Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)

(Luettu 713324 kertaa)

Artjom

• Reissaaja
    • Profiili
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #900 : 15.04.2010, 20:59:09 »
^^^ Kiitoksia vastauksista. Aikataulua voi kyllä venyttää jos tarve vaatii, millään tiukalla aikataululla ei olla liikenteessä. Meno Dushanbehen sen takia, että kone lähtis melkein tosta takapihalta. Pitääks siis Kiinan viisumia hankkiessa todistella että lähtee myös pois maasta (etukäteen varatut lennot tms.)? Eikö muita vaihtoehtoja ole?

Itseasiassa kun tarkemmin muistelen niin useimmiten riittänee sepustus suunnitellusta matkareitistä, eli ymmärrystä löytynee kun kirjoittaa että jatkaa matkaa junalla. Itse sain kuin sainkin Tokiosta Kiinan lähetystöstä viisumin, kun tekaisin siihen jonkin Peking-Shanghai-Hong Kong -reitin vaikka oikeasti suuntasin Tiibetiin.

Katariina72000

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #901 : 18.04.2010, 11:54:36 »
Täällä ollaan tuhkan takia jumissa Soulissa ja mietittiin miehen kanssa jos tultaiisn takaisin maitse Vladivostokista Helsinkiin. Pitäisi saada Venäjän viisumi Soulista käsin nopsaan. Tietääkö kukaan toimistoa joka sen täällä hoitaisi. Netistä ei oikein heti ainakaan osunut silmään.

Kuinka himskatin kauan tollainen juna matka kestäisi....?
Olisi kyllä varmaan kokemus:)

Ihan ohi aiheen: Tosi tympeää kun kukaan ei tiedä lentääkö koneet Moskovaan sitten kun sen viisumin saisi kouraansa. Nythän ne edelleen lentää, mutta vitsit kun olisi kristallipallo mistä katsoa sen tuhkakasan liikkeitä....

TimppaT

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #902 : 18.04.2010, 17:31:41 »
Eiköhän kannata ottaa tuo juna: viimeisimmät uutiset sanoo tämmöistä

Ilmatila saattaa pysyä suljettuna jopa perjantaihin 18.04.2010
http://yle.fi/uutiset/teemat/tuhkapilvi/2010/04/ilmatila_saattaa_pysya_suljettuna_jopa_perjantaihin_1614068.html?origin=rss

Ottaen huomioon, että puhutaan luonnonilmiöstä jota kukaan ei edes osannut ennustaa --> kaikenlaiset jatkoennustukset tilanteen kehittymisestä on vähän "uskottavuusongelmissa"

Monihan ottaa tuon siperian junan ihan ja vain ja ainoastaan elämyksenkin kannalta tyyliin "kerran elämässä on pakko kokea"

eli ei muuta kuin junaan vaan :) Siperia kutsuu :)

Gold-Digger

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #903 : 20.04.2010, 09:52:28 »
Morjens, kannattaa ehdottomasti hyödyntää tämä tilanne ja tulla junalla halki Siperian. Soulissa on varmaan aikaa lukea koko tämä ketju huolellisesti, saat erinomaista tietoa matkan varrelle.  ;)

Itse lähden huomenna Joensuusta liikkeelle, siten että ostan junalipun Kouvolaan, jos Helsingistä lennetään, jatkan Helsinkiin ja lennän illalla Helsingistä Pietariin ja torstaina sieltä Moskovaan. Jos Helsingistä ei lennetä huomenna, niin jään Kouvolassa pois junasta ja suuntaan Vainikkalan kautta junalla Moskovaan, josta minulla on torstai iltana lento Vladivostokiin, mikäli siellä vielä lennetään.

Varasin lennot talvella www.eticket.fi kautta ja sieltä on tiedottettu hyvin kysymyksiin tämän tuhkahässäkän aikana. Vladivostokissa on lähellä rautatieasemaa kohtuullisen oloinen Mixmix hostelli. Ottakaa kalastusvermeet mukaan, törmätään Baikalilla.  :D

Kiitokset Jounille ja kaikille vastanneille, näihin minun reissuihin liittyviin kysymyksiin.

