Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)

 (Luettu 694335 kertaa)

Rollo

  • Aloittelija
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #1180 : 31.07.2012, 01:44:56 »
Pistämpä tähän vähän tämänhetken lippujen hintoja. Lähtö Pietariin on ylihuomenna ja liput ostettu noin neljä viikkoa sitten. Kaikki liput ovat halvimpaan (kamalimpaan ja pelottavimpaan) luokkaan.

Turku - Pietari bussilla 45 €
Pietari - Moskova 15 € (Istumapaikka, kestää "vain" 8 tuntia)
Moskova - Ekaterinburg 57 €
Ekaterinburg - Novosibirsk 52 €
Novosibirsk - Irkutks 58 €
Yhteensä: 227 €

Pidemmälle en ole lippuja ostanut. Junailen ne sitten jotenkin paikanpäältä. Yritän jollain keinolla päästä tässä välissä Olkhonin saarelle muutamaksi päivää lököilemään. Ulan Ude - Ulan Bator väli kannattaa ilmeisesti mennä bussilla muutenkin. Mutta ihmettelen loppumatkaa sitten parin kolmen viikon kuluttua. Koko matka Turku - Beking tulee maksamaan varmaan jotain 400-500 euroa, riippuen siitä viitsinkö kamalimmassa luokassa jyskyttää koko matkaa.

altteri

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 374
    • Profiili
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #1181 : 31.07.2012, 03:44:13 »
riippuen siitä viitsinkö kamalimmassa luokassa jyskyttää koko matkaa.

Mikä siitä platskartnystä niin kamalan tekee? Enemmän siellä on fiilistä, kun kupéssa tai ekassa luokassa koskaan. Enkä usko, että koko matkaa onnistut edes platskartnyssä matkaamaan, koska Ulan Batorista Kiinaan on liki mahdoton saada muita kun kupé-luokan lippuja ja nekin menee "suhteilla", eli asemalta niitä on turha koittaa ostaa. Tai sitten joudut menemään dösällä, mutta ainakin omasta mielestäni se syö snadisti suuren JUNAmatkan ideaa.

kid

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 262
    • Profiili
    • Blogiin!
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #1182 : 31.07.2012, 05:56:23 »
Platskarnyin puolesta puhun mäkin! Pelikortit mukaan ja vaikka Fazerinn sinistä niin löytyy tekemistä loossikavereiden kanssa. Kansainvälisiin juniin myydn vain 2.luokkaa, eli bussi tulee huomattavasti halvemmaksi... Olkhonille kulkee pikkubusseja pitkin päivää. Mene bussiasemalle, niin eiköhän joku sut siitä nappaa. Myös rautiksen edessä Irkutskissa on pikkubusseja, mutta kulkevat muistaakseni harvemmin. Yksi suunts 600r sisältäen lauttamatkan ja kuljetuksen majoitusliikkeesi ovelle Olkhonilla. Aivan ihana paikkka, älä jätä väliin!
reality was never my thing anyway

SlummiViikuna

  • Tosireissaaja
  • Viestejä: 99
    • Profiili
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #1183 : 31.07.2012, 07:22:55 »
Pistämpä tähän vähän tämänhetken lippujen hintoja. Lähtö Pietariin on ylihuomenna ja liput ostettu noin neljä viikkoa sitten. Kaikki liput ovat halvimpaan (kamalimpaan ja pelottavimpaan) luokkaan.

Turku - Pietari bussilla 45 €
Pietari - Moskova 15 € (Istumapaikka, kestää "vain" 8 tuntia)
Moskova - Ekaterinburg 57 €
Ekaterinburg - Novosibirsk 52 €
Novosibirsk - Irkutks 58 €
Yhteensä: 227 €

Pidemmälle en ole lippuja ostanut. Junailen ne sitten jotenkin paikanpäältä. Yritän jollain keinolla päästä tässä välissä Olkhonin saarelle muutamaksi päivää lököilemään. Ulan Ude - Ulan Bator väli kannattaa ilmeisesti mennä bussilla muutenkin. Mutta ihmettelen loppumatkaa sitten parin kolmen viikon kuluttua. Koko matka Turku - Beking tulee maksamaan varmaan jotain 400-500 euroa, riippuen siitä viitsinkö kamalimmassa luokassa jyskyttää koko matkaa.

