Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)

 (Luettu 713311 kertaa)

traveler85

  • Aloittelija
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #880 : 11.01.2010, 19:21:45 »
Lämmin kiitos kaikille asiantuntijoille. Tästä threadistä on suurta apua. Aion lähteä kesän alussa Siperian läpi kulkevalla Pekinkiin ja siitä sitte etiäpäin. :) Täällä ketjussa on vastattu oikeestaan jo kaikkiin minua toistaiseksi askarruttaneisiin kysymyksiin!
"The World is a book, and those who do not travel read only a page." -St. Augustine

elotta

  • Aloittelija
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #881 : 27.01.2010, 16:31:17 »
Joku kyseli talvimatkustamisesta. Ainakin kiinalaisessa junassa on hiililämmitys (jokaisessa vaunussa hiilillä käyvä kamiina), joten itse ainakin varaisin suhteellisen paljon lämmintä vaatetta, kun koko vaunun lämpiäminen pelkällä yhdellä kamiinalla vaikutti pikkasen epävarmalta.

Kesälläkin reissatessa kannattaa varautua kylmyyteen varsinkin öisin, sillä Siperian tasangoilla, Mongolian aroista puhumattakaan on öisin helkkarin kylmä. Olen kyllä palelevaa sorttia, mutta esim. viime touko-kesäkuun vaihteessa tarkenin öisin (ohuen) untuvamakuupussin ja villashaalin (saa junasta) voimin. Kuitenkin tuolloinkin oli päivisin n. 30 astetta lämmintä.

Mukavaa reissua!

Jouni

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 3 011
    • Profiili
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #882 : 03.02.2010, 12:32:57 »
Joku kyseli talvimatkustamisesta. Ainakin kiinalaisessa junassa on hiililämmitys (jokaisessa vaunussa hiilillä käyvä kamiina), joten itse ainakin varaisin suhteellisen paljon lämmintä vaatetta, kun koko vaunun lämpiäminen pelkällä yhdellä kamiinalla vaikutti pikkasen epävarmalta.
Matkustajalle näkyvin osa on hiilillä lämmitettävä vesipannu, joka ei siis lämmitä koko vaunua. Pannusta saa vettä teehen ja ruoanlaittoon. Vaunuissa on yleensä myös sähkölämmitys, mutta niitä voidaan lämmittää myös hiilillä, jolloin lämmityskattilan lämmittämä vesi kiertää vaunun putkistoissa.
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

winegum

  • Aloittelija
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #883 : 10.02.2010, 10:14:14 »
Itse olin tammikuussa 2010 Manchurian junassa. Vaunu oli erittäin lämmin (+23- +25) koko ajan, vaikka ulkona lämmöt olivat -40 luokkaa. Junamme oli tosin aika uutta sorttia. Ongelmia tuli hieman viiman kanssa, kun satuimme avaamaan tuuletusikkunan kerran ja sen tiiveys petti. Lunta tuprutti pikkuhiljaa sisään ,mutta vaunu kyllä pysyi silti oikein lämpimänä. 

Bombycilla

  • Aloittelija
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #884 : 24.02.2010, 12:35:09 »
Ymmärsin, että junaliput voi varata Hgistä 45 pv ennen starttauspäivää. Onko niiden saaminen halutulle päivälle täysin todennäköistä - uskaltaako paluulennon Pekingistä varata, kun sen kanssa ei haluaisi noin viime tinkaan odottaa? Matka Moskovasta alkaisi 7.6. - viikolle osuu kyllä Venäjän juhlapyhä la 12.6., mutta mahtaako vaikuttaa jo maanantain lähtöön?

seplari

  • Aloittelija
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #885 : 03.03.2010, 12:57:35 »
meitä olis kolme nuorta miestä lentämäs 21.5 pekingiin, josta muutaman päivän kikkailun jälkeen alkais reilun kuukauden mittainen seikkailu läpi mongolian ja siperian. jos muita on tuolloin matkalla niin ois ihan kiva törmäillä!