Kipa85

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #904 : 21.04.2010, 21:01:05 »
Vieläköhän ehtii järkätä kesäreissun Trans-Siperiaan? Entä onko kukaan nainen matkustanut yksin Siperian junalla? Minä olen sinkkunainen ja voi olla etten saa kaveria lähtemään mukaan, enkä välttämättä haluaisikaan, olen muutenkin reissannut yksin ja hyvin on mennyt. Suositteletteko? :) )Olen kyllä tavannut jenkkinaisen joka "matkustaa aina yksin" ja yksin reissasi myös Siperian junaradalla, joten miksipä ei.
Haluaisin mennä Japaniin junalla nyt, sitä kun en ole koskaan tehnyt, aina vaan lentokoneella. Olisi myös hauska jos voisi palata Kiinan ja Mongolian kautta. Jos Venäjällä pyörähtää kaksi kertaa, meno- ja paluu, niin voiko Suomesta hankkia viisumit kumpaankin suuntaan? Onks kukaan mennyt Japanista Kiinaan tai toisinpäin laivalla? Minä olen kerran mennyt Japanista Koreaan ja takaisin laivalla mutta Kiinaan en enkä ole Kiinassa käynytkään... enkä Mongoliassa enkä Venäjällä, siksi tämä reissu houkuttaakin. :) Venäjää osaan alkeiskurssin verran. Vegaanin ei varmaan kannata haaveilla löytävänsä evästä sieltä junasta...? Kaverini olivat Siperian junamatkalla ja kuulemma tilasivat leipää junassa niin homeessa oli.

louhikärmes

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #905 : 22.04.2010, 11:02:11 »
Kerronpa viime kesän kokemuksistani, jos olisi vaikka hyödyksi muille. Matkustin siis heinäkuussa kolmisen viikkoa reittiä Pietari-Vladimir(Suzdal)-Novosibirsk-Irkutsk(Olkhon)-Ulan-Ude-Vladivostok-reittiä ja jatkoin lopulta paatilla Japaniin. Vaikka periaatteessa olin yksinäni, niin ihan riittävästi sitä juttukaveria löytyi. Olkhonin rappureissaajakeitaasta sen verran paljon, että itku meinasi päästä lähtiessä.

Venäjää osaan alkeiden verran, mutta joka sana oli ahkerassa käytössä, sillä englannista oli tasan yhtä paljon hyötyä kuin suomesta. Ainakin kirjaimet kannattaa opetella, etenkin kun ne eivät lopulta hirveästi eroa omasta aakkosistostamme. Olen vähän kuin kotivegaani, mutta tuolla olisin ollut ihan tyytyväinen, jos kaikesta paitsi salaatista ei olisi löytynyt joka kerta eläimenkappaleita. Tää on asennekysymys. Vitamiinipurkki ja soijasuikalepussi vaan rinkkaan, kyllä sitä pari viikkoa elää niillä asemilta ostettavilla pikanuudelisopillakin. Perusvenäläinen on rehellinen, joten mitään turistin huijaamista tuolla ei pahemmin tarvitse pelätä. Lähinnä ihmettelyjä, mitä kummaa teen siellä ja ns. asiakaspalvelijoilta ajoittaista ärtymystä siihen, etten osaa kieltä. Suurin terveyshaitta oli nahan toistuva kärvähtely auringossa. Pari päivää junassa kerrallaan tuntui ainakin minulle olevan maksimi, mutta toisaalta leppoisa hengähdystauko.

Ainoa lippu, jonka ostin veeärrän riistohinnoilla oli Pietariin. Loput jonotin Pietarin asemalla, kolmosluokkaan silloin kun mahdolista ja muuten kakkoseen (olin katsonut aikataulut junien numerot ja varaustilaneet valmiiksi netistä, joten homma onnistui suht helposti). Kolmosluokan ainoa huono puoli oli, ettei yläpedillä mahdu istumaan. Kakkosluokan mukavuus riippuu paljolti siitä, miten ystävällisiä ja kielitaitoisia hyttikavereita sattuu saamaan. Lippujen hinnaksi tuli yhteensä vähän vajaat 300 euroa, mitä pitäisin melko nimellisenä hintana 9000 kilometristä. Matkaoppaaseen on kiva investoida ihan siksi, että voi seurailla, mikä maisema ikkunasta milloinkin näkyy ja koska kannattaisi erityisesti olla nenä kiinni lasissa sekä osoitella matkakavereille kartasta, mistä on tulossa. Laivamatka maksoi saman verran, mutta oli sen arvoinen. Meininki on vähän toinen kuin ruotsinlaivoilla ja auringonlaskut upeita, mutta meno ei sovi merisairautta potevalle.

