Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)

(Luettu 709773 kertaa)

Kirnauskis

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #1120 : 30.03.2012, 15:45:20 »
Vielä sekin, että Lähialuematkoilta saa lippuja myös platskartnyyn.
Kotiin on moni kuollut.

Nalle Nallukainen

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #1121 : 30.03.2012, 16:23:32 »
Tiedän että tällä saitilla matkatoimiston käyttöä ei katsota kunnioituksella enkä itsekään tee niin selvissä tapauksissa, mutta Trans-Siperia -tapauksessa säästyy monelta vaivalta, jos siihen kuitenkin alentuu. Tarjouksen pyytäminen ei maksa mitään.

Mä en kokenut monia vaivoja, vaikka ihan itse liput ostinkin paikan päältä. Menin reissun pätkissä Moskova-Jekaterinburg-Irkut-UB-Peking ja ostin liput aina asemilta päivää tai paria ennen. Ainoa vaiva oli jonottamisen vaiva, pisin jonotusaika oli reipas 45 minuuttia Jekaterinburgissa. Tietty eka piti käydä netistä tsekkaamassa miten junat kulkevat ja mihin junaan itse tahtoo, mutta en mä nyt sitäkään laittaisi sinne monien vaivojen listaan.  Siinä samalla ne junien kulkemiset tsekkasi, kun kävi kurkkii naamakirjan ja pallikset  :D

Kirnauskis

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #1122 : 30.03.2012, 16:59:33 »
Vaivat on suhteellisia :)
Kotiin on moni kuollut.

Nalle Nallukainen

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #1123 : 30.03.2012, 18:45:17 »
Se on totta se. Mielelläni kyllä kuulisin, mitä mielestäsi ovat ne monet vaivat, joita lippuja itse ostaessa aiheutuu?

Heloriina

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #1124 : 30.03.2012, 19:20:42 »
Selkeistä budjeteista ja hinnoista tuntuu olevan hankalaa löytää tietoa. Meitä kiinnostaisi tietää, mitä junaliput (siis vain junaliput, ei hostellit, museot jne) maksavat Moskovasta Irkutskiin esimerkiksi 2-luokassa. Pallontallaajien Trans-Siperia tietopaketti on vuodelta 2000, silloin liput maksoivat 50e. Näitä teidän nykyisiä kokonaisbudjetteja tuijotellessa voi päätellä, että junalippujen hinnat on tainneet nousta melkoisesti 12 vuodessa?

Tässä ajankohtaisin tieto, sillä olen nyt Moskovassa ja lähdössä sunnuntaina Moskovasta Irkutskiin kakkosluokan Kupe-vaunussa. Lippu on ostettu rdz.ru-sivuilta etukäteen heti, kun liput tulivat myyntiin eli 45 päivää sitten. Silloin hinnaksi tälle välille tuli yhdelle lipulle 169 euroa. Nyt on kuitenkin vähän off season, joten lippu oli ehkä halvempi kuin kesällä. En osaa paljoa venäjää, mutta ostin liput googlen käännöspalvelun ja tältä nettisivulta löytyvän ohjeistuksen avulla: http://www.valigiapronta.altervista.org/eng_index.php#. Sivu ei enää täysin vastaa rdz.ru-sivua, mutta välttämättömien tietojen osalta se oli suureksi avuksi. Tällä tavalla ostin useammankin lipun Venäjän juniin ja kaikki on mennyt täysin ongelmitta. Liput olen tulostanut juna-asemilla löytyviltä automaateilta ja Moskovassa automaatissa oli myös englanninkielinen valikko. Lipun tulostamiseen tarvitsi varaus- ja passinumeron.

Kirnauskis

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #1125 : 30.03.2012, 21:45:30 »
Se on totta se. Mielelläni kyllä kuulisin, mitä mielestäsi ovat ne monet vaivat, joita lippuja itse ostaessa aiheutuu?

Jopas jotakin. Tää onkin uutta, että joku on mun vaivoistani kiinnostunut :)
Kotiin on moni kuollut.