sen verran kyselisin viisumeista, että saako niitä jo etukäteen hommailtua kesä-heinäkuuksi, että ei tarvisi sitte matkalla niiden kanssa alkaa säätämään..?

hkarhu

  • Reissaaja
  • Viestejä: 58
    • Profiili
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #886 : 03.03.2010, 13:25:56 »


Kirjoitampa hieman viime kesaisesta Trans-Siperian (tai oikeastaan Trans-Mongolian) reissusta. Oltiin matkassa reilut 3 viikkoa heinäkuussa, ja oli yksi parhaista matkakokemuksista ikinä!

Oli kesan high season aika, mutta ei oltu ostettu lippuja etukateen.

Vinkki: Talle reissulle ehdoton minimi on 3 viikkoa, ei missaan nimessa kannata tehda ko. reissua vahemmassa ajassa, ja suosittelen ehdottomasti enempi kuin 3 viikkoa. Ainakin 4+ viikkoa. Tuolla reissullahan vois viettaa vaikka koko kesan siten, etta ois valilla vaikka vapaaehtoistoissa Baikalilla tms.

Yritän poimia vaan jotain pääjuttuja:

-Matkat ostettiin siten, että eka tosi edullinen lento Köpiksesta Pekingiin. Pekingista ostettiin hostellin kautta junaliput. Ostettiin ne 2 paivaa ennen lahtoa. Ne oli 2. luokan vaunuun ja jaettiin hytti tosi kivan venalaisen lapsiperheen kanssa. Pikkupojalle oli ihan paras lahja rinkasta loytamani saippuakuplien puhalluslelu.

-Mongoliassa oli ihan paras kokemus kun majoituttiin www.couchsurfing.org kautta paikallisen perheen luokse.
Hevosilla ratsastaminen oli vahan pelottavaa Mongoliassa.

Junalippujen ostaminen Irkutskiin tehtiin saapumista seuraavana paivana 3 paivan paahan. Kukaan ei puhu englantia Mongolian rautatieaseman luukulla josta ostetaan kansainvaliset liput. Onneksi oli joku paikallinen tytto joka osasi tulkata asemalla. Ei saatu lippuja samaan hyttiin, mutta tassakin tapauksessa (kuten Pekingista tullessa) voitiin vaihtaa paikat toisen matkustajan kanssa junassa siten, etta voitiin olla samassa hytissa.

Ulaanbataarissa oli vuoden suurin Naadam-juhla, jonne turisteille myytiin kalliimmalla lippuja kuin paikallisille. Me ei koettu tuota juhlaa hirveen kiinnostavaksi, vaikka siita oli hehkutettu kaikkialla. Tosin oltiin vaan stadionilla, ja ois ehka ollu kiinnostavampaa nahda se paikka, missa hevoskilpailut ja jousiammunnat pidetaan, mutta kuulin toiselta matkailijalta ettei sekaan ollu mikaan kovin ihmeellinen.

Irkutsk ja Olkhon-saari oli ihania paikkoja. Olkhonin saarella suosittelen ratsastamista.

Hyvia vaelluskohteita riittaa tuon matkan varrella.

Viisumit:
-Viisumit hankin suoraan suurlahetystojen kautta noin 1-2 kk ennen lahtoa. Ei ongelmia.

En nyt muista matkan kokonaishintoja enaa, mutta varmasti tuli paljon halvemmaksi kuin kotoa matkatoimiston kautta hankittuna. Ihan OK onnistui ostettua liput paikanpaalta. Ei kannata panikoitua jos joutuu eri hyttiin kaverin kanssa, koska luultavasti junassa voi vaihtaa toisen matkustajan kanssa. Me matkustettiin vain 2. ja 3. luokassa ja ne oli tosi OK. En maksaisi itse 1. luokan privaattihyteista, koska matkan paras juttu oli nimenomaan tutustua muihin matkustajiin, joiden kanssa ystavystyttiin ja ollaan edelleen pidetty yhteytta.









hkarhu

  • Reissaaja
  • Viestejä: 58
    • Profiili
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #887 : 03.03.2010, 13:29:17 »


ps. Kasvissyojille tiedoksi, etta kannattaa olla omia evaita kunnolla mukana, junien ravintolavaunut ovat kalliita ja sielta ei saa kasvissyojina mitaan kunnollista syotavaa.

alpakka

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 183
    • Profiili
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #888 : 11.03.2010, 22:52:39 »
Laitanpa tähän itsekin omalta osalta tähän astisia kokemuksia Trans-Mongolian järkkäämisessä.

