovat keskiaasialaiset onnenonkijat.

Kazanista paasee yhdessa paivassa (9.00 - 00.12) tai yossa Jekaterinburgiin ja  pidemmallekin. 9.00 lahteva juna on mm. Omskissa 13.38 seuraavana paivana.

Nizhnij Novgorod on myos varteenotettava stoppi Euroopan puolella. Viela parempi kavelykatu kuin Kazanissa (maan eloisin?), mutta muuten yhta viehattava kaupunki. Pari mielenkiintoista musea (Gorkin ja ydinfyysikko Sakharovin kotimuseot). Valitettavasti kaupungin majoitustilanne on masentava. Budjettimatkailijoille tarjonta on lahes nolla, venajantaitoiset voivat yrittaa tyrkyttaa itseaan joihinkin venalaisille tarkoitettuihin halpiksiin. Majoitustietokannassa kaksi vinkkiani.

Yaroslavl ei ole Siperian-reitilla, mutta jos jollain on aikaa ja halua, Moskovasta kannattaa tehda sivutrippi. Kiva kaupunki tamakin, omassa Venaja TOP5:ssani. Paljon kirkkoja ja puistoja, hieno jokipromenaadi. Yaroslavl olisi ehka ihanteellisin paikka asua Venajalla modernin ilmapiirinsa, vaurautensa ja sopivan kokonsa ansiosta.

Itse tein reitin Vologda - Yaroslavl - NN bussilla.
« Viimeksi muokattu: 17.09.2008, 20:45:24 kirjoittanut UsvaAuer »

fishbone

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 3 224
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #715 : 17.09.2008, 21:12:57 »
Olisi todellakin hienoa, jos aiheesta voisi rakentaa kunnollisen FAQ:in, joka olisi taman kyselyketjun rinnalla. Nythan FAQ hukkuu kysymyksien alle, koska kukaan ei jaksa lukea naita sataa sivua lapi.

Onhan täällä ihan oikea UKK:in, mutta alkaa olemaan suhteellisen täynnä vanhentunutta tietoa.

Edit: Off-topic poistettu. Ystävällisin terveisin ylläpito.

varpunenx

  • Aloittelija
  • Viestejä: 9
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #716 : 18.09.2008, 00:30:47 »
tarkoitus olisi siis lähteä joulukuun alussa junailemaan aina kiinaan saakka, siperiaa ja mongoliaa unohtamatta. aikatauluista löytyi ihan hyvin tietoa mutta tietääkö kukaan englannin kielisestä sivustosa jossa noita junalippujen nykyhintoja voisi tsiigailla. tuolta yritin mutta ei noi kyriliset kirjaimet oikein aukea ;)
http://www.avantix.ru/services/booking/railway/

suunnitelmissa olisi matkusta platskartny-luokassa niin olenko käsittänyt oikein että moskovasta lähtevissä junissa 002 ja 010 sellainen löytyy mutta ei esim 004 ja 006  ???

nitro13

  • Aloittelija
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #717 : 18.09.2008, 15:34:08 »
Morjens!

Onko kellään kokemusta niistä ns. isompien numeroiden junista? Suunnitelmissa reissu lähteä höyläämään siperiaa talvella. Rzd:n nettisivuilta laskeskelin vähän lippuhintoja halvimmissa junissa (platskartnissa sekä pari väliä "Общий":ssa, mikä lienee joku avolavakarjankuljetusvaunu, ainakin hinnasta päätellen :) ).
Kokemusta löytyy noista junista. Tosin vain lyhyemmiltä vuorokauden matkoilta. Toi "Общий" tarkoittaa että vaunuun ei ole paikka lippuja saatavilla. Eli vaunu saattaa olla platskartnissa ta ihan normi puupenkki vaunu kuten lähijunissa. Itse olen parikertaa matkustanut "Общий" ilman paikka lippua platskarti vaunussa ja silloin se oli aivan täynnä joka punkassa nukkui joku myös tavara hyllyillä ja jokaisen alapunkan laidalla istui viellä 3-4 henkilöä. Arvatkaa vain kuinka huono ilma vaunussa oli.
Matkustin tosin pahimpaan mahdolliseen ruuhka aikaa. Siinä ruuhkassa tosin oli helppo(pakko) tutstua ihmisiin. Joihinkin on tullut jopa pidettyä yhteyttä.
Jos olet pitkällä reissulla en suosittele matkustamaan ilman paikka lippua siellä voi olla ihan oikeasti täyttä.
Se mikä hävitään matkustus mukavuudessa voitetaan extremematkailussa.

teukka81

  • Aloittelija
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #718 : 30.09.2008, 15:14:45 »
FAQin valmistumista odotellessa.. :) Ehkä pääsen mukaan projektiin.

Me hengaillaan joulukuun alkuun asti Shanghaissa. Päähän pälkähti tuossa, että voisi jättää lennot takaisin käyttämättä ja hypätä junaan. Hyvät neuvot ovat kalliit.

Onko kukaan mennyt reittiä Peking-Moskova?
Lippujen saaminen onnistuu helposti Pekingistä?
Pystyisiköhän lippuja ostamaan jo suoraan Shanghaista, esim Shanghai-Peking?
(Toistaiseksi kokemus Kiinan rautateistä rajoittuu Shanghai-Peking väliin, jolloin return tickettiä ei pystynyt Shanghaista kyllä ostamaan... Täytynee käydä jonkun kiinalaisen kanssa asemalla pyörimässä.

Viisumiasiat mietityttää myös: Riittääkö pelkkä transit viisumi Peking-Moskova-Helsinki matkaan, jos tarkoitus ei ole juuri aikaa paikallaan Venäjällä viettää?
Viisumin saanee täältä Shanghaista, Venäjän lähetystöstä perinteiseen tapaan. Transit-visa ei taida vaatia kutsua? Mongoliaan emme viisumia tarvitsekaan, koska lauantaisin lähtevä juna ei mene ko. maan kautta.

Ehkei muuta - vastaukset saattavat jostain löytyäkin jo, mutta parin silmäparin selailulla ainakin nuo kymysykset jäivät auki.

Kiittäen jo etukäteen.

Sirri

  • Reissaaja
  • Viestejä: 56
    • Profiili
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #719 : 30.09.2008, 22:16:53 »
Itse tein Helsinki-Ulan Bator -reissun transit-viisumilla, joten sen pitäisi onnistua. Pekingissä lippuja välittää ainakin CITS. Toimisto on mm. muutama kortteli eteenpäin päärautatieasemasta ison hotellin (nimi hukassa) aulassa.