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #1126 : 30.03.2012, 23:11:04 »

Ylläolevan pohjalta sitten etsimään junia ja hintoja rzd.ru-sivuilta tai poezda.netistä. Jos ei opi noita nettisivuja käyttämään, niin en suosittele Venäjän halki omatoimimatkailuakaan.

Olen puolitoista kertaa matkustanut Trans-Siperian enkä kummallakaan kertaa edes vilkaissut sivustoa. Samat tiedot sain asemaltakin enkä muista edes jonoja olleen. Kummallakin kertaa matkustin syyskuussa.

Helppoa oli.

Kirnauskis

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #1127 : 31.03.2012, 09:41:35 »
Menimme kesäkuussa 2010 Moskova-Vladimir-Irkutsk-Vladivostok sekä tietenkin myös pätkän Helsinki-Pietari. Paluu Aeroflotilla. Mieheni, jonka kanssa en vielä silloin ollut naimisissa, mutta Siperia opetti ja seuraavana syksynä mentiin, oli noin viisi vuotta sitten mennyt Trans-Mongolian, joten nyt piti nähdä se Irkutsk-Vladivostok -väli. Aikaa oli hänen lomansa takia kaksi viikkoa eli tosi naftisti. Ennen reissua kahlasin silloiset noin 40 sivua tätä ketjua ja mietittiin eri vaihtoehtoja lippujen varaamiseen. Koska aikaa oli noin vähän, päätettiin ettei haluta käyttää energiaa lippujen ostoon paikan päällä, varsinkin kun tiesimme mihin junaan haluamme ja halusimme olla varmoja että paikat myös saa. Juna olikin koko ajan täynnä. Itse ajattelin, etten nyt vaan jaksa onkia selville että mitkä paikat ovat käytävällä (joihin halusimme), vaikka jollekin muulle tämä on varmaan ihan selvää pässinlihaa. Käännyimme siis Kirillin puoleen.

Reissu oli kerrassaan hyvä aina Belogorskiin asti. Juna pysähtyi asemalla, ostimme yhdeltä mummolta ruokaa. Hyvää oli. Noin tunnin päästä mies alkoi valittaa vatsaansa, naama oli jokseenkin kopiopaperin värinen ja retket vessaan alkoivat olla melko tiheitä. Ei enää puhunutkaan mitään, mikä on aina huono merkki. Iltapäivällä oli jo niin heikossa kunnossa, että hänet piti työntää yläpetille. Junaan päätettiin pyytää lääkäri. Olin kauhusta kankeana: kuinka pitkä pysähdyksestä tulee, viivästyvätkö rahdit sun muu, pitääkö meidän maksaa joku tähtitieteellinen hinta? Ei onneksi tarvinnut. Venäläiset olivat sitä mieltä, että mummolta ostettu ruoka on syyllinen, itse mietin että sen perusteella minunkin olisi pitänyt olla ruokamyrkytyksessä. Noh, juna sitten pysähtyi seuraavalla asemalla ja platskartnyyn purjehti lääkäri sairaanhoitaja vanavedessään ja hillittömän kokoinen oranssi ensiapupakki kädessään. Tutki potilaan, jonka olin siihen mennessä saanut puhuttua viereisen loosin alapetille. Kyseisessä loosissa oli muuten sinä päivänä armeijasta kotiutuneita kundeja, joilla oli ilo ylimmillään ja jotka ehdottivat vatsataudin hoitoon vodkaa. Hauskoja tyyppejä, joita kiinnosti minun sähköpostiosoitteeni samaan aikaan kun heidän vieressään makasi jokseenkin vainajalta vaikuttava mieheni.

Lääkäri antoi miehelleni kipupiikin - tai jotain - takapuoleen puolen junanvaunullisen seuratessa tilannetta, itse junapäällikkökin kävi paikalla. Saimme lääkkeet ja tarkat ohjeet, että miten niitä otetaan. Onneksemme olimme edellispäivänä tutustuneet samassa vaunussa olleeseen venäläiseen englanninopettajaan, joten kieli ei ollut ongelma, oma venäjäni on 20 vuotta vanha D-venäjä.