Ostin juuri pari päivää sitten Moskova-Irkutsk lipun 3. luokkaan Real Russia Travelin kautta. Erittäin hyvää palvelua sain, vastaukset maileihini tulivat vuorokauden sisällä. Ko. lippu 30. päivälle maaliskuuta (juna nro. 10 "Baikal") maksoi 125e, joka on alle 20e enemmän kuin mitä Venäjän rautateitten sivu näytti (jos osasin tulkita oikein). Lippu on "electronic registration", eli mitään junalippuja ei tarvitse, kunhan vain näyttää passia junassa (toivottavasti myös käytännössä toimii!) Irkutskista eteenpäin on tarkotus ostaa liput paikan päältä.

Onko kellään kokemusta Baikalin alueesta huhtikuussa? Mitä tähän asti olen lukenut, säät voivat olla hyvinkin epävakaisia. Voi olla että jää pariin päivään pysähdys Baikalilla.
What a lovely day. The trees are singing, the birds are swaying." -Dylan Moran

mc_apzu

  • Reissaaja
  • Viestejä: 42
    • Profiili
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #889 : 12.03.2010, 05:23:39 »
Tässä suunnitellessa tuli mieleen niinki hulllu idea, että menis kaakkois-aasian kierrokselle junalla siperian läpi. Mutta mites Kiinan päässä kun ollaan perillä hoituu yhteydet Thaimaaseen (tai vaihtoehtosesti Nepaliin)? Ei kiinnostais lentää vaan käyttää muita vaihtoehtoja jos vaan mahollista. Entä paljon se kyyti maksais suunnilleen ja miten suurten vaivojen takana?

Ja sit tuli vaan tämmönen kysymys, että onko junissa suihkuja jos kakkosluokassa menee? Vai pitääkö kanssamatkustajien hajuelimiä viihdyttää samoilla soijilla koko viikon?  ;D

Joo kiitos vaan jos vastailette  :)

hkarhu

  • Reissaaja
  • Viestejä: 58
    • Profiili
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #890 : 12.03.2010, 09:33:22 »

Pystyn vastaamaan ainoastaan tuohon suihku-kysymykseen. Irkutskin ja Moskovan valilla menevassa Baikal-junassa (joka on muistaakseni jotain 2-3 vuotta vanha, eli tosi uusi ja moderni) on yksi suihku yhdessa 1. luokan vaunussa. Siihen voi varata vuoron sen vaunun "emannalta". Maksoi muistaakseni jotain 90 tai 100 ruplaa per suihkuvuoro. Sen suihkuvuoron saa hyvassa lykyssa samalle paivalle tai seuraavalle. Ei siis kannata menna pyytamaan suihkuvuoroa silla asenteella etta paasis sinne samantien. Oli ihan ok suihku, tuli jopa lamminta vetta.

Muissa junissa muilla yhteyksilla ei suihkua ole. Olin matkalla ainakin viikon kaymatta suihkussa. Huom! Ulaanbataarissa kannattaa muuten kayda kampaajalla/parturissa! Me oltiin paikallisen perheen teltassa yota jossa ei ollut suihkua, joten kavin myos pesettamassa hiukset kampaajalla, siitakin tuli jo raikkaampi olo. Siella maksaa kampaajalla kaynti vaan muutaman euron, ja on omanlaisensa kulttuurikokemus jo itsessaan :)

Taytyy muuten viela lisata, etta kaikki siperian junat olivat mielestani tosi siisteja, ja siisteys selkeasti viela parani Venajan junissa (siis oli parempi kuin Kiinan ja Mongolian junissa). Melkein joka kerran jalkeen kavi hyttiemanta siivoamassa vessaa ja kaytavia imuroitiin pari kertaa paivassa.