Ookkei. Kiitos vähä suuntaa antavasta hinnoittelusta nii on jotain hajuu mihin varautua, kun netissä oli noita paketti hintoja tietyille reiteille ja ilmeisesti olivat jonku matkanjärjestäjän kautta. Matkustusluokalla rennon kaverin kans tuskin on niin suurta väliä.

Lainaus
Viitsisitkö edes selata muutaman sivun taaksepäin. Sieltä löytyy ajankohtaista hintatietoa. Hintoja ei ole tarpeen toistella joka sivulla ja jokaiselle, joka ei viitsi tutustua aiempiin viesteihin.

Paljo oon yrittäny katella netistä kaikkee tietoa ja muuta. Aamulla tuli vähä kiire, ku meinasin tän keskustelun selailun takia aivan myöhästyä töistä niin heitin tohon noita kysymyksiä, et saan kattoo, ku kerkeen, jos joku on viittiny vastata päivitetympää tietoa, ku ekoilla sivuilla ja olisin kai voinu selailla tätä paremmallakin ajalla niin ei olis kenenkään tarvinnu nähä tällästä ylimäärästä vaivaa, mutta kiitos nyt vaivan näkijälle oikein paljon. :)



kid

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 262
    • Profiili
    • Blogiin!
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #1184 : 31.07.2012, 15:57:22 »
Pari sivua taakse päin niin on allekirjoittanutkin yrittänyt laittaa ylös noita hintoja kesä-heinäkuulta 2012.
reality was never my thing anyway

Rollo

  • Aloittelija
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #1185 : 31.07.2012, 22:24:49 »
riippuen siitä viitsinkö kamalimmassa luokassa jyskyttää koko matkaa.

Mikä siitä platskartnystä niin kamalan tekee? Enemmän siellä on fiilistä, kun kupéssa tai ekassa luokassa koskaan. Enkä usko, että koko matkaa onnistut edes platskartnyssä matkaamaan, koska Ulan Batorista Kiinaan on liki mahdoton saada muita kun kupé-luokan lippuja ja nekin menee "suhteilla", eli asemalta niitä on turha koittaa ostaa. Tai sitten joudut menemään dösällä, mutta ainakin omasta mielestäni se syö snadisti suuren JUNAmatkan ideaa.

Tämäpä oli juuri samainen syy platskartnyn valintaan. Tietenkin valintaa auttoi myös tuo todella halpa hinta. Loppumatka on todellakin vielä ihan auki, mutta olen varautunut matkustamaan paljon dösällä, jos se on halvempaa ja näppärämpää. Mutta samaa mieltä olen kyllä JUNAmatkan idean häviämisestä.

Onko muuten mitään vinkkejä mihinpäin kannattaisi lähteä kiinassa suuntaamaan? Minulla ei ole mitään tarvetta painella heti suoraan Pekingiin vaan voisin vaikka viikon pyöriä jossain muualla. Koko reissuun olen varannut aikaa noin puolitoista kuukautta.

Olkhonille kulkee pikkubusseja pitkin päivää. Mene bussiasemalle, niin eiköhän joku sut siitä nappaa. Myös rautiksen edessä Irkutskissa on pikkubusseja, mutta kulkevat muistaakseni harvemmin. Yksi suunts 600r sisältäen lauttamatkan ja kuljetuksen majoitusliikkeesi ovelle Olkhonilla. Aivan ihana paikkka, älä jätä väliin!
Kiitos vinkistä. Tiesinkin että sinne jotain dösiä menee, mutta siinä olikin kaikki tieto. Olkhonilta on jo varattu majotus. Siellä on muuten kaikki paikat jo varattu ja minäkin olen menossa johonkin "accomodation with our neigbours" paikkaan.

dltd

  • Reissaaja
  • Viestejä: 37
  • We are one, moment is now.
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #1186 : 01.08.2012, 00:48:29 »
UsvaAuer, Kiitos erittäin paljon noin kattavasta vastauksesta! Pitää tosiaan joo etsiä viellä ainakin tietoa noista lautoista ja lennoista, nyt hieman kiire pitää palata paremmalla ajalla. Mutta noilla kertomillasi tiedoilla pääsen jo hyvin alkuun! :)