Kokonaisuutena elämäni parhaita reissuja!

Olav

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #906 : 24.04.2010, 12:52:04 »
Olkhonin rappureissaajakeitaasta sen verran paljon, että itku meinasi päästä lähtiessä.

Oliko niin kauhea paikka vai mitä tarkoitat? Mietin että onko sinne järkeä mennä ylipäätään?

Lainaus korjattu. Heloriina/mode

louhikärmes

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #907 : 24.04.2010, 20:19:08 »
Oliko niin kauhea paikka vai mitä tarkoitat?
Ks. edellinen lause. "Vaikka periaatteessa olin yksinäni, niin ihan riittävästi sitä juttukaveria löytyi." Eron tuskaa siis.

JHZ

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #908 : 25.04.2010, 20:04:36 »
Päivääpäpäivää.

Itse(kin) olen tässä jonkin aikaa ruotinut kokoon matkaa Japaniin kesäksi (heinä-elo-akselille, kun ei muuanne oikein mene), tarkoituksena ottaa juna Vladivostokiin ja paatti saarivaltioon. Ja samaa tietä takaisin.

Ketju on luettu jo pariin kertaan ja kaikkea hyödyllistä osunut vastaan, mutta ainahan tuota tietoa lisääkin voi olla. Pääosin tulee mieleen, että mitä rokotuksia tarttee. Pohjalla on firman (intin) pyhä kolminaisuus, eli jäykkäkouristus, kurkkumätä ja aivokalvontulehdus. Hepatiitti varmaan pitää hankkia. Onko mitään muuta jännää? Matkan on tarkoitus kestää päälle kuukauden.

Miten viisumin. Millainen pitäisi olla, kun kerran mennään kahteen otteeseen maan läpi ilman suurempia pysäkkejä? Tämänhetkisen aikataulun mukaan Vladivostokissa tulee vietettyä yksi yö ainakin menomatkalla. Netti on antanut vaikka millaisia ohjeita näiden suhteen, joten käytännön apu on aina se paras apu.

Millainen on viisas budjetti? Mihin kannattaa varautua? Alustava matkasuunnitelma on Moskova-Vladivostok-Fushiki-Tokio. Tokiossa Muutama päivä (about viikko), sitten 7 päivän junalipulla pitkin ja poikin maata, kunnes takaisin Tokioon pariksi päiväksi, ja Fushiki-Moskova-reittiä Suomeen.

Matkoihin ja 7 päivän junalippuun palaa näillä näkymin jo päälle selvästi tonni. Millaisilla kustannuksilla voi elää paikan päällä? En tiedä vielä saanko tuttavaperheeltä pytinkiä lainaan Tokiosta, samalla kun ovat täällä kesän. Ainakin he voivat neuvoa hyviä paikkoja Tokiosta, mutta muu maa, sekä Vladivostok ovat vielä vähän auki.

Japania en osaa enempää kuin mitä on sieltä sun täältä tullut vastaan. Venäjänkielentaito rajoittuu WW2-leffoihin. Tähän mennessä lähes 50 maata on kierretty pelkällä englannilla ja huonolla englannilla, sekä kansainvälisin käsimerkein, mutta ei vara venettä kaada, right?

Lippujen hinnaksi tuli yhteensä vähän vajaat 300 euroa, mitä pitäisin melko nimellisenä hintana 9000 kilometristä.
Ymmärtääkseni tuo on yhdistelmä eri luokkia ja junia. Suora lipetti kolmosessa Vladivostokiin lienee halvempi, vai?

Lainaus
Laivamatka maksoi saman verran, mutta oli sen arvoinen.
Mistä ja miten lipetin hankit? Pitääkö tilata etukäteen, vai riittääkö, että kävelee tiskille ja ostaa sieltä. Olen selaillut netti päivätolkulla ja hinta on joka paikassa eri. Jossain sanottiin 180€, toisaalla lähemmäs 500€. Tuokin sivusto antaa halvimmalle ei opiskelija matkalle hinnaksi 350€. Toisaalta, eestaas maksaa päälle 500, mikä on jo halvempi per suunta. Onko mitään tarkempaa aikataulua noille laivoille, sillä nuo sivuston aikataulut ovat parhaillaan 2 vuotta vanhoja.