« Viimeksi muokattu: 12.03.2010, 09:36:15 kirjoittanut hkarhu »

Kirnauskis

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 153
    • Profiili
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #891 : 16.03.2010, 10:31:19 »
Olis kysymys liittyen kotiintuloon junamatkan jälkeen. Mennään kesäkuussa junalla Vladivostokiin ja lennetään sieltä takaisin niin, että ollaan Pietarissa juhannussunnuntaina klo 14.50. Mikähän olis järkevä konsti tulla Helsinkiin Pietarista? Kellään kokemusta bussikyydityksistä tuohon kellonaikaan? Toisen osapuolen pitäis olla seuraavana päivänä töissä...
Kotiin on moni kuollut.

taikuri_

  • Reissaaja
  • Viestejä: 52
    • MSN Messenger  - rikumustonen@hotmail.com
    • Profiili
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #892 : 11.04.2010, 19:31:41 »
Yritin tonkia keskusteluita, mutta ei tullut vastaan näin äkkiseltään. Eli kuinka saa Suomesta halviten hankittua Trans-Siperia Moskovasta Pekingiin liput?
 
Olisko se vr:n kautta ja noutaa sitten ite liput Moskovasta?
Mitens tuo nouto Moskovasta, onko lipputoimisto kaukana asemalta josta juna Pekingiin lähtee?

Nicodemus

  • Vieras
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #893 : 12.04.2010, 07:15:48 »
VR:n kautta itse tuli hankittua. En muista paljon tuli lisahintaa. Lipputoimisto on ihan siina aseman vieressa.

mattila

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 221
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #894 : 12.04.2010, 22:26:40 »
Poikkeaa pikkasen aiheesta, mutta kysyn silti täällä. Aion kaverin kanssa lentää kesällä 2011 täältä Lappeenrannasta Dushanbehen (pelkkä meno 175 €). Eka kuukausi alueella Tadzikistan, Kirgisia, Mongolia ja Kiina. Kaks seuraavaa kuukautta sitten Itä-Venäjältä hitaasti mutta varmasti junalla max. 1-2 yön reissuja kohti länttä ja välillä aina ylös ja alaskin (Kazakstan ja Ukraina, ehkä jopa Valko-Venäjä). Budjettina olis 1 000 € kuukautta kohden eli pyöreesti 3 000 euroa + tuo lentolippu Tadzikistaniin, sisältää kaiken. Omasta mielestä pitäs kyllä olla mahdollista, entä muiden?

Viisumit pitäs etukäteen hankkia varmaanki Venäjälle (vuoden visa) ja Tadzikistaniin, mutta ainoa ongelma on, että mistä tollasia Tadzikistanin viisumeita saa? Olen kuullu myös sellasesta Visa on arrival -systeemistä, että niitä sais ostaa saavuttaessa koneella Dushanbehen, mutta aika riskiltä kuulostaa, vaiko? Kiinalaisille pitäs taas näyttää joku hotellivaraus tai lentolippu, jos Suomesta anois. Eihän meillä nyt sellasia ole, kun kerra maata pitkin joko Mongoliasta tai Kirgisiasta oltas tulossa. Entäs mongooleille sitte, voiks sinne duunaa etukäteen ton? Kuitenki siihe luotetaan, että noita viisumeita saa Tadzikistanista Kirgisiaan ja Kirgisiasta Kiinaan ja/tai Mongoliaan. Kazakstanin viisumi ei ole niin tärkee, koska se voidaa kyl skipata, mutta mielenkiinnosta kyselisin, että mistä niitä vois anoa tuolla Keski-Venäjällä (Omsk tms.)?
53650

lrnz

  • Aloittelija
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #895 : 14.04.2010, 11:37:55 »
Moi kanssatallaajat!