EDIT: Hmph en vieläkään ole varma reitistäni, nyt tällä hetkellä järkevimmältä tuntuu Moskova-Peking trans-siperia reitti. Pekingistä voisin sitten junalla mennä Etelä-Koreaan Souliin, enkö? Ja jos sitten sieltä lentäisin Tokyoon. Japanista pitäisi sitten keksiä se reitti takaisin..
« Viimeksi muokattu: 01.08.2012, 20:48:10 kirjoittanut dltd »

mustek

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 159
    • Profiili
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #1187 : 04.08.2012, 06:50:14 »
Terveisiä Ulan-Batorista! Nyt kaikki pojat ja tytöt kuulolle jos haluatte ajankohtaista tietoa matkustamisesta Peking-UB-Ulan Ude välin edullisesti. Eli läksin 1.8. Pekingistä sleepperibussilla kohti Erliania. Bussin otin Muxiyuan -bussiasemalta, jonka löytäminen oli omanlaisensa prosessi. Toivottavasti näillä ohjeilla se on teille iisimpää. Asemalle pääsee esimerkiksi bussilla numero 2, jonka voi ottaa vaikkapa Tiananmen East -bussipysäkiltä. Tsekkaa täältä google translatella bussipysäkit yms: http://www.bjbus.com/home/index.php. Poistu bussista 7. pysäkilla, nimeltään muistaakseni Haihatou. EI siis edeltävällä Muxiyuan -pysäkillä, koska silloin päätyy vain Muxiyuan kaupunkibussiterminaaliin/ostoskeskukseen. Tosin sieltäkin ilmeisesti löytää tietä kysymällä oikeaan paikkaan. Pysäkiltä kävele bussin menosuuntaan n. 50 metriä ja bussiasema on oikealla. Rakennuksessa ei ole englanniksi mitään, mutta sen kyllä tunnistaa asemaksi.

Sisällä voi vaikka kysäistä infosta tai joltain "English?" jolloin sinut viitotaan kassalle, joka puhuu ainakin välttävää englantia. Minun tapauksessani se oli numero 16. Olin paikalla noin kello 13, mutta sen päivän bussiliput oli loppuunmyyty. (Niitä voi ostaa vain lähtöpäivänä). Asemalla pyörii kuitenkin pari äijää jotka kaupittelevat juuri näitä sleeperbusseja Erlianiin. Kävin hakemassa tavarani ja palasin noin 16 aikaan, jolloin heput johdattivat minut yhteen busseistä. Busseja lähtee ainakin klo 15 ja 17, mutta tarkempaa inffoa oli hankalaa saada koska nämä tyypit eivät puhu sanaakaan englantia. Kiipesin bussiin ja löin kavereille käteen 200 yuania (25e), kuten sovittu, ja sitten vaan odottelemaan. Bussi lähti lopulta hieman yli 17, mutta ajoi sitten jollekin pienemmälle asemalle lähellä, jossa odoteltiin vielä noin 1,5 tuntia. Tältä asemalta Mongoolit yms ilmeisesti tulevat kyytiin, ja tapasin myös kaks ranskalaista jotka olivat hortoilleet sinne kaupunkibussiasemalta piirtämällä kuvan sleeperbussista paperiin ja näyttämällä sitä ohikulkijoille :D Busseja lähtee useampia samoihin aikoihin, joten kunhan on jokseenkin ajoissa niin luultavasti paikka järjestyy.