Kipa85

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #909 : 25.04.2010, 22:00:25 »
Kauan kestää laivamatka Venäjältä Japaniin? Japani on mulle erittäin tuttu maa, osaan kieltä ja on tuttuja joten eipä siinä mitään. Haluaisin vain mennä sinne eri lailla kuin iänikuisella lentokoneella ja todella kokea sen etäisyyden. Venäjällä en ole koskaan käynyt ja kiinnostaa tosi paljon joten siinä yksi syy lisää. Kumpaankin suuntaan ajattelin pysähtyä eri paikoissa, viikkoa en sentään junassa putkeen viitsi istua. Seuraa saa varmaan junaillessakin, aina on seuraa löytynyt reissusta vaikka olen yksin reissannut. Olen vähän epävarma kannattaisiko ostaa toisen vai kolmannen luokan lippu. Lähinnä kumpi on mukavampi, ekstraa kyllä voin maksaa mukavuudesta, kyllä tällaiselle matkalle sitä rahaa saa muutenkin varata useamman tonnin verran, veikkaisin.

louhikärmes

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #910 : 26.04.2010, 09:39:01 »
Kauan kestää laivamatka Venäjältä Japaniin?

Kaksi yötä. Illalla lähdetään, aamulla ollaan satamassa. En menisi ostelemaan lippuja mitään kiertotietä, vaan suoraan matkanjärjestäjältä, joten lähetin varauksen sähköpostitse, mutta töykeänpuoleinen virkailija toimistossa ei ollut kuullutkaan asiasta. Tilaa oli kuitenkin, ruokasalin tyhjistä pöydistä päätellen paljonkin. Lähtöpäivät olivat erit kuin friman nettisivuilla (piti olla maanantaisin ja lauantaisin), mikä tarkoitti, että jouduin yöpymään Vladivostokissa yhden yön kalliinpuoleisessa (=japsituristien kansoittamassa) hotellissa, koska parempiakaan majoitusvaihtoehtoja ei ollut. Lisäksi paatti ankkuroituikin Japanissa Hakataan (Fukuokassa) eikä Fushikiin (Toyamassa), kuten netissä oli kerrottu, mutta tämä oikeastaan sopi itselleni paremmin.

Hinnan suhteen ehkä huomionarvoista oli, että maksu täytyi suorittaa käteisellä ja dollareina, joita tosin sai yleisesti pankkiautomaateista. Venäläiset eivät mielellään käytä ruplaa vähäkään isommissa kaupoissa. Summa oli ainakin opiskelijalta suunnilleen sama, 400 dollaria, eikä opiskelijuudestani edes haluttu nähdä todisteita. Hintoihin sisältyy hytin lisäksi kolme ateriaa päivässä. Laivassa oli lopulta oikein mukavaa illallistaa kahden japanilaisen ja kahden sveitsiläisen seurassa. Kasvissyönnin perusajatuksia ("Lehmä ei ole kasvis.") täytyi yllättäen selittää moneen otteeseen, mutta enpä ollut ainoa. Yksi seurueestamme vietti suurimman osan ajasta hytissään merisairaana, kun itse taas huomasin nauttivani täysin siemauksin kannella käveleskelystä ja loppumattomasta aavasta.
« Viimeksi muokattu: 26.04.2010, 09:58:12 kirjoittanut louhikärmes »

taikuri_

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - rikumustonen@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #911 : 30.04.2010, 17:20:21 »
Tietäiskö joku mistä Moskovasta noudetaan vr:ltä tilatut junaliput?
Eli sain vr:ltä osoitteen Malyi Kharitonevski d. 6/11, mutta ei tunnu löytyvän kartalta?!
Voisko joku ystävällinen laittaa vaikka googlemaps linkin ;D
Tattis vaan ja hyvää vappua!

Gold-Digger

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #912 : 01.05.2010, 08:32:16 »
Terveiset taalta helteisesta Ulan-Batorista. Tata Vladivostokin Missamissa hostellia ei taida olla olemassa alkuunkaan, osoitteesta loytyi iso asuintalo ja asukkaiden mukaan siina ei ole mitaan hostellia. Olen liikkeella yksin, mutta todellisuudessahan joudut olemaan kokoajan aktiivinen ymparilla tapahtuvien asioiden kanssa erilailla kuin porukassa, suosittelen. Aina on tullut apua ja monesti joku mielellaan esim. junassa pitaa sinusta huolta, vaikka et sita heti tietaisikaan.

