Kokemuksia aasiasta

(Luettu 5138 kertaa)

Tridusida

• Reissaaja
    • Profiili
Kokemuksia aasiasta
« : 17.06.2002, 17:35:51 »
Olen jo pitkään suunitellut lähteä rinkka selässä pienellä budjetilla aasiaan...Kuka tahansa joka on aasian matkailusta kiinnostunut, voi ottaa yhteyttä minuun. Omaa kokemusta aasiasta ei kuitenkaan vielä ole. Erityisesti Intia on lähellä sydäntä. Matkan suunnittelijat, uudet samanhenkiset ystävät yms. KIRJOITELKAA.
Tridus
 .-"-._.-"-._.-   Aquarius-  The Water Bearer
 .-"-._.-"-._.-

Markus

• Himoreissaaja
    • Profiili
Re: Kokemuksia aasiasta
« Vastaus #1 : 18.06.2002, 13:13:59 »
Tarjoatko siis neuvoja Aasian matkailusta vaikket ole koskaan siellä edes käynyt? ??? Vai onko tämä vaan kirjeenvaihto ilmoitus?
Joka tapauksessa täältä kyllä löytyy ihmisiä jotka ovat oikeasti Aasiaa kiertäneet ja suosittelen erityisesti Kaakkois-Aasiaa kaikille joita kiinnostaa hieman eksoottisempi "reilaaminen".  Intia on ehkä ensikertalaiselle tietyiltä osin turhan raaka kokemus, mutta toisaalta kokemus, joka jokaisen backpackerin on syytä kokea.  :)

Tridusida

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 18.06.2002, 16:39:06 »
Älä ymmärrä väärin, en tarjoa neuvoja, vaan vaihdan ajatuksia, mielipiteitä ym. Tarkoituksena oli siis saada yleensäkin keskustelua aikaan Aasian matkailusta.
Intiaa olen rakastanut aina sekamelskasta huolimatta.
Kirjoitit, että Aasiaa kiertäneitä täältä löytyy, joten jos olette kuulolla, kirjoittakaa ja kertokaa kokemuksia!
Tridus
 .-"-._.-"-._.-   Aquarius-  The Water Bearer
 .-"-._.-"-._.-

tuukka

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://niinku.tky.hut.fi/~tjantika/vietnam/
« Vastaus #3 : 20.06.2002, 10:15:55 »
Kuulolla ollaan. Tassa on nyt oltu n. 10 000km ja kuukausi aasiassa ja matka jatkuu viela. Tata kirjoittelen Ho Chi Minh Citysta Vietnamista. Jotain kokemuksia talta reissulta voi lukea tuolta matkapaivakirja palstalta otsikolla junamatka Vietnamiin ja kerron mielellani lisaakin kunhan tulen suomeen heinakuun alussa (toivottavasti :-) Intian matkailusta en voi paljoa neuvoa (viela, ehka sekin tulee joskus tehtya) mutta trans-siperian junasta kannattaa ehka kysaista jos kiinnostaa.
quot;Come over here in the shade, have a couple of cold beers and tell me about your travels"

Markus

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 20.06.2002, 11:02:34 »
Hyvä. Keskustelua Aasian matkailusta onkin mielestäni syytä viritellä. Mielestäni on ikävää ettei suomalaisia reissaajia juurikaan tapaa Euroopan ulkopuolella. Aina mieltä lämmittää kuulla että kiinnostuneita ihmisiä löytyy.
Minua Aasiassa on aina kiehtonut suuri kontrasti Länsimaiseen kulttuuriin ja ystävälliset ihmiset. On tietysti typerää puhua Aasiasta yleisesti kun eri kulttuureja löytyy kymmeniä ja helposti voisi ainakin jaotella Intian, Kaakkois-Aasian, Koillis-Aasian ja entisen NL "vaikutus alueen". Tietysti näiden alueiden sisälläkin löytyy huomattavia eroja. Itse olen reissannut Kaakkois-Aasiassa sekä Taiwanin saarella.  Kokemukset ovat pääosin positiivisia. Pienellä budjetilla pärjää loistavasti (n.20€ päivä) monissa maissa ja matkustaminen on suhteellisen helppoa. Jotkut maat esim. Thaimaa on vähän turhan täynnä turisteja, mutta toisaalta positiivinen puoli on se, että halvoista hotelleista ym. ei ole todellakaan pulaa. Halvalla matkustelu ei tietenkään sovi kaikille, koska halvat hotellit ja 3. luokan junavaunut ei ole kovin herkkä hipiäisen paikkoja, mutta  jos 2.5€ saa katon pään päälle niin en minä ainakaan valita.
Parhaat matkajutut mitä reissussa olen kuullut tulevat kyllä Intiasta. Yleensä kyllä loppuvat sanoihin "kyllä se nyt naurattaa, muttei se silloin ollut kovin hauskaa..." :D. Eiköhän tässä parin vuoden sisällä sinnekin vielä pääse.

koomatti

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #5 : 01.07.2002, 23:15:45 »
Huhtikuussa kierrettiin Etelä-Vietnamia (HCM city, Nha Trang, Da Lat, Mekong-delta...), pärrättiin läpi Kambodzhan (Phnom Penh & Siem Reap) ja lopuksi vielä haettiin tuliaisrusketus Thaimaasta.

Kokemukset olivat pelkästään hyviä, suosittelen ehdottomasti. Kuten täällä onkin jo mainittu, eläminen on halpaa (varsinkin Vietnamissa) ja ihmiset ystävällisiä ja mukavia. Lennot paikan päälle maksaa, mutta tarjouksia kyttäämällä nekin järjestyy edullisesti. Alussa saattaa esiintyä pientä kulttuurishokkia, mutta ei se kauaa kestä... ;-)

Suomalaisia reissaajia ei oikeastaan vastaan tullut, Kambodzhassa mutaan juuttuneen auton aiheuttamassa ruuhkassa tosin tuli vastaan Thaimaassa vaihto-oppilaana oleva suomalainen. Muun maalaisista reppureissaajista ei kyllä pulaa ole ja länkkäri-seuraa järjestyy aina tarvittaessa, jos sille tuntuu.

Jos jollakin on mielessä jotain aiheeseen liittyvää, kysy ihmeessä!

tuukka

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://niinku.tky.hut.fi/~tjantika/vietnam/
« Vastaus #6 : 03.07.2002, 22:24:14 »
Sunnuntaina tultiin kauko-idän (Venäjä, Kazakstan, Kiina, Vietnam, Kamputsea, Thaimaa) kierrokselta ja aika samanlaisia kokemuksia oli kuin KooMatilla. Liikkuminen paikasta toiseen on helppoa ja junat yleensä ilmastoituja sekä siistejä. Kamputseassa ne on tosin erittäin hitaita ja autotietkin usein kuoppaisia ja sateella saattaa matka katketa mutavelliin. Vietnamista jopa poistui vuoden 2002 alussa junalippujen kaksoishinnoittelu, eli turistit maksavat nyt lipuistaan saman hinnan kuin paikallisetkin. (liput pitää tosin vieläkin ostaa ulkkareiden omilta tiskeiltä joissä on englantia puhuvat tätit)

Oikeastaan tuntui että reissu jäi vähän kesken kun lensimme Bangkokista takaisin Suomeen. Mielellään olisin jatkanut vielä etelään, Malesiaan, Singaporeen, Indonesiaan ja Filippiineille, mutta ehkä se on seuraava reissu. Tosin silloin kyllä menen Bangkokiin lentämällä :-) Jos jollain on kokemuksia noissa maissa reissaamisesta niin olisin kiinnostunut kuulemaan. Etenkin miten onnistuu useiden saarten välillä liikkuminen ja tuleeko se kalliiksi? Tai onko mahdollista mennä Indonesiasta/Itä-Timorista laivalla Australiaan?
quot;Come over here in the shade, have a couple of cold beers and tell me about your travels"

Markus

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 05.07.2002, 15:11:40 »
Thaimaassa ja Malesiassa liikkuminen on tosi helppoa ja halpoja hotelleja riittää. Malesia on tosin melko kallis maa verrattuna muihin alueen maihin (Singapore tosin vielä omaa luokkaansa). Malesiasta pääsee helposti Indonesiaan (Sumatralle) lautalla ainakin Penang -> Medan ja Singapore -> Dumai. Liikkuminen on kuitenkin jonkun verran työläämpää kuin esim, Thaimaassa. Saarten välillä kulkee edullisia lauttoja säännöllisesti. Indonesia on tällä hetkellä yksi maailman halvimmista maista matkustella, mutta ei varmasti tällä hetkellä turvallisin.  Sumatran pohjoisosassa Toba järvi on ainakin suositeltava matkakohde, jos haluaa pistäytyä Malesian puolelta lyhyesti Sumatralla.

Anonymous

• Vieras
« Vastaus #8 : 29.06.2003, 22:23:46 »
Itse pitkään Eurooppaa ja rajamaitakin (Turkki, Marokko) pitkään kierrelleenä olen ensimmäistä kertaa vakavissani harkitsemassa Kauko-Idän (lähinnä Vietnam, Kambodza, Thaimaa ehkä muutkin?) matkaa. Tässä kootut omaa mieltäni askarruttavat kysymykset:

1. Tärkeimpänä: Milloin kannattaa matkustaa? Mihin vuoden aikaan ilmasto on miellyttävin? Millainen on trooppinen ilmasto? Itse olen kuumuutta hieman vieroksuva ja tästä syystä olen aiemmin "pelännyt" Aasiaan matkustamista. Siellä kun käsitykseni mukaan on koko ajan tasaisen kuumaa. Turhamaisena haluaisin vielä tietää, kestääkö kampaus tropiikissa?  :)

2. Miten yksin matkustava pärjää Aasiassa ensimmäistä kertaa? Kannattaako aloittaa esimerkiksi turistiystävällisestä Thaimaasta?

3. Itseäni myös viehättää ajatus bussimatkasta Aasian läpi. Aloituspiste olisi rakas Istanbul ja siitä eteenpäin. Tällä tavoin taitaa päästä tosin ainoastaan Intiaan asti. Onko kenellä tietoa lentolippujen hinnoista välillä Delhi - Bangkok?