Pysähdykseen ei kuitenkaan mennyt paljonkaan kauempaa kuin mikä junan normaali pysähdys olisi ollut. Tässä kohtaa matka meni kuitenkin siinä mielessä plörinäksi, että mieheltäni jäi näkemättä nimenomaan se pätkä, jonka takia reissuun oli tultu. Seuraavana aamuna olimmekin jo Vladivostokissa, josta Kirill oli varannut meille huoneen hotellista. Kiitin todella huonevarausta, sillä jo siinä ajatuksessa, että pitää lähteä etsimään majoitusta vieraasta kaupungista huonolla venäjällä kukonlaulun aikaan ja seuralaisena mies, jolla hädin tuskin jalat kantavat ja vessa oli edelleen rakas paikka, oli ihan riittämiin monia vaivoja.

En siis sano, että itse varaamalla olisi jotenkin kauhean työlästä, varsinkin jos kieli sujuu ja aikaa on käytössä riittämiin sekä pystyy olemaan joustava junien suhteen. Eikä mene vatta sekaisin. Oma kokemus oli se (ja tilanne on voinut Venäjälläkin muuttua viimeisen parin vuoden aikana), että siellä ei olla ihan niin nettipohjaisia, itse varaavia jne. kuin mihin olen täällä tottunut. Toisaalta oli monen vuoden jälkeen ihan hauskakin asioida matkatoimiston kanssa. Eikä tarvinnut turhautua, että mitä ne liput nyt oikein maksavat.
Kotiin on moni kuollut.

reissuruuna

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #1128 : 31.03.2012, 09:45:03 »
Olen puolitoista kertaa matkustanut Trans-Siperian enkä kummallakaan kertaa edes vilkaissut sivustoa. Samat tiedot sain asemaltakin enkä muista edes jonoja olleen. Kummallakin kertaa matkustin syyskuussa.

Helppoa oli.

Varmasti. Tarkoitin lähinnä, että jos kyseisten sivujen käyttäminen ja niiltä tiedon etsintä tuntuu liian vaikealta, niin ehkä ei osaa myöskään lukea Moskovan Yaroslavskin-juna-asemalla infotaululta junan lähtölaituria jne.

kid

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Blogiin!
« Vastaus #1129 : 04.04.2012, 23:02:15 »
Toi poezda.nethän on tosi kätevä - näkee junan vaunun kuvana jne mikä helpottaa ainakin omaa eloa suunnattomasti.

Sit vielä tosta TransSiberianExpress.netistä: Väittävät myyvänsä Venäjän viisumeita hintaan 15e. Onko jollakin kokemusta? Entä miten kun tuolla on "registration in St.Petersburg" ja yhtäkkiä hintaa onkin 55e?
« Viimeksi muokattu: 07.04.2012, 17:07:42 kirjoittanut kid »
reality was never my thing anyway

samae

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #1130 : 28.04.2012, 21:53:07 »
Onko kellään kokemusta viisumikutsujen tilaamisesta? äkkiseltään googlaamalla mahdollisia lafkoja näyttäisi löytyvän vaikka kuinka, https://www.getrussian.com/ tällasta kattelin nyt ite kun sais samaan kutsuun kaks ihmistä

mimi-

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #1131 : 06.05.2012, 12:54:39 »
Hei!

Onko kellaan tietoa pitaisiko rzd.run sivuilta ostetun lipun tulla sahkopostiin vai onko niilla joku eri systeemi? Tilasin eilen lipun valille Irkutsk-Moskova, mutta eipa ole lippu tippunut mailiin.

Elody

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #1132 : 11.05.2012, 18:32:21 »
Hei!