Tuossa junahommassa on hyva pitaa valipaivia ja pysahtya johonkin kaupunkiin, ettei ala oireilemaan liikaa. Onko kellaan kalastuskokemuksia taalta Mongoliasta, mulla on virvelit ja kamppeet mukana. Pari paivaa sitten kuulin etta Baikali olisi viela jaassa.

Helevus

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #913 : 05.05.2010, 08:50:16 »
Huomenta,

Tässä aloitteleva tallaaja sai hetkellisen päähänpiston pienelle junamatkalle heinäkuussa. Valitettavasti matkaan käytettävä aika on kortilla, joten tässä alkuun muutamia kysymyksiä.

-Kuinka hullulta kuulostaa seuraava matkasuunnitelma Moskova-Irkutsk-Ulan Bator-Peking? Välistopit olisivat vain 1 yön pituisia, Pekingissä sitten useampi yö, matkan kesto yhteensä 2viikkoa.

-VR:ltä saa ensimmäiselle etapille lipun. Miten saa noille seuraaville väleille helpoiten liput etukäteen? Paikallisen hostellin kautta? Kuinka todennäköistä on, että pääsee haluamaansa junaan? UB:sta Pekingiin on se hankalin väli, junia menee vain muutama viikossa. Tosin tässä ketjussa on ollut puhetta vaihtoehtoisista reiteistä...

-Kannattaako Irkutskista tehdä päivän stopilla reissu Baikalille vaiko tyytyä vain pyörimään kaupungissa?

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #914 : 08.05.2010, 15:43:53 »
Tämä ketju on paisunut hirviöksi. Samoja kysymyksiä kysytään yhtenään, koska kukaan ei pysty lukemaan 46 sivua ja samalla pannukakku vaan paisuu paisumistaan.

-Kannattaako Irkutskista tehdä päivän stopilla reissu Baikalille vaiko tyytyä vain pyörimään kaupungissa?

Suomalaisena sanoisin, että onhan näitä järviä nähty. Baikal ei tuo mitään lisänäkemystä asiaan. Jollei sitten halua uimaan (hyvin kylmään veteen).

Sen sijaan Irkutsk on jotain sellaista, mitä ei Suomessa kohtaa. Se ei siis ole "tyytymistä". Kannattaa suunnistaa kohti kaupungin vanhoja puutalokortteleita.

Matkasi ajankohtaa ajatellen Siperiassa olisi varmaan miellyttävämmät lomaolosuhteet kuin Pekingissä heinäkuussa.

Olav

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #915 : 11.05.2010, 12:46:58 »
Poezda.netistä kysymys, varmaan Jouni osaa vastata?

Koska Siperian rata oli minulle muutama vuosi sitten niin hyvä kokemus niin päätin  tyttöystäväni kanssa lähteä taas matkaan. Nyt olisi tarkoitus varata liput Poezda.netin kautta. Onnistuuko tämä suomalaisella luottokortilla?

Miten voin varmistaa ettemme saa paikkoja Poezdasta niin, että olemme lähellä WC:tä? Google translatorin avulla olen sivuja tsekannut ja kun olen päässyt valitsemaan junan ja platskartnyn niin seuraavassa tulevat paikkavaihtoehdot vastaan. Ylhäällä on lisäksi ruudut joihin voi laittaa rastin ruutuun, ymmärtääkseni on kyse wc:n lähellä olevista paikoista ja jos on kaksi tai useampi niin voi yrittää päästä samaan vaunuun. Olenko ymmärtänyt oikein?

Jouni

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #916 : 12.05.2010, 01:00:59 »
Koska Siperian rata oli minulle muutama vuosi sitten niin hyvä kokemus niin päätin  tyttöystäväni kanssa lähteä taas matkaan. Nyt olisi tarkoitus varata liput Poezda.netin kautta. Onnistuuko tämä suomalaisella luottokortilla?

Ei ole kyllä kokemusta asiasta. Kyllähän tuolla taidetaan sanoa, että Visalla maksaminen onnistuisi.

Miten voin varmistaa ettemme saa paikkoja Poezdasta niin, että olemme lähellä WC:tä? Google translatorin avulla olen sivuja tsekannut ja kun olen päässyt valitsemaan junan ja platskartnyn niin seuraavassa tulevat paikkavaihtoehdot vastaan. Ylhäällä on lisäksi ruudut joihin voi laittaa rastin ruutuun, ymmärtääkseni on kyse wc:n lähellä olevista paikoista ja jos on kaksi tai useampi niin voi yrittää päästä samaan vaunuun. Olenko ymmärtänyt oikein?
Näin ymmärtäisin, että toisella valinnalla suljetaan pois lähellä WC:tä sijaitsevat paikat ja toisella toivotaan paikkoja samasta hytistä, ei vaunusta.

WC:tä lähinnä ovat paikat 1-4 ja 33-36 sekä kupessa että platskartnyssä. Itse suosisin alapaikkoja (Нижние), joissa lämpötila on ehkä hiukan alempi ja tavarat saa säilöön oman petinsä alle. Platskartnyssä suosittelisin välttämään paikkoja 37-54, jotka ovat käytävällä pitkittäin (Боковые).
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

vanilla

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #917 : 16.05.2010, 01:04:58 »
Onkohan tätä kysytty jo tuhanteen kertaan täällä... en nyt löytänyt kuitenkaan, vaikka yritin etsiä. Eli onko myös tuolla poezda.netissä ilmoitetut saapumis- ja lähtöajat Moskovan aikaa?

Ja sitten semmoista, että kumpaa vaihtoehtoa seuraavista suosittelisitte;

Helsinki - Pietari - Irkutsk&Baikal - Mongolia - Omsk/Tomsk/Jekaterinburg/Kazan/erinäisiä muita kaupunkeja matkan varrella - Moskova - Helsinki

- vai niin, että menisi hitaammin kohti Mongoliaa, pysähdellen matkan varrella olevissa paikoissa, ja tulisi takaisin sitten yhtä kyytiä. Jommalla kummalla matkaosuuksista haluaisin koittaa matkustaa monta päivää putkeen, tykkään junassa istumisesta.  :)

Matka siis ajoittuu touko- ja kesäkuulle.
Kannattaako Mongoliaan ja Baikalille mennä vasta kesäkuussa kun siellä olisi vähän lämpimämpi, vai kannattaisiko mieluummin vältellä kesän turistivirtoja (?) ja matkustaa ensiksi sinne? Toisaalta en tiedä, onko Moskova ja muut kaupungit tai junassa hikoilu kesähelteellä sitten niin miellyttävä ajatus sekään... 
Mitenkäs junat, kumpi olisi parempi ajankohta pitkää junamatkaa ajatellen: touko- vai kesäkuu? Kesäkuussa lienee enemmän hankaluuksia lippujen oston kanssa, joten toisaalta silloin mieluummin selviytyisi vain sillä yhdellä pitkän matkan lipulla niin ei tarvitsisi joka paikassa säätää. Saakohan kesäkuussa kuinka helposti lippuja lyhyelläkin varoitusajalla platskartny-luokkaan?

Toivottavasti eivät ole nyt liikaa toistoa nämä kysymykset, yritin kyllä tunnollisesti kahlata näitä sivuja läpi, mutta silti jäi mietityttämään...

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #918 : 16.05.2010, 03:23:03 »
Moskovan aikaa on kaikki aikataulut Venäjällä.

Kesäkuu on lomakuukausi ainoastaan Suomessa. Kaikkialla muualla Euroopassa ja lähialueilla kesäkuussa painetaan töitä.

Ehkä alkumatkasta kannattaa pysähdellä. Senkin takia, että matkan lopussa jos tulee kiire, niin voi hyvin painaa yhdellä istumalla kotiin. Toinen vaihtoehto olisi, että matkan alussa vetäisi suoraan Siperiaan ja paluumatkalle säästäisi Euroopan puolisen Venäjän. Näin siksi, että Uralin toisella puolen on hauskempaa! (Tosin jos ei osaa venäjää, niin sitten se hauskuus on niin ja näin.)

vanilla

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #919 : 17.05.2010, 11:19:05 »
Tietääkö kukaan, tulisiko (paljon) halvemmaksi matkata Pietarista Irkutskiin reittiä Pietari-Jekaterinburg-Irkutsk, kuin Pietari-Moskova-Irkutsk? Kumpaa itse suosittelisitte?

Onko tuota Jekaterinburg-Irkutsk-väliä mahdollista ostaa tai varata jo Pietarista? Jatkoyhteys lähtisi samana iltana kuin juna Pietarista saapuu, en tiedä uskallanko luottaa siihen että saisin vielä ostettua haluamani lipun (platskartny) niin viime tingassa?