Syksyllä olis suunnitelmissa itelläkin suunnistaa Suomesta kohti Pekingiä. Voisiko joku viime aikoina (vuoden-parin sisään) tämän junamatkan tehneistä ystävällisesti kertoa paljonko se maksoi? Trans-Mogolian siis. Tarkoitus olisi siis matkata mahdollisimman edullisesti. Kysyin venäläiseltä tutultani ja hän katseli Venäjän rautateiden nettisivuja, mutta siellä kuulemma oli vain aikataulut eikä hintoja.

Eli junalippujen hintaa kysytään. Jos ei aivan eksaktia summaa ole tiedossa niin jonkinlainen hintahaitarikin olisi erittäin tervetullut. Lisäksi jos tietoa löytyy niin voisi laittaa myös jotain päiväbudjetista Venäjällä. Kiitos.

Nicodemus

  • Vieras
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #896 : 14.04.2010, 16:40:41 »
2008 oli joku 180 euroa Moskova - Ulan Bator VR:n kautta syyskuussa.

taikuri_

  • Reissaaja
  • Viestejä: 52
    • MSN Messenger  - rikumustonen@hotmail.com
    • Profiili
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #897 : 14.04.2010, 20:02:30 »
Itse juuri kyselin lippuja vr:n kautta tämän vuoden elokuulle ja tämmöisen viestin sain vastaukseksi hintoihin:

Hintaesimerkkejä:

Helsinki - Moskova 2.lk:ssa 103 €, 1.lk:ssa 154.80 € ja business-lk:ssa 280.80 / 392.80€
Moskova - Irkutsk  2.lk:ssa n. 318 €, 1.lk:ssa n. 555 € (junassa 2MJ ja 10IJ)
Moskova - Ulan Ude 2.lk:ssa n. 345 €, 1.lk:ssa n. 609 (junassa 2 MJ)
Nämä junaliput saa mukaan jo Suomesta. Venäjän sisäisistä lipuista palvelumaksu 5 € per tilaus.

Moskova - Ulan Bator (juna 4) 2.lk n. 297,00 CHF ja 1.lk n. 499,80 CHF
Moskova - Ulan Bator (juna 6) 2.lk n. 337,30 CHF ja 1.lk n. 532,60 CHF
Moskova - Peking (juna 4)   2.lk n. 511,90 CHF ja 1.lk n. 829,20 CHF
Moskova - Peking (juna 20)   2.lk n. 604,50 CHF ja 1.lk n. 941,20 CHF
Liput ostettava ruplissa; hinnat lasketaan Moskovassa Sveitsin frangeissa päivän kurssin mukaan. 
   
Varausmaksu Ulan Batorin ja Pekingin lipuista on 40 € per tilaus, sen voi suorittaa Helsingin rautatieasemalla, VR kansainvälisen lipunmyynnin kassalla tilausta jätettäessä. Tilauksen voi lähettää myös faksilla tai sähköpostilla (yhteystiedot alla, ei suojattua yhteyttä), jolloin on ilmoitettava pankki- tai luottokortin numero (ei Visa Electron) ja voimassaoloaika varausmaksun veloittamista varten. Lisäksi on mainittava matkustajien nimet, määränpää, matkustusluokka, lähtöpäivä Moskovasta ja junan numero. Valmiin varausvahvistuksen voi noutaa Helsingin rautatieasemalta tai se voidaan postittaa haluttuun osoitteeseen (7 €).
Matkustaja maksaa ja noutaa itse junalippunsa (Moskova-Ulan Bator / Peking) varausvahvistusta vastaan Moskovassa osoitteesta Malyi Kharitonevski d. 6/11.
Lippu maksetaan ruplilla. Luottokortit eivät toistaiseksi kelpaa Venäjän rautateille.