Onko kellaan tietoa pitaisiko rzd.run sivuilta ostetun lipun tulla sahkopostiin vai onko niilla joku eri systeemi? Tilasin eilen lipun valille Irkutsk-Moskova, mutta eipa ole lippu tippunut mailiin.

Itse kun ostin sieltä lipun, niin se piti tulostaa sieltä sivuilta varauksen jälkeen. Lippu ei siis tullut s.postiin. Mutta kun loggaat itsesi sisälle rzd.ru:hun niin sinun pitäisi päästä tulostamaan se sieltä myös jälkikäteen.

kid

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Blogiin!
« Vastaus #1133 : 14.05.2012, 20:58:15 »
Osaiskohan joku auttaa? Kaveri soitti Lähialuematkoille et paljonko maksaa Pietari-Irkutsk päivänä X. Muija vastas että se on ton 210e niinkun sivuilla sanotaan, pieni hinnan korotus saattaa olla toki. Ok, kaveri laitto hakemuksen meneen ja sieltä tulee vastaus että matka maksaa kahelta henkilöltä 2.lk:ssa n. 1060e. WTF man? Keksiskö joku et onko ne heittäny ihan virhearvion, vai voiko noi hinnat oikeesti olla tota luokkaa? Toi ei meinaan oo mun korvaan enää mikään pieni hinnankorotus... Soitellaan sinne uudestaan jne, mutta onks muille käyny näin?

//edit. No whatever, mennään platskartnyyn
« Viimeksi muokattu: 24.05.2012, 13:25:27 kirjoittanut kid »
reality was never my thing anyway

vapaaratas

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #1134 : 05.06.2012, 16:40:29 »
Noniin, sain luettua tämän valtavan ketjun! Pari työpäivää siihen meni, mutta se oli hyödyllistä.

Olen lähdössä elokuussa Helsingistä Hong Kongiin ja tarkoitus on kulkea maitse, lähinnä junalla.

Melkein kaikkeen askarruttavaan olenkin täältä jo vastauksen löytänyt, mutta paria asiaa haluaisin kysyä:

1. Saako maahantulokortin jo bussissa Helsingistä Pietariin vai raja-asemalta vasta? Tarviiko tätä pyytääkseen puhua venäjää?
2. Tarvitsenko matkaan ohuen makuupussin vai riittääkö silkkipussi ja lämmin vaate? Lähinnä ajattelin junamatkaa sekä yöpymistä Gobissa.
3. Luin täältä, että bussimatka Ulan Udesta Ulan Batoriin oli kestänyt 14 tuntia. Junalla se näyttäisi kestävän yli 24h. Miten voi olla mahdollista? Olisiko hyvä idea mennä junalla UU:een Irkutskin sijasta, jos haluaa käydä kastamassa varpaitaan Baikaliin, kokemuksia?

Suurkiitokset, jos jaksaisitte vastailla :)

Heloriina

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #1135 : 05.06.2012, 16:59:14 »
2. Tarvitsenko matkaan ohuen makuupussin vai riittääkö silkkipussi ja lämmin vaate? Lähinnä ajattelin junamatkaa sekä yöpymistä Gobissa.
3. Luin täältä, että bussimatka Ulan Udesta Ulan Batoriin oli kestänyt 14 tuntia. Junalla se näyttäisi kestävän yli 24h. Miten voi olla mahdollista? Olisiko hyvä idea mennä junalla UU:een Irkutskin sijasta, jos haluaa käydä kastamassa varpaitaan Baikaliin, kokemuksia?

Suurkiitokset, jos jaksaisitte vastailla :)

Junamatkalle ei tarvitse makuupussia, sillä vaunussa on peitot ja muutenkin niin lämmin, ettei ylimäärääräistä lämmikettä tarvitse. Me saimme Mongolian kierrokselle matkanjärjestäjältä makuupussit, mutta emme käyneet Gobissa.