Sleeperbussin punkat ovat pienehköjä, kiinalaiskokoa, joten isolle ihmiselle voi olla hankalaa. Saavuimme Erlianiin seuraavana aamuna noin klo 6, pysähdyttyämme n. 3-4 h lähdön jälkeen varsin saastaisella pysähdyspaikalla. Asemalla on paljon takseja tarjoamassa kyytiä rajalle, joten sellaisen voi ottaa tai mennä kaupunkibussilla. Toiset tapaamani ranskalaiset olivat ottaneet ko. bussin kello 8.30, vaikka aikataulun mukaan ensimmäinen lähtee vasta 13.30 (hinta muistaakseni n. 50 yuania). Eli saattaa olla hyvä idea kuikuilla sitä jos ei halua ylittää rajaa taksi-jeeppi yhdistelmällä. (Kaupunkibussin nro. 1 voi myös ottaa pelkästään rajalle) Bussi lähtee Mongolian konsulaatin nurkilta, eli asemalta käännyttäessä vasemmalle. Itse menin taksilla, ensin käppäiltyäni ympäri Erliania, joten lähdin eri puolelta kaupunkia. Taksi vaati 30 yuanin kyydistä, ensin ajettuaan kaksi kertaa väärään paikkaan "vahingossa"... No, en jaksanut inttää kun yhteistä kieltäkään ei ollut. Rajalla oli jeeppejä kourallinen, joihin pääsi kysymällä kyytiin. Hinta ylitykselle on 50 yuania, ei välttämättä kannata alkaa tinkaamaan, koska se on ilmeisesti tämänhetkinen taksa. Eräs aussi tosin oli tietämättömänä maksanut 100 yuania, joten varmista hinta etukäteen. Koko prosessi on melko simppeli, ensin jeepillä ajetaan Kiinan raja-asemalle, siellä ulos, sitten pieni pätkä autossa Mongolian toimistoon, samat muodollisuudet, ja sitten Zamiin-Uudiin. Useimmat kuskit tietävät tiputtaa sinut juna-asemalle.

Kiinan puolella raja aukesi noin 8.30 aikoihin, ja olimme Zamiin-Uudissa ehkä 10-11 aikoihin. Juna-aseman lipputoimisto on varsinaisen aseman vieressä olevan kiiltävän musta/tummanharmaalaatoituksisen rakennuksen toisessa kerroksessa. Vajaa puolenpäivän aikoihin 17.35 junaan Ulan-Batoriin ei ollut jäljellä kuin istumalippuja. Mutta! Onneksi sattui olemaan torstai, ja illalla meni vielä 21.25 toinen juna. Sinne sai soft sleeperin hintaan n. 32 000 tugrugia (20e). Siirryimme rajalla tapaamieni tyyppien kanssa odottelemaan juna-aseman eteen, ja siinähän se päivä turistessa meni. Joukkoon liittyi muita ulkkiksia hiljalleen. Zamiin-Uudissa ei ole mitään näkemistä, mutta aseman lähellä on useampi ruokakauppa ja ravintoloita.

Juna oli ihan jees, lakanoista joutui maksamaan erikseen 1500 tugrugia ja tarjottavista kahveista/teestä myös jotain. UB:hen saavuttin noin 11 aikoihin. Tapasimme UB:ssa asuvan expatin joka kertoi että jokainen auto on taksi, ja että hinta kilometrille on 700 tugrukia. Kävelimme Peace Avenuen varteen ja heilutimme auton, joka vei meidät keskustan aukiolle. Maksoimme 2100 tugrukia. Siitä lähdimme etsimään hostellia, mikä oli todellista tuskaa sillä joka paikka oli täynnä ja moni uusissakin oppaissa mainittu hostelli oli kiinni tai siirtynyt, plus moni oli todella huonosti merkitty ja niiden löytyminen on tuurinkauppaa.

Seuraavaksi lähdin selvittämään mistä saisin buukattua bussin Ulan-Udeen. Missään poikkeamissani matkatoimistoissa ei myyty näitä bussilippuja, mutta kahdesta sain suurinpiirteisen osoitteen lipputoimistoon. Kävin osoitteessa useamman kerran, sillä en millään pystynyt käsittämään että siellä voisi olla mitään aiheeseen liittyvää. Ulan-Batorissa kannattaa varautua siihen että vaikka joku paikka näyttäisi tunkiolta, rangaistusvankilalta tai rakennustyömäältä, se voi silti olla se mitä etsit. Eli, lipputoimisto löytyy Chinggis Khan Avenuen Peace Bridgen puoleisesta päästä. Juuri ennen siltaa tie haarautuu oikealle ja vasemmalle, käänny keskustasta päin tullessa oikealle. Kävele eteenpäin kunnes näät vasemmalla "Naran plaza" ostoskeskuksen (tms.) sen oikealle puolella on kompleksi erilaisia hämäränoloisia rakennuksia sekä parkkipaikkoja. Kävele tämän alueen päähän, jossa näet mustan/tummanharmaan rakennuksen. Siinä on joskus ollut "Discover Mongolia" -matkatoimisto, jonka haaleat kyltinjäljet ovat kauempaa katsottuna vielä näkyvissä. Tässä vaiheessa olet hyvin lähellä vieressä olevaa Nissan -autoliikettä. Mene sisälle tähän tummaan rakennukseen, ja bussilipputoimisto on suoraan ovista mennessä edessäpäin. Siis lasinen toimistohuone, jossa on muistaakseni punaiset vaakatarrat sekä tekstiä joista kyrillisiä aakkosia osaava voi lukea avainsanoja kuten "bilety" etc. Voit myös kysyä neuvoa ihmisiltä joita pyörii rakennuksessa (bus Ulan-Ude?) Huom! Lipputoimisto on auki vain 7.30-15, en mene vannomaan poikkeusajoista ja 13-14 taisi olla lounas. Mutta en vanno. Lipunmyyjätäti osasi riittävästi englantia lipun myyntiin, mutta venäjäntaidosta on hyötyä. Olin toimistossa noin 9 aikaan aamulla, seuraavalle päivälle ei enää saanut lippuja. Kahden päivän päähän lippuja oli vielä jäljellä noin 1/4 myymättä, mutta parhaat paikat oli viety. Lippu maksoi 45 000 tugrukia (27e). Muista ottaa passi mukaan. Bussi lähtee samasta paikasta kello 7.30.