Artjom

  • Reissaaja
  • Viestejä: 33
    • Profiili
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #898 : 15.04.2010, 07:35:55 »
Poikkeaa pikkasen aiheesta, mutta kysyn silti täällä. Aion kaverin kanssa lentää kesällä 2011 täältä Lappeenrannasta Dushanbehen (pelkkä meno 175 €). Eka kuukausi alueella Tadzikistan, Kirgisia, Mongolia ja Kiina. Kaks seuraavaa kuukautta sitten Itä-Venäjältä hitaasti mutta varmasti junalla max. 1-2 yön reissuja kohti länttä ja välillä aina ylös ja alaskin (Kazakstan ja Ukraina, ehkä jopa Valko-Venäjä). Budjettina olis 1 000 € kuukautta kohden eli pyöreesti 3 000 euroa + tuo lentolippu Tadzikistaniin, sisältää kaiken. Omasta mielestä pitäs kyllä olla mahdollista, entä muiden?

Viisumit pitäs etukäteen hankkia varmaanki Venäjälle (vuoden visa) ja Tadzikistaniin, mutta ainoa ongelma on, että mistä tollasia Tadzikistanin viisumeita saa? Olen kuullu myös sellasesta Visa on arrival -systeemistä, että niitä sais ostaa saavuttaessa koneella Dushanbehen, mutta aika riskiltä kuulostaa, vaiko? Kiinalaisille pitäs taas näyttää joku hotellivaraus tai lentolippu, jos Suomesta anois. Eihän meillä nyt sellasia ole, kun kerra maata pitkin joko Mongoliasta tai Kirgisiasta oltas tulossa. Entäs mongooleille sitte, voiks sinne duunaa etukäteen ton? Kuitenki siihe luotetaan, että noita viisumeita saa Tadzikistanista Kirgisiaan ja Kirgisiasta Kiinaan ja/tai Mongoliaan. Kazakstanin viisumi ei ole niin tärkee, koska se voidaa kyl skipata, mutta mielenkiinnosta kyselisin, että mistä niitä vois anoa tuolla Keski-Venäjällä (Omsk tms.)?

Kuukaudessa Tadzhikistan, Kirgisia, Mongolia ja Kiina kuulostaa aika tiukalta aikataululta. Varsinkin jos viisumeita pitää paikan päällä hankkia, joka vie jonkin verran aikaa. Tadzhikistanin viisumi todellakin pitäisi hoitua Dushanben lentokentällä, ainakin Kirgisiassa homma toimii. Lähin Tadzhikkien lähetystö lienee Berliinissä, Lontoossa tai Moskovassa.

Mongolian ja Kiinan viisumit on helppo hankkia Suomessa, joskaan ei välttämättä kannata kertoa kiinalaisille että aikoo Kiinaan (uiguureiden alueelle) Kirgisiasta. Yksi vaihtoehto voisi olla varata lentoliput ja hostelli Pekingistä, ja perua ne kun viisumi on passissa.

Budjetti matkalle lienee riittävä. Viisumeiden ja tiukan aikataulun takia saattaisin kuitenkin ehdottaa Tadzhikistanin jättämistä seuraavalle reissulle ja lentämistä suoraan Kirgisiaan Helsingistä Aeroflotilla tai jos kerran Venäjän vuosiviisumi on hankittuna niin vaikka Pietarista (220€). Kirgisiassa kyllä riittää näkemistä ja tekemistä varsinkin kesällä, Tadzhikistania mitenkään väheksymättä. Myös Mongoliaan kannattaa varata jonkin verran aikaa, että näkee muutakin kuin Ulan-Batorin.

mattila

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 221
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #899 : 15.04.2010, 12:36:22 »
^^^ Kiitoksia vastauksista. Aikataulua voi kyllä venyttää jos tarve vaatii, millään tiukalla aikataululla ei olla liikenteessä. Meno Dushanbehen sen takia, että kone lähtis melkein tosta takapihalta. Pitääks siis Kiinan viisumia hankkiessa todistella että lähtee myös pois maasta (etukäteen varatut lennot tms.)? Eikö muita vaihtoehtoja ole?
53650