Junamatka Ulan Udesta Ulan Batoriin kestää pidempään, koska rajalla vaihdetaan rattaa ja se vie tunteja. Otimme bussin UU:sta UB:hen ja muistaakseni matkamme kesti 12 tuntia. Bussi lähti UU:sta muistaakseni klo 7.30. Ajasta en ole nyt ihan varma, mutta aamusta kuitenkin. Baikalia ei kannata jättää väliin!

BooRadley

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #1136 : 06.06.2012, 10:24:19 »
En tiedä, onko tämä vanha juttu, mutta olen ostanut nyt useamman junalipun Venäjälle netissä ja melkein kaikissa tarjotaan mahdollisuutta elektroniseen lippuun. Eli lippua ei tarvitse tällöin hakea asemalta, vaan pelkällä henkkarilla pitäisi päästä junaan.

Olisiko mahdollista saada lisätietoa, että minkä nettisivun kautta olet/olette noita lippuja hankkineet? Itselleni tuo Venäjän virallinen rautatiesivusto ei aukene ei sitten ollenkaan, eli se, miten sieltä sen lipun saa ostettua. Tarkoituksena olisi paukkia heinäkuussa Moskovasta Mongolian kautta Pekingiin, ja yritämme kaverini kanssa miettiä mistä liput järkevimmin saisi. Kaikki vinkit otettaisiin erittäin kiitollisina vastaan.
Jos jaksaa roikkua puussa ei tipahda!

Neeneh80

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - piia_annika@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #1137 : 06.06.2012, 11:57:40 »
Me mentiin BooRadleyn reitti viime heinäkuussa. Monen tunnin säätämisenkään jälkeen en saanut ostettua lippuja rautateiden virallisesta nettikaupasta, joten käytimme seuraavia sivustoja, jotka toki ottavat provikkaa välistä:

http://www.russiantrains.com/
http://www.realrussia.co.uk/

Noista ehkä toi jälkimmäinen vaikutti luotettavammalta, vaikka ekankin kanssa asiointi sujui ihan hyvin.

Nämä toimii siis Mongoliaan saakka, Mongolia-Kiina liput hankki meille hostellimme Mongoliassa.

Junaliput Helsinki-Moskova-Kazan-Jekaterinburg-Irkuts-UB-Datong-Peking maksoivat yhteensä muistaakseni n. 700 €. Matkustimme 4 hengen hytissä.

Suosittelen muuten äärettömän lämpimästi pysähtymään Kazanissa, ihana kaupunki!!! Reitti poikkeaa pääradalta hieman etelään, mutta yhteydet sieltäkin molempiin suuntiin ovat hyvät.

BooRadley

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #1138 : 06.06.2012, 12:44:06 »
Kiitoksia nopeasta vastauksesta! :) Pitääkin alkaa tutkailemaan noita.
Jos jaksaa roikkua puussa ei tipahda!

Heloriina

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #1139 : 06.06.2012, 16:36:17 »
En tiedä, onko tämä vanha juttu, mutta olen ostanut nyt useamman junalipun Venäjälle netissä ja melkein kaikissa tarjotaan mahdollisuutta elektroniseen lippuun. Eli lippua ei tarvitse tällöin hakea asemalta, vaan pelkällä henkkarilla pitäisi päästä junaan.

Olisiko mahdollista saada lisätietoa, että minkä nettisivun kautta olet/olette noita lippuja hankkineet? Itselleni tuo Venäjän virallinen rautatiesivusto ei aukene ei sitten ollenkaan, eli se, miten sieltä sen lipun saa ostettua. Tarkoituksena olisi paukkia heinäkuussa Moskovasta Mongolian kautta Pekingiin, ja yritämme kaverini kanssa miettiä mistä liput järkevimmin saisi. Kaikki vinkit otettaisiin erittäin kiitollisina vastaan.

Minä ostin liput suoraan Venäjän rautateiltä, eikä minulla ollut kertaakaan ongelmia nettisivuston kanssa. UB-Peking -lippu tuli hankittua myös Mongoliassa hostellin kautta.
« Viimeksi muokattu: 06.06.2012, 16:38:48 kirjoittanut Heloriina »