Päivitän tämä kokemuksen myös Wikitraveliin kunhan ehdin.
Does the man who journeys up the river arrive at his destination as quickly as the man who travels down it? The first goes against Nature and the second drifts with it.

kid

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 262
    • Profiili
    • Blogiin!
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #1188 : 04.08.2012, 08:55:07 »
UsvaAuer, Kiitos erittäin paljon noin kattavasta vastauksesta! Pitää tosiaan joo etsiä viellä ainakin tietoa noista lautoista ja lennoista, nyt hieman kiire pitää palata paremmalla ajalla. Mutta noilla kertomillasi tiedoilla pääsen jo hyvin alkuun! :)

EDIT: Hmph en vieläkään ole varma reitistäni, nyt tällä hetkellä järkevimmältä tuntuu Moskova-Peking trans-siperia reitti. Pekingistä voisin sitten junalla mennä Etelä-Koreaan Souliin, enkö? Ja jos sitten sieltä lentäisin Tokyoon. Japanista pitäisi sitten keksiä se reitti takaisin..

Nyt on pakko pyytää, että riittäisikö OT jo? Tää ketju käsittelee kuitenkin Trans-Sib -juttuja eikä sun matkasuunnitelmia. Onnea siihen junaan Kiinasta Etelä-Koreaan, tuliko mieleen että siinä on eräs toinenkin maa välissä? Kannattaa noista Aasia-threadeista käydä lueskelemassa. Päätöksen siitä mihin ja koska ja mitä reittiä menet teet sinä, ei me. Kiitos kaunis, ja anteeksi jos loukkasin.
reality was never my thing anyway

kikkomaen

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 165
    • Profiili
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #1189 : 04.08.2012, 12:04:29 »
Pistämpä tähän vähän tämänhetken lippujen hintoja. Lähtö Pietariin on ylihuomenna ja liput ostettu noin neljä viikkoa sitten. Kaikki liput ovat halvimpaan (kamalimpaan ja pelottavimpaan) luokkaan.

Turku - Pietari bussilla 45 €
Pietari - Moskova 15 € (Istumapaikka, kestää "vain" 8 tuntia)
Moskova - Ekaterinburg 57 €
Ekaterinburg - Novosibirsk 52 €
Novosibirsk - Irkutks 58 €
Yhteensä: 227 €

wow! viime lokakuussa asemilta ostaessa hinnat oli seuraavanlaisia..

10.10.2011   Minibussi   Pietari   392 km   8h 30 min   20 €
14.10.2011   Juna   Moskova   651 km   9h 13 min   22 €
17.10.2011   Juna   Irkutsk   5185 km   88 h   82 €
23.10.2011   Juna   Ulan Ude   456 km   8 h 10 min   17 €
24.10.2011   Linja-auto   Ulan Bataar   657 km   11 h   25 €
27.10.2011   Juna   Peking   1357 km   31 h   93 €

Venäjän puolella "pelottava ja kamala" platskartny, joka meikän mielestä oli se kaikkein rennoin ja antoisin mesta.

johtunekko sun "kalliit" hinnat venäläisten kesälomakaudesta, useemmista pysäkeistä, vai siitä että oot buukkaillu ne jonkun matkatoimiston kautta?

Rollo

  • Aloittelija
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #1190 : 05.08.2012, 12:30:20 »
Pistämpä tähän vähän tämänhetken lippujen hintoja. Lähtö Pietariin on ylihuomenna ja liput ostettu noin neljä viikkoa sitten. Kaikki liput ovat halvimpaan (kamalimpaan ja pelottavimpaan) luokkaan.

Turku - Pietari bussilla 45 €
Pietari - Moskova 15 € (Istumapaikka, kestää "vain" 8 tuntia)
Moskova - Ekaterinburg 57 €
Ekaterinburg - Novosibirsk 52 €
Novosibirsk - Irkutks 58 €
Yhteensä: 227 €

wow! viime lokakuussa asemilta ostaessa hinnat oli seuraavanlaisia..

10.10.2011   Minibussi   Pietari   392 km   8h 30 min   20 €
14.10.2011   Juna   Moskova   651 km
   9h 13 min   22 €
17.10.2011   Juna   Irkutsk   5185 km   88 h   82 €
23.10.2011   Juna   Ulan Ude   456 km   8 h 10 min   17 €
24.10.2011   Linja-auto   Ulan Bataar   657 km   11 h   25 €
27.10.2011   Juna   Peking   1357 km   31 h   93 €

Venäjän puolella "pelottava ja kamala" platskartny, joka meikän mielestä oli se kaikkein rennoin ja antoisin mesta.

johtunekko sun "kalliit" hinnat venäläisten kesälomakaudesta, useemmista pysäkeistä, vai siitä että oot buukkaillu ne jonkun matkatoimiston kautta?
Matkat ostettu itse netistä ja talvella noi hinnat vaan on puolta halvempia. Terveisiä Moskovasta.

dltd

  • Reissaaja
  • Viestejä: 37
  • We are one, moment is now.
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #1191 : 07.08.2012, 20:15:35 »
Nyt on pakko pyytää, että riittäisikö OT jo?
Totta puhut taisin jäädä hieman looppaamaan tänne! Pitää jatkaa tiedon keruuta muualtakin :)

Jouni

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 3 011
    • Profiili
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #1192 : 13.08.2012, 00:04:14 »
johtunekko sun "kalliit" hinnat venäläisten kesälomakaudesta, useemmista pysäkeistä, vai siitä että oot buukkaillu ne jonkun matkatoimiston kautta?
Lippujen hinta vaihtelee matkustusajankohdan mukaan. RZD:n sivujen venäjänkieliseltä puolelta löytyy taulukko hintakertoimista tälle vuodelle.
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

venlahei

  • Aloittelija
  • Viestejä: 10
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #1193 : 13.10.2012, 21:20:41 »
Mitäs mieltä olette,reitin matkustaneet, oisko toi setti mahdollinen kera kahden lapsen (4 v ja 6v)? Ovat kyllä reppureissailleet ennenkin, mutta ei noin pitkää matkaa junassa.

BooRadley

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 159
    • Profiili
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #1194 : 15.10.2012, 12:33:12 »
Tosi vaikea mennä sanomaan, kun omat kokemukset lapsista rajoittuu siskon muksuihin... Mutta noin yleisesti koitan jotain sanoa. Mentiin ko. reitti viime kesänä siten, että stopit olivat Jekaterinburgissa, Irkutskissa ja Ulan-Batorissa (josta lensimme Pekingiin), ja täytyy kyllä todeta, että emme junassa hirveästi taaperoita tavanneet. Voi tietenkin olla, että ovat olleet vanhempiensa kanssa hytissä. Matkustimme siis kakkosluokassa. Voisin kuvitella, että hyvin toi reitti menee, mutta pieniä ongelmia voi tulla. Esimerkiksi vessat ovat aika karseita suomalaiseen tasoon tottuneille. Lisäksi vessat suljetaan aina jonkin verran ennen kun juna saapuu asemalle ja avataan taas joskus kun sieltä on lähdetty, nimenomaan taas joskus, mitään yleispätevää aikaa ei ole. Vessat lukitaan myös jos juna ajaa jonkin vähän asutumman alueen läpi, vaikkei siinä pysähtyisikään. Eli tuo voi omia ongelmiaan tuottaa, lapset kun eivät käsitykseni mukaan ihan niin hyvin osaa pidättelyn jaloa taitoa kun vanhemmat.

Ruoka yms. onnistuvat sitten hyvin, samovaarista saa koko ajan kiehuvaa vettä ja asemilta saa ostettua käytännössä kaikkea, tiedä sitten miten hyvin lapsen suuhun maistuvat. Meno saattaa junassa välillä yltyä aika hurjaksi, etenkin kun ulkomaalaiset alkaa kilistämään kuppia venäläisten kanssamatkustajien kanssa. Meille tämä tosin oli vain plussa :)

Paljon on tietenkin kiinni myös siitä, että millä junalla menee. Meillä kaikki junat paitsi viimeinen oli suurten numeroiden junia, ts. tosi "paikallisia" eli niissä ei paljoa turreja näkynyt. Viimeinen pätkä Irkutskista Ulan-Batoriin mentiin sitten junalla numero 4 eli perus Trans-Mongolia -junalla, tässä junassa ei sitten venäläisiä/mongolilaisia juuri näkynyt. Tämän toin esiin ihan sillä, että muut länkkärit varmaan mielellään auttaa lasten kanssa yms. Tosin niin varmasti venäläisetkin, mutta kielimuuri voi muodostua ongelmaksi.

Vielä on hyvä pitää mielessä se, että matka on todella pitkä ja noin nuorilla saattaa käydä aika pitkäksi, eli viihdykettä paljon mukaan. Mutta itse en näkisi etteikö tuo mahdollista olisi ton ikäisten lasten kanssa matkustaa, ehkä vähän haasteellista, mutta mahdollista. Toivottavasti joku lasten kanssa matkannut jakaisi kokemuksiaa, niistä olisi sinulle varmasti huomattavasti enemmän hyötyä.
Jos jaksaa roikkua puussa ei tipahda!

dltd

  • Reissaaja
  • Viestejä: 37
  • We are one, moment is now.
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #1195 : 18.10.2012, 10:52:16 »
Terve

Mitenköhän kysyttyjä nuo junaliput ovat? Voiko esim. samana päivänä tai yhtä päivää aiemmin ennenkuin juna lähtee ostaa lippua Moskovasta asemalta? Luulisi, että nyt näin ei sesonki aikana olisi vapaita paikkoja varmasti. 2 luokkaa meinailin ja 30.10 jos ostaisi lipun Moskova-Ulanbataar ja mongoliassa viettelisi sen 10pv mitä viisumi antaa myöden ja sitten ulanbataar-peking junalla pekingiin, ellei sitten jollain bussilla tms. jos se tulee huomattavasti halvemmaksi

Quaker

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 343
  • Turistina Milanossa
    • MSN Messenger  - mikko@lehtojoki.fi
    • Profiili
    • Lehtojoki.fi
    • Sähköposti
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #1196 : 18.10.2012, 14:38:19 »
Omat kokemukset talvelta parin vuoden takaa olivat sellaiset että hankimme liput aina samana päivänä tai aikaisintaan edellisenä jos olimme yötä kaupungissa x. Ei tuottanut mitään ongelmia, Ulanbaatariin asti pääsi hyvin, sieltä Beijingiin vaatiikin hieman isomman ponnistelun että onnistuu pääsemään junaan, heh. Melko tyhjiä junat myös olivat, ei ollut ihan tavatonta että jotkut välit tuli oltua kahdestaan neljän hengen hytissä.
Do I need a reason? Matkailublogia osoitteessa www.lehtojoki.fi

BooRadley

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 159
    • Profiili
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #1197 : 19.10.2012, 08:54:59 »
Terve

Mitenköhän kysyttyjä nuo junaliput ovat? Voiko esim. samana päivänä tai yhtä päivää aiemmin ennenkuin juna lähtee ostaa lippua Moskovasta asemalta? Luulisi, että nyt näin ei sesonki aikana olisi vapaita paikkoja varmasti. 2 luokkaa meinailin ja 30.10 jos ostaisi lipun Moskova-Ulanbataar ja mongoliassa viettelisi sen 10pv mitä viisumi antaa myöden ja sitten ulanbataar-peking junalla pekingiin, ellei sitten jollain bussilla tms. jos se tulee huomattavasti halvemmaksi

Varmasti saa lippuja näin sesongin ulkopuolella, jos ei samana päivänä, niin eiköhän jo seuraavaksi. Kandee kuitenkin katsoa päivät, että millon niitä junia kulkee. Esimerkiksi Moskova - Ulan Bator -välin jos tahdot suorilla mennä ilman stoppeja, niin juna 004 kulkee tiistaisin ja 006 torstaisin. Eli ihan joka päivä matkaan lähtö ei onnistu.

Ja sitten toinen pointti tuohon viisumiin, eli olet(te) ilmeisesti ajatelleet hankkia transit -viisumin. Itse suosittelisin lämpimästä 30vrk entry -viisumia, maksaa 10 € enemmän ja aikaa perillä huomattavasti enemmän. Tietty, jos viisumin tahtoo odottaessa, niin tuo onkin jo 20 € kalliimpi. Yksi, mistä meille mainittiin ennen matkaa oli se, että kelit yms. saattaa Mongoliassa vaihtua todella nopealla tahdilla, ja tämä saattaa aiheuttaa maasta poistuimisen lentämällä / junalla jota kuinkin mahdottomaksi haluttuna aikana. Ja jos transit -viisumin aika ylittyy, ei kuulema oikein selitykseksi edes kelpaa luonnonoloista johtuva myöhästyminen. Myös sakot yms. maksut tuollaisessa tilanteessa voivat tulla todella kalliiksi. Kannattaa siis ainakin miettiä tuon ylimääräisen kympin sijoittamista.
Jos jaksaa roikkua puussa ei tipahda!

dltd

  • Reissaaja
  • Viestejä: 37
  • We are one, moment is now.
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #1198 : 25.10.2012, 11:57:38 »
Kiitos vastauksista! :) Ole(n) hommannut jo kaikki viisumit ja en tosiaan tajunnut ottaa tuota 30d viisumia, nyt vain ei ole muuta vaihtoehtoa kuin olla se 10d, ei se paljoa tosiaan ole mutta tuskin yksin siellä kuukautta viihtyisinkään näin talven alla.

Ja junat on tosiaan zekattu valmiiks eli tuo 30.10 on juuri tiistai. Meinasin lähteä maanantaina Vainikkalasta yö junalla Moskovaan (oliskohan kuta kuinkin n. 9 aikaa aamulla moskovassa ja siintä sitten ensimmäisenä etsimään reittiä tuolle idän linjojen rautatieasemalle ja ostan sitten lipun tuohon China 004 junaan joka lähtee klo 21 :)

Irkutsk kiinnostaisi mutta täysin olemattomilla venäjän taidoilla ja sesongin ulkopuolella en koe olevani valmis viellä siellä käymään. Joten ensimmäinen pysäkki vasta Ulanbataarissa..

Quaker

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 343
  • Turistina Milanossa
    • MSN Messenger  - mikko@lehtojoki.fi
    • Profiili
    • Lehtojoki.fi
    • Sähköposti
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #1199 : 26.10.2012, 13:02:58 »
Venäjällä kyllä pärjää ihan mallikkaasti ilman kielen osaamista, jopa ilman heidän aakkosiaankin. Ihmisiä hekin siellä ovat, ajattelevia, ystävällisiä ja fiksuja kuten me täällä. Tietty se että kaikista asioista ei kaikkea voi 100% saada irti kielimuurin takia on totta, mutta siitä ei ole pelkoa ettei maassa pärjäisi. Vaikea kuvitella että sesonginkaan aikana matkan varrella hirveästi palvelua ja keskusteluseuraa englannin kielellä löytäisi muuta kuin kanssa matkustajista. Venäjä on upea matkailumaa aivan naapurissa, todella paljon nähtävää - todella upeita kaupunkeja jotka eivät juuri eurooppalaisista kanssasisaristaan poikkea. Jos tuolle junamatkalle lähtee eikä halua legendaarisista syistä poistua junasta ennen Vladivostokkia on se tietty ok, mutta muutoin kannattaa ehdottomasti tutustua esim Siperian puolella oleviin kaupunkeihin ja niiden ystävällisiin ihmisiin! :)
Do I need a reason? Matkailublogia osoitteessa www.lehtojoki.fi