Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)

 (Luettu 709800 kertaa)

sokero

  • Aloittelija
  • Viestejä: 2
    • Profiili
    • Sähköposti
kiinan, mongolian ja venäjän viisumeista ja maahantulosta
« Vastaus #1100 : 08.01.2012, 21:53:08 »
Hoi,

haluaisin varmistaa, että olen käsittänyt oikein: kun Kiinan, Venäjän ja Mongolian viisumeita tilataan Trans-Mongoliaa varten niin viisumeihin ilmoitetaan aikaisin mahdollinen maahantulopäivä ja viimeinen lähtöpäivä? Eli esim. ostan viisumin venäjälle ajalle 1.2-1.3 ja tuona aikana voin ylittää rajan tässä tapauksessa mongolian puolelta 1.2 tai myöhemmin ja minun on poistuttava maasta 1.3? Tämä siis siksi, että kuulostaa kuumottavalta vaihtoehdolta se, että raja pitäisi ylittää tiettynä päivänä, koska muutoksia reissuun tapahtuu ja koskaan ei tiedä miten junat menee tai onko niissä tilaa?

Joku kokenut voi varmasti vastata ihan vain nopeasti tähän :)

Nalle Nallukainen

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 666
    • Profiili
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #1101 : 08.01.2012, 22:29:44 »
Just noin.

sokero

  • Aloittelija
  • Viestejä: 2
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #1102 : 08.01.2012, 22:58:51 »
Just noin.

Kiitos!

Mites toi reissun suunta nykyään? Ainakin joskus 2000-luvun puolivälissä käytyjen keskustelujen mukaan talvisin ei ole oikein väliä, että mistä päin lähtee tulemaan? Olen käsittänyt, että venäläiset pitävät talvilomansa uudenvuoden jälkeen, jolloin saattaa olla vähän ruuhkaa? Onko jollain lähiajoiltan (2009/2010/2011) kokemusta Pekingistä starttaamisesta? Tarvitseeko sieltä lähdettäessä ottaa huomioon jotain erityistä? Onko suosituksia?

Conda

  • Tosireissaaja
  • Viestejä: 64
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #1103 : 16.01.2012, 14:32:29 »
Moi,

Meitä on näillä näkymin lähdössä 2 raiteiden päälle ensi syksynä. Mietin että kuinhan iso se alapedin lokero matkatavaroille on? Mahtuukohan sinne 2 ihmisen tavarat, jos varailee päällekkäisiä petejä? Onko toi sama tila myös siinä 3. luokassa - joka kiinnostais pirusti kokeilla alkumatkasta, siinähän säästäis rahaakin!

Katselin eilen sen Ville Haapasalon reissun joka on tullut YLE Teemalta, ja siinähän se venäjän 3. luokka ei näyttänyt sen pahemmalta kuin Kiinankin loistava hard sleeper.

Eli mahtuuko sinne alapetiläisen alle pari rinkkaa, vai onko yläkerrassa asustajan pidettävä rojunsa niille tarkoitetulla paikalla?

Jos itelle osuu yläpunkka, niin elektroniikan haluisin pitää paremmassa tallessa.


Nalle Nallukainen

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 666
    • Profiili
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #1104 : 16.01.2012, 15:27:02 »

Eli mahtuuko sinne alapetiläisen alle pari rinkkaa, vai onko yläkerrassa asustajan pidettävä rojunsa niille tarkoitetulla paikalla?

Jos itelle osuu yläpunkka, niin elektroniikan haluisin pitää paremmassa tallessa.

Me mentiin koko matka kakkosluokassa, joten mun kokemukset on vain sieltä. Alapetin alle mahtuu kahden hengen tavarat ihan helposti. Yläkertalainen voi pitää rojunsa alapetin alla tai yläpetin kolossa, ihan miten vaan. Tekniikan kannalta se yläpetin kolokin on ihan turvallinen. Itse totesimme yläkolon niin turvalliseksi, että unohdimme järjestelmäkameran sinne, kun asemalla hyppäsimme kyydistä pois. Ehdimme ajella jo jonkun matkaa taksillakin, kunnes tajusimme että jotain puuttuu...

Conda

  • Tosireissaaja
  • Viestejä: 64
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #1105 : 16.01.2012, 15:39:13 »


Kiitos Nallukalle, vielä kiinnostaa se 3. luokka - kuka tietää?
Itelläkin suurin huolenaihe toi järkkäri.

Lainaus

Pekingissa paikallisten halpishotellien loytaminen on liian vaikeaa kaupungin valtavan koon takia, joten kannattaa suosiolla majoittua johonkin hostelliin. Hostelleista loytyy niin ikaan yksityishuoneita, jotka eivat valttamatta eroa mitenkaan hotellien huoneista. Kiinassa majoitus kaikkineensa on korkeatasoista, myos halvimmassa kategoriassa.

Kiinassa jos jossain pitää tingata noista, joskus ängettiin ihan luksushotellin oloiseen paikkaan, jossa hinnat respan seinällä oli jotain yli 1000Y, sitten sanottiin vaan että ei oo varaa kun sataseen, niin sen huoneen vaan sai :D Kerran hard-sleeperissä tutustuttiin paikalliseen teiniin joka pyys meitä venaamaan hotellin ulkopuolella ku se käy varaa sen meille, taas maksoi kymmenyksen tai hieman yli. Peking on täynnä noita "business hotelleja", samalla hinnalla saa asua kunnon hotellissa kuin dormissa hostellissa.

Jouni

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 3 011
    • Profiili
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #1106 : 23.01.2012, 10:05:21 »
Alapetin alle mahtuu kahden hengen tavarat ihan helposti. Yläkertalainen voi pitää rojunsa alapetin alla tai yläpetin kolossa, ihan miten vaan.
Ei sinne sängyn alla olevaan lokeroon kyllä kahta täyttä rinkkaa mahdu.

Mutta ainahan voi varata kaksi alasänkyä (nizhnij). 2.luokan vaunussa siis kaikki parittomat paikannumerot ovat alapetejä. 3. luokan platskartnyvaunussa samoin parittomat numerot ovat alapetejä, mutta numerosta 37 eteenpäin numeroon 53 saakka vähän ikäviä käytävän suuntaisia paikkoja, joita en suosittele vähänkään pidemmille henkilöille. Käytäväpaikoilla ei myöskään saa tavaroita yhtä hyvään paikkaan kuin poikittaisilla paikoilla.

Jossakin Lonely Planetissa kehotettiin välttämään kesäaikana platskartnyvaunun päätypaikkoja, koska vessan hajut saattavat kantautua sinne. Tämä on kyllä mielestäni jo hifistelyä, en ole tällaiseen ongelmaan törmännyt. Vessan läheisiä paikkoja ovat 33 ja 35. Toisessa päässä välissä on vaunuemännän osasto. Aivan viimeisillä paikoilla (35 ja 36) käytävän ovi vähentää käytettävissä olevaa tilaa. Ei ole kiva herätä aina siihen, kun joku kulkee ovesta ja se osuu jalkoihisi.
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

Elody

  • Tosireissaaja
  • Viestejä: 77
    • Profiili
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #1107 : 23.02.2012, 10:29:15 »
Pitääkö Venäjällä tehdä hotellivaraukset ennakkoon, vai voiko vaan kävellä paikan päälle ja pyytää vapaata huonetta? Yhdestä blogista luin, että ko. matkustajaa ei otettu mihinkään hotelliin ilman etukäteisvarausta.

softhead

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 132
    • Profiili
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #1108 : 23.02.2012, 11:41:03 »
Ei varauksia tarvitse tehdä etukäteen. Hotellit voivat tietenkin olla täysiä, mutta ei muuta syytä käännytykseen ole. Kirjaantumisen yhteydessä voivat myös kysyä matkustusdokumentteja rekisteröintiä varten.

banzq

  • Tosireissaaja
  • Viestejä: 67
  • Pilgrim
    • Profiili
    • Sunny Tales
    • Sähköposti
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #1109 : 14.03.2012, 02:28:15 »
hei, yritin etsiä vastausta kysymykseeni.. oletan et se joltain sivulta löytyy mut sivuja on niin monta ja hidas netti täällä ulkomailla niin kestää järkyttävän kauan joten kysyn melummin uudestaan. Onko kukaan onnistunut saamaan Venäjän viisumia ulkomailta, esim Pekingistä? Olen kaverin kanssa tällä hetkellä Vietnamissa ja tän hetkisten suunnitelmien viimeinen kohde on Nepal. Olen yrittänyt selvittää että olisiko mahdollista tulla kotiin asti junalla. Lhasasta Pekingiin, Pekingistä Mongoliaan ja Venäjälle ja niin edelleen, ja kaikki muu (Kiinan viisumi, Mongolian viisumi, junaliput jne.) käsittääkseni onnistuu vaivatta paitsi tuo Venäjän viisumin hankkiminen tuntuu vaikeelta. Venäjän viisumi pitäisi siis hommata ulkomailta jostain. Ymmärsin että kutsun tarvitsee, jonka jälkeen voi hakea viisumia suurlähetystöstä, mutta miten saada kutsu postitse kun ei ole osoitetta reissun päällä? Jos jollain kokemusta samantapaisesta niin vinkit olisi suureks hyödyks. Paljon ollaan haaveiltu tuosta kotiinpaluureitistä, mutta taitaa jäädä Venäjän viisumista kiinni?

Jouni

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 3 011
    • Profiili
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #1110 : 14.03.2012, 11:45:03 »
Ei varauksia tarvitse tehdä etukäteen. Hotellit voivat tietenkin olla täysiä, mutta ei muuta syytä käännytykseen ole. Kirjaantumisen yhteydessä voivat myös kysyä matkustusdokumentteja rekisteröintiä varten.
Maahantulokortti kannattaa täyttää rajalla, jotta majapaikat voivat tehdä rekisteröinnin. Kerran olen jäänyt ulos siitä syystä, ettei maahantulokorttia tullut autorajanylityspaikalla täytettyä ja hotelli kieltäytyi majoittamasta ilman sitä. Suuren tankkaajien määrän vuoksi ainakin Nuijamaalta ja Imatralta yli mentäessä maahantulokortti täytyi erikseen pyytää, jos sen halusi täyttää. Junissa maahantulokortit jaetaan aina valmiiksi etukäteen. Reittibusseista ei ole aivan tuoreita havaintoja.

Hyvin harvoin olen mitään varannut etukäteen. Yleensä olen vain kävellyt kadulta sisään ja kysynyt, onko tilaa. Se ei ole mikään ongelma.
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

Heloriina

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 538
    • Profiili
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #1111 : 14.03.2012, 14:08:32 »
En tiedä, onko tämä vanha juttu, mutta olen ostanut nyt useamman junalipun Venäjälle netissä ja melkein kaikissa tarjotaan mahdollisuutta elektroniseen lippuun. Eli lippua ei tarvitse tällöin hakea asemalta, vaan pelkällä henkkarilla pitäisi päästä junaan.

Kylki

  • Aloittelija
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #1112 : 15.03.2012, 15:14:57 »
Löytyisikö vinkkiä miten saada kutsukirje Venäjän viisumiin kun sitä hakee itse, eikä matkatoimisto tee sitä puolestasi?

Jouni

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 3 011
    • Profiili
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #1113 : 16.03.2012, 10:08:26 »
En tiedä, onko tämä vanha juttu, mutta olen ostanut nyt useamman junalipun Venäjälle netissä ja melkein kaikissa tarjotaan mahdollisuutta elektroniseen lippuun. Eli lippua ei tarvitse tällöin hakea asemalta, vaan pelkällä henkkarilla pitäisi päästä junaan.
Kaksi kaveriani tätä on jo kokeillut viime vuoden lopulla ja näin todellakin toimi. Itse en ole kokeillut. Kai siitä joku varausvahvistus kuitenkin tulostetaan? Joka tapauksessa passilla todennetaan vaunun ovella matkustusoikeus. Vaunuemännällä oli kuulemma jo etukäteen tieto odottaa, että hänen vaunuunsa on tulossa matkustajia elektronisella lipulla. Ei ilmeisesti ole vielä kovin suosittua Venäjällä.
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

Jouni

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 3 011
    • Profiili
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #1114 : 16.03.2012, 10:13:10 »
Löytyisikö vinkkiä miten saada kutsukirje Venäjän viisumiin kun sitä hakee itse, eikä matkatoimisto tee sitä puolestasi?
Hostellit noita ainakin kirjoittelevat eri hinnalla. Jos on kontakti paikalliseen yritykseen, voi hoitua sitäkin kautta. Yksityishenkilön voi olla jo astetta vaikeampi se tehdä.

Henkilökohtaisesti en kyllä jaksaisi edes yrittää kikkailla sitä kutsukirjettä itse. Säästö on pienehkö etenkin jos laskee käytetylle ajalle hinnan. Matkatoimiston käyttäminen säästää aikaa ja hermoja. Omalla kutsukirjeellä toimitaan monessa muussa maassa, joissa viisumin saanti matkatoimistojen kautta ei ole yhtä yksinkertaista kuin Suomessa.
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

Raika

  • Aloittelija
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #1115 : 21.03.2012, 14:44:33 »
Hei! valtavan paljon asiaa täällä aiheesta Trans-Siperia. Onko kukaan tehnyt matkaa esimerkiksi Vadivostokista Suomeen päin? Olisi mielenkiintoista kuulla, sillä olemme tekemässä ensi kesänä matkan juuri noin päin. Kahlasin jonkin verran kirjoitettuja kertomuksia, mutten löytänyt vastaavaa.

zambia

  • Aloittelija
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #1116 : 30.03.2012, 10:39:48 »
Selkeistä budjeteista ja hinnoista tuntuu olevan hankalaa löytää tietoa. Meitä kiinnostaisi tietää, mitä junaliput (siis vain junaliput, ei hostellit, museot jne) maksavat Moskovasta Irkutskiin esimerkiksi 2-luokassa. Pallontallaajien Trans-Siperia tietopaketti on vuodelta 2000, silloin liput maksoivat 50e. Näitä teidän nykyisiä kokonaisbudjetteja tuijotellessa voi päätellä, että junalippujen hinnat on tainneet nousta melkoisesti 12 vuodessa? Mikä on siis 2012 JUNALIPPUJEN HINTA MOSKOVASTA IRKUTSKIIN? Tiedättekö vielä paljonko maksaa JUNALIPUT IRKUTSKISTA PEKINGIIN?

Ja jos ette osaa sanoa niin arveluja/tietoa, mistä näitä hintoja voisi löytää? Erityisesti välimatkaan Irkutsk-Peking.
(harkitsemme lentämisen ja junalla menemisen välillä eli tarkoituksena löytää oikeasti edulliset liput, ei mitään matkatoimistojuttuja ja vr:n etukäteisliputkin taitaa olla suhteettoman kalliita)

Kiitos :)

olmivaara

  • Reissaaja
  • Viestejä: 25
    • Profiili
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #1117 : 30.03.2012, 11:18:25 »
Moskova-Irkutsk juniin maksaa kupe-paikat (eli 4 hlön hytti) 8000-8800 ruplaa eli 200-220 euroa. Platskartnyi-avovaunupaikat maksaa ehkä noin puolet tuosta. Irkutsk-Peking-välin hinnoista en tiedä.

edit. hintoja löytyy täältä: http://rzd.ru/

reissuruuna

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 162
    • Profiili
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #1118 : 30.03.2012, 13:07:22 »
Selkeistä budjeteista ja hinnoista tuntuu olevan hankalaa löytää tietoa.

Huoh. Ymmärrän, että ehkä kaikki ei jaksa lukea koko faq-ketjua, mutta todetaan sama asia mikä on todettu jo miljoonaan kertaan:

"Selkeitä" hintoja ei ole  olemassa - eri junat, eri päivämäärät ja eri matkustusluokka vaikuttavat lipun hintaan samalle matkalle. Esim. Moskovasta Irkutskiin lähtee pelkästään tänään yhdeksän eri junaa. Paljonko maksaa lentolippu Helsingistä Pekingiin? No, se vähän riippuu...

Tässä ne nyrkkisäännöt (joihin on poikkeuksia): mitä isompi junan numero, sitä hitaampi juna-> sitä halvempi juna. Talvella halvempaa kuin kesällä ja juhlapyhät kalliimpia kuin arkena. Ykkösluokka kallein, kakkosluokka puolet siitä, kolmosluokka puolet kakkosluokasta. Kansainvälisissä junissa ei ole kolmosluokkaa ja ne ovat muutenkin kalliimpia kuin Venäjän sisäiset junat.

Ylläolevan pohjalta sitten etsimään junia ja hintoja rzd.ru-sivuilta tai poezda.netistä. Jos ei opi noita nettisivuja käyttämään, niin en suosittele Venäjän halki omatoimimatkailuakaan.

Tosi budjettireissaajelle raamit Venäjän läpi menemiseen:

- venäläinen bussi Helsingistä lasipalatsin takaa Pietariin, arkisin n. klo 10-12, ~15 e
- Pietarista kolminumeroisen junan kolmosluokassa jonnekkin lähellä rajaa tai ensin paikallisjunalla Moskovaan
josta eteenpäin
- älä matkusta sillä rajat ylittävällä kansainvälisellä junalla edes venäjän sisällä, se on kalliimpaa
- ylitä raja bussilla, kimppataksilla tms.
« Viimeksi muokattu: 30.03.2012, 13:19:40 kirjoittanut reissuruuna »

Kirnauskis

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 153
    • Profiili
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #1119 : 30.03.2012, 15:38:20 »
Tiedän että tällä saitilla matkatoimiston käyttöä ei katsota kunnioituksella enkä itsekään tee niin selvissä tapauksissa, mutta Trans-Siperia -tapauksessa säästyy monelta vaivalta, jos siihen kuitenkin alentuu. Tarjouksen pyytäminen ei maksa mitään.

Oma kokemus on, että Lähialuematkoilla http://www.lahialuematkat.fi/  on tarvittava ammattitaito, lisäksi heillä on virkailija nimeltä Kiril, joka on kotoisin Vladivostokista ja on spesialisti näissä juna-asioissa. Mukavakin on. Muistaakseni ottavat palkkiota 15 euroa per lippu. Jos pysähtyy Moskova-Vladivostok -välillä Irkutskissa, niin siitä tulee kaksi lippua ja siis kaksi 15 euron palkkiota.
Kotiin on moni